Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2009, 14:40   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Norwegian Den siste reise (MD-80)

15.oktober er det slutt!

Quote:
Den aller siste turen med en MD-80 nærmer seg for flyselskapet Norwegian, 15 oktober er det slutt for bruken av MD-80 flyene.

Da Norwegian overtok det svenske flyselskapet FlyNordic i 2007 fulgte også en flåte av syv MD-80 fly som hovedsakelig ble benyttet i det svenske markedet.

Norwegian fikk en gullkantet avtale med eieren av FlyNordic, Finnair, hvor leieavtalen på de syv flyene var tildels på lave beløp. Samtlige MD-80 fly i operasjon hos FlyNordic kom i sin tid fra flåten til Finnair og det eldste flyet ble produsert i 1983.

MD-80 flyene som har hatt sin base i Stockholm har på ingen måte passet inn i Norwegians operasjoner, flyene har ikke kunne utføre det samme antallet av flygninger per dag som selskapets 737 fly og vedlikehold og reparasjoner har stått i kø.
http://hangar.no/permalink/46719.html
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by Someone; 23-09-2009 at 17:48.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 17:43   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Ja, MD-80-maskinene har vel vært hos Norwegian på lånt tid. De skulle egentlig ut tidligere, men ble hos Norwegian en stund ekstra på grunn av satsingen i Danmark og forsinkelsene hos Boeing.

Forumreglene sier vel at vi bare skal sette inn ingressen eller et tilsvarende lite utdrag av artikkelen, du har jo satt inn nesten hele artikkelen.
__________________

Last edited by FlightDeck; 23-09-2009 at 17:45.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 17:44   #3
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Heldigvis var det DY sine siste flighter. Var ett sekund rett for at det slutt for SAS sine MD'er
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 18:08   #4
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by Leorim View Post
Heldigvis var det DY sine siste flighter. Var ett sekund rett for at det slutt for SAS sine MD'er
SAS har MD80 på SVG hver dag nå, har de ikke det Lennart?
Synes det er ett som tar av 06.30, mens et annet kommer inn ca. 15.00
C130 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 18:56   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Ey, ikke mobb MDen... Tar du vare paa MDer, gaar flyene som ett sveitsisk presisjonsur! Ta bedre vare paa flyene dine, Kjos

Den siste MD flighten til SAS skal jeg vaere med paa.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 19:43   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Ja du skal vaere temmelig slapphendt med vedlikeholdet for aa faa problemer Long Beach Produktene.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 20:04   #7
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Vel.... disse flyene gikk fryktelig dårlig lenge før Kjøs fikk dem i fanget. Om det skyldes slapphendt vedlikeholdt så har det pågått veldig lenge.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 20:11   #8
AleksanderM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 155
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Velvel.. Ble aldri noe Norwegian MD-80 på meg, men har hatt noen turer med SAS sine MD'er. Forskjellen på flyturene er vel ikke så forferdelig stor
AleksanderM is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 22:19   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: Den siste reise (MD-80)

De var vel OK mens de var hos Finnair (Er ikke de fleste exFinnair ??) husker aldri at AY hadde mye snag hverken paa DC-9-51 eller MD-80 ...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:27   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Hva skjer med MD80-crew hos DY? Er/blir de skolet om på 737 for selskapets regning, eller må de ut med den kostnaden selv? Og er nå DY.se og DY.no på samme AOC?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:44   #11
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,779
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
De var vel OK mens de var hos Finnair (Er ikke de fleste exFinnair ??) husker aldri at AY hadde mye snag hverken paa DC-9-51 eller MD-80 ...
Antyder du at DY har dårlig vedlikeghold? Hva bygger du isåfall den påstanden på?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:50   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,521
Default Re: Den siste reise (MD-80)

MD'ene krever mye TLC, særlig nå som de er blitt eldre. Både DL og AA sliter med regulariteten på sine og har redusert utnyttelsen vesentlig.

Hemmeligheten er å gjøre som Allegiant: Kjøpe dem billig, fly dem forholdsvis lite og driv mye preventiv vedlikehold. Driftskostnadene blir noe høyere, men du tar det igjen i lave kapitalkostnader.

Dette passer ikke inn i DY's forretningsmodell, dermed er flytypen lite egnet for dem.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 00:40   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Antyder du at DY har dårlig vedlikeghold? Hva bygger du isåfall den påstanden på?
Absolutt ikke...men disse maskinene har hatt et opphold hos en annen carrier etter Finnair....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2009, 13:00   #14
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Blir det noen form for markering av dette?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2009, 15:21   #15
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,595
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Blir det noen form for markering av dette?
Nei , ikke det.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2009, 15:43   #16
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Skulle jo nesten tro at Kjosern ville like å gjøre et poeng ut av at de har faset ut de eldste og mest fueltørste maskinene.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2009, 16:02   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,387
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Nå har han vel noen eldre 737`ere i flåten også...men det er synd om det ikke blir en form for markering. I allefall vil jeg tro at ex-flyNordic ansatte kunne ønske seg en markering.
EB is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2009, 16:04   #18
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Den siste reise (MD-80)

MD-80 fra Norwegian blir ikke å se i det hele tatt på OSL i morgen, iflg. flightstats.com.

Så den siste reise til/fra Norge med MD-80 fra NAX har allerede gått.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2009, 16:44   #19
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Det hadde vel vært mer naturlig med noe seremonielt dersom DY hadde hatt mange MDer og dersom MDene hadde vært med fra begynnelsen (av lavkost-satsingen, altså). Men MDene DY hadde var jo bare "med på kjøpet" vel flynordic-overtakelsen og har liksom aldri helt hørt til DY.

Når siste 733 forsvinner er det vel derimot på sin plass med litt stas.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 11:05   #20
LN-KKY
ScanFlyer Blue
 
LN-KKY's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
Norwegian Siste landing for DY MD'en i kveld :)

http://www.tu.no/motor/article226141.ece

Quote:
kveld klokken 19.50 lander Norwegian aller siste fly av typen MD80 på Arlanda flyplass ved Stockholm.
__________________
LN-KKY is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
'Den siste Tristar' .. LN-MOW Flyhistorisk forum 19 21-07-2018 14:37
Siste reise for VC10 Turtle Flyhistorisk forum 2 20-09-2013 22:34
Min siste studie-reise petter380 TripReports 18 25-06-2012 00:36
Den siste papirbillett? wf145 Flyforum 45 05-06-2008 11:29
LN-FAV på sin siste reise SK1399 Flyforum 20 20-12-2006 19:21


All times are GMT +2. The time now is 22:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.