Recent content by sidestick operator

  1. S

    Streik i Norwegian (statustråd)

    Re: Streik i Norwegian (statustråd) Ligger nok litt etter den siden.. http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a320-558.htm edit: Slått på målstreken... :-)
  2. S

    Streik i Norwegian (statustråd)

    Re: Streik i Norwegian (statustråd) Abr133 Hvor får du dette fra?
  3. S

    Rekkevidde for A320-familien (splittet)

    Her var det noen unøyaktigheter... DK sin 320 har 177 seter og har mindre range enn 321 siden disse har 2 ACT i skroget. Noe som gir 23,3 tonn fuel. Vanligvis mer siden densiteten på fuelen som regel er høyere enn std. DK og NVR sine 321 har 211 stoler og ikke 220. Lengste non-stop mener jeg er...
  4. S

    TCAS skal fly A332 til TRF, BOO og TOS W12/13

    Actual landing distance 330 vs 321 Ved disse vektene har flyene disse aktuelle distansene: 330 (max ldg wt 180t) ved 170t. Dry rwy: 980m Slush: 1630m Compacted snow: 1530 321(max ldg wt 77,8t) ved 78t Dry rwy: 1010m Slush: 1850m Compacted snow: 1640 Normalt så er man godt under under disse...
  5. S

    TCAS skal fly A332 til TRF, BOO og TOS W12/13

    "Hvis man ser på rutetidene så ser det ut til at flyet har base på LPA. Har DK planer om å åpne base der nede?" Nei, crewet flyr det mens de er på slinge på LPA/TFS. Slik var det også i vinter. Flyene roterer rundt slik at det ikke er det samme flyet som er der igjennom hele vinteren. TC UK...
  6. S

    Hva har skjedd med vingen?

    Re: Hva har skjedd med vingen?!?!? Hei! Det var en flap track fairing som var tatt av pga skade. Det var mange som la merke til at den var borte, både passasjerer og andre fly :-) Det gir en penalty på 1,6% i fuelburn, men som Dag skriver over, så er det ikke en strukturbærende konstruksjon...
  7. S

    Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

    Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4) A330-300 Tørr bane, 50 fot over terskel, config 3(normal config single engine) actual landing distance: 170T: 1020m 190T: 1100m 210T: 1280m 230T: 1460m Samme som over i config full: 170T: 980m 190T: 1060m...
  8. S

    AF 447

    GF1: Fra BBC-kommentaren: "According to the statement, the twin-engine jet's autopilot and auto-thrust disengaged after it ran into turbulence". Og da har vel automatikken gitt opp og overlatt resten til flyverne? Ja, men ikke på grunn av turbulens slik jeg ser det. Flyet har mistet...
  9. S

    OSL - ny traséforskrift

    Re: OSL - ny traséforskrift - youtube Jeg er også en av de som ikke helt ser at de nye innflygningene er bedre enn de gamle. Jeg ville vente med å ha noen mening den ene eller andre vegen før jeg hadde prøvd det hele, men den erfaringen jeg har hatt med dette er mindre bra. Det blir nevnt at...
  10. S

    Boeing vs. Airbus?

    "Throttlene røres ikke mellom at TOGA eller Flex avgangsthrust er satt, og inntil de settes i idle ved landing/touch down. I denne tiden er autothrust koplet automatisk inn." Eh.. Jo, det gjør de vel..? De settes i CLB gate ved thrust red. alt. :-) Ellers er jeg enig. Jeg var også skeptisk til...
  11. S

    Fly som ikke tar opp landingshjulene.

    Flyr 330 og hos oss er det ingen prosedyre (som jeg kan finne) for å la hjulene henge ut etter take-off. Dette er nok en flygerprosedyre. Man skal også huske på at normal take-off power er regnet ut fra at hjulene går opp ved positive rate of climb. Det er mye drag i et understell.. Dette blir...
  12. S

    Nye pilotjobber i Norge

    Hei! Nei, det gjør TCAS ikke. Det er mange styrmenn som for lengst er klare for oppgradering. Det går også forholdsvis lang tid fra ansettelse til oppgradering siden det er lite "gjennomtrekk". Det blir gjerne slik det blir når betingelsene er bra.... Mvh SO
  13. S

    Her søker de piloter...

    Re: Her søker de piloter... Hei alle! Hva gjelder krav er det litt flytende. Rett sted til rett tid gjelder overalt. Det har blitt ansatt flygere med 300 timer + 320 rating, i den andre enden har du nyansatte med nærmere 10 000 timer... I det siste året har det også blitt ansatt folk uten...
  14. S

    Grattis med flylappen GFL!

    Gratulerer! Fikk min i sept '89 husker fortsatt hvordan det var! Fytte rakkern jeg er gammel.... Men det virker fortsatt! Selv om noen bokstaver er byttet ut... :) kos deg!
  15. S

    Charterfly måtte nødlande på Gran Canaria

    Re: Charterfly måtte nødlande på Gran Canaria Det er ikke tvil om at en hendelse som dette er opprivende for de som blir utsatt for det. Det er kraftige smell og flyet vil "yaw'e" pga forandringer i skyvekraften fra motoren med problemer. De i cockpit vil i de aller fleste tilfeller ikke...
Back
Top