Mulig ny SAS-rute fra Scandinavia til New York?

Re: SAS restarter København - New York JFK

United kommer jo ikke tilbake til BGO, så det kan jo være en mulighet....
Men, kan jo også være et tegn på at markedet ikke er stort nok. Norwegian prøvde seg jo også med flere ruter fra BGO.

United kommer jo ikke tilbake til BGO, så det kan jo være en mulighet....
Men, kan jo også være et tegn på at markedet ikke er stort nok. Norwegian prøvde seg jo også med flere ruter fra BGO.

Mon ikke det er en lufthavn, hvor der er en smule mulighed for transit? Her står GOT faktisk lidt overraskende dårligt. Troede SAS havde flere ruter hertil, men der er ikke engang en forbindelse til OSL.

BGO står faktisk bedst med forbindelse til CPH, ARN, OSL, SVG, AES, TRD (+ALC, men nok ikke relevant)
GOT har forbindelse til CPH, ARN, LLA (+AGP)
AAR har forbindelse til CPH, ARN, OSL

Det kan selvfølgelig også være, at det blot handler om lokal trafik.

BGO har mest feed, i prinsippet hele vestlandet og Trondheim, men også en og annen slenger fra Oslo, TRF og BLL?. I tillegg til SAS har jo også WF et stort nettverk, samt at det kanskje finnes en rute fra GOT? En operasjonell fordel at det er nærmest NYC også.

GOT har vel helt klart det beste catchment area, og har aldri fått noe kjærlighet fra SAS så kanskje det hadde vært et godt alternativ.

Mon ikke det er en lufthavn, hvor der er en smule mulighed for transit? Her står GOT faktisk lidt overraskende dårligt. Troede SAS havde flere ruter hertil, men der er ikke engang en forbindelse til OSL.

BGO står faktisk bedst med forbindelse til CPH, ARN, OSL, SVG, AES, TRD (+ALC, men nok ikke relevant)
GOT har forbindelse til CPH, ARN, LLA (+AGP)
AAR har forbindelse til CPH, ARN, OSL

Det kan selvfølgelig også være, at det blot handler om lokal trafik.

WF flyr mellom GOT og OSL (og BGO). Jeg er usikker på hvor tett SK og WF samarbeider her, men WF har hatt denne ruten meget lenge.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Personligt tror jeg mest på ARN får en ekstra afgang til EWR.
Stor by, masser af feed, og SK903 ligger om formiddagen.

WF flyr mellom GOT og OSL (og BGO). Jeg er usikker på hvor tett SK og WF samarbeider her, men WF har hatt denne ruten meget lenge.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Interline samarbeidet er vel ikke utsatt så GOT-BGO-EWR ville nok bli solgt, i tillegg til de jeg nevnte har WF vel også KRS-BGO.

En regional EWR rute vil bli i solgt i mange kombinasjoner og jeg tenker en fordelt løsning gir mening, eksempelvis 3xGOT, 2xBGO og 2xAAR og så ville noen fly KRS-CPH-EWR-BGO-KRS og noen GOT-EWR-BGO-GOT, og mange andre varianter. Men noen insisterer på direkte og da vil man treffe flest med en fordeling.

Personligt tror jeg mest på ARN får en ekstra afgang til EWR.
Stor by, masser af feed, og SK903 ligger om formiddagen.

Hvorfor det? Det er jo ikke hva man vurderer engang. Det er snakk om en regional lufthavn i vestlige deler av Danmark, Sverige eller Norge. Det sier jo seg selv at "ny rute fra regional lufthavn" neppe betyr flere avganger på en allerede eksisterende rute fra den største byen i Skandinavia.

Hvorfor det? Det er jo ikke hva man vurderer engang. Det er snakk om en regional lufthavn i vestlige deler av Danmark, Sverige eller Norge. Det sier jo seg selv at "ny rute fra regional lufthavn" neppe betyr flere avganger på en allerede eksisterende rute fra den største byen i Skandinavia.

ja, det er det står. Men som det også fremgår længere oppe i tråden, er erfaringen med IC ruter fra regionale lufthavne i norden ikke god.

SAS IC ruter er dybt afhængig af feed, og dette kan ingen regionale lufthavne i norden tilbyde. Mener at have læst et sted, at SAS IC trafik består af ca. 1/3 lokal trafik og 2/3 feed.

ja, det er det står. Men som det også fremgår længere oppe i tråden, er erfaringen med IC ruter fra regionale lufthavne i norden ikke god.

SAS IC ruter er dybt afhængig af feed, og dette kan ingen regionale lufthavne i norden tilbyde. Mener at have læst et sted, at SAS IC trafik består af ca. 1/3 lokal trafik og 2/3 feed.

Men en ny rute fra en regional lufthavn er altså hva de vurderer. Ikke frekvensøkninger på eksisterende ruter fra hovedflyplasser. Og da er det nok lokal trafikk man baserer seg på i hovedsak. Ikke transportere passasjerer fra CPH og ARN som skal til NYC gjennom BGO eller BLL. A321 på transatlantisk åpner opp muligheter for slike tynne ruter som ikke ville fungert med widebody.

Nu er det sådan at ARN er hårdt besat af New York ruter. Foruden SAS, har vi også Delta der er helårs, og derefter kommer United retur fra næste sommer. ARN er mættet!

Jeg tror personligt at ruten ender i Göteborg, idet at det er den by med det største opland.

Jo gangske vidst prøvede Norwegian og United sig på BGO-NY. Men de ruter burde SAS havde lært af! Norwehian fløj hvis jeg husker rigtigt med 737 til US fra BGO!

Den påstand med ingen transfer i GOT ka pakkes sammen. GOT er nok den lufthavn, af de regionale lufthavne der minder mest om en transit lufthavn foruden Bergen. Widerøe flyver 2 daglige pt på OSL-GOT, og SK dem selv har mange daglige til ARN og CPH, samt andre ruter.

Nu er det sådan at ARN er hårdt besat af New York ruter. Foruden SAS, har vi også Delta der er helårs, og derefter kommer United retur fra næste sommer. ARN er mættet!

Jeg tror personligt at ruten ender i Göteborg, idet at det er den by med det største opland.

Jo gangske vidst prøvede Norwegian og United sig på BGO-NY. Men de ruter burde SAS havde lært af! Norwehian fløj hvis jeg husker rigtigt med 737 til US fra BGO!

Den påstand med ingen transfer i GOT ka pakkes sammen. GOT er nok den lufthavn, af de regionale lufthavne der minder mest om en transit lufthavn foruden Bergen. Widerøe flyver 2 daglige pt på OSL-GOT, og SK dem selv har mange daglige til ARN og CPH, samt andre ruter.

Mange daglige fra GOT til ARN og CPH? En hurtig søgning i næste uge viser at der er to daglige til ARN og to daglige til CPH (på hverdage). Så bedre forbundet er GOT heller ikke...

Mange daglige fra GOT til ARN og CPH? En hurtig søgning i næste uge viser at der er to daglige til ARN og to daglige til CPH (på hverdage). Så bedre forbundet er GOT heller ikke...

“2” gange dagligt på lørdage ja. Og 6 på hverdage…… 6 daglige med A320 - mange daglige….

“2” gange dagligt på lørdage ja. Og 6 på hverdage…… 6 daglige med A320 - mange daglige….

Jeg medgiver at jeg lige havde fejlet med dagene på min søgning. Men jeg uanset finder jeg kun 3 daglige fra CPH på hverdage (i næste uge). Arn ligger rigtig nok på 6 stykker..

Jeg medgiver at jeg lige havde fejlet med dagene på min søgning. Men jeg uanset finder jeg kun 3 daglige fra CPH på hverdage (i næste uge). Arn ligger rigtig nok på 6 stykker..

Jeg kiggede ikke liige på CPH, men jeg ved godt at ruten har struglet og er først atter ved at få fodfæste igen nu her. Ruten har længe også kun haft 2 daglige på CPH, så det er positivt den 3 er kommet tilbage. pre-Cov blev den fløjet 4-5 dagligt mener jeg.

Back