Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2010, 20:28   #401
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Quote:
Originally Posted by salmon-air View Post
Må si jeg synes det er uklokt av Stormorken å uttale seg på NRK nyhetene om at han synes flyforbudet er overdrevet
En instruktør i flyklubb er en person som aspirerende flyvere ser opp til. Da synes jeg slike uttaleleser blir bare tull!
I luftfarten skal INGENTING være overlatt til tilfeldighetene. Holdningene burde være at myndighetene tar gode forhåndsregler å ikke bagatelisere alvorligheten av askeproblemene.
Ja, det er kanskje best at fagfolk er de som avgjør, og ikke synsere.
Man ser jo hvordan det gikk med jagerflyet i Finland etter en kort tur.

IMM
Som forøvrig lurer på om Europeiske dekker MINE ekstrautgifter mens kona står fast i Sierra Leone. Det blir jo fryktelig dyrt med lunch og middag på byens restauranter hver eneste dag

Last edited by imm; 16-04-2010 at 20:34.
imm is offline  
Old 16-04-2010, 20:45   #402
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
SGS har sendt ut permiteringsvarsel i dag .... fra mandag
Røros rakk å sende ut i går - så det gjelder fra søndag (2 dagers permitteringsvarsel ved force majure).
JoeW is offline  
Old 16-04-2010, 20:45   #403
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by C172 View Post
Boeing og Airbus burde komme på banen og fortelle hvor trygge flyene er.
Boeing har utstedt dette:

http://www.boeing.com/commercial/aer...nic_story.html
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 16-04-2010, 22:28   #404
kpatel
Newcomer

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Så en notis på FB om at også Menzies-medarbeidere hadde fått beskjed om å holde seg hjemme ..
Stemmer delvis ja. Er vel kun check inn som jeg vet om. Er ikke helt sikker på hvordan det er med ramp. Den beskjeden om å holde seg hjemme har jeg også fått, pga jeg jobber for menzies, men det er såvidt jeg har fått beskjed om valgfritt, siden det ikke blir så mye å gjøre på jobb uansett. Etter det sjefen sa til meg, så får de som holder seg hjemme fortstatt betalt, eller ta igjen de timene de skulle jobbe til en senere anledning så er ikke no permisjonsvarsel enda heldigvis, og forhåpentligvis kommer det ikke heller :S
Dette var det jeg fikk beskjed om av sjefen torsdag ettermiddag! Kan godt hende noen andre har fått en annen beskjed etter dette!

Last edited by kpatel; 16-04-2010 at 22:34.
kpatel is offline  
Old 16-04-2010, 22:31   #405
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Hvorfor har det vært trafikk på noen utvalgte strekninger i Norge, mens andre strekninger har vært stengt. Kan de regne ut risikoen så nøyaktig??
Jeg tviler faktisk på det..
Happyflyer is offline  
Old 16-04-2010, 22:38   #406
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Jeg regner med du har en dr. grad i geologi og meteorologi siden du tviler?

Her er ihvertfall data som kommer fra de som er ansvarlige, og ved å se på kartdata så ser du tydelig hvor man har spredningen og hvorfor deler kan være åpne.

http://www.metoffice.gov.uk/aviation...aacuk_vag.html
Old 16-04-2010, 22:52   #407
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg regner med du har en dr. grad i geologi og meteorologi siden du tviler?

Her er ihvertfall data som kommer fra de som er ansvarlige, og ved å se på kartdata så ser du tydelig hvor man har spredningen og hvorfor deler kan være åpne.

http://www.metoffice.gov.uk/aviation...aacuk_vag.html
Har ikke en dr.grad, nei. Er nok derfor jeg tviler..
Takk for linken.

Hva baserer de disse utskriftene på?
Happyflyer is offline  
Old 17-04-2010, 01:00   #408
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Og hvorfor tviler du? Tror du kanskje det er en konspirasjon og noen som ønsker å stenge luftrommet for å kunne gjøre ...???
VC-10 is offline  
Old 17-04-2010, 01:03   #409
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Hvorfor har det vært trafikk på noen utvalgte strekninger i Norge, mens andre strekninger har vært stengt. Kan de regne ut risikoen så nøyaktig??
Man kan se 'live' på satelittfotos hvor dritten befinner seg, så det er ganske enkelt å se om det er aske i området eller ikke. Utfordringen ligger nok i å spå hvor den beveger seg ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 17-04-2010, 01:36   #410
barca
ScanFlyer Silver

Takket være dritten med aske fra Island så har min første tur med Ryanair i min historie blitt avlyst. Jeg og en kompis skulle reise på en 2 dagers tur fra Torp til Marseille med Ryanair for 200 kr t/r per pers senere idag uten innskjekket baggasje. Men nå har vi avlyst alt og fylt ut på nettskjemaet til Ryanair om å få refundert pengene for bilettene siden det passer ikke for oss å reise sammen de neste helgene.

Synd at jeg ikke får prøve Ryanair for 1.gang idag. Selv om jeg har hørt mye dritt om flyselskapet så hadde jeg for en gangs skyld lyst til å se hvordan det er å fly med dem for en veldig billig sum. Men på en annen side er jeg litt glad for at turen ble avlyst siden jeg sparer penger på å komme meg frem og tilbake Kr.Sand-Sandefjord, enten med bil, buss, tog sammen med utgifter til hotell, restaurant, mat, nightlife, severdigheter i Marseille. Dessuten så fant jeg ut at jeg hadde fryktelig mye å gjøre litt fremover.

Så da har jeg enda til gode å prøve Ryanair. Men skal ihvertfall få prøvd dem.
barca is offline  
Old 17-04-2010, 01:55   #411
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det kunne vært verre. Du kunne blitt stuck der nede....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 17-04-2010, 04:19   #412
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Og hvorfor tviler du? Tror du kanskje det er en konspirasjon og noen som ønsker å stenge luftrommet for å kunne gjøre ...???
Tror ikke dette er en konspirasjon..
Grunnen til jeg lurer er at de har tatt feil før, de tar feil nå(ref finske luftforsvaret), hva gjør at dagens varsel er den beste...
Happyflyer is offline  
Old 17-04-2010, 06:21   #413
Gunnar
ScanFlyer Gold

Katla fryktes fortsatt:
http://www.nordlys.no/nyheter/article5074363.ece
Quote:
I tre av fire tilfeller når Eyjafjallajökull har fått et utbrudd så har den store naboen Katla også fått et. Forsker advarer mot tsunami og enorme flodbølger.
Håper da i alle fall at ting roer seg ned til juli. Ikke det at det ville være et problem å bli værende på New Zealand, men man må jo tenke litt på økonomien også...
Old 17-04-2010, 06:32   #414
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener det er ufarlig å fly så lenge det er klarvær og god sikt

Uvitenhet: Norsk luftrom er stengt uten at norske myndigheter har undersøkt om det faktisk er vulkanaske i luften

http://avis.dn.no/artikler/avis/article397135.ece

Litt farlig å gå ut mot nærmest samtlige luftfartsmyndigheter i Europa kanskje?
Old 17-04-2010, 09:42   #415
jefi99
ScanFlyer Gold

Sidder i PVG nu, og skulle planmæssigt med OZ via ICN til FRA og videre til CPH. Nutager jeg til ICN og ser hvad der sker...

LH til FRA er "kun" delayed (ikke cancelled, som de fleste andre fly til Europa). Og deres 747 har lige taxiet forbi. Loungen er fuld af tyskere, så LH må jo have valgt at checke dem ind? Der var ca. 30 pax i kø ved LH/LX ticket office da jeg ankom til lufthavnen kl 13.30 lokal tid
jefi99 is offline  
Old 17-04-2010, 09:48   #416
dimmaua
RC-tilhenger :-)

dimmaua's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener det er ufarlig å fly så lenge det er klarvær og god sikt

Uvitenhet: Norsk luftrom er stengt uten at norske myndigheter har undersøkt om det faktisk er vulkanaske i luften

Kanskje det men hvis man leser artikkelen videre så står det at: "Jon Petter Duestad i Avinor kan ikke svare på stor konsentrasjon av partikler kan man fly i. Det kan heller ikke avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet Espen Slyngstad, som opplyser at de får et kart fra autorisert værsenter i Storbritannia som viser hvor det er tilrådelig å fly.

Han forteller at Luftfartstilsynet ikke gjør noen målinger selv."

Er ikke det litt dumt bare å forholde seg til råd fra meteorologer??? Duestad sier videre at "de må få kvantifisert hvor farlig askeskyen egentlig er, hvis situasjonen fortsetter".

Er ikke det det første man skal gjøre - KVANTIFISERE - før man tar slike beslutninger?... any thoughts?`

Upcoming flights:
I samsvar med schedule 😊
dimmaua is offline  
Old 17-04-2010, 09:53   #417
imm
ScanFlyer Crusty

Ryanair går langt, og kansellerer en stor del av trafikken frem til mandag ettermiddag:

Ryanair, today (Fri 16th April) confirmed that based on current meteorological forecasts, and the continuing emission of volcanic ash into the atmosphere over Iceland, it has decided to cancel all scheduled flights to/from the UK, Ireland, Denmark, Finland, Norway, Sweden, Belgium, Holland, Northern France, Northern Germany, Poland and the Baltic States until 1300hrs on Mon 19 April. This advice is based on the current stable weather trends which continue to blow potentially dangerous volcanic ash across the British Isles, Scandinavia and the Northern European coastline.

This decision has been taken by Ryanair in order to allow passengers to apply for a full refund or rebook onto flights operating later next week, when Ryanair hopes that improved weather conditions may allow normal flight services to resume. Ryanair is anxious to give intending passengers as much information as possible, as far in advance as possible, to allow them to make alternative arrangements.
Old 17-04-2010, 10:01   #418
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post

Mildest talt arrogant at sætte sig selv over samtlige europæiske luftfartsmyndigheder. Begynder det at gøre så ondt økonomisk nu, at man godt kan gå på kompromis med sikkerhed eller hvad?
Old 17-04-2010, 10:09   #419
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Mildest talt arrogant at sætte sig selv over samtlige europæiske luftfartsmyndigheder. Begynder det at gøre så ondt økonomisk nu, at man godt kan gå på kompromis med sikkerhed eller hvad?
Slik jeg ser det, stiller han spørsmålstegn om grunnlaget for stengningen av flyrommet.

Som det ble nevnt i en annen tråd: i 1991 var himmelen farget av aske fra en vulkan i Asia. Den gang gikk flytrafikken som normalt her hjemme. Nå ser man ikke noe på himmelen, og all flytrafikk er stengt. Man har ikke engang målt partikkeltettheten. Det må være lov å stille spørsmål om hvilket grunnlag man har for å stenge luftrommet.
Old 17-04-2010, 10:22   #420
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Joda, arrogant, men samtidig litt interessant artikkel; hvilke målinger som er gjort, hvor, og hvem som gjør dem/ ikke gjør dem.
Eirik is offline  
Closed Thread

Posting Rules