Quote:
Originally Posted by Ezp1
Finnes det ett fly som noen gang har vært ferdig utviklet og levert innen den først satte tidsramme?
|
Ja , det har skjedd flere ganger.
Nå er det sikkert noen som er metallurger her på forumet som kan si noe mer enn det jeg kjenner til av avanserte metaller og kompositter og utfordringene med å bruke dette i samme konstruksjon.
Både A380 , B787 og A350 bruker omfattende mer kompositter enn tidligere flytyper.
Vi snakker her om en teknisk revolusjon som tilsvarer det som skjedde da Comet'en så dagens lys på slutten av førtitallet med denne generasjon flytyper.
Det er meget mer komplisert å gjennomføre testing og utprøving(fjerning av barnesykdommer) enn ved tidligere flytyper.
Her skal avanserte metaller og kompositter samt avansert digital elektronikk fungere etter strenge kriteria.
Denne teknologiske verden er helt ny og det er svært utfordrende for ingeniørmiljøene hos fabrikantene koblet sammen med en forutsigbar produksjon.
End user (flyselskapene) setter så store krav til effektivitet og produktivitet hos fabrikantene med nye flytyper med den følge at hver nye flytype blir en teknologi strekk. Av og til for langt i forhold til utviklingen.
Da er det rimelig forståelig at forsinkelser inntreffer.
Dette må ikke bli en "pissing contest" her på forumet om hvem som synes den ene fabrikanten er bedre eller verre enn den andre.
Det kaller jeg en fjortis diskusjon.