DCS som vi bruker på bakken for Norwegian er Altéa CM. Når dette var nytt så var ikke seatinglogikken den beste. Passasjerer uten forhåndsreservert sete ble seatet i kabinen kun etter hvillen bilett-klasse du hadde. (C, D, E, X, Z osvosv)
Ofte, så havnet det en god del passasjerer i fremre seksjon som gjorde at flyet ble veldig fremtungt. Andre ganger, så ble det meget baktungt. (Seating eks. 0A/12 0B/20 0C/40) alt ettersom hvor mange full-flex passasjerer man hadde.
Flesteparten av gate agenter på DY har ikke så stor innsikt i W/B, siden det blir kurset svært lite i det. Bare et fåtall har load-control kompetanse.
Rutiner for DY på bakken består bl.a å sende final figures til flightdeck via en applikasjon kalt TIDY. Du legger inn adults, child og infants, seating pr. section og hvordan bag/cargo/mail er distribuert. Alt blir formulert i en SMS som blir sendt til kaptein og FOs mobiltelefon.
Preformance og loadsheet blir kalkulert i cockpit via EFBen crewet bruker. Ofte var flyet veldig baktungt og man var ute av trim. Passasjerer må flyttes.
Det er mulig at B738 som skrev tidligere at han måtte flyttes misforsto cabincrew, og at det i realiteten dreide seg om å flytte seg "til andre siden" var ment som var seksjon C til A. Dvs langt bak i kabinen til foran.
Etter mye klaging fra min side (sikkert en god del fler), ble omsider seatinglogikken i systemet endret for å unngå å havne ut av trim. Spesielt irriterende er det jo å måtte flytte passasjerer etter de har satt seg.
Nå er jo jeg loadcontroller også, så jeg tenker jo naturlig nok veldig mye på hvordan seatingen er distribuert før jeg starter boarding. Flytter også passasjerer før boarding slik at vi unngår å flytte pax i flyet når boarding er ferdig.
Men alle har ikke like mye "OCD" som jeg har...kanskje likegreit på en måte. Haha.
