SAS MD-90 - An aircraft for the 21st century

HansJ

ScanFlyer Silver
På 90-talet var SAS fortfarande ganska bra på PR och insåg värdet i att göra reklam för nya MD-90 när den introducerades 1996. Broschyrer producerades och distribuerades via biljettkontoren...

md90.jpg

md901.jpg

md902.jpg

md903.jpg

md904.jpg

md905.jpg


Jag var själv väldigt intresserad av detta nya flygplan och körde 220 km för att bevittna leveransflygningen till Fornebu den 18 oktober 1996. Med bilen och kameran på översta våningen i p-huset inväntade jag lowpassen som skulle ske exakt kl 13 då SE-DMF kom från Long Beach via Keflavik till Oslo. Bilden blev inte särskilt bra, men det är en av de allra första på SAS MD-90 i Skandinavien och garanterat den enda på MD-90:n från denna vinkel. Jag var nämligen ensam på platsen... Det var värt 6 timmar i bil!

md90fbu.jpg


Jag saknar MD-90 mycket, det var en härlig flygmaskin och till min stora glädje gick samtliga i originalfärgerna ända till 2002-03!
 
Last edited:
Er alle SAS sine MD-90 nå hos Blue1 eller Hello?

1 SE-DMF nu OH-BLE, Blue1
2 OY-KIL nu OH-BLU, Blue1
3 LN-ROA nu OH-BLC, Blue1
4 SE-DMG nu HB-JIE, Hello
5 OY-KIM nu HB-JID, Hello (Iceland Express)
6 LN-ROB nu HB-JIF, Hello (Iceland Express)
7 SE-DMH parkerad OSL?
8 OY-KIN nu OH-BLD, Blue1

SE-DMH återlämnades till SAS efter lease av Nordic Leisure i september 2006, senaste uppgiften jag har är att den togs ur tjänst i Oslo 30.9.06 och att den stod kvar där i slutet av oktober 2007. Förmodligen kvar där ännu, RolfL?
 
7 SE-DMH parkerad OSL?

SE-DMH återlämnades till SAS efter lease av Nordic Leisure i september 2006, senaste uppgiften jag har är att den togs ur tjänst i Oslo 30.9.06 och att den stod kvar där i slutet av oktober 2007. Förmodligen kvar där ännu, RolfL?

Helt riktig!
Vi skal ha den på C-sjekk om en måned, og den flyr igjen til sommeren!
Deretter skal den i paintboxen og leveres til Blå1!
 
Kjørte 6 timer bil fordi det hasta sååå mye å få sett et 150 cm lengre skrog med 40 cm høyere hale? Jeez.
Greitt nok med feitere motorer, men de er da ikke særlig kledelige. Pyttsann, man venner seg til det meste over tid.
(OBS – snakker nå om UTSEENDET, ikke alt inni av nye systemer og mye bedre performance og komfort etc.)
Blir kjempe imponert og nesten litt rørt over en slik flyinteresse! Godt det er mange andre gærne.
Savner FBU så innmari fært. Savner MD-80 og DC-9. Savner både striper og drage. Verden gikk videre… :cry:

Rart å se lowpass, har du flere bilder med litt bakgrunn? Kvalitet ingen betydning, bare man ser hva det er! ;)
 
Kjørte 6 timer bil fordi det hasta sååå mye å få sett et 150 cm lengre skrog med 40 cm høyere hale? Jeez.

~~

Rart å se lowpass, har du flere bilder med litt bakgrunn? Kvalitet ingen betydning, bare man ser hva det er! ;)

Tja, 3 timmar per väg var det men om man bor där jag bodde då så är man glad för alla möjligheter att se något nytt...

Jag har en hel serie bilder på denna leverans men tyvärr är det slides. Kan jag ordna någon som scannar så kan jag lägga upp dem.
 
LN-RMX tok en video fra taket av SS-hangaren ... burde vaere en kandidat for opplasting til YouTube. IKKE SANT, VIDAR ???

:p
 
Javisst, MD-90 var (og er) en stilig maskin. Jeg vet bare om to tilfeller der vi har hatt den innom her i Tromsø. Første gang i '98 og andre gang var 7/2-04. Det var OY-KIL som da var i nye fargene. Det første besøket gikk jeg glipp av, men jeg fikk med meg det andre. Ellers har jeg reist noen turer med MD-90, og jeg husker hvor stille det var bak i kabinen sammenlignet med MD-80.
 
Dagen etter at den kom i service, ble jeg med over til ARN på businessclass og var mektig imponert over vinduet på toalettet. Ellers var det overhodet ikke noe lyd foran!
 
Husker også ankomsten av SE-DMF den fine dagen i oktober 1996. Stod på trappa for å ta en røyk foran bygning 91 på Skøyen i det den kom inn low fra Solberg med FBU i sikte. Det var sannelig en annen låt av den enn fra MD-80ene. Fikk heldigvis med meg et par turer med MD90, en av dem var mellom OSL og CPH på en av de aller første organiserte spotterturer.
 
Fann den här bilden på hårddisken, kan den vara tagen i Long Beach? Vet inte vem fotografen är, om någon känner sig träffad eller vet vem det är tas tips tacksamt emot.

m90low.jpg
 
Utan att ha tittat i någon tidtabell så vill jag minnas att MD-90 huvudsakligen gick på stamlinjerna till LHR/CDG/BRU/FRA och i huvudstadstriangeln. SK509 borde väl ha varit en sådan linje.
 
Har også den low passen på harddisken HansJ. Lurer på om det ikke var dc-8-63 som viste den første gang - regner med at han husker hvem fotografen er.
 
Dette var stas, tusen takk HansJ !!

Jeg har nettopp sett i almanakken min fra 1996, for jeg tenkte: "hvor i all verden var du den dagen?, på jobb sikkert! "...

Så ser jeg at jeg har notert at SE-DMF skulle leveres. Og var ikke på jobb, men hadde en fridag, og jeg var i området for å hjelpe min mor med diverse den dagen, og ser at jeg har notert fotografering av andre fly den dagen...

M.a.o. visste jeg ikke at leveransen var kl 13.. Hadde jeg visst, ville du garantert hatt selskap på P-huset!

Men jeg var der den uka de foretok prøveflyginger mellom Arlanda og Oslo, og fikk tatt den fra haugen på sjøsiden av Snarøyveien. Bildet finnes blant mine tidlige flatbed-canninger på Airpics her dette ble da første gange jeg fikk se den, 4 uker seinere.

Men bildet det er bra, HansJ Historisk interessant er det også. Den gikk en lowpass, før den kom inn for landing da?
Ja hadde vi hatt dette forumet den gangen, så ville jeg visst å være der!
 
Men bildet det er bra, HansJ Historisk interessant er det også. Den gikk en lowpass, før den kom inn for landing da?

Den tok en flott lowpass, ja. Jeg var paa jobb og husker at jeg sto ute paa fjernparkeringen og saa paa. Imidlertid hadde jeg ikke kamera paa den tiden.
 
Men bildet det er bra, HansJ Historisk interessant er det også. Den gikk en lowpass, før den kom inn for landing da?
Ja hadde vi hatt dette forumet den gangen, så ville jeg visst å være der!

Den kom in över Fornebu exakt kl 13:00, gjorde en lowpass över bana 24 och sedan en skarp vänstersväng och in i trafikvarvet. Det stod en hel del folk på plattan framför "USA-gaten" längst ut på piren. Efter landning drogs den in i hangaren där jag antar att någon form av välkomstceremoni tog vid.

Jag minns att jag ringde SAS pressavdelning och fick tala med självaste Knut Løvstuhagen som gav lite info om datum och tid, och när jag väl kommit fram till FBU och parkerat bilen i p-huset gick jag in till informationsskranken i terminalen och fick bekräftat att den skulle komma in kl 13.

Med lite tur så hittar jag snart hela serien med diabilder jag tog på lowpass + landning, då kan jag visa fler bilder...
 
Back
Top