Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Tja...men vanskelig å få til 20 timers arbeidsdag likevel. Kan noen komme opp med et eneste konkret eksempel...og hvor ofte må kabinpersonale ha slike dager? Snakker vi om 1 slik dag hvert 5 år?Originally posted by imm
En flyvertinne som reiser passiv hjem fra en eller annen destinasjon er vel også på jobb. Selv om hun/han har full mulighet til å slappe av, lese aviser, drikke kaffe eller sove. Man er på jobb, men gjør altså ingen verdens ting.
Reiser man mye passivt på SAS?
IMM
Originally posted by imm
Jeg skal spandere ei flaske øl på hver flyvertinne som kan si ho har jobbet 20 timer i kabinen i løpet av en dag. Jeg tror gjerne de har "arbeidsdag" på 20 timer, men hvor en vesentlig del av denne tiden består i venting enten på en flyplass i behagelige crewrom med stressless, tv, aviser, mat og drikke, eller på et hotell. Eller ved å reise som passiv crew hvor man kan sove ut og hvile seg skikkelig, selv om man "jobber"
Originally posted by dc-8-63
Vi maa huske paa at NKF ogsaa har 400 medlemmer som flyr langdistanse, og da blir opp mot 20 timer fra tid til annen:
Arbeidsdagen begynner klokken 12:00 innsjekk Gardermoen, saa avgang klokken 13:00 til Koebenhavn.....ankommst 14:05....saa briefing en time til 1505...klargjoering av maskinen foer boarding 15:30....og oppsatt avgang 16:00 til Seattle....avgangen blir forsinket pga hva som helst i 2 timer...passajerene sitter ombord.....avgang 18:00...motvind saa flytid blir rett under 11 timer (har selv opplevd nesten 12 timer et par ganger mellom CPH og SEA...taake i Seattle....foerts holding i 1 time saa diversion til Vancouver 2 timer paa bakken saa en time ned til Seattle, inklusiv noe holding over Bainbrigde Island (my fair Island!!!) og landing paa SEATAC 20 timer etter innsjekk OSL....jeg har selv opplevd dette og lignende mens jeg pendlet mellom Oslom og Seattle, ikke ofte, men 2-3 ganger i loepet av et aar....og om det tid til aa slappe av inne i mellom, saa er man like fullt paa arbeid.....jeg regner selv mine Espresso pauser som en del av arbeidsdagen.....
Originally posted by dc-8-63
Vi maa huske paa at NKF ogsaa har 400 medlemmer som flyr langdistanse, og da blir opp mot 20 timer fra tid til annen:
Arbeidsdagen begynner klokken 12:00 innsjekk Gardermoen, saa avgang klokken 13:00 til Koebenhavn.....ankommst 14:05....saa briefing en time til 1505...klargjoering av maskinen foer boarding 15:30....og oppsatt avgang 16:00 til Seattle....avgangen blir forsinket pga hva som helst i 2 timer...passajerene sitter ombord.....avgang 18:00...motvind saa flytid blir rett under 11 timer (har selv opplevd nesten 12 timer et par ganger mellom CPH og SEA...taake i Seattle....foerts holding i 1 time saa diversion til Vancouver 2 timer paa bakken saa en time ned til Seattle, inklusiv noe holding over Bainbrigde Island (my fair Island!!!) og landing paa SEATAC 20 timer etter innsjekk OSL....jeg har selv opplevd dette og lignende mens jeg pendlet mellom Oslom og Seattle, ikke ofte, men 2-3 ganger i loepet av et aar....og om det tid til aa slappe av inne i mellom, saa er man like fullt paa arbeid.....jeg regner selv mine Espresso pauser som en del av arbeidsdagen.....
Originally posted by Someone
Nå er det vel ikke SAS men fagforeningene som insisterer på at det må være crew fra alle 3 landene på lang distanse
Originally posted by P.A. VIKING
3-2-2 avtalen er under avvikling, men de Norske som flyr langrute får fortsett med det, men ingen nye Norske (fra OSL basen) får tilgang på langrute produksjon.
Dette ble vel innført tidlig i 2004.
Originally posted by Hurum
Det neste blir vel at det ikke er en fare for sikkerheten å fly 20t på langrutene, men bare om en skal fly vestlandskysten....
Originally posted by Flaps40
Originally posted by P.A. VIKING
3-2-2 avtalen er under avvikling, men de Norske som flyr langrute får fortsett med det, men ingen nye Norske (fra OSL basen) får tilgang på langrute produksjon.
Dette ble vel innført tidlig i 2004.
Ja takk og pris, man har da fått gjennom noen forbedringer. Makan til sløseri. Men det går så altfor sent. Tenke seg til hvilken styrke SK / SBU kunne vært i dag om de arkaiske fagforeningskravene var fjernet og erstattet med noe som er i nærheten av det som må til i dagens konkurranse situasjon.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.