Quote:
Originally Posted by TCAS
Sier ikke det er noe muffens, men har bare et håp om at en ny flyplassen legges til det stedet som OGSÅ om vinteren kan ha god nok regularitet. Det å legge en flyplass i en dal mellom høye fjell, er sjelden en god ide turbulens/vindmessig. Som jeg har forstått det så måler en værstasjon kun vind og sikt på bakken. Da får man ikke målt vindvariasjoner og turbulens i høyden, noe som kun kan simuleres. På flere kortbaneplasser i dag er det nettopp det som skaper problemer og som medfører en dårligere regularitet.
|
Jeg må si meg enig med TCAS!
Når jeg hadde sett denne filmen så ble jeg ganske skeptisk
http://www.youtube.com/watch?v=Mlp4HhakB00
Jeg kan vanskelig se for meg en troverdig utredning av dette prosjektet, uten å ha med en GRUNDIG vindanalyse. Viser det seg at kraftig turbulens og vertikale luftstrømmer vil oppstå i dette området, på lik linje med mange av de KB-plassene vi har idag, så tror jeg ikke prosjektet er så veldig interessant. Da er det bedre å beholde strukturen som den er idag, hvor ihvertfall noen av plassene er landbare. Evt. så bør man finne en alternativ lokalisering.
Det hersker vel ingen tvil om at dette området er bra, rent geografisk og infrastrukturmessig, når det gjelder en samlokalisering av en flyplass for Helgeland. Derimot tror jeg prosjektet faller på sin egen urimelighet, hvis de operative forholdene jeg nevnte over skulle vise seg å være tilfelle.
Med den teknologien vi har idag, er det ingen problemer å simulere vindforhold.
Vi har idag turbulenskart for flere flyplasser i Norge, og de er til stor hjelp for å kunne forutse hvordan forholdene vil være på det tidspunktet man skal fly inn der. Jeg har selv brukt disse kartene ved flere anledninger, og i de aller fleste tilfeller så kommer de vertikale luftstrømmene der de er tegnet inn på kartet.
For dere som er interessert i å ta en titt på disse kartene, så finner dere de på
www.ippc.no. Gå videre inn på "briefings" og deretter på "wind & turbulence", så får dere opp listen over de plassene som har denne tjenesten. Ønsker dere en forklaring på hvordan kartene leses og hvordan dataene innhentes, så går dere inn på "Help & Information"-fanen og laster ned en WORD-fil derfra.
Håper de som utreder dette området ser viktigheten av en slik analyse, og sørger for at alle data kommer på bordet.
Skulle det vise seg at min skepsis er ubegrunnet, og at siktforhold og skybase ellers ikke er noe problem, så må jeg si at dette prosjektet virker svært interessant....men jeg har mine tvil...