14.juni

Well, spørgsmålet er vel også hvad "core business" egentlig er i en airline. Jeg mener fx at de funktioner der står for den direkte kundekontakt absolut må henregnes til core - det var jo også Carlzons gamle argument - og ud over cabin crew og salg ligger disse funktioner vel i SGS? Service i forbindelse med irregularitet, lost baggage etc tror jeg er yderst vigtige for brandet. Fx brændte Sterling sig jo godt og grundigt på en lidt for billig handlingkontrakt i CPH sidste år.

Hvis jeg skulle vælge ville jeg hellere outsource flightops end ground service!
 
SAS er nødt til å selge.Det som blir igjen er Linjevelikeholdet.Heavy på Gardermoen ryker vekk som BTS på Sola.Så er SAS kun ett flyselskap beståene av flyvene og en stab med meckere.Alt annet er blit solgt.Nå er det siste biten som forsvinner før LUFTHANSA overtar flyselskapet:question:
 
Originally posted by fokkeren
Nå er det siste biten som forsvinner før LUFTHANSA overtar flyselskapet:question:

Noe som ikke nødvendigvis er negativt. Bare se på Swiss!
 
Nå skriver danske Børsen at inntil 40% av arbeidsstokken kan bli solgt ut. I tillegg til SGS, nevner avisen Spanairt og bmi som salgskandidater. Regner det som ganske sikkert at de 20% i bmi blir solgt, og SAS Cargo kanskje også - men det blir interessant å se om andre deler selges ut.

http://borsen.dk/finans/nyhed/110915/
 
Vil det være mulig å dele SGS og skille ut den ene delen? Dvs innskjekk og alt over-vingen føres tilbake til SAS Airline, mens selve bagasjelastingen blir igjen i SGS som selges?
 
Trodde det var det som var planen, Someone, men er usikker på hva det faktiske utfallet blir.
Er jo bare å vente i spenning på at forhandlingene blir ferdig nå, og se hva som skjer...
 
Når det gjelder innsjekk, boarding og alt av kundekontakt ser jeg fordelen med at ett at flyselskapet selv står for det (unntatt på flygninger inn til partneres hubs hvor da partnerer selskapet kan stå for de), men hvem som laster bagasjen ut og inn av flyet er ihvertfall fra mitt synspunkt uvesentlig
 
Originally posted by Someone

Når det gjelder innsjekk, boarding og alt av kundekontakt ser jeg fordelen med at ett at flyselskapet selv står for det (unntatt på flygninger inn til partneres hubs hvor da partnerer selskapet kan stå for de), men hvem som laster bagasjen ut og inn av flyet er ihvertfall fra mitt synspunkt uvesentlig

Jeg er enig i at det for en kunde vil være helt uvesentlig hvem som laster bagasje. Men er man opptatt av kunden, må man også vite at det er nær sammenheng mellom det å sjekke inn, boarde og ta i mot og sende bagasje. Det er mye kommunikasjon og planlegging i mellom de ulike avdelingene. Det virker på meg veldig tungvint om dette skal gjøres av to forskjellige selskaper.
 
Lufthansa solgte ut sin groundhandling på slutten av 90 tallet. De beholdt dog frontpersonalet mot passasjerene i tyskland og de jobber i konsernet nå. Det kan hende det er modellen som man ser på. Men det er klart at SGS som enhet blir noe vingeklippet overfor sine kunder utenfor SAS gruppen da. Men alt kan gjøres bare man har en plan.
 
SAS-sjef med ny vinnerplan

SAS sliter med å fylle setene, rammes stadig av nye streiker og taper fortsatt penger flere steder. I morgen legger toppsjef Mats Jansson frem sin nye suksessoppskrift. Trolig innebærer den salg av virksomheter. De ansatte er spente.

E24
 
Originally posted by P.A. VIKING

SAS-sjef med ny vinnerplan

SAS sliter med å fylle setene, rammes stadig av nye streiker og taper fortsatt penger flere steder. I morgen legger toppsjef Mats Jansson frem sin nye suksessoppskrift. Trolig innebærer den salg av virksomheter. De ansatte er spente.

E24

Min erfaring fra reiser innenlands og ut fra Oslo er at flyene er fullere enn noensinne, men det er basert på et litt beskjedent antall observasjoner. Problemene ligger kanskje andre steder i konsernet?
 
Originally posted by FlightDeck

Originally posted by Someone

Når det gjelder innsjekk, boarding og alt av kundekontakt ser jeg fordelen med at ett at flyselskapet selv står for det (unntatt på flygninger inn til partneres hubs hvor da partnerer selskapet kan stå for de), men hvem som laster bagasjen ut og inn av flyet er ihvertfall fra mitt synspunkt uvesentlig

Jeg er enig i at det for en kunde vil være helt uvesentlig hvem som laster bagasje. Men er man opptatt av kunden, må man også vite at det er nær sammenheng mellom det å sjekke inn, boarde og ta i mot og sende bagasje. Det er mye kommunikasjon og planlegging i mellom de ulike avdelingene. Det virker på meg veldig tungvint om dette skal gjøres av to forskjellige selskaper.
Jeg tror ikke personalet er den avgjørende faktor ved eventuelt salg av SGS. Folk må man jo ha uansett for å laste/losse flyene og betale for dette.
Der det er gevinst å hente er å slippe kapitalbindingen i alt bakkeutstyret.Det er ikke lite kapital som er bundet opp i bakkeutstyret rundt om i selskapet og ved å overlate dette til et annet selskap for så kun betale for fixed price handling pr turnaround gir lavere kostnad for SGS/SAS.
I tillegg slipper man vedlikeholds kostnader osv. av bakkeutstyret også.
 
Originally posted by Balle Chlorin

For ikke å snakke om leie av lokaler, sykemeldinger osv.

Det binder ikke kapital, og inngår uansett i prisen for bakketjenesten enten det er in-house eller outsourcet
 
Originally posted by Balle Chlorin

Binder ikke kapital nei, men at sykemeldinger koster SGS, og derigjennom SAS, mye penger, kan det vel ikke være tvil om.

Jo, men det vil uansett være innbakt i prisen man betaler for tjenesten enten det er SGS eller en ekstern som står for handlingen
 
Så skal vel noen evnt kjøpe SGS også da!? Hører ofte at det å drive handling ikke er noe pengemaskin.Ikke vet jeg....
 
SAS Group
SE-195 87 Stockholm, Sweden
Telephone: +46-8-797 0000
Fax: +46-8-797 1515

New direction will ensure SAS's future

To strengthen the SAS Group's position as Northern Europe's leading airline the
Board of Directors of SAS has decided to give the company a new direction. SAS
is to concentrate on its core business - flying to, from and within Northern
Europe, the home market of our most important customer groups and where SAS'
market position is also the strongest. Certain units that do not belong to the
core business - such as Spanair - will be sold. Results are to be created for
future capital expenditure and development.

"The airline market is changing rapidly. We want to be in the forefront in terms
of giving customers the best service and the most attractive fares," says SAS
CEO Mats Jansson. To ensure our development and cover our future investment
needs we must from now until 2011 increase our pre-tax profit to approximately
SEK 4 billion per year while simultaneously lowering our costs by SEK 2.8
billion. For example, we will be scaling back the central administration and
moving the headquarters from Frösundavik as soon as this is practicable.

"A new cooperation model with the unions will be established. We have to abandon
the strike culture that has long existed at SAS. We have to stand together
behind a new customer-oriented business culture based on the needs, requirements
and expectations of customers. This will ensure our future as a strong and
independent airline and also give us an opportunity to involve employees in the
value that is created through profit sharing and part ownership," says Jansson.

The competitive situation in aviation is changing at a rapid pace. A growing
number of airlines are putting pressure on airfares for both leisure and
business travel. SAS shall offer the market's best value products where
customers will have great freedom to personally design the content. Our customer
relations, punctuality and regularity shall be among the best in the industry.
The range of nonstop routes and departures will be increased. New concepts for
leisure travel will be developed.

Through the new direction SAS will create over a four-year period the
preconditions for growth in all markets and increase the number of passengers by
a total of 20 percent.

Airline operations will be operated by Scandinavian Airlines Danmark, Norge,
Sverige and International, Blue 1, Widerøe, airBaltic and Estonian Air.
Holdings in other airlines, Spanair, bmi, and Air Greenland, will be sold.

The future structure and roles of other operations, such as SAS Ground Services
(SGS), SAS Technical Services (STS) and Spririt, will be evaluated. The purpose
is to determine which parts of its operations SAS should continue to operate on
its own and which parts should be operated by other players. This evaluation is
taking place during this autumn in consultation with affected employees and
other stakeholders.

The decision about the new direction was made by the SAS Board of Directors on
13 June. Negotiations and discussions with affected unions will be started
immediately. The Board believes it will be feasible to implement these measures
in 2007-2009.

SAS strategic plan will be presented at a press conference today, 13 June, at
17.00 CET at SAS head office, Frösundavik, Solna.

SAS Group Corporate Communications

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com
The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=475178&fn=wkr0001.pdf
 
Back
Top