14.juni

Originally posted by BU662

Spanair salg apner for en rekke nye muligheter. LH kunne kjöpe, mens siden Spanair har ingen langrute-nettverk er det svaert uinteressant. Om LH beslutter a spise IB, vil det ikke lengre oppsto problemer med konkurranse-myndigheter.

Richard, kan du forklare dette nærmere? Jeg antar at du ikke mener at et oppkjøp av IB betyr at LH ikke får problemer i forhold til konkurransemyndighetene med et oppkjøp av Spanair. Jeg ville vel tro at det var stikk motsatt.
 
Originally posted by TOS

Originally posted by BU662

Spanair salg apner for en rekke nye muligheter. LH kunne kjöpe, mens siden Spanair har ingen langrute-nettverk er det svaert uinteressant. Om LH beslutter a spise IB, vil det ikke lengre oppsto problemer med konkurranse-myndigheter.

Richard, kan du forklare dette nærmere? Jeg antar at du ikke mener at et oppkjøp av IB betyr at LH ikke får problemer i forhold til konkurransemyndighetene med et oppkjøp av Spanair. Jeg ville vel tro at det var stikk motsatt.

Det han sikter til er at det har jo ryktes at LH kan være interessert i IB, og siden SK nå ikke lengre skal eie Spanair så er da ikke det noe problem for konkurransemyndigheter siden *A ikke blir så enerådende på det spanske markedet?

-A
 
Originally posted by P.A. VIKING

Altså , flere detaljer 17:00 i dag.
Jeg synes pressemelding var klar og tydelig nok.
Det er vel neppe flere detaljer som kommer frem senere idag , snarere en verbal fremstilling av denne pressemeldingen vil jeg tro.
SAS CEO og styret tar tydeligvis grep nå for at selskapet skal overleve på sikt.
Jeg vil si at den nye strategien er omtrent som forventet.
Tror neppe det tolereres med "slinger i valsen" fra ansatte fremover i selskapet.
Tolker pressemeldingen dithen at SAS NO og SE styrkes og at SAS DK og Internasjonal tilpasses markedet og den til enhver tid rådende konkuransesituasjonen.
 
Från SAS pressmeddelande:

"...we will be scaling back the central administration and moving the headquarters from Frösundavik as soon as this is practicable."

Hmm, flytta huvudkontoret... Var går flyttlasset tro?
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by TOS

Originally posted by BU662

Spanair salg apner for en rekke nye muligheter. LH kunne kjöpe, mens siden Spanair har ingen langrute-nettverk er det svaert uinteressant. Om LH beslutter a spise IB, vil det ikke lengre oppsto problemer med konkurranse-myndigheter.

Richard, kan du forklare dette nærmere? Jeg antar at du ikke mener at et oppkjøp av IB betyr at LH ikke får problemer i forhold til konkurransemyndighetene med et oppkjøp av Spanair. Jeg ville vel tro at det var stikk motsatt.

Det han sikter til er at det har jo ryktes at LH kan være interessert i IB, og siden SK nå ikke lengre skal eie Spanair så er da ikke det noe problem for konkurransemyndigheter siden *A ikke blir så enerådende på det spanske markedet?

-A

Jeg forstår.
 
Originally posted by jikswoboB

Från SAS pressmeddelande:

"...we will be scaling back the central administration and moving the headquarters from Frösundavik as soon as this is practicable."

Hmm, flytta huvudkontoret... Var går flyttlasset tro?
Det spørs om det er så mye å flytte på når slankeprosessen er ferdig.
Aktivitetene blir nok flyttet/fordelt over til NO og DK og så klarer man seg med en liten "west-ving" et eller annet sted i Stockholms traktene for corporate.
 
Fra DN

Flere direktelinjer og avganger:
SAS har som mål at kundene skal få mest igjen for pengene hos selskapet, og at kunden skal få stor makt til å utforme innholdet.

Målet er at SAS' kundekontakt og punktlighet skal være blant de ledende i bransjen.

Mest interessant er det kanskje at SAS skal få flere direktelinjer og avganger, samtidig som et nytt opplegg for privatreiser skal spikres sammen.


Forhåpentligvis kommer det mer detaljer på pressekonferansen i ettermiddag
 
http://www.business.dk/article/20070613/transport/70613032/

Ikke akkurat veldig overaskende med de danske pilotene er ihvertfall positive
 
Før var strategien å bli et "house of brands", nå er det kjernevirksomhet. Mye rart som kan være strategi! :D
 
Originally posted by Isbamse
Før var strategien å bli et "house of brands", nå er det kjernevirksomhet. Mye rart som kan være strategi! :D

Det som gir bedre uttelling innen neste kvartalsrapport er stategi, som igjen fører til bonus. Om du ikke har bra strategi fører det til at du blir sparket, som også fører til bonus, men da heter det egentlig "fallskjerm".

-A
 
Ett salg av JK vil vel også øke sjansen for at DK og SE vil begynne å fly til Spania (itillegg til de 2 ukentlige fra ARN og GOT)
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Isbamse
Før var strategien å bli et "house of brands", nå er det kjernevirksomhet. Mye rart som kan være strategi! :D
-A

Strategier er oppskrytt, det er det mange eksempler på. Det hjelper ikke med fokus på strategien hvis ikke driften og kundefokus følges minst like nøye. SAS DK har hatt for lite kundefokus - ergo har streikekulturen fått leve i beste velgående.

Tror Mats gjør det rette ut fra de forutsetningene han har og de virkemidler han rår over.
 
Originally posted by BU662
De 2 fagforeninger som streiked fikk lönnshopp pa 10% innen 3 ar. Dette er mye TNT for selskap.

10% på 3år er faktisk langt mindre enn hva en gjennomsnittlig norsk arbeidstaker får. Lønnveksten her ligger på mellom 4 og 5% årlig og DK og SE ligger ikke mye bak og man må delvis se det i sammenheng med det.

Nå er det riktignok ett problem at andre lands lønninger øker mindre, med det er ett problem stort sett alle skandinaviske bedrifter har og som det er vanskelig å gjøre noe med annet enn å outsource til Øst Europa og Østen eller å leie inn Øst Europeisk arbeidskraft
 
Originally posted by BU662


Salg av Spanair vil gir noen penger i kassa. Mens den store spörsmal er hvorfor bruker de dette?

Nu har SAS vel ikke netop verdens yngste og mest ensartede flyflåde.

Det kunne vel tænkes at der sker en rationalisering og ekspansion.
De snakker jo også om 20% flere pax - de skal vel flyves rundt i noget.

Mit gæt er en snarlig indkøbstur til
Airbus og Bambardier efter 350XWB og 319/320/321 og CRJ 2/7/900
 
Denne artikkelen har noen interessante setninger på slutten:

SAS har blant annet måtte se at lillebror Finnair har stukket av med en stor del av Asia-trafikken.

- Gir dere opp kampen om de skandinaviske Asia-reisende?

- Nei, tanken er ikke å gi opp noen ting, men den delen av vårt rutenett er såpass marginell at den ikke blir noen kjernevirksomhet.

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Denne artikkelen har noen interessante setninger på slutten:

SAS har blant annet måtte se at lillebror Finnair har stukket av med en stor del av Asia-trafikken.

- Gir dere opp kampen om de skandinaviske Asia-reisende?

- Nei, tanken er ikke å gi opp noen ting, men den delen av vårt rutenett er såpass marginell at den ikke blir noen kjernevirksomhet.

-A

Og hva menes med det da?
 
Originally posted by Someone

Ett salg av JK vil vel også øke sjansen for at DK og SE vil begynne å fly til Spania (itillegg til de 2 ukentlige fra ARN og GOT)

SAS DK flyver dagligt til Spanien CPH-MAD en gang dagligt med SK materiel.
 
Originally posted by fredrik propell

Originally posted by ph-ndr

Denne artikkelen har noen interessante setninger på slutten:

SAS har blant annet måtte se at lillebror Finnair har stukket av med en stor del av Asia-trafikken.

- Gir dere opp kampen om de skandinaviske Asia-reisende?

- Nei, tanken er ikke å gi opp noen ting, men den delen av vårt rutenett er såpass marginell at den ikke blir noen kjernevirksomhet.

-A

Og hva menes med det da?

At langruter ikke regnes som en del av kjernevirksomheten til SAS - at denne ikke er viktig for SAS. At man ikke tenker å satse på denne...?
 
Originally posted by TOS

Originally posted by fredrik propell

Originally posted by ph-ndr

Denne artikkelen har noen interessante setninger på slutten:

SAS har blant annet måtte se at lillebror Finnair har stukket av med en stor del av Asia-trafikken.

- Gir dere opp kampen om de skandinaviske Asia-reisende?

- Nei, tanken er ikke å gi opp noen ting, men den delen av vårt rutenett er såpass marginell at den ikke blir noen kjernevirksomhet.

-A

Og hva menes med det da?

At langruter ikke regnes som en del av kjernevirksomheten til SAS - at denne ikke er viktig for SAS. At man ikke tenker å satse på denne...?


Det kan jeg aldri tenke meg! Da kommer det til å bli lurvenleven blandt alle de flyvende uansett! Og hvorfor skulle dem slutte å fly langt? Bare fordi LH, UA, TH og AY flyr dit så behøver ikke SK? Da kan dem bare legge ned alt, for det finnes jo mange andre som flyr innen Europa. Blir litt dumt å påstå at ikke IC er en del av kjernevirksomheten til et såpass stort selskap.:drunk:
 
Back
Top