Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2021, 09:59   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 57,466
SAS Embraere til "SAS Link"?

Ser ut som det går mot Embraere til SAS sitt nye "midsize" selskap, enten E1 eller E2? Da de nå har ute en jobbannonse som TEAM & FLEET MANAGER EMBRAER
__________________
Upcoming flights - 2023 FEB: OSL-SVG-OSL (SK) OSL-ZRH-OSL (LX) JUL: OSL-RHO-OSL (DK) AUG OSL-NCE (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 10:56   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,557
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Et stykke ned i stillingsannonsen står:

"Experience with Embraer 195 E1 is required"

Trenger nødvendigvis ikke bety at E2 er utelukket. Men hvordan er bruktmarkedet generelt på Embraere?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 12:25   #3
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,235
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Hur har Widerö Embraer E195-E2 fungerat i norskt vinterklimat i nordnorge?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 12:35   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,557
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Hur har Widerö Embraer E195-E2 fungerat i norskt vinterklimat i nordnorge?
De har E190-E2.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 12:57   #5
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,490
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Og i tillegg er denne stillingen hos «SAS teknisk», ikke «SAS flyselskap».

Hvis det så skal være snakk om Embraer opf SAS, så tipper jeg på at Xfly skal fly deres E195 for SAS fram til SAS har funnet ut av deres nye selskaper.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 14:23   #6
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 278
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Quote:
Originally Posted by Trdfly View Post
Og i tillegg er denne stillingen hos «SAS teknisk», ikke «SAS flyselskap».

Hvis det så skal være snakk om Embraer opf SAS, så tipper jeg på at Xfly skal fly deres E195 for SAS fram til SAS har funnet ut av deres nye selskaper.
Hva betyr i tilfelle dette for CityJet? De driver vel utelukkende med CRJ-operasjoner for SAS nå?

Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)?
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 14:28   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 57,466
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Hva betyr i tilfelle dette for CityJet? De driver vel utelukkende med CRJ-operasjoner for SAS nå?

Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)?
Det har neppe noe å si for CityJet, som jo sammen med XFly flyr CRJ-900. CRJ er endel mindre. E195 er vel sertifisert for 124 seter og E195-E2 kan ta +-140, og er i praksis en 737-700 erstatter.

Mest sannsynlig er dette en slags mellomløsning, før SAS finner sin -700/A319 erstatter som er fly mellom A320neo og CRJ-900. Med mindre, og ikke helt usannsynlig, noen klarer får tak i noen E195-E2 innen neste sommer fra Embraer
__________________
Upcoming flights - 2023 FEB: OSL-SVG-OSL (SK) OSL-ZRH-OSL (LX) JUL: OSL-RHO-OSL (DK) AUG OSL-NCE (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 14:41   #8
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 104
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Hva betyr i tilfelle dette for CityJet? De driver vel utelukkende med CRJ-operasjoner for SAS nå?

Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)?
I rapporten fra Q1 2020, hvor SAS Midsize bliver nævnt for første gang, er planen for Midsize at det skal være en direkte erstatning for A319 & 737-600/-700 og at CRJ dermed forbliver i flåden.
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 17:24   #9
Ludde
ScanFlyer Silver
 
Ludde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 648
SAS Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Räkna också med att alla flyg över 100 stolar är 3 kabin istället för 2 som ökar på kostnaderna.
Vet att både Cityjet och XFly ju håller på med sina egna EMB projekt så detta kan bli intressant.

Vi kan ju sätta den där tekniska positionen hit bara som ref:
Quote:
Team & Fleet Manager Embraer (EMB)
We are looking for a Team & Fleet Manager Embraer (EMB) to join our team in Stockholm. As a part of the SAS CAMO, we are responsible for the airworthiness and economical operation of the airline’. The Team & Fleet Manager will secure airworthy, safe and economical operation of assigned aircraft types by cross- functional control, support, and follow up of all required processes and services internally and externally with authorities, OEM’s, MRO’s, and other suppliers. The Engineering Team & Fleet Manager will act on behalf of the Head of Engineering to ensure that strategic and tactical as well as financial targets are met by adequate and transparent communication required to provide visibility, predictability, and timely deliverables.
https://www.flygtorget.se/Platsannon...aljer/?Id=4993

Last edited by Ludde; 23-09-2021 at 17:53.
Ludde is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2021, 18:58   #10
OY-CIR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 463
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Da er det bekreftet av SAS. De har inngått en LOI for et ikke bekreftet antall Embraer 195, og de forventer å ha Midsize-plattformen oppe og gå til sommerprogrammet neste år.
Quote:
SAS har truffet beslutning om flytype til det såkaldte Midsize-projekt, og det bliver Embraer E195, der kommer til at erstatte de aldrende Boeing 737-700. “Det er det mest effektive fly,” lyder det fra SAS.
Bak betalingsmur: https://check-in.dk/sas-skal-have-embraer-fly/
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2021, 00:17   #11
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 687
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Synd. Hadde heller håpet på Airbus A220-serien.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2021, 00:25   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 55,185
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Synd. Hadde heller håpet på Airbus A220-serien.
Ingen midtseter med E-jets ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2021, 08:21   #13
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,557
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Snakker vi brukte E195s her? Hvor stort er egentlig bruktmarkedet for slike? Eller er det nyere 195-E2s?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2021, 09:45   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 57,466
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Quote:
Originally Posted by Ludde View Post
Räkna också med att alla flyg över 100 stolar är 3 kabin istället för 2 som ökar på kostnaderna.
Vet att både Cityjet och XFly ju håller på med sina egna EMB projekt så detta kan bli intressant.
Ja, men fra E195 og oppover så blir det for det endel ekstra seter å spre kostnadene over. Og hvor mye koster det egentlig med en ekstra kabinansatt fra Estland?

Det ryktes vel at minst et av disse "egne EMB prosjektene" vel er direkte linket til SAS?

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Snakker vi brukte E195s her? Hvor stort er egentlig bruktmarkedet for slike? Eller er det nyere 195-E2s?
Som for de fleste andre fly i disse dager er det et kurrant marked, med ledig kapasitet. Alt av E2 må selvsagt være nytt, men det ryktes at Embraer sitter på fly som kan leveres på relativt kort varsel (les ila 6mnd)

Ellers er jo XFly i ferd med å overta 4 E195 fra Air Europa Express, som ble parkert før jul i fjor
__________________
Upcoming flights - 2023 FEB: OSL-SVG-OSL (SK) OSL-ZRH-OSL (LX) JUL: OSL-RHO-OSL (DK) AUG OSL-NCE (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2021, 19:42   #15
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,693
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Artikkel i Flysmart24 med kommentar fra CK

https://flysmart24.no/2021/09/24/sas...-wideroe-kopi/
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2021, 20:24   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,667
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Har alltid ment at A220 har vært det beste alternativet, med en kombinasjon av de to modellene. Etter Corona er jeg litt mer åpen for 195 E2. Den er lettere enn begge A220modellene, og har en kapasitet mellom de. Mindre kapasitet, men opprettholde frekvens kan være et strategisk valg for å sikre SAS et jerngrep om forretningsmarkedet i Norge. Som passasjer er det nok hipp som happ, fordeler og ulemper med de fleste modeller.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2021, 14:49   #17
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 155
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Jeg er en del av forretningsmarkedet i Norge som SAS har jerngrep på, men i det øyeblikket normalen er østeuropeisk crew på innenlandsreiser er jerngrepet over. Da blir det absolutt null reiser med SAS.

Hadde forøvrig foretrukket A220 jeg også.
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2021, 19:56   #18
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 278
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Tsja. Som passasjer? E195 er bedre enn 737 om du spør meg. Like greit som A320. Tosetere fremfor 3, god kabinkomfort… flyr lett heller en e195 med estisk personale enn en CRJ med norsk personale. Det er servicen som er viktig. Ikke språket. Og det er jo ikke sånn at norsk personale automatisk er blidere, vennligere og mer servicerettet. Det varierer.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2021, 20:00   #19
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 155
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Sosial dumping og behandling de viser skandinaviske ansatte er langt viktigere enn service for meg. Servicen er OK med begge deler ut fra egen erfaring.
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2021, 20:06   #20
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 278
Default Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Skal være enig i at man ikke skal drive med sosial dumping og behandle sine ansatte bra.

Men ser ikke hvordan dette skal få SAS til å miste sitt «jerngrep» — konkurrentene er ikke mye bedre på det punktet. Så lenge servicen er bedre tror jeg de har det markedet i lomma.

Det betyr ikke at jeg liker sosial dumping eller SAIL-base i CPH eller noe slikt, men (og jeg håper på mange måter jeg tar feil) jeg tror dessverre ikke dette vil ha noe effekt på markedsposisjonen i praksis.
zeffen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Link til en reise- og matblogg gardkarlsen Reiseforum 4 03-02-2011 17:14
Link til videoer? Trety Flyforum 1 21-04-2005 14:32


All times are GMT +2. The time now is 01:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2023 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.