• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

20 timers arbeidsdag

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Replying to Topic '20 timers arbeidsdag'

Må si at lederen for SAS Braathens kabinforening på Redaksjon EN ikveld hadde noen veldig gode innlegg. Ble nesten litt komisk der John Lyng satt ved siden av og surmulte over at dem aldri fikk noe tilbude fra ledelsen...men likevel valgte å gå til streik. På spørsmål fra Viggo Johansen svarte han negativt til at dem ville godta avtalen SAS Braathens hadde fått...og det uten å ha sett hele avtalen.

Jaja...

Originally posted by TG923

Originally posted by Hurum

Det neste blir vel at det ikke er en fare for sikkerheten å fly 20t på langrutene, men bare om en skal fly vestlandskysten....

Det er vel akkurat det det burde være, en helt annen slitsom belastning med ørten legs uten pause enn 20t på en (forsinket) langrute.

Tydelig at man burde ha en annen lovtolkning om arbeidstider på langruter enn de korte.

Her i korttidsminne foreningen.
Det er vel ikke så lenge siden et SAS America fly diverta til OSL på vei fra US of A til CPH forde tiden hadde gått ut for Crew.

Det ER også en helt annen belasning å fly 5 leg "kort" en et langt leg , hvor man _har_ pauser ombord. Noe som med minimums crew på kort er plent umulig om man skal yde service underveis.

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by TG923

Det neste blir vel at det ikke er en fare for sikkerheten å fly 20t på langrutene, men bare om en skal fly vestlandskysten....

Det er vel akkurat det det burde være, en helt annen slitsom belastning med ørten legs uten pause enn 20t på en (forsinket) langrute.

Tydelig at man burde ha en annen lovtolkning om arbeidstider på langruter enn de korte.

Her i korttidsminne foreningen.
Det er vel ikke så lenge siden et SAS America fly diverta til OSL på vei fra US of A til CPH forde tiden hadde gått ut for Crew.

Det ER også en helt annen belasning å fly 5 leg "kort" en et langt leg , hvor man _har_ pauser ombord. Noe som med minimums crew på kort er plent umulig om man skal yde service underveis.

Det er vel derfor en har poengbergening ved landing/take offs....

Originally posted by imm

Jada, sånne ting er jo klart at skalper lange dager. men det er ekstraordinære ting. Alle typer jobber har saker som gjør at en arbeidsdag kan bli svært lang.
Når du sier arbeidsdagen starter i Oslo når du skal fly til Seattle, jobber dere da også på vei til København, eller er det bare en reise dere må ta, sittende som en hvilken som helst annen flypassasjer? Regnes det for jobb?
Når jeg kjører bil til den plassen jeg jobber, så er ikke det en del av arbeidstiden. Takk og lov, så bor jeg nær min arbeidsplass, men i prinsippet skjønner du sikkert hva jeg mener. Håper jeg.

IMM

Foerst og framst en disclaimer: Jeg jobber ikke i kabin, ikke i SAS lengre. Det jeg har beskrevet ovenfor er en situasjon som skaper en 20 timers arbeidsdag(jeg var passajer paa og crewet ombord reiste (paa jobb) med samme maskin til CPH). Ja arbeidsdagen starter i Oslo og Kabinbesettning sitter absolutt ikke som en hvilken somhelst annen passajer, de sitter i Arbeidsantrekk (Uniform), kan etter loven ikke drikke alkohol, og paa samme maate som jeg benytter min fergereise til aa forberede meg paa arbeidsdagen, brukes ofte denne tiden til aa oppdatere manualer etc.. Paa samme maate som din reise til arbeidssted, med bil, tog etc. regnes IKKE med i dette eksemplet (Jeg skrev sjekker inn paa Gerdermoen!)

Originally posted by dc-8-63

Vi maa huske paa at NKF ogsaa har 400 medlemmer som flyr langdistanse, og da blir opp mot 20 timer fra tid til annen:
Arbeidsdagen begynner klokken 12:00 innsjekk Gardermoen, saa avgang klokken 13:00 til Koebenhavn.....ankommst 14:05....saa briefing en time til 1505...klargjoering av maskinen foer boarding 15:30....og oppsatt avgang 16:00 til Seattle....avgangen blir forsinket pga hva som helst i 2 timer...passajerene sitter ombord.....avgang 18:00...motvind saa flytid blir rett under 11 timer (har selv opplevd nesten 12 timer et par ganger mellom CPH og SEA...taake i Seattle....foerts holding i 1 time saa diversion til Vancouver 2 timer paa bakken saa en time ned til Seattle, inklusiv noe holding over Bainbrigde Island (my fair Island!!!) og landing paa SEATAC 20 timer etter innsjekk OSL....jeg har selv opplevd dette og lignende mens jeg pendlet mellom Oslom og Seattle, ikke ofte, men 2-3 ganger i loepet av et aar....og om det tid til aa slappe av inne i mellom, saa er man like fullt paa arbeid.....jeg regner selv mine Espresso pauser som en del av arbeidsdagen.....

men dette blir vel litt feil. Vi snakker vel om PROGRAMMERT arbeidsdag. Om de kabinansatte sier dem har 20 timers arbeidsdag så skjer vel dette like ofte med andre som f.eks forsøker å fly SAS. Vil anta at mange av dem som ligger på hotellene rundtomkring i landet faktisk heller skulle vært hjemme. Og siden det ofte er streiker i SAS så har vel en vanlig forretningsmann snart flere uønskede overnattinger pga SAS konflikter enn antall dager de kabinansatte jobber over 20 timer.

Man kan jo ikke snakke om uheldig hendelser som diversions, holdinger etc når en regner arbeidstid. Det vil vel si det samme som f.eks at pleiere, politi etc rundtomkring i det ganske land blir pålagt å ta en dobbelvakt pga sykdom etc.

Husker kanskje feil, men mener at de norske som ønsket å fly langruter måtte gi fra seg noen goder for ikke å bli erstattet av de som var ansatt i København.
Eksempelet over viser vel hvor tungrodd SAS er. La de ansatte som skal fly langruter bo der langrutene starter/slutter. Om absolutt må fly langruter så synes jeg heller dem bør flytte til København eller Stockholm.
Det beste hadde jo vært om SAS åpnet langruter fra Norge.

NKF har kun sagt opp i mot 20 timers arbeidsdag, ikke noe om programmert.....

OK, med andre ord noe mange andre yrkesgrupper også kan oppleve i løpet av ett år.

OK, med andre ord noe mange andre yrkesgrupper også kan oppleve i løpet av ett år.

Vel personlig har jeg ikke opplevd 20 timers arbeidsdager siden jeg forlot SAS...men saa har jeg ogsaa vaert saa heldig aa finne en jobb med dyktige ledere....kanskje er det en sammenheng:p

Kun militære og skipsfart (og noen andre smågrupper) i tillegg til sivil luftfart er unntatt arbeismiljølovens kapittel om arbeidstid.

Så hvis noen her jobber lengre (og ikke tilhører nevnte gruppe) enn 13 timer på en dag så har de og arbeidsgiver brutt arbeidsmiljøloven hvis de ikke har fått godkjent unntak. Vanlige arbeidstagere har også overtid og kan ikke ha skift på lengre enn 9 timer. Hvis noen her har jobbet 19 timer i strekk så har de forbud mot overtid i minst 7 dager. De kan videre ikke pålegges overtid hvis man har andre sosiale eller helsemessige årsaker eller hvis andre kan ta på seg arbeide.

Alt dette pluss mange andre punkter gjelder ikke for crew...

Tariffavtalen mellom SBK og SAS bRaathens kom i stand bare noen timer etter at Norsk Kabinforening sa nei til en tilsvarende avtale og innledet en streik som har lammet store deler av flytrafikken til SAS Braathens
torsdag.

- SAS Braathens Kabinforening har vist stor ansvarsfølelse og kompromissvilje for at vi skulle få til denne avtalen, sier administrerende direktør Petter Jansen i en kommentar.

- Selv om vi i SAS Braathens Kabinforening går på jobb som normalt, er dette en vanskelig situasjon. Vi skal gjøre det vi kan for å håndtere situasjonen på en profesjonell måte, sier Terje Nielsen, leder av SBK i en pressemelding.

- For eksempel har SBK gått med på én uke mindre ferie på sommeren, nettopp i den perioden da vi har størst trafikk, mot at medlemmene skal kunne ta den igjen på et annet tidspunkt. På den annen side gir avtalen de berørte kabinansatte mer forutsigbar arbeidstid, slik at de har større muligheter til å planlegge sin fritid, sier Petter Jansen .

- Totalt sett er avtalen vi nå har kommet frem til med SBK veldig lik den vi
hadde håpet å få på plass med NKF. Da kunne vi ha utjevnet forskjellene mellom de to gruppene og dermed oppnådd lik lønn for likt arbeid.
boarding.no

Originally posted by Superhai

Kun militære og skipsfart (og noen andre smågrupper) i tillegg til sivil luftfart er unntatt arbeismiljølovens kapittel om arbeidstid.

Samt ledere!

PÅ samme flyvetur som DC8-63 nævner kan der sagtens være en forretningsmand på forretningsrejse på monkeycalss, han er således også på arbejde i 20 timer - har han det bedre?

20timers arbejdsdag kan ikke få mit pis i kog - det kan man vel sige sig selv vil være en del af det at arbejde på langruter. Men jeg ser ikke nogen steder at dessernes årlige arbejdstid er over resten af arbejdmarkedet - snarre tværtimod. Hvad hyler de for? Tag jer tådekiks og kom tilbage ombord!

Har sittet og lest i dette forumet en god stund, nå var jeg nødt til å registrere meg og si noen ord.

Enkelte her inne er meget frekke, de jobber faktisk ikke i lufta og har null peiling! Jeg skulle like å høre hva som hadde skjedd hvis dere måtte arbeide under disse omstendigheter, programmert 10-13 timer fra check in til check out, og ja det er vanlig. Får man overtid for det? nei. Røde dager? nope.

Poenget mitt her at siden dette BARE er crew så kan de faen meg jobbe 12 timer uten å få noe ekstra for det. Og ser man ikke forskjellen på 12 timer på ett legg, og 12 timer på fem legg, ja da tror jeg at det blir vanskelig å forklare noe som helst her inne. Ingen vits fordi det er så opplagt.

Vil også nevne at dette er en lovlig og varslet streik, og det finnes alternativer der ute. Jeg synes ikke synd på paxen, dette må til for at forholdene skal være anstendige.

Lovverket bør gjøres om og skille mellom lange og korte legg, men det burde strengt talt ikke være nødvendig for at ledelsen skal skjønne saker og ting.

Originally posted by kafarsken

Vil også nevne at dette er en lovlig og varslet streik, og det finnes alternativer der ute. Jeg synes ikke synd på paxen, dette må til for at forholdene skal være anstendige.
.
at det er en "lovlig" strejke ændre ikke på at passagerer som intet har med diise ansattes arbejdsforhold at gøre holdes som gidsler, fordi en flok fornærmede desser nærmer sig et arbejdsliv der er mere lig det resten af verden har. Cry me a river!

Originally posted by jens

.
at det er en "lovlig" strejke ændre ikke på at passagerer som intet har med diise ansattes arbejdsforhold at gøre holdes som gidsler, fordi en flok fornærmede desser nærmer sig et arbejdsliv der er mere lig det resten af verden har. Cry me a river!

Jeg har i hvertfall langt bedre arbeidsforhold enn de i SAS Kabin, jeg har ogsaa tidligere (15 aar) jobbet under den samme ledelsen som de naa sliter med og hadde store problemer med kommunisere med dem. Tror ogsaa at det er paa tide aa trekke in Air France, som tidligere slet med streiker paa samme maate som SAS naa gjoer, de loeste det det med aa bytte ut ledelsen - spesiellt topp ledelsen med Jean Cyril Spinetta i spissen har skapt et arbeidsklima hvor kommunikasjon og repsekt for hverandre staar i fokus....og det har gitt meget gode resultater.

Jeg tror ogsaa at det skal taes med at SAS Ledelse er den eneste ledelsen i Norge som av Riksmeglingsmannen ble paaminnet om at Kabin Ansatte faktisk var mennesker, dette er protokollfoert hos riksmeglinsgmannen (jeg mener det var Webster) paa tidlig 90 tallet.....

Sist jeg reiste med SAS til New York sto jeg i dokø bak i flyet. Jeg kom til å lene meg intill noe jeg trodde var en vegg, men endte med å falle rett inn i et lite rom der det lå noen kabinansatte som sov. hehe, det var lite populært å komme ramlende inn der gitt. Kom meg ut fortere enn lynet.
Men, det er ikke mange arbeidsplasser man kan ligge å sove på mens man er på jobb gitt. Så i løpet av disse 20 timene så kan man ihvertfall ikke si at man jobber veldig hardt hele tiden.

En annen ting synes nå jeg: Synes man at det er for ille på jobb, så er det jo lov å finne på noe annet.

Originally posted by jens

Kan du da forklare og utdype hva alternativer man sitter igjen med, med en ledelse som i det minste i media greier å fremstå som alt annet en fleksibel, og lever mer av diktat og å skrive reglene for seg selv mens man er i farten?

-A

At kabinpersonale ønsker framstille det som dem jobber 20t dager....og såvidt får pauser og mat synes jeg blir litt i overkant. Mankan selvsagt si mye i kampens hete, men litt nøktern kan en være.

Når det å NRK sies av Lyng at de kabinansatte tjener 290.000 med makimal ansiennitet, og ledelsen i SAS sier dem kabinpersonale i SAS Braathens i snitt har 400.000,-kr i lønn så blir det hele litt komisk.

400.000,-kr i snitt er nok med alle tilleggene og diettpenger. Sannheten er vel at det ikek er mulig å være flyoperativ i SAS Braathens uten at det utløser tillegg som diett etc. Kan da umulig være mange i kabinen som ikke har tillegg. Riktignok er tillegg en kompensasjon for ubekvem arbeidstid/forhold, men bør nok regnes med i totalsummen. En skal likevel være klar over at tillegg ikke regnes med ved pensjon og sykepengerutbetalinger. At kabinperosnale i tillegg ønsker en pensjonsalder på 55 år og flere fridager i året tror jeg nok mange misunner dem.

Har sittet og lest i dette forumet en god stund, nå var jeg nødt til å registrere meg og si noen ord.

Enkelte her inne er meget frekke, de jobber faktisk ikke i lufta og har null peiling! Jeg skulle like å høre hva som hadde skjedd hvis dere måtte arbeide under disse omstendigheter, programmert 10-13 timer fra check in til check out, og ja det er vanlig. Får man overtid for det? nei. Røde dager? nope.

Poenget mitt her at siden dette BARE er crew så kan de faen meg jobbe 12 timer uten å få noe ekstra for det. Og ser man ikke forskjellen på 12 timer på ett legg, og 12 timer på fem legg, ja da tror jeg at det blir vanskelig å forklare noe som helst her inne. Ingen vits fordi det er så opplagt.

Lovverket bør gjøres om og skille mellom lange og korte legg, men det burde strengt talt ikke være nødvendig for at ledelsen skal skjønne saker og ting.

Velkommen til forumet. Håper du blir og kommer med dine synspunkter. Det beriker fly forumet. Men jeg må nok si at dersom du jobber i cabin, vil jeg ut fra de holdninger du legger for dagen anmode deg om å slutte å fly og finne annet arbeid snarest. Hverdken din arbeidsgiver eller pax, de vi lever av, er tjent med medarbeidere med slike holdninger.

Originally posted by Flaps40

Hverdken din arbeidsgiver eller pax, de vi lever av, er tjent med medarbeidere med slike holdninger.

Hvor jobber du, Flaps40..?

Originally posted by ph-ndr
Kan du da forklare og utdype hva alternativer man sitter igjen med, med en ledelse som i det minste i media greier å fremstå som alt annet en fleksibel, og lever mer av diktat og å skrive reglene for seg selv mens man er i farten?
-A
Forhandlinger.
En anden organisation der organiserer samme type arbejdere i samme selskab har jo netop bevist at man ganske udramatisk kan forhandle sig til en aftale uden at tage passagerer som gidsler.

Back