View Single Post
Old 12-01-2013, 01:37   #31
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Skandinaviske trafiktal for 2012

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Nå var det SK sitt tilbud jeg "tok en titt på". Antar at betalingen per pax må være betydelig høyere på KSU enn MOL siden de kan tillate seg å fly 4 rundturer på hverdager med under 50% belegg.
Nå ror jeg meg veldig off topic her, men jeg føler for å tilbakevise denne påstanden.

Hvis vi tar for oss 2011 – det første hele året med kun Boeing 737-operasjoner mellom KSU og OSL: Dette året ble det gjennomført totalt 2.279 ruteflygninger mellom byene, og registrert 178.615 passasjerer på ruten. Dette gir et gjennomsnitt på 78,37 passasjerer per flygning.

Hvis vi sier at en gjennomsnittlig SAS-maskin på norsk innenriks har en setekapasitet på 136 passasjerer betyr det at det i snitt var et belegg på 58 prosent mellom KSU og OSL i 2011. SAS bruker imidlertid så og si utelukkende -500/-600/-700-serien til KSU. Disse flyene har en gjennomsnittlig setekapasitet på 123 passasjerer, noe som gir et snittbelegg på 64 prosent.

Dette var som sagt i 2011. I 2012 ble det registrert omkring 15.000 flere innenrikspassasjerer over KSU, selv om frekvensene til og fra OSL var like.

Så nei Wiggo, SAS flyr ikke med under 50 prosent belegg mellom Oslo og Kristiansund.
flyKSU is offline   Reply With Quote