![]() |
|
![]() |
#501 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=ahV5981CUJI
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg spør igjen jeg; blir transfer fra utland til innland forenklet som en del av utbyggingen? Vet jo at mange velger å fly utenom OSL nettopp på grunn av dette i dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Det avhenger vel ikke så mye av utbyggingen, men om myndighetene velger å bruke hue eller høre på våre eminente tollere som blir frastjålet 14 smuglerbiler fordi de ikke engang fjerner tennluggen. De har jo skikkelig peiling...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er tungvint, men jeg sliter litt med å se en god løsning som trygger både toll- og sikkerhetsaspektet i tillegg til pasasjerenes komfort.
På større flyplasser kan man feks sende alle gjennom tollen, og sile ut innenlandsreisende på BC eller billett. Men hvordan ser du for deg at det skal være på Fagernes eller Røros? |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan man ikke feks ha samme system som i dag at man må ned og hente kofferten sin, handle litt på tax-freen og gå igjennom tollen. Men i stedet for å måtte gå opp, sjekke inn og stå i kø med alle andre så kunne det vært en egen "fast track" rett etter tollen for transferpassasjerer hvor man leverte fra seg kofferten sin - krever dog at kofferten er sjekket til sluttdestinasjon. Så kunne det vært en egen passasje opp til innenlandsterminalen derfra?
Bare noen tanker fra meg, aner ikke om det er gjennomførbart rent praktisk og legalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Estetisk sett hadde en pararell pir med gater vært det beste, men innsjekk og bagasjeutlevering bør ligge i samme bygg for alle passasjerer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Om vi tar med alt styr denne løsningen medfører for eksisterende terminal under byggetiden samt at den ferdig utbygget kommer til å være for liten så blir det en dyr og tungvind løsning. Men de "blåruss" som presset igjennom denne løsningen kommer til å ha forduftet for lenge siden når dette blir synlig i 2017 ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Melding fra moderator:
Diskusjonen rundt behov for betjent toll er flyttet til egen tråd i småprat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Derimot så regner jeg med dem har tenkt nøye igjennom og planlagt stor taxfree og nok område til butikker, som gir leieinntekter... Rart ingen av widebody operatørene "krever" to bruer for rasker boarding/debording, og for å tilby C og (F) et skikkelig tilbud i boardingfasen.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Selv LHR T5 som har stor andel widebodies har kun doble bruer på de gatene som er bygget for A380. Brua står normalt på dør 2 ved avgang, dør 1 ved ankomst noe som har funket greit nok når jeg har reist. Sjelden kø i selve brua, og fasttrack i gaten gjør at de som reiser F/C ikke blir "belastet" nevneverdig med å omgås vanlige folk. Tidsmessig tror jeg ikke det er veldig mye å spare ved avgang siden alle economypassasjerene uansett ville blitt loset ned samme bru. Ved ankomst er det litt mer å hente. Ved charter hadde det kanskje blitt en litt annen fordeling på bruk av bruer og boarding og større gevinst, men hva hjelper det når ingen boarder i den sevensen man blir bedt om uansett.
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 11-05-2013 at 08:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Kom i går hjem fra chartertur til Kypros, og på LCA ble TC sin A 330-300 plassert ved gate med dobbel bro, og jeg har aldri opplevd at deboarding og boarding av over 400 charterpassasjerer har gått så fort. En relativt liten men flott terminal. Og når vi kom tilbake til OSL, så var det selvsagt noe galt med broen, så vi ble sittende i nesten 30 minutter før vi kom oss ut. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
To gater ytterst på piren, med to broer hadde mest sansynlig dekket hele behovet. Opratører med C og F hadde fått egen bro til dem, og en full A333 fra DK med 405 pax til Palma hadde nok blitt boardet endel raskere med to inngangen. Så kunne jo man vært i forkant ifm alle A380 som krysser verden over oss, og kanskje noen flere kunne gjøre som EK og tar en stopp mellom øst og vest. ( ja, litt drømmer i dette) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Akkurat der er det et kost/nytte for den type fly som opererer i dag, så den store gevinsten der ser jeg ikke (SAS bruker jo helst ikke dør 1 til boarding), men som nevnt for charter er det helt klart en fordel og evt. fremtidig for A380, men det krever jo helt andre utbygginger også. Så akkurat denne saken synes jeg ikke er helt krise, det er bedre med ekstra gater (så man slipper buss) enn ekstra broer om man skal prioritere.
![]() |
#517 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Å bygge terminalen for flytyper som resten av flyplassen ikke kan håndtere, som ingen har uttrykt det minste ønske om å fly til Oslo og som ikke brukes på noen tilsvarende flyplasser, må være det tåpeligste forslaget til prioriteringer av investerings- og driftsmidler jeg har hørt på ei stund. Hvorfor skulle dagens brukere av flyplassen være det minste interessert i høyere avgifter, for at det ytterst på en pir skal vedlikeholdes ei bru som det ikke er planer om å bruke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det må du få lov til å synes. Hvor tenker du å ta pengene fra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Forøvrig er det sikkert fornuftig for OSL å gjøre seg mer attraktive i forhold til LH. ![]() Last edited by Boeingflyer; 11-05-2013 at 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 | SBT | Flyforum | 244 | 15-05-2025 11:41 |
Utbyggingen av Helsinki Vantaa | Someone | Flyforum | 5 | 22-08-2023 23:50 |
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 | LN-MOW | Bilder & foto | 1 | 20-10-2017 17:27 |
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 | viking737 | Flyforum | 3 | 14-02-2017 09:07 |
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 7 | 19-07-2014 19:56 |