Med tanke på livskvalitet er fast 5/4 milevis forran!
/QUOTE]
Mener du med 5/4 5 dager duty og 4 dager fri?
Gjøres det i hele Norwegian eller kun på 737?
Jeg kan ikke tenke meg at arbeidsgiver er interessert i et slikt system når f.eks. en A330/340/350 pilot skal fly Oslo - New York på mandag, retur på tirsdag og landing i Oslo på onsdag. Da har flygeren jobbet i 3 dager. Pga arbeidstidsbestemmelsene/ flight time limitation forventer jeg ikke at piloten får jobbe på torsdag (dag 4). På fredag (dag 5) kan vedkommende ikke bli satt inn på en ny flygning fordi han/hun skal være fri på lø, sø, ma, ti.
Slik jeg forstår 5/4 systemet, så er brukbarheten meget begrenset på SAS sin widebody-flåte. Det blir da i praksis et 3/6 eller 4/5 skjema. Jeg forstår at arbeidstakerne foretrekker det men jeg har også forståelse for at arbeidsgiveren har et litt annet sysnpunkt.
For 737 og A319/A320/A321 bør 5/4 være mindre komplisert å gjennomføre men flygerne ønsker jo at 5/4 skal gjelde for alle pilotene?
Eller er det noe som jeg misforstår?