Sier ikke det er noe muffens, men har bare et håp om at en ny flyplassen legges til det stedet som OGSÅ om vinteren kan ha god nok regularitet. Det å legge en flyplass i en dal mellom høye fjell, er sjelden en god ide turbulens/vindmessig. Som jeg har forstått det så måler en værstasjon kun vind og sikt på bakken. Da får man ikke målt vindvariasjoner og turbulens i høyden, noe som kun kan simuleres. På flere kortbaneplasser i dag er det nettopp det som skaper problemer og som medfører en dårligere regularitet. Simulering gir selvfølgelig et godt bilde og god nøyaktighet, men når det finnes alternativer hvor det allerede finnes eksisterende "innflygingsbaner" med kjente vind/turbulensforhold, hvorfor ikke gå for et slikt alternativt i stedet? Tenker da på ny flyplass i Mo i Rana. Etter hva jeg har forstått vil det heller ikke være performance-begrensninger på fly av størrelse 737 ved en slik ny flyplass.
For meg er det egentlig ikke så viktig, siden jeg ikke bor i området og dermed ikke blir berørt av regulariteten