View Single Post
Old 09-04-2013, 18:07   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Take the long way home - Twin Otter på veldig spontan-tur.

Her slutter dessverre den fotografiske dokumentasjonen av utflukten. Var vel blitt en smule trøtt og tankene var helt andre plasser. Men det var likevel en fin dag i Helsinki. Noe kaldere i Norge. Men fint vær og sol i ansiktet.

Etter litt surring frem og tilbake på flyplassen på jakt etter den tidligere nevnte modellfly-butikken (uten resultat) fant jeg ut at jeg skulle dra på shopping. Har vært i Helsinki før, så jeg fant ut at jeg droppa tur helt inn til byen.

Fikk noen tips av den hyggelige betjeningen ombord på flyet så etter å ha surret ferdig på flyplassen gikk jeg og fant buss nr 61 som kjørte til et kjøpesenter i nærheten av Vantaa som heter "Jumbo". Fint navn som også gav meg assosiasjoner til et fint overnattingsted i nærheten av Arlanda, men der har jeg jo vært før. Kjøpesenteret "Jumbo" var en god del større og det tok litt tid før jeg fant inngangen. (sikkert en av mange innganger forsåvidt).

Der inne hadde de hvertfall det meste. Blant annet en haug med butikker som jeg kjente igjen fra min egen hjemby. Snodig. Men jeg fant da en stilig butikk. "Angry Birds". På tide å finne seg en passende t-skjorte…

Fant meg et par t-skjorter og litt annet smårusk som jeg tok med meg hjem. Orket ikke dingle så veldig lenge på dette senteret så jeg stakk etterhvert tilbake til Vantaa. Bussen tilbake til flyplassen gikk fra bussholdeplassen på den andre siden av gaten i forhold til da jeg ankom senteret. Og det var akkurat en buss der da jeg kom. Rakk den akkurat.

Vurderte å se om det var en lounge som tilbød å slippe inn en statusløs stakkar inn mot en liten sum penger. Samtidig var jeg ufyselig trøtt og i tillegg begynte jeg å føle meg rimelig ufresh. Da det viste seg at ingen av loungene i Helsinki tilbyr dusj-facsiliteter så dukket det opp et annet uprøvd alternativ opp. Dagrom på hotell.

Helt i enden av flyplassen lå det et hotell som het GLO. I tillegg ligger det et Hilton rett over gata visstnok. Og her er jeg nok ganske trøtt for jeg har fått det for meg at dette GLO hotellet er en del av Hilton-hotellet. Så etter å ha hørt om muligheter for å sove noen timer og en dusj så ender jeg opp med å gå for et rom der. Igjen, det kosta litt penger, bortkastede penger vil sikkert noen si, men det var ikke avskrekkende og jeg var villig til å betale for noen timer HELT for meg selv. Så da fikk jeg faktisk to timer med etterlengta søvn og en deilig dusj før det var tid for å reise. Ut i fra antallet reisende og køen i sikkerhetskontrollen kunne jeg sikkert ha sovet en halvtime til. Menmen. Igjen, best å være på den sikre siden slik at man kom seg hjem. Så da ble det heller en Lapin Kullta i stedet. Og det var heller ikke feil.
Twin Otter is offline   Reply With Quote