Fenomenet flyskam

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
har så vidt vært nevnt i enkelte andre tråder her på forumet. Men så langt har det egentlig ikke vært særlig stort fokus på denne aksjonsformen i norsk media.

Dagsavisen har nå en lengre artikkel hvor det blant annet hevdes at fenomenet også brer seg i Norge. Det fremgår også av artikkelen at flere store norske selskaper aktivt jobber for å redusere flybruken blant de ansatte, uten at de dermed er en del av flyskam.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/flyskam-stanser-flyreiser-1.1470795
 
Jeg sier flyglede. :) Intet tog gir meg den samme utsikten og gleden som i et fly. Sånn er det bare. Fly blir mer og mer miljøvennlig også. Hvor mye forurenser skipstrafikken med alt som kommer fra Kina av diverse ting vi, hmm, trenger til sammenligning egentlig?
 
Jeg trodde det var slikt man kunne kjenne på om man parkerte ved siden av en ny Gulfstream i en sliten Cessna 172, men det er kanskje flyflau? :skep
 
Hard medfart for Emma Thompson i den "noe" useriøse Daily Mail ^_^ Jeg ler godt når jeg leser artikler som oser av misunnelse, men hun har kanskje bedt om det når hun har deltatt i en stor demonstrasjon...

Emma Thompson the first-class hypocrite! Actress is pictured dining on champagne and beef in £18,000 personal booth on carbon-spewing BA plane jetting to New York days after lecturing us all to stop flying

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...carbon-spewing-BA-plane-jetting-New-York.html
 
Hadde det vært bedre om hun hadde tatt turen i økonomi?

Naturlig nok. First/biz genererer generelt flerdobbelt høyere utslipp pr passasjerkilometer. På samme plass et F-sete tar, ville man ofte fått plass til 3 øko-pax. (Vår kjære LH748 til venstre på bildet, Wamos til høyre)

(Økonomiprofessor Jon Strand, nå ved UiO, utarbeidet faktisk Verdensbankens beregningsmodell:
http://documents.worldbank.org/cura...ootprint-from-different-classes-of-air-travel )
 

Attachments

  • wamos_lh.jpg
    wamos_lh.jpg
    150.9 KB · Views: 725
Last edited:
Naturlig nok. First/biz genererer generelt flerdobbelt høyere utslipp pr passasjerkilometer. På samme plass et F-sete tar, ville man ofte fått plass til 3 øko-pax. (Vår kjære LH748 til høyre på bildet, Wamos til venstre)

Tallene er vel enda verre, om vi bruker det eksemplet der, Vamos har klemt inn 53 (15*3+4*2) mot LH sine 8. Så da ender vi opp med 6,625 økopax per F-sete.
 
Det er veldig mange som møter seg selv i døra når det gjelder flyskam. For mange av de samme som moraliserer høyest har som oftest jobber eller verv som gjør at de ender opp med å reise en del... Og gjett hva, veldig mye får man ikke gjort via video eller telefon.

Var også en artikkel i DN i helgen om musikkartister som har basert karrieren sin på konserter, da må man reise en del. Men det er samtidig mange musikere som snakker høylytt om hvor viktig miljøet er....
 
Det er veldig mange som møter seg selv i døra når det gjelder flyskam. For mange av de samme som moraliserer høyest har som oftest jobber eller verv som gjør at de ender opp med å reise en del... Og gjett hva, veldig mye får man ikke gjort via video eller telefon.

Var også en artikkel i DN i helgen om musikkartister som har basert karrieren sin på konserter, da må man reise en del. Men det er samtidig mange musikere som snakker høylytt om hvor viktig miljøet er....

Jeg tror det er viktig å beholde fokus og se ‘det store bildet’. Hjelp først de fattige landene, som gjerne har de største problemene, med å rydde opp. Gi dem teknologi, gi dem muligheten til å skaffe vann, gi dem jobb og inntekt så man kan sanere de søppelhaugene de bor på ... Å henge ut noen som hiver colaboksen i feil resirkuleringspose hjelper ingen ... Det er kun taktisk distraksjon fra de som ikke ønsker endringer, ofte drevet av kortsiktig vinning.

At mange av de fattige landene også er gjennomført korrupte hjelper heller ikke ..
 
Gi dem teknologi, gi dem muligheten til å skaffe vann, gi dem jobb og inntekt så man kan sanere de søppelhaugene de bor på
At mange av de fattige landene også er gjennomført korrupte hjelper heller ikke ..

Bedre leveforhold og folkehelse er jo kjempeviktig. Men tror det blir en annen parallell diskusjon. Er det utslipp man diskuterer så er det et tvert i mot et tydelig mønster at fattige land ofte har svært lave utslipp pr hode. Å løfte folk ut av fattigdom medfører ofte høyere utslipp, rimelig nok.
 
Bedre leveforhold og folkehelse er jo kjempeviktig. Men tror det blir en annen parallell diskusjon. Er det utslipp man diskuterer så er det et tvert i mot et tydelig mønster at fattige land ofte har svært lave utslipp pr hode. Å løfte folk ut av fattigdom medfører ofte høyere utslipp, rimelig nok.

Men de har ofte veldig mange hoder. ;)

Nei, det er ingen universalformel. Men jeg tror det er mye som kan gjøres med relativt enkle grep og samtidig kan øke folks livskvalitet dersom man får 'alle' med på laget.

Men det forblir vel ønsketenking ..
 
Men det forblir vel ønsketenking ..

Ikke når det gjelder fattigdom. Til tross for at vi blir flere mennesker, faller det absolutte tallet fattige. Etter Verdensbankens definisjon er antallet mennesker som lever i ekstrem fattigdom dramatisk redusert fra 1990 til 2015, fra nesten 2 mrd. til 750 mill. Selvfølgelig med store regionale ujevnheter.

https://worldpoverty.io/index.html
 
Nå blir det debatt på #nrkdebatt
Agurktid mao. Det er i allefall ikke vanskelig å se hvem som dominerer ordskiftet i vestlig media. Tør ikke å nevne hvem i frykt for å krenke de....
 
Tja jeg liker både å reise med tog og fly jeg. Kjøpte interrail pass her i påska og loffa rundt. Må si det fungerer rimelig greit og det er få ting som er så komfortabelt som de tyske ICE togene.
 
Selv om flyene har blitt mer miljøvennlige, er det vel ingen tvil om de fremdeles slipper ut for mye "dritt".
Det som forundrer meg, er at ingen tar tak i hva skipstrafikken rundt omkring i verden slipper ut av giftige stoffer. Iflg. en artikkel jeg leste for en tid tilbake, slipper verdens 25 største skip ut mer giftige stoffer enn alle verdens biler tilsammen. I stedet for å hakke på flytrafikken, bør myndigheten i alle land forby den tjukke bunkersoljen som brukes idag. Da hadde vi virkelig sett en reduksjon i utslippene.
 
Flyskam er når man mangler 1000 poeng på å bli EBG like før opptjeningsperioden går ut, og man ikke tar en milagerun for å fikse det... :)

Kim
 
Selv om flyene har blitt mer miljøvennlige, er det vel ingen tvil om de fremdeles slipper ut for mye "dritt".
Det som forundrer meg, er at ingen tar tak i hva skipstrafikken rundt omkring i verden slipper ut av giftige stoffer. Iflg. en artikkel jeg leste for en tid tilbake, slipper verdens 25 største skip ut mer giftige stoffer enn alle verdens biler tilsammen.

Ja, på en måte. De slipper vel ut like mye svovel som alle verdens biler når de er ute til havs. Men f. eks. svoveldioksid regnes ikke uten videre som klimagass.

Det arbeides med div. restriksjoner:

https://www.sdir.no/sjofart/fartoy/miljo/forebygging-av-forurensning-fra-skip/utslipp-til-luft/
 
Last edited:
Back
Top