![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
Men begrunnelsen til Avinor synes jeg at kanskje er noe tynn. Når det kommer til B737 så kan man parkere på bro og likevel ha trapp bak, hvor mange som kommer til å bruke den i dårlig vær er en annen sak. Nå husker ikke jeg om det var 2 eller 3 gater det er i den nye terminalen, men det kan være greit å ha 2 stykker på innland og 2-3 på utland, når/hvis WF, KLM og LH er der samtidig på utland. Det skjer vel at det er flere enn 1 maskin som ikke er B737 på innland på en gang, til og med på SVG. Liker ikke å ta buss ut til et fly uansett om det er SVG, OSL eller FRA. Når det kommer til rullestolbrukere så må de jo bæres inn i DHC-8 og som regel i BAe 146/Avro uansett om det er bro eller ikke. Men å parkere en B737 på en slik gate, uten bro, er helt idiotisk hvis det er ledig bro. Ser at dette kommer litt hulter til bulter, men håper at dere tar poengene mine
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men, correct me if I'm wrong, så er det planer om ny utvidelse av utenlandsterminalen som skal være broløs. Men uansett bør man bruke broene om det finnes plass. |
|
![]() |
![]() |
#104 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
Nå vet jeg ikke hvor mange gater det skal komme på den nye utenlands delen, men SVG trenger broløse gater på utland. Med Dash fra WF, BAe fra LH og forløpig Atlantic, Embraer fra KLM og CRJ fra SK så vil det nok bli greiere med slike gater. Tror nok at det finnes nok broer, SVG er jo ikke verdens navle da.
![]() |
#105 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Er enig i at vi trenger et par broløse gater. Men per dags. dato er det ikke nok broer på innland siden de har fjernet bro 19. At det parkeres 737 på broløse gater når hele terminalen står tom er latterlig. BAe parkerer veldig ofte på bro 10 eller 11.
#106 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Alta, Kirkenes, Banak, Ålesund, Evenes, Bardufoss, Kristiansund, Molde, Kjevik, Torp og Rygge (?) er alle flyplasser som er betjent av 737-størrelse rutefly men som er uten "bro" til flyet, enten fordi flyplassens oppstillingsplass er for liten til det, eller fordi flyterminalen ligger i første etasje. Selv om det hadde vært mye lettere å kunne trille en rullestolbruker rett ombord, så går det an å fly fra disse plassene også. Noen av dem har en finurlig trapp med rullestolheis på, for å lette tilkomsten. Det er ikke bare snakk om den rullestolbrukendes komfort, men også HMS for de som skal løfte vedkommende opp og ned trappene.
|
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Forskjellen på disse å Sola er at de aldri har hatt gangbroer, mens Sola har hatt det siden 1987. Det var faktisk flere broer på Sola i 1987 enn det er i 2009. Disse flyplassene er heller ikke blant de største og jeg mener også at de største flyplassene i Norge må ha en standard som blant annet inneholder gangbroer.
#108 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Siden jeg har jobbet litt med PRM og rullestolbrukere og direktivene som nylig ble innført, så mener jeg at alle norske "store og mellomstore" lufthavner har fått krav om å ha high-loader til bruk for rullestolbrukere som ikke kan gå trapp. Mulig kravet fylles av en elektrisk trappeklatrer. Dette krever en del opplæring av de som skal bruke utstyret, men dette er lovpålagt gjennom EU-direktiv, og Avinor har gitt ut anbud på tjenesten.
På OSL mener jeg bestemt de har high-loader i tillegg til en rekke elektriske trappeklatrere for å få rullestolbrukere opp flytrapper. Dette har man gjort i en årrekke, og selvom det ikke er en optimal situasjon for rullestolbrukeren, mener jeg at man må veie det opp i mot en dyr gangbro. I tillegg har vi som sagt alle disse flyene der man uansett ikke kan bruke jetways - og hvor rullestolbrukerne uansett må bæres inn. (Selv lille spinkle meg har klart å forsere trapper på alt fra 757 til DHC-8-100 via Avroer og Metro'er(sistnevnte spesielt lite gøy) - og det går jammen bra!) Mener forøvrig at Sola har noen trapper - hvis jeg husker riktig fra gamle Braathens med innebygget rullestolheis. |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Eksisterer ikke lenger eller i hvert fall ikke lenger i bruk.
#110 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vel, det eksisterer ihvertfall på noen mellomstore norske lufthavner... Jeg er temmelig sikker på at noen fortalte meg at på SVG var det null stress all den tid man kunne bruke disse.
Da har de vel muligens gått over til å basere seg på elektriske trappeklatrere som krever betjening av to... |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Avinor vurderer gangbroer
Styret i Avinor vil se på utbygging av gangbroer i de nye terminalene på Stavanger lufthavn, Sola. Kildde: http://www.aftenbladet.no/lokalt/986...gangbroer.html Så da har vi kanskje broer om 10år viss det skal tas i vanlig Avinor tempo.
#112 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#113 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Går rykter om at det ikke går så lenge før de setter opp gate 19 igjen. Så får vi se hva som skjer.
#114 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
NRK Rogaland 10.03
Se denne reportasjen fra Sola. Fra 2:58 ut i videoen. Ser ut som det blir gangbroer på Sola. ![]()
#115 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sist eg dro med LH ARJ fly, var flyet koblet til med gangbro.
I Frankfurt har eg aldri opplevd å gå ombord i fly med tilkoblet til gangbro... Lurer på hvordan løser de problemmet med å få inn bevegelseshemmede passasjer i fly uten tilknyting til gangbro? I Frankfurt er det veldig mange fly som står fjernparkert, skjønner ikke helt hvorfor det er en kjempeproblem i Sola.
#116 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Syns ikke det er helt riktig å sammenligne Frankfurt og Sola.
Du som er Rogalending burde jo bare vær glad til viss det ble gangbroer på de nye standene på Sola.
#117 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Gangbrustriden på Stavanger lufthavn ser ut til å ordne seg.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/100...naler.html.com Quote:
![]()
![]() |
#118 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Virkelig gledelig!
![]()
#119 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Bygging av gangbroer på Sola er lagt på is pga. de ikke har råd.
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikkvekst og utbygging på Sola | SVG | Flyforum | 103 | 07-09-2018 09:55 |
LN-RRJ var på Sola nettopp ?? | Lennart | Register- og ATC-Forum | 1 | 07-07-2013 21:06 |
Tilbake til fremtiden? Stavanger Sola | EB | Flyforum | 4 | 28-12-2008 10:33 |
Mystiske fly på Sola var fangetransporter | Airwolf | Flyforum | 7 | 19-03-2006 19:20 |