View Single Post
Old 13-12-2009, 11:48   #50
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Fem døgn i Iran

Charlie´s maleriske resyme fra våre turer med IL-62 er på trykk i januar-utgaven av ´Airways´, i et stykke kalt ´In-flight on an Ill-fated IL-62´.

http://airwaysmag.com/channels.html?...&channel_id=16

Artikkelen fikk sønnen til Aria´s avdøde CEO til å sende en mail til Airways/ Charlie der han takker for nyansert/ positiv omtale av Aria og flyturene, i en periode der feilinformasjon, ansvarsfraskrivelse og jakten på syndebukker har vært det fremtredende, i alle fall i Iransk media.
(Ali Dadpay var på flyplassen i Mashad og ventet på sin far som var ombord på IL-62 maskinen denne skjebnesvangre dagen i juli.)

Han benytter også anledningen til å komme med noen korreksjoner, bla. mht. hvem som omkom, det skal være som følger :

3 passasjerer
1 air marshal
2 deck crews (8 personer til sammen)
2 mekanikere
1 Flight attendant
1 observatør
Captain Mehdi Dadpay (Aria´s CEO/ eier)

Han skriver videre at IL-62 maskinene var leiet inn fra Kazakhstan og vil bli levert tilbake når alle formalitetene er ordnet, men tydligvis er det bare denne flytypen og ikke flyselskapet som er satt permanent på bakken; Aria har nemlig en liten flåte bestående av Fokker-50 som flyr ut i fra Bandar Abbas.


Fint bilde fra Teheran her, usikker på om denne -62´n rakk å fly passasjerer for Aria :
http://www.airliners.net/photo/Inves...56d60c6b4f6cef


EDIT : Saha´s 707´s er forresten igjen i luften etter å ha blitt satt på bakken etter nesten-ulykken i august, vi tar oss kanskje en tur på nyåret

Last edited by Eirik; 13-12-2009 at 12:58.
Eirik is offline   Reply With Quote