|
23-09-2021, 09:59 | #1 |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 65,960
|
Embraere til "SAS Link"?
Ser ut som det går mot Embraere til SAS sitt nye "midsize" selskap, enten E1 eller E2? Da de nå har ute en jobbannonse som TEAM & FLEET MANAGER EMBRAER
|
23-09-2021, 10:56 | #2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,098
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Et stykke ned i stillingsannonsen står:
"Experience with Embraer 195 E1 is required" Trenger nødvendigvis ikke bety at E2 er utelukket. Men hvordan er bruktmarkedet generelt på Embraere? |
23-09-2021, 12:25 | #3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,311
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Hur har Widerö Embraer E195-E2 fungerat i norskt vinterklimat i nordnorge?
|
23-09-2021, 12:35 | #4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,098
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
|
23-09-2021, 12:57 | #5 |
ScanFlyer Rusty
Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,405
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Og i tillegg er denne stillingen hos «SAS teknisk», ikke «SAS flyselskap».
Hvis det så skal være snakk om Embraer opf SAS, så tipper jeg på at Xfly skal fly deres E195 for SAS fram til SAS har funnet ut av deres nye selskaper. |
23-09-2021, 14:23 | #6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 403
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Quote:
Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)? |
|
23-09-2021, 14:28 | #7 | |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 65,960
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Quote:
Mest sannsynlig er dette en slags mellomløsning, før SAS finner sin -700/A319 erstatter som er fly mellom A320neo og CRJ-900. Med mindre, og ikke helt usannsynlig, noen klarer får tak i noen E195-E2 innen neste sommer fra Embraer |
|
23-09-2021, 14:41 | #8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 193
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Quote:
|
|
23-09-2021, 17:24 | #9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Räkna också med att alla flyg över 100 stolar är 3 kabin istället för 2 som ökar på kostnaderna.
Vet att både Cityjet och XFly ju håller på med sina egna EMB projekt så detta kan bli intressant. Vi kan ju sätta den där tekniska positionen hit bara som ref: Quote:
Last edited by Ludde; 23-09-2021 at 17:53. |
|
23-09-2021, 18:58 | #10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2013
Posts: 529
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Da er det bekreftet av SAS. De har inngått en LOI for et ikke bekreftet antall Embraer 195, og de forventer å ha Midsize-plattformen oppe og gå til sommerprogrammet neste år.
Quote:
|
|
24-09-2021, 00:17 | #11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 752
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Synd. Hadde heller håpet på Airbus A220-serien.
|
24-09-2021, 00:25 | #12 |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,092
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Ingen midtseter med E-jets ..
|
24-09-2021, 08:21 | #13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,098
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Snakker vi brukte E195s her? Hvor stort er egentlig bruktmarkedet for slike? Eller er det nyere 195-E2s?
|
24-09-2021, 09:45 | #14 | ||
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 65,960
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Quote:
Det ryktes vel at minst et av disse "egne EMB prosjektene" vel er direkte linket til SAS? Quote:
Ellers er jo XFly i ferd med å overta 4 E195 fra Air Europa Express, som ble parkert før jul i fjor |
||
24-09-2021, 19:42 | #15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,796
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
__________________
|
24-09-2021, 20:24 | #16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,790
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Har alltid ment at A220 har vært det beste alternativet, med en kombinasjon av de to modellene. Etter Corona er jeg litt mer åpen for 195 E2. Den er lettere enn begge A220modellene, og har en kapasitet mellom de. Mindre kapasitet, men opprettholde frekvens kan være et strategisk valg for å sikre SAS et jerngrep om forretningsmarkedet i Norge. Som passasjer er det nok hipp som happ, fordeler og ulemper med de fleste modeller.
|
25-09-2021, 14:49 | #17 |
Newbie
Join Date: Jul 2015
Posts: 168
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Jeg er en del av forretningsmarkedet i Norge som SAS har jerngrep på, men i det øyeblikket normalen er østeuropeisk crew på innenlandsreiser er jerngrepet over. Da blir det absolutt null reiser med SAS.
Hadde forøvrig foretrukket A220 jeg også. |
25-09-2021, 19:56 | #18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 403
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Tsja. Som passasjer? E195 er bedre enn 737 om du spør meg. Like greit som A320. Tosetere fremfor 3, god kabinkomfort… flyr lett heller en e195 med estisk personale enn en CRJ med norsk personale. Det er servicen som er viktig. Ikke språket. Og det er jo ikke sånn at norsk personale automatisk er blidere, vennligere og mer servicerettet. Det varierer.
|
25-09-2021, 20:00 | #19 |
Newbie
Join Date: Jul 2015
Posts: 168
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Sosial dumping og behandling de viser skandinaviske ansatte er langt viktigere enn service for meg. Servicen er OK med begge deler ut fra egen erfaring.
|
25-09-2021, 20:06 | #20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 403
|
Re: Embraere til "SAS Midsize"?
Skal være enig i at man ikke skal drive med sosial dumping og behandle sine ansatte bra.
Men ser ikke hvordan dette skal få SAS til å miste sitt «jerngrep» — konkurrentene er ikke mye bedre på det punktet. Så lenge servicen er bedre tror jeg de har det markedet i lomma. Det betyr ikke at jeg liker sosial dumping eller SAIL-base i CPH eller noe slikt, men (og jeg håper på mange måter jeg tar feil) jeg tror dessverre ikke dette vil ha noe effekt på markedsposisjonen i praksis. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
Similar Threads | ||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Link til en reise- og matblogg | gardkarlsen | Reiseforum | 4 | 03-02-2011 17:14 |
Link til videoer? | Trety | Flyforum | 1 | 21-04-2005 14:32 |