Fem døgn i Iran

Re: Fem døgn i Iran

Kanskje mitt favoritt 707-minne :
innflyvning til Mehrabad i snøbyger, halvannen time etter at vi tok av fra varme og fuktige Kish i Persiabukta.

A30-1.jpg
 
Re: Fem døgn i Iran

Kanskje mitt favoritt 707-minne :
innflyvning til Mehrabad i snøbyger, halvannen time etter at vi tok av fra varme og fuktige Kish i Persiabukta.
Etter å ha lest alle røverhistoriene må man selvfølgelig stille spørsmålet hvordan de-icer de der nede?
 
Re: Fem døgn i Iran

hehe.. tror det de-ica seg selv rimelig raskt akkurat denne kvelden, men kan nok være skikkelig vinterlig ja.. (dette var feb.07)
 
Re: Fem døgn i Iran

Her kommer noen bilder fra museet som ligger like ovenfor Mehrabad, området blir også benyttet av fly som bare ´hviler seg´; noen av dem vender tilbake i trafikk. :) Disse bildene er fra 2007, men de samme flyene stod der i mai i år :

A1.jpg





A2.jpg





A13.jpg





A3.jpg




Både Sjahen og hans søster hadde egen 727 :

A4.jpg





A5.jpg






A7.jpg





Denne Iran Air cargo 747´n har sannsynligvis hatt sin siste flight :

A6.jpg





A12.jpg





A9.jpg


Air Universal´s Tristar; ingen visste sikkert om den noen gang ville fly igjen :



A10.jpg


Dave ! :)


A14.jpg




Denne 707´n ligger oppe på høyden, og er en restaurant :


A15.jpg




Det var meningen at vi skulle spise lunch her, men ingen mat, kun sightseeing denne dagen :

A16.jpg






Teheran, på vei ut til IKA en tidlig morgen :

A18.jpg




Dagstur til øya Qeshm :

A17.jpg



- - - - - - - - - - - - -
 
Re: Fem døgn i Iran

Tusen takk for kveldens underholdning, dette er den tøffeste tripreporten jeg har lest! Takk!
 
Re: Fem døgn i Iran

og joda; du får øl på iranske flyselskaper, men alkoholprosenten er kanskje LITT lav .. ?

A20.jpg
 
Re: Fem døgn i Iran

Helt super rapport! Herlig lesning og flotte bilder!

Takker!

BF:cool2
 
Re: Fem døgn i Iran

Charlie´s maleriske resyme fra våre turer med IL-62 er på trykk i januar-utgaven av ´Airways´, i et stykke kalt ´In-flight on an Ill-fated IL-62´.

http://airwaysmag.com/channels.html?article_id=200&channel_id=16

Artikkelen fikk sønnen til Aria´s avdøde CEO til å sende en mail til Airways/ Charlie der han takker for nyansert/ positiv omtale av Aria og flyturene, i en periode der feilinformasjon, ansvarsfraskrivelse og jakten på syndebukker har vært det fremtredende, i alle fall i Iransk media.
(Ali Dadpay var på flyplassen i Mashad og ventet på sin far som var ombord på IL-62 maskinen denne skjebnesvangre dagen i juli.)

Han benytter også anledningen til å komme med noen korreksjoner, bla. mht. hvem som omkom, det skal være som følger :

3 passasjerer
1 air marshal
2 deck crews (8 personer til sammen)
2 mekanikere
1 Flight attendant
1 observatør
Captain Mehdi Dadpay (Aria´s CEO/ eier)

Han skriver videre at IL-62 maskinene var leiet inn fra Kazakhstan og vil bli levert tilbake når alle formalitetene er ordnet, men tydligvis er det bare denne flytypen og ikke flyselskapet som er satt permanent på bakken; Aria har nemlig en liten flåte bestående av Fokker-50 som flyr ut i fra Bandar Abbas.


Fint bilde fra Teheran her, usikker på om denne -62´n rakk å fly passasjerer for Aria :
http://www.airliners.net/photo/Inve...22948/L/&sid=d380572f7e8ae0ed0d56d60c6b4f6cef


EDIT : Saha´s 707´s er forresten igjen i luften etter å ha blitt satt på bakken etter nesten-ulykken i august, vi tar oss kanskje en tur på nyåret :)
 
Last edited:
Re: Fem døgn i Iran

Tusen takk for at du hentet opp igjen denne fantastiske rapporten!!! Den hadde jeg gått glipp av. Det er den absolutt beste rapporten jeg har lest.

Leste din venn Charlie's artikkel i Airways senest i forgårs, og tenkte "Det er noen som har det". Og så kommer du og gjør meg grønn av misunnelse med disse eventyrlig gode bildene og fantastiske beskrivelser fra turer som ligger langt utenfor de flestes rekkevidde!

Du lever virkelig opp til tittelen "livsnyter".
Takk, takk takk!!! :D
 
Re: Fem døgn i Iran

Du lever virkelig opp til tittelen "livsnyter" :D
Jo takk, gjør så godt jeg kan... :)

Siste info fra Charlie om UP-i6210 som ses parkert i Teheran på A.net-linken i min forrige post, er at den ble levert bare et par dager før ulykken i Mashad i juli, og aldri fløy passasjerer.
På tross av mr. Dadpay junior´s forsikring om at alle IL-62 er på vei hjem til Kazakhstan, skal nevnte UP-i6210 ha blitt påført Aria Air titler for få dager siden... hmm...
Vel, den som lever får se ! :)
 
Re: Fem døgn i Iran

Den här tråden innehåller såpass mycket pornografiskt material som stör mig i studierna att jag överväger att använda mina modrättigheter och deleta den ;)

FLOTT!
 
Re: Fem døgn i Iran

Utrolig bra! Den reisen skulle jeg ha likt å være med på!
 
Last edited:
Re: Fem døgn i Iran

Saha´s første A300-600 er klar til å bli satt inn i trafikk, og det ryktes og at 2 nye maskiner er på vei fra China Southern.
http://www.privateimage.com/images/q8d7ixx7ofgrwl28zbhh.jpg
En milepæl for Saha (men hadde vært enda showere om de satte inn B741´n i bakgrunnen i tilsvarende rolle :) )
I følge selskapet skal B707´ene over i cargo-trafikk, så nå begynner det virkelig å haste for de som har lyst og mot til å få denne i boka, eller for de av oss som har lyst på en siste tur.

Annen oppdatering fra Iran :
En domstol har gitt Aria Air tilatelse til igjen å operere sine Kazakhstanske IL-62´s !
Irans sivile luftfartsmyndigheter uttaler at de ikke ønsker å gi denne tillatelsen, men er nødt pga. domstolens avgjørelse...

Ellers er nydelig restaurerte B747-SP EP-IAC offisielt overlevert til Iran Air, slik at selskapet igjen har 4 maskiner i luften. IAC ble regnet som avskrevet etter en særdeles hard landing i Beijing i 2004, men er gledelig nok på vingene igjen.

Siste : Iran Air A320 EP-IEF ´mistet´en motor underveis fra Ahwas til Teheran i dag:

http://avherald.com/h?article=424e54ea&opt=1
 

Attachments

  • X00863985771.jpg
    X00863985771.jpg
    126.9 KB · Views: 569
  • X00863985809.jpg
    X00863985809.jpg
    110 KB · Views: 560
Last edited:
Re: Fem døgn i Iran

Vi drar tilbake til Iran i Mai, ingen IL-62, men Boeing 707 an mass, B727, Yak-42, A300B2 o.a. :)
 
Re: Fem døgn i Iran

Veldig bra T/R Eirik! Utrolig bra lesing dette her :)

Er ikke siste bildet fra DXB en A340-300, og ikke -500?
 
Back
Top