15 ting flyvertinner ikke sier til deg

Har du opplevd det? Sideveis balansering av vekt i kabinen og lasterommene har så liten effekt at det ikke er nødvendig. Det er derimot viktig at fuel er balansert, siden det gir utslag. Noe ubalanse kan kompenseres med trim, men det gjør det mer uøkonomisk.

Nei, jeg tenkte på flytting i lengderetningen, men skrev noe annet.

Last edited:
Det skjer forsåvidt aldri i WF heller.. Flyet balanseres kun i "lengden" og ikke sideveis.. Har aldri måttet flytte pax på grunn av at alle satt på én side.. Noe som forsåvidt er helt normalt på en klar sommerdag ut fra Honningsvåg der vi noen ganger fløy forbi Nordkapplatået..

Det kan godt ha skjedd. Det står jo i manualene at ved seksjonstrim, som jeg mistenker DY bruker, så skal passasjerene være 'evenly distributed'. Kan godt være at noen tok dette litt for bokstavelig .. ;)

Jeg vet ikke helt hva du mener med seksjonstrim MOW, men vi får ihvertfall aktuelle tall ifra gaten. Dette putter vi inn i datamaskinen, som regner ut bla CG, trim setting og vekter. Dersom vi er utenfor limit (eller nærmere kanten enn det jeg ønsker) så gir jeg beskjed til kabinen at jeg ønsker x antall passasjerer flyttet ifra seksjon X til seksjon X (og dette er KUN bakover eller fremover i flyet, sideveis regner vi ikke engang på, det har ingen betydning).

Om dette virkelig hadde skjedd på min flyging så hadde vedkommende blit kallt frem til flightdeck oppe på marsjhøyde hvor vi hadde hatt en oppklarende samtale på prosedyrer i firmaet, og hvem som evt. gir ordre om flytting av passasjerer. Men som sagt, jeg tror fortsatt at dette er en misforstålse av noe slag.

Jeg vet ikke helt hva du mener med seksjonstrim MOW, men vi får ihvertfall aktuelle tall ifra gaten. Dette putter vi inn i datamaskinen, som regner ut bla CG, trim setting og vekter. Dersom vi er utenfor limit (eller nærmere kanten enn det jeg ønsker) så gir jeg beskjed til kabinen at jeg ønsker x antall passasjerer flyttet ifra seksjon X til seksjon X (og dette er KUN bakover eller fremover i flyet, sideveis regner vi ikke engang på, det har ingen betydning).

Det kan godt hendte at det var bakover eller fremover, akkurat det husker jeg ikke... Men uansett, hva er grunnen til å påstå at jeg bare har diktet opp en eller annen historie?? Virker som at det det dere prøver å oppnå....

B738 said:
Høyre eller venstre.... akkurat det husker jeg ikke, altså.....

B738 said:
Det kan godt hendte at det var bakover eller fremover, akkurat det husker jeg ikke... Men uansett, hva er grunnen til å påstå at jeg bare har diktet opp en eller annen historie?? Virker som at det det dere prøver å oppnå....

Det jeg har påsått, og som du har hevdet er riktig, er jo at jeg ikke tror noe på at dem ble bedt om å flytte sideveis i flyet. Men det kan virke som du har skiftet mening ? Og da er vi enige. At vi må be folk flytte fremover eller bakover i flyet er noe som skjer relativt ofte.

Last edited:
Det jeg har påsått, og som du har hevdet er riktig, er jo at jeg IKKE tror noe på at dere ble bedt om å flytte sideveis i flyet.

Ok.... Men det var ikke akkurat for å diskutere denne patetiske lille "misforståelsen" jeg startet denne tråden... ;)

Jeg vet ikke helt hva du mener med seksjonstrim MOW, men vi får ihvertfall aktuelle tall ifra gaten..

Seksjonstrim: trim per seksjon, f.eks rad 1-4, 5-8, 9-13 etc .. evt fwd/aft.
Seatrowtrim: trim per rad.

Som regel har man mulighet til å gjøre begge. Kan være nyttig hvis man er i grenseland.

B738: Vi bestrider ikke at dette kan ha skjedd. Bare at det isåfall har handlet om en misforståelse, ettersom det ikke finnes prosedyrer for akkurat dette.

Har opplevd flytting til andre side hos SAS pga "balansen". Nå hadde flyvertinna forsåvidt sitt på det tørre siden hun ikke definerte hvilken balanse det var snakk om. Det var noen tomme seterader tvers overfor noen seterader med flere folk. En av disse "bebodde" seteradene hadde en passasjer som åpenbart var til bry for sine medpassasjerer. Vi snakker altså om et triks for å spre passasjerer uten å tråkke noen på tærne.

DCS som vi bruker på bakken for Norwegian er Altéa CM. Når dette var nytt så var ikke seatinglogikken den beste. Passasjerer uten forhåndsreservert sete ble seatet i kabinen kun etter hvillen bilett-klasse du hadde. (C, D, E, X, Z osvosv)
Ofte, så havnet det en god del passasjerer i fremre seksjon som gjorde at flyet ble veldig fremtungt. Andre ganger, så ble det meget baktungt. (Seating eks. 0A/12 0B/20 0C/40) alt ettersom hvor mange full-flex passasjerer man hadde.

Flesteparten av gate agenter på DY har ikke så stor innsikt i W/B, siden det blir kurset svært lite i det. Bare et fåtall har load-control kompetanse.

Rutiner for DY på bakken består bl.a å sende final figures til flightdeck via en applikasjon kalt TIDY. Du legger inn adults, child og infants, seating pr. section og hvordan bag/cargo/mail er distribuert. Alt blir formulert i en SMS som blir sendt til kaptein og FOs mobiltelefon.
Preformance og loadsheet blir kalkulert i cockpit via EFBen crewet bruker. Ofte var flyet veldig baktungt og man var ute av trim. Passasjerer må flyttes.

Det er mulig at B738 som skrev tidligere at han måtte flyttes misforsto cabincrew, og at det i realiteten dreide seg om å flytte seg "til andre siden" var ment som var seksjon C til A. Dvs langt bak i kabinen til foran.

Etter mye klaging fra min side (sikkert en god del fler), ble omsider seatinglogikken i systemet endret for å unngå å havne ut av trim. Spesielt irriterende er det jo å måtte flytte passasjerer etter de har satt seg.

Nå er jo jeg loadcontroller også, så jeg tenker jo naturlig nok veldig mye på hvordan seatingen er distribuert før jeg starter boarding. Flytter også passasjerer før boarding slik at vi unngår å flytte pax i flyet når boarding er ferdig.

Men alle har ikke like mye "OCD" som jeg har...kanskje likegreit på en måte. Haha. :)

Back