• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

20 timers arbeidsdag

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date

imm

ScanFlyer Crusty
Leser på nettet at de kabinansatte i SKBU jobber opp til 20 timers lange vakter.
Det er virkelig mye, hvis de faktisk _jobber_ så lenge. Er det virkelig tilfelle?

IMM

Replying to Topic '20 timers arbeidsdag'

Det eneste JEG kan tenke meg at i DET tilfellet må de mene når de har split-slinger. F. eks at de drar ut tidlig om morgenen, flyr noen få timer, ligger på dagrom i TOS, for så fly hjem igjen på kvelden.

DA kan jeg skjønne at de mener 20 timers arbeidsdag....

Men hvordan f.eks Arbeidstilsynet ser på den definisjonen er jeg ikke sikker på

:love

20 timers arbeidsdag høres da ganske utrolig ut. Her er det mye propaganda vil jeg tro.
Selv med første fly fra OSL til Tromsø....og hotell for å så å fly siste fly ned til Oslo så klarer en selvsagt ikke komme opp i 20 timer.

Propaganda ja...det er nå full krig i media mellom NKF og SASBU-ledelsen dessverre. Jeg frykter at dette kan bli en langvarig konflikt, og påskeferien for mange går rett i dass.

En flyvertinne som reiser passiv hjem fra en eller annen destinasjon er vel også på jobb. Selv om hun/han har full mulighet til å slappe av, lese aviser, drikke kaffe eller sove. Man er på jobb, men gjør altså ingen verdens ting.
Reiser man mye passivt på SAS?

IMM

Originally posted by imm

En flyvertinne som reiser passiv hjem fra en eller annen destinasjon er vel også på jobb. Selv om hun/han har full mulighet til å slappe av, lese aviser, drikke kaffe eller sove. Man er på jobb, men gjør altså ingen verdens ting.
Reiser man mye passivt på SAS?

IMM
Tja...men vanskelig å få til 20 timers arbeidsdag likevel. Kan noen komme opp med et eneste konkret eksempel...og hvor ofte må kabinpersonale ha slike dager? Snakker vi om 1 slik dag hvert 5 år?

Jeg skal spandere ei flaske øl på hver flyvertinne som kan si ho har jobbet 20 timer i kabinen i løpet av en dag. Jeg tror gjerne de har "arbeidsdag" på 20 timer, men hvor en vesentlig del av denne tiden består i venting enten på en flyplass i behagelige crewrom med stressless, tv, aviser, mat og drikke, eller på et hotell. Eller ved å reise som passiv crew hvor man kan sove ut og hvile seg skikkelig, selv om man "jobber"

20 timer ? , nei det har vi aldri opplevd.
14 Timer fra ci til co er ofte lang nok dag med 5 leg's.

Det er også veldig lite "pauser" i fancy crewrom nå i SKBU, ja det var det i gammle dager, men slingene nå er slik at man har problemer nok med å få en lunchbit sittende.
Se hvor mange SK desser som inntar lunch/ettermiddagsmat på rullefortauene på OSL...

Originally posted by imm

Jeg skal spandere ei flaske øl på hver flyvertinne som kan si ho har jobbet 20 timer i kabinen i løpet av en dag. Jeg tror gjerne de har "arbeidsdag" på 20 timer, men hvor en vesentlig del av denne tiden består i venting enten på en flyplass i behagelige crewrom med stressless, tv, aviser, mat og drikke, eller på et hotell. Eller ved å reise som passiv crew hvor man kan sove ut og hvile seg skikkelig, selv om man "jobber"

Hvitvin tror jeg passer bedre enn øl ;)

Vi maa huske paa at NKF ogsaa har 400 medlemmer som flyr langdistanse, og da blir opp mot 20 timer fra tid til annen:
Arbeidsdagen begynner klokken 12:00 innsjekk Gardermoen, saa avgang klokken 13:00 til Koebenhavn.....ankommst 14:05....saa briefing en time til 1505...klargjoering av maskinen foer boarding 15:30....og oppsatt avgang 16:00 til Seattle....avgangen blir forsinket pga hva som helst i 2 timer...passajerene sitter ombord.....avgang 18:00...motvind saa flytid blir rett under 11 timer (har selv opplevd nesten 12 timer et par ganger mellom CPH og SEA...taake i Seattle....foerts holding i 1 time saa diversion til Vancouver 2 timer paa bakken saa en time ned til Seattle, inklusiv noe holding over Bainbrigde Island (my fair Island!!!) og landing paa SEATAC 20 timer etter innsjekk OSL....jeg har selv opplevd dette og lignende mens jeg pendlet mellom Oslom og Seattle, ikke ofte, men 2-3 ganger i loepet av et aar....og om det tid til aa slappe av inne i mellom, saa er man like fullt paa arbeid.....jeg regner selv mine Espresso pauser som en del av arbeidsdagen.....

Originally posted by dc-8-63

Vi maa huske paa at NKF ogsaa har 400 medlemmer som flyr langdistanse, og da blir opp mot 20 timer fra tid til annen:
Arbeidsdagen begynner klokken 12:00 innsjekk Gardermoen, saa avgang klokken 13:00 til Koebenhavn.....ankommst 14:05....saa briefing en time til 1505...klargjoering av maskinen foer boarding 15:30....og oppsatt avgang 16:00 til Seattle....avgangen blir forsinket pga hva som helst i 2 timer...passajerene sitter ombord.....avgang 18:00...motvind saa flytid blir rett under 11 timer (har selv opplevd nesten 12 timer et par ganger mellom CPH og SEA...taake i Seattle....foerts holding i 1 time saa diversion til Vancouver 2 timer paa bakken saa en time ned til Seattle, inklusiv noe holding over Bainbrigde Island (my fair Island!!!) og landing paa SEATAC 20 timer etter innsjekk OSL....jeg har selv opplevd dette og lignende mens jeg pendlet mellom Oslom og Seattle, ikke ofte, men 2-3 ganger i loepet av et aar....og om det tid til aa slappe av inne i mellom, saa er man like fullt paa arbeid.....jeg regner selv mine Espresso pauser som en del av arbeidsdagen.....

Grei redegjørelse. Dersom man som CA ikke er innstilt på lengre vakter enn ni-fire jobb, burde man ikke valgt å bli CA. Det ligger vel i sakens natur.

Jada, sånne ting er jo klart at skalper lange dager. men det er ekstraordinære ting. Alle typer jobber har saker som gjør at en arbeidsdag kan bli svært lang.
Når du sier arbeidsdagen starter i Oslo når du skal fly til Seattle, jobber dere da også på vei til København, eller er det bare en reise dere må ta, sittende som en hvilken som helst annen flypassasjer? Regnes det for jobb?
Når jeg kjører bil til den plassen jeg jobber, så er ikke det en del av arbeidstiden. Takk og lov, så bor jeg nær min arbeidsplass, men i prinsippet skjønner du sikkert hva jeg mener. Håper jeg.

IMM

Originally posted by dc-8-63

men dette blir vel litt feil. Vi snakker vel om PROGRAMMERT arbeidsdag. Om de kabinansatte sier dem har 20 timers arbeidsdag så skjer vel dette like ofte med andre som f.eks forsøker å fly SAS. Vil anta at mange av dem som ligger på hotellene rundtomkring i landet faktisk heller skulle vært hjemme. Og siden det ofte er streiker i SAS så har vel en vanlig forretningsmann snart flere uønskede overnattinger pga SAS konflikter enn antall dager de kabinansatte jobber over 20 timer.

Man kan jo ikke snakke om uheldig hendelser som diversions, holdinger etc når en regner arbeidstid. Det vil vel si det samme som f.eks at pleiere, politi etc rundtomkring i det ganske land blir pålagt å ta en dobbelvakt pga sykdom etc.

Husker kanskje feil, men mener at de norske som ønsket å fly langruter måtte gi fra seg noen goder for ikke å bli erstattet av de som var ansatt i København.
Eksempelet over viser vel hvor tungrodd SAS er. La de ansatte som skal fly langruter bo der langrutene starter/slutter. Om absolutt må fly langruter så synes jeg heller dem bør flytte til København eller Stockholm.
Det beste hadde jo vært om SAS åpnet langruter fra Norge.

Enig.
Og kanskje SAS burde bruke crew som har base i København til å fly Seattle ruten, istede for å få folk fra Norge som først må reise til Køben mens arbeidstiden går, uten at de arbeider. Lite effektivt! Eller at de som jobber på langrutene flytter dit flyene går fra....

Nå er det vel ikke SAS men fagforeningene som insisterer på at det må være crew fra alle 3 landene på lang distanse

3-2-2 avtalen er under avvikling, men de Norske som flyr langrute får fortsett med det, men ingen nye Norske (fra OSL basen) får tilgang på langrute produksjon.
Dette ble vel innført tidlig i 2004.

Originally posted by Someone

Nå er det vel ikke SAS men fagforeningene som insisterer på at det må være crew fra alle 3 landene på lang distanse

Ja - virker som det er langt mer prestisje i det å fly langruter enn at dagene er lange....man snur seg kanskej litt etter vinden. Det neste blir vel at det ikke er en fare for sikkerheten å fly 20t på langrutene, men bare om en skal fly vestlandskysten....

Men fint at selskapet har klart å endre på den dyre avtalen om fordelingen ombord. Håper dog at en fortsatt kan treffe en og annen nordmann ombord på langrutene.

Originally posted by P.A. VIKING

3-2-2 avtalen er under avvikling, men de Norske som flyr langrute får fortsett med det, men ingen nye Norske (fra OSL basen) får tilgang på langrute produksjon.

Ja takk og pris, man har da fått gjennom noen forbedringer. Makan til sløseri. Men det går så altfor sent. Tenke seg til hvilken styrke SK / SBU kunne vært i dag om de arkaiske fagforeningskravene var fjernet og erstattet med noe som er i nærheten av det som må til i dagens konkurranse situasjon.

Originally posted by Hurum

Det neste blir vel at det ikke er en fare for sikkerheten å fly 20t på langrutene, men bare om en skal fly vestlandskysten....

Det er vel akkurat det det burde være, en helt annen slitsom belastning med ørten legs uten pause enn 20t på en (forsinket) langrute.

Tydelig at man burde ha en annen lovtolkning om arbeidstider på langruter enn de korte.

Originally posted by Flaps40

Originally posted by P.A. VIKING

Ja takk og pris, man har da fått gjennom noen forbedringer. Makan til sløseri. Men det går så altfor sent. Tenke seg til hvilken styrke SK / SBU kunne vært i dag om de arkaiske fagforeningskravene var fjernet og erstattet med noe som er i nærheten av det som må til i dagens konkurranse situasjon.

:up: Der er vi helt enige !!!

Back