Da var turen kommet til årets hovedferie. Valget var ikke så vanskelig i år heller. Når man først har funnet seg et sommerreisemål som passer perfekt, så er det liten grunn til å forandre så mye på det.
De siste årene har jeg kombinert Bulgarias sommerhovedstad Varna med landene rundt, som Makedonia og Romania. I den opprinnelige planen hadde jeg så smått tanker om å dra nordover til Ukraina, eller helt øst til Georgia. Men fant ikke noe passende greit alternativ, så da ble jeg "stuck" i Bulgaria i år. Det er det imidlertid ingen grunn til å være lei seg for!
Bulgaria klinger kanskje litt dårlig i noens ører - for meg er det fortsatt et spennende land. Det byr på natur, kultur, historie (både svært fjern og nær), hyggelige mennesker og et svært behagelig (og dermed avslappende!) prisnivå.
Sommerbyen i Bulgaria er Varna. Byen huser mange innenlandske turister om sommeren, spesielt i august. Den store fordelen er at de aller fleste utenlandske turister velger charterhelvete Golden Sands, om lag 15 minutters kjøretur nordover. Eller enda verre Sunny Beach ved Burgas. Nok sagt om det.
I Varna får jeg en underlig følelse av velvære, avslapping, gjenkjennelse og varme - det er noe med atmosfæren som flere har beskrevet. Tempoet er rolig. Det er lite støy. Folk er avslappet. Det er ikke noe snobberi, men heller ingen harryer. Historiens sus får man litt av når man går på toppen av Hotel Cherno More og baren der - man får litt følelse av 80-tallet og kan forestille seg hvordan det var å være kommunisttopp i baren. Går man litt lengre bort i gata, til det arkeologiske museet, så finner man verdens eldste bearbeide gull.
Ferien startet kl 1135 den 29. juli, da jeg logget av og stakk fra jobben i Akersgata for å ta T-bane og
NSB til Gardermoen. Rask innsjekk, rask sikkerhetskontroll og en liten lunsj på Yo Sushi. Der hadde jeg gode erfaringer i fjor, men mener, ganske subjektivt, at de har tapt seg. Og bitene med kamskjell og lakserogn så jeg ingenting av.
Det er naturligvis DY som flyr meg til Varna. Jeg fløy på samme onsdag i fjor, og året før der. Som i fjor var det stappfullt fly, så ekstra hyggelig at jeg fikk billetten for litt over 500 kroner med bagasje ved kjøpet i mars måned. En del norske turister, men også en del bulgarere, og norsk-bulgarere, på vei til ferie. Det var også tilfellet med sistnevnte, som skulle på "heim" på ferie. I likhet med en del andre var hun i en litt vanskelig situasjon som tidligere Siemens-ansatt, nå arbeidsledig. Så tidene er så ymse.
Jeg hadde imidlertid startet ferien - så da ble det to gin og en tonic. Dette ble repetert, men bare en gang!
varnapluss2015 296 by
DrSBUS, on Flickr
Bose er nyinnkjøpte - når prisen kom ned i 1.500 hos Lefdal var det på tide å slå til. Når man prøver disse så forstår man at fly er maskiner som bråker mye.