Embraere til "SAS Link"?

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Ser ut som det går mot Embraere til SAS sitt nye "midsize" selskap, enten E1 eller E2? Da de nå har ute en jobbannonse som TEAM & FLEET MANAGER EMBRAER
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Et stykke ned i stillingsannonsen står:

"Experience with Embraer 195 E1 is required"

Trenger nødvendigvis ikke bety at E2 er utelukket. Men hvordan er bruktmarkedet generelt på Embraere?
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Hur har Widerö Embraer E195-E2 fungerat i norskt vinterklimat i nordnorge?
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Og i tillegg er denne stillingen hos «SAS teknisk», ikke «SAS flyselskap».

Hvis det så skal være snakk om Embraer opf SAS, så tipper jeg på at Xfly skal fly deres E195 for SAS fram til SAS har funnet ut av deres nye selskaper.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Og i tillegg er denne stillingen hos «SAS teknisk», ikke «SAS flyselskap».

Hvis det så skal være snakk om Embraer opf SAS, så tipper jeg på at Xfly skal fly deres E195 for SAS fram til SAS har funnet ut av deres nye selskaper.

Hva betyr i tilfelle dette for CityJet? De driver vel utelukkende med CRJ-operasjoner for SAS nå?

Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)?
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Hva betyr i tilfelle dette for CityJet? De driver vel utelukkende med CRJ-operasjoner for SAS nå?

Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)?

Det har neppe noe å si for CityJet, som jo sammen med XFly flyr CRJ-900. CRJ er endel mindre. E195 er vel sertifisert for 124 seter og E195-E2 kan ta +-140, og er i praksis en 737-700 erstatter.

Mest sannsynlig er dette en slags mellomløsning, før SAS finner sin -700/A319 erstatter som er fly mellom A320neo og CRJ-900. Med mindre, og ikke helt usannsynlig, noen klarer får tak i noen E195-E2 innen neste sommer fra Embraer
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Hva betyr i tilfelle dette for CityJet? De driver vel utelukkende med CRJ-operasjoner for SAS nå?

Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)?
I rapporten fra Q1 2020, hvor SAS Midsize bliver nævnt for første gang, er planen for Midsize at det skal være en direkte erstatning for A319 & 737-600/-700 og at CRJ dermed forbliver i flåden.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Räkna också med att alla flyg över 100 stolar är 3 kabin istället för 2 som ökar på kostnaderna.
Vet att både Cityjet och XFly ju håller på med sina egna EMB projekt så detta kan bli intressant.

Vi kan ju sätta den där tekniska positionen hit bara som ref:
Team & Fleet Manager Embraer (EMB)
We are looking for a Team & Fleet Manager Embraer (EMB) to join our team in Stockholm. As a part of the SAS CAMO, we are responsible for the airworthiness and economical operation of the airline’. The Team & Fleet Manager will secure airworthy, safe and economical operation of assigned aircraft types by cross- functional control, support, and follow up of all required processes and services internally and externally with authorities, OEM’s, MRO’s, and other suppliers. The Engineering Team & Fleet Manager will act on behalf of the Head of Engineering to ensure that strategic and tactical as well as financial targets are met by adequate and transparent communication required to provide visibility, predictability, and timely deliverables.

https://www.flygtorget.se/Platsannonser/Detaljer/?Id=4993
 
Last edited:
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Da er det bekreftet av SAS. De har inngått en LOI for et ikke bekreftet antall Embraer 195, og de forventer å ha Midsize-plattformen oppe og gå til sommerprogrammet neste år.
SAS har truffet beslutning om flytype til det såkaldte Midsize-projekt, og det bliver Embraer E195, der kommer til at erstatte de aldrende Boeing 737-700. “Det er det mest effektive fly,” lyder det fra SAS.
Bak betalingsmur: https://check-in.dk/sas-skal-have-embraer-fly/
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Snakker vi brukte E195s her? Hvor stort er egentlig bruktmarkedet for slike? Eller er det nyere 195-E2s?
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Räkna också med att alla flyg över 100 stolar är 3 kabin istället för 2 som ökar på kostnaderna.
Vet att både Cityjet och XFly ju håller på med sina egna EMB projekt så detta kan bli intressant.

Ja, men fra E195 og oppover så blir det for det endel ekstra seter å spre kostnadene over. Og hvor mye koster det egentlig med en ekstra kabinansatt fra Estland?

Det ryktes vel at minst et av disse "egne EMB prosjektene" vel er direkte linket til SAS?

Snakker vi brukte E195s her? Hvor stort er egentlig bruktmarkedet for slike? Eller er det nyere 195-E2s?

Som for de fleste andre fly i disse dager er det et kurrant marked, med ledig kapasitet. Alt av E2 må selvsagt være nytt, men det ryktes at Embraer sitter på fly som kan leveres på relativt kort varsel (les ila 6mnd)

Ellers er jo XFly i ferd med å overta 4 E195 fra Air Europa Express, som ble parkert før jul i fjor
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Har alltid ment at A220 har vært det beste alternativet, med en kombinasjon av de to modellene. Etter Corona er jeg litt mer åpen for 195 E2. Den er lettere enn begge A220modellene, og har en kapasitet mellom de. Mindre kapasitet, men opprettholde frekvens kan være et strategisk valg for å sikre SAS et jerngrep om forretningsmarkedet i Norge. Som passasjer er det nok hipp som happ, fordeler og ulemper med de fleste modeller.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Jeg er en del av forretningsmarkedet i Norge som SAS har jerngrep på, men i det øyeblikket normalen er østeuropeisk crew på innenlandsreiser er jerngrepet over. Da blir det absolutt null reiser med SAS.

Hadde forøvrig foretrukket A220 jeg også.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Tsja. Som passasjer? E195 er bedre enn 737 om du spør meg. Like greit som A320. Tosetere fremfor 3, god kabinkomfort… flyr lett heller en e195 med estisk personale enn en CRJ med norsk personale. Det er servicen som er viktig. Ikke språket. Og det er jo ikke sånn at norsk personale automatisk er blidere, vennligere og mer servicerettet. Det varierer.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Sosial dumping og behandling de viser skandinaviske ansatte er langt viktigere enn service for meg. Servicen er OK med begge deler ut fra egen erfaring.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Skal være enig i at man ikke skal drive med sosial dumping og behandle sine ansatte bra.

Men ser ikke hvordan dette skal få SAS til å miste sitt «jerngrep» — konkurrentene er ikke mye bedre på det punktet. Så lenge servicen er bedre tror jeg de har det markedet i lomma.

Det betyr ikke at jeg liker sosial dumping eller SAIL-base i CPH eller noe slikt, men (og jeg håper på mange måter jeg tar feil) jeg tror dessverre ikke dette vil ha noe effekt på markedsposisjonen i praksis.
 
Back
Top