SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Han mener sikkert slikt som dette - men skal man ha loyalty building er det nettopp slikt man må satse på.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/06/24/2142/Luftfart/sas-fester-med-gullkunder

Roald begynner å få sving på ting . .bra!

Han får jo svare for seg selv men hadde en følese av at det kan være dette han hinter om.

Dette er jo helt riktig av SAS og Roald å gjøre, differensiere seg fra konkurrenten, gi merverdi og bygge brand hos den kundegruppen som er viktigst hos de og legger igjen mest penger.

Mulig et stikk til SAS, men Kjos sier på dagsnytt i kveld at de snart vil åpne Boston fra ARN/CPH/OSL/LGW.
Da har Norwegian klart komme med 7 IC-ruter fra Oslo siden 2013. Siden 2004 har SAS kun klart starte opp igjen Oslo-EWR og flere ganger sagt at de snart skulle komme noen noe nytt... kanskje.....

Da har Norwegian klart komme med 7 IC-ruter fra Oslo siden 2013. Siden 2004 har SAS kun klart starte opp igjen Oslo-EWR og flere ganger sagt at de snart skulle komme noen noe nytt... kanskje.....

Det er nok liten tvil om at det kommer nye ruter!

Samtidig er jeg ikke helt uenig i at Roald fremstår mer og mer som Titten Tei.

Det er nok liten tvil om at det kommer nye ruter!

Samtidig er jeg ikke helt uenig i at Roald fremstår mer og mer som Titten Tei.

Fra http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/06/24/2142/Luftfart/sas-fester-med-gullkunder

Han vil blant annet ta med damene på shoppingtur i London og gutta til NASAs hovedkvarter i Houston i Texas.

Titten Tei eller ikke... passe stereotyp framstilling av kjønnsroller i alle fall :stir Rimelig sikker på at tur til NASAs kontor i Houston ville fristet damene også ;)

Hehe, ja. Kanskje elektrikeren i Norske Byggeklosser er mer dekkende....
Hehe han er helt konge den elektrikeren i nevnte film(for ikke å snakke om den irriterende naboen, hehe).
Roald gjør vel egentlig ikke annet en det Kjos bevisst gjør ganske så ofte; han bruker media for alt det er verdt og skaper blest om selskapet, forventninger etc(bare se på spekulasjonene her?).
Dog har nok Kjos en enklere handlingsvei da selskapet(ene) han styrer er mange mange ganger mer dynamisk en et fremdeles tunggrodd og baktungt SAS. All fornuft skulle tilsi at SAS forsøkte å være innovative i ny(e) ruter ala etablere seg med feks noe nytt i Kina el Korea før Norwegian får rettigheter og drar igang. Manila ville vært tøft men knappest en high yield rute og vil vel møte samme utfordringer som BKK ruta.
Skal SAS på sikt ha livets rett må de nok satse litt tøffere og fra andre hubber en CPH.
Eksempel: siden jeg reiser mye til Beijing så er en østlig destinasjon å foretrekke ala ARN. Jeg hater Air China men pga effektivitet i reisen velger jeg de noen ganger men mest går det i Finnair og Aeroflot(riktig retning på mellomlandingen). Fly ned til CPH for så østover er liksom ikke naturlig. Beijing ruten burde absolutt gå fra ARN og nå eier vel kineseren snart halve Sverige(bitte liten digresjon). Jeg hadde glatt valgt SAS alltid hvis de fløy fra ARN..

Last edited:
Det begynner å renne ut med tid om SAS skal få media effekten av lanseringer før fellesferien.

I det spekulative hjørnet, tror jeg forsinkelsen i lanseringen kan tyde på
at minst en av rutene skal gå til Asia. Det er her formalitetene er kompliserte.
Til USA med open skies, er det kun slot som legger begrensninger og de er allerede sluppet....

I det spekulative hjørnet, tror jeg forsinkelsen i lanseringen kan tyde på
at minst en av rutene skal gå til Asia. Det er her formalitetene er kompliserte.
Til USA med open skies, er det kun slot som legger begrensninger og de er allerede sluppet....
Det kan være at de også ønsker å få på plass kontrakten om leasing av de tre ekstra long-haul maskinene først.

Det kan være at de også ønsker å få på plass kontrakten om leasing av de tre ekstra long-haul maskinene først.

Vil jo tro at det har vært avklart før de ble presentert til publikum.
Det er vel en naturlig del av prosessen rundt styrebeslutningen om dette.

Last edited:
Kan vi vente oss Oslo - Beijing da, kanskje? Det er jo absolutt den naturligste Asia-ruta, kanskje SAS endelig har fått øynene opp for dette?

Er .NO og .CN venner ?

Jeg tror ikke det er så mange som egentlig vet om en OSL-Kinarute politisk er mulig og det er kanskje heller ikke mulig å finne ut av før en forsøker. Norsk næringsliv gjør det generelt sett godt i Kina påstår pressen, det er rekordantall kinesiske turister i Norge, men på den annen side var det ingen kinesiske statseide selskaper på Nor-Shipping i år. Hvordan ser Kina på den norske eierandelen i SAS egentlig, SAS som selskap og den bilaterale avtalen mellom Kina og Skandinavia, som Norge er en del av?

Uansett så tror jeg dessverre at SAS ikke vurderer en slik rute og at ruta først kommer (dersom det er mulig) når de blir presset til å åpne det pga konkurransesituasjonen ref gjenåpningen av EWR og nå videre ekspansjon til USA fra OSL noe vi i stor grad kan takke DY for. Jeg er nok absolutt farget av historien og intenpolitikk i SAS og håper og delvis tror at Gustafson har klart å snu på dette så mulig jeg tar feil.

Det drøyer og drøyer med lanseringen til SAS av ny/nye langruter fra OSL. Er det noen som vet hva som er grunnen til dette?

Det drøyer og drøyer med lanseringen til SAS av ny/nye langruter fra OSL. Er det noen som vet hva som er grunnen til dette?
Forhåpentligvis så er det fordi de ønsker alle formalitetene på plass, og unngå en pinlig situasjon hvor de må stoppe salget (ala HKG).

Mulig de også ønsker det formelle med hensyn på fly på plass, styret vedtok å "utvide" flåten i 2016 med tre fly for en måneds tid siden, det er disse flyene de kommer til å bruke til nye ruter.

Synes det er rett og slett veldig merkelig at SAS ikke åpner til Beijing fra Oslo. Er det fortsatt de politiske forholdene mellom Norge og Kina som setter en stopper for dette eller er det mangel på fly?

Back