Snart slutt på væskeforbudet

Re: Snart slutt på væskeforbudet

Endelig litt medgang i luftfarten, istedefor nye restriksjoner
:)

Da gjenstår det bare å få slutt på kravet om å ta ut laptop av håndbagasjen!

Thank you! Jeg har alltid tenkt på de strenge sikkerhetsreglene som "et tegn i tiden", og noe som ikke vil vare så mange år...

Det skjer nok ikke før sikkerhetskontrollen er "helautomatisert" med alskens tekniske dupeditter eller "Røntgenmaskin NG" er på plass ^_^

E!

Dette er nesten for godt til å være sant!!!!!! Jeg gleder meg!!!!

Dette er nesten for godt til å være sant!!!!!! Jeg gleder meg!!!!

Det er to ting som bekymrer meg. I tillegg til at det høres for godt ut til å være sant, så lukter det av sunn fornuft. Det gjør at jeg ikke tror på dette før jeg ser det.

Å ta laptop ut av håndbagasjen er fornuftig. Ellers er det omtrent umulig å se hva som ligger bak/forran laptopen...

men går helt fint å ha Laptopen i innsjekket bagasje :)

Det er to ting som bekymrer meg. I tillegg til at det høres for godt ut til å være sant, så lukter det av sunn fornuft. Det gjør at jeg ikke tror på dette før jeg ser det.

Bra sagt dette:)

Det avgjør røntgenmaskinoperatøren det...
Rett som det er at "store elektroniske gjenstander" fører til en manuell sjekk av innsjekket bagasje (på kortbane)!!

Regionale lufthavner har vel flere "avd" som sjekker bagasjen som blir sjekket inn??

E!

Å ta laptop ut av håndbagasjen er fornuftig. Ellers er det omtrent umulig å se hva som ligger bak/forran laptopen...

På LHR behøver man ikke ta den ut av håndbagasjen lenger...

Men å ta laptopen ut blir en minibagatell iforhold til dette h......s væskeforbudet...

Tror det ikke før jeg ser det!

Venter bare på at man må kle av seg alt tøyet før man går gjennom sikkerhetskontrollen. Det er nok bare et tidsspørsmål!

BF:old

Bortsett fra at det ikke er sikkert at den er der når du tar ut bagasjen på bestemmelsesstedet (neppe noe stort problem her i Norge, men en del andre destinasjoner...)

Bortsett fra at det ikke er sikkert at den er der når du tar ut bagasjen på bestemmelsesstedet (neppe noe stort problem her i Norge, men en del andre destinasjoner...)

Kan jo kanskje være et problem det ja :)

Men vart det sagt noko i reportasja om KVEN som har sagt det skal fjernast, og NÅR?

noen som vet hva Knut Lykstoft Larsen i Statens Luftfartsvæsen mener med dette?

– Etter å ha opplevd det jeg opplevde på vei hit, ser jeg også at det finnes rom for forbedring. Det burde ikke være mer enn én kontroll for reisende. Opplegget for eksempel på Gardermoen der er jo styrt av tollvesenets behov, ikke sikkerhetskravene. Derfor må reisende fra Europa gjennom flere kontroller, sier Larsen.

er forresten hentet fra denne artikkelen: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1024374.ece

Det er vel det at vi i Norge har tollklarering på innreiseflyplassen (slik det også er i Sverige, med unntak for reisende med sluttdestinasjon OSD), mens det er mer vanlig ellers i Europa at tollklarering finner sted på sluttdestinasjonen.

Reisende til Norge som har transfer på OSL må jo da hente bagasjen, tollklarere den, dra den opp i avgangshallen for å levere den inn på nytt og så gjennom ny sikkerhetskontroll.

Back