Streik i SAS (April 2019)

Muligens OT, men fikk kjøpt en DY Flex-billett fra HAU til OSL før de stoppet å selge disse.
Føles lett surrealistisk å ikke kunne bytte til en annen avgang nå selv om ledig i både low fare og low fare+ med begrunnellsen `gjeldende klasse er ikke tilgjengelig´.
3.999,- for strekningen i dag (Low fare) må vel være ny `verdensrekord. :wow:

Det går, det er bare tekninsk ikke mulig å gjøre selv så du må ringe inn eller gjøre det på flyplassen.

Det går, det er bare tekninsk ikke mulig å gjøre selv så du må ringe inn eller gjøre det på flyplassen.

Ringte, de kunne heller ikke gjøre det. Riktignok en engelsktalende agent, men burde vel være det samme.

Det er klart det koster noe mer for SAS med fast 5/4. Men de får også mye igjen, det havner bare på et annet Excel-ark. Ting som høyere motivasjon og lavere sykefravær har en effekt selv om den kan være vanskelig å måle. Og jeg er overbevist om at Norwegian ville slitt hardt med å rekruttere nok nye piloter til den massive ekspansjonen som har vært uten fast 5/4 og gode pendleløsninger.

-

Jeg har prøvd litt forskjellige skjema å jobbe etter. Fra en telefon hver kveld om hva jeg skal fly dagen etter, via skjema tilsvarende SAS, og fast 5/4. Med tanke på livskvalitet er fast 5/4 milevis forran! Satt litt på spissen vil jeg ha en lønnsøkning på 100% for å frivillig bytte til variabel, så jeg kan gå ned og jobbe 50% og prøve å få livet til å henge sammen igjen.

Vi skal selvfølgelig jobbe når kunden ønsker å fly! Vi jobber grisetidlig og sent, helger, røde helligdager og ferier. Og det er helt greit, vi vet det må være sånn. Selv med 5/4 vet jeg det er ca 50% av alle ting jeg blir invitert til jeg ikke kan være med på. Men jeg kan i det miste gi et svar. Der det virkelig skiller er ved egen planlegging. Når kompiser spør om vi skal dra på hyttetur første eller andre helgen i september kan jeg være med å velge den helgen jeg kan. Det gjør at jeg faktisk blir spurt, ofte først. Det ble jeg ikke da jeg jobbet variabelt. Jeg kan ta initiativet og planlegge sosiale sammenkomster selv, og venner støtter opp om det fordi de vet at det faktisk er gjennomførbart.

At vi så sitter 20 kapteiner på standby på 17.mai mens de fleste egentlig kunne hatt fri er en minimal pris å betale. For jeg vet jeg har fri på 17.mai neste år. Og også i 2020.

Full støtte til pilotene i SAS herfra!

-eggs

Hagler inn nyhetsmeldinger om at det ryker 504 avganger på onsdag..
ca46824657bca1f864299711e35056f9.jpg

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

Med tanke på livskvalitet er fast 5/4 milevis forran!
/QUOTE]

Mener du med 5/4 5 dager duty og 4 dager fri?

Gjøres det i hele Norwegian eller kun på 737?

Jeg kan ikke tenke meg at arbeidsgiver er interessert i et slikt system når f.eks. en A330/340/350 pilot skal fly Oslo - New York på mandag, retur på tirsdag og landing i Oslo på onsdag. Da har flygeren jobbet i 3 dager. Pga arbeidstidsbestemmelsene/ flight time limitation forventer jeg ikke at piloten får jobbe på torsdag (dag 4). På fredag (dag 5) kan vedkommende ikke bli satt inn på en ny flygning fordi han/hun skal være fri på lø, sø, ma, ti.

Slik jeg forstår 5/4 systemet, så er brukbarheten meget begrenset på SAS sin widebody-flåte. Det blir da i praksis et 3/6 eller 4/5 skjema. Jeg forstår at arbeidstakerne foretrekker det men jeg har også forståelse for at arbeidsgiveren har et litt annet sysnpunkt.

For 737 og A319/A320/A321 bør 5/4 være mindre komplisert å gjennomføre men flygerne ønsker jo at 5/4 skal gjelde for alle pilotene?

Eller er det noe som jeg misforstår?

Last edited:
Om dette stemmer og det er dette de vil endre, ja då backar jag ut från sympati til apati:(

Sakset fra Ekstrabladet..

"* Piloterne og SAS er også uenige om weekendarbejde. Piloterne skal have én friweekend om måneden. En weekendvagt for piloter hos SAS ligger i tidsrummet fra fredag klokken 16 og mandag klokken 07. Det betyder, at hvis en pilot har haft fri fra arbejde 16.30 om fredagen, men ikke møder på arbejde igen før mandag klokken 07, så er der tale om en weekendvagt.

* Det gælder også, hvis piloten har fri fredag, lørdag og søndag og først igen møder på arbejde klokken 06 om mandagen. Piloten har da ikke haft en friweekend, da vedkommende møder før klokken 07 mandag. Der er enkelte eksempler på, at piloter hos SAS har arbejdet syv weekender i træk - altså mellem fredag klokken 16 og mandag klokken 07."

Last edited:
Dette blir for dumt. Selvfølgelig er det ikke snakk om 5/4 på langrutene. Og det er ingen som blir schedulert slik "krølle" postulerer.
Umulig å ha en fornuftig diskusjon når kunnskapsnivået på deltagerne er på bunnivå.

Litt oppklaring: Fast 5/4 har aldri vært ett tema for de som flyr 330/340, dette gjelder kun for de som flyr 737/320.
Ryanair, Norwegian, EasyJet og SAS Ireland har 5/4 for stort sett alle piloter, i SAS ønsker en å øke denne gruppen fra 40% som den er i dag. De som flyr 330/340 er ikke med i statistikken så reelt sett har kanskje rundt 20% av alle pilotene i SAS fast rotasjon med dagens avtale.

Dette blir for dumt. Selvfølgelig er det ikke snakk om 5/4 på langrutene. Og det er ingen som blir schedulert slik "krølle" postulerer.
Umulig å ha en fornuftig diskusjon når kunnskapsnivået på deltagerne er på bunnivå.

Mulig det er på bunnnivå, var et utklipp fra en avisartikkel. Om det er slik vet jeg, ikke, håper inderlig ikke det er rett..

Men siden vi er inne på streik. Hvorfor er der ingen streikevakter fra pilotene tilstede på Sola? Endel av de som er i streik har tilhørighet her????
Når DY streiket satt de "mannsterke", mens SAS sine glimter med sitt fravær

Last edited:
FL002, du får bare tenke på at det ikke er bare profesjonelle her på forumet. Derfor må du nok tilpasse budskapet ditt til dette mangslungne publikumet, og ikke kjeft på dem for de er dumme. Det er en rekke her som har kunnskapsnivå som langt overgår både din og min, men innen et annet felt enn hva du og jeg har som spesialfelt. Jeg er bare en IT spesialist, og med bakgrunn som kjemiker, musiker, kunstner, systemiker, historiker, med professorvenner i Національний авіаційний університет (Nasionalt Luftfartsuniversitet i Kiev, Ukraina). Det er mye en lærer i løpet av årene, men slik jeg ser det er viktig å dele med hverandre. En slik streikesituasjon gjør at noen blir stresset og irritert, men innen er slik bransje som flybransjen er det viktig å holde hodet kaldt. Dette er bare noen tanker fra en som nettopp har blir 58 og nærmer seg pensjonistenes rekker med stormskitt.

Jeg må bare innrømme at mitt kunnskapsnivå er på bunnivå. Akkurat fordi mitt kunnskapsnivå er på bunnivå stiller jeg spørsmål hos ekspertene her på forumet for å få avklart om min persepsjon av det som jeg får meg meg fra media er riktig eller ikke. Dette forumet er vel fritt tilgjengelig for interesserte? Dersom det er hensikten at dette er en lukket diskusjon som kun er ment for å være tilgjengelig for ekspertene, da beklager jeg at jeg har forstyrt dere med mine spørsmål.

Litt oppklaring: Fast 5/4 har aldri vært ett tema for de som flyr 330/340, dette gjelder kun for de som flyr 737/320.
Ryanair, Norwegian, EasyJet og SAS Ireland har 5/4 for stort sett alle piloter, i SAS ønsker en å øke denne gruppen fra 40% som den er i dag. De som flyr 330/340 er ikke med i statistikken så reelt sett har kanskje rundt 20% av alle pilotene i SAS fast rotasjon med dagens avtale.

Takk for oppklaringen.

FL002, du får bare tenke på at det ikke er bare profesjonelle her på forumet. Derfor må du nok tilpasse budskapet ditt til dette mangslungne publikumet,.... og nærmer seg pensjonistenes rekker med stormskitt.

Nemlig, du har helt rett. Men jeg går ikke inn på "Konkuransetråd: Hvilken flyplass" og roper ut "Gardermoen" og "Fornebu" med utropstegn hver gang noen legger ut et bilde.
Og selv da jeg var mange årtier yngre enn jeg er nå, visste jeg at man ikke skal stole blindt på det som står i avisen.

Ved permittering: "Arbeidsgiver skal betale deg lønn de 15 første dagene du er permittert" (NAV) .... tenker SAS ledelsen at streiken kan bli veldig langvarig ?

Ved permittering: "Arbeidsgiver skal betale deg lønn de 15 første dagene du er permittert" (NAV) .... tenker SAS ledelsen at streiken kan bli veldig langvarig ?

Dette stemmer ikke for denne typen permittering. Man får dagpenger etter 3 ventedager.

Back