Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Furahini

ScanFlyer Blue
Hei.
Sitter nå på DXB og venter på flyet mitt tilbake til AMS, men det er ikke poenget, det er at jeg har sittet her noen timer nå og spottet litt og sett at mange fly (dog KUN A340-313X og A340-500) ikke tar opp landingshjulene før lenge etter take off. Med lenge mener jeg så lenge at jeg ikke kan se dem.. Da jeg så det første gang trodde jeg noe var galt, og at flyet kom til å returnere, men så på flightradar24 at det fløy mot destinasjonen. Så jeg lurer da på hvorfor dette er tilfelle? Det skjedde altså med rimelig mange fly, men KUN de to flytypene jeg har nevnt. Merkelig.

Takk for svar :)

Furahini
 
Det er antakeligvis fordi flyene er forholdsvis tunge, lander i veldig varme temperaturer i DXB og har korte turnarounds på bakken. Den høye energien som er lagret i dekk og bremser i form av varme forsvinner relativt sakte ut i den omkringliggende luften, og ved taksing og litt bremsing på bakken på vei ut til rullebanen igjen lagres temperaturen/energien videre.

En måte å kjøle bremsene på er å la hjulene henge ute litt etter avgang, noe "vår" gjeng har gjort i halve sommer i varmere strøk, men da med mindre fly med full last. Kjenner ikke til A-serien, men noen som flyr dem kan kanskje si noe om det er bremsetemperaturmålere og prosedyrer for dette, eller om det er flygerteknikk.
 
Sikkerhetsforanstaltning i tilfelle jorden ikke krummer nok? :p Seriøst: aner ikke! ;)

EDIT: ser at Jumper har gitt deg et lagt mer seriøst svar.
 
Last edited:
Det er antakeligvis fordi flyene er forholdsvis tunge, lander i veldig varme temperaturer i DXB og har korte turnarounds på bakken. Den høye energien som er lagret i dekk og bremser i form av varme forsvinner relativt sakte ut i den omkringliggende luften, og ved taksing og litt bremsing på bakken på vei ut til rullebanen igjen lagres temperaturen/energien videre.

En måte å kjøle bremsene på er å la hjulene henge ute litt etter avgang, noe "vår" gjeng har gjort i halve sommer i varmere strøk, men da med mindre fly med full last. Kjenner ikke til A-serien, men noen som flyr dem kan kanskje si noe om det er bremsetemperaturmålere og prosedyrer for dette, eller om det er flygerteknikk.

Ja, dette høres jo rimelig logisk ut, i og med at det er meget varmt her nede. Tenkte ikke på den problemstillingen, men den er jo høyst aktuell her nede med temperaturer på oppimot 40 celsius midt på dagen.
Takk for svar! :)
 
Jeg reiste med Lufthansa fra Cairo til Frankfurt med Airbus A330 og vi fikk beskjed om at hjulene ikke vil bli tatt inn med en gang etter take off pga av at hjulene og bremser måtte avkjøles først.
 
Men.. Når fly kommer opp i marshøyde er det jo rimelig kaldt.. Er det noen grunn til at de må kjøles ned litt før de kan tas inn?
 
Men hvorfor kun A340 i følge trådstarter?

På DXB er det rimelig tett mellom 777, så ville tro han ville ha observert noen av disse også med hjulene nede dersom det var et problem for flytypen. Noen med kjennskap?
 
Har nok sammenheng med forskjellige prosedyrer fra flytype til flytype, selskap til selskap, og kanskje også i forhold til avgangsvekt vs. temperatur.

...eller fordi fransk plastikk har større sjanse for å smelte enn amerikansk metall? ;)
 
A330 har (som andre medlemmer av Airbusfamilien) en max bremsetemp på 300 grader for operasjonell bruk. (Melting 7-800 C).

Jeg har flere ganger selv opplevd f.eks i Antalya en varm sommerdag med 40+, og etter lang taxitid, at temp har nærmet seg de 300 grader før avgang på A330. Skulle vi nå max-grensen må ve delaye t/o. Får vi 300 grader eller mer under avgang, så aborterer man ikke, men fortsetter med hjulene henge ute litt lenger, før avkjøling.

Tally-Ho
 
Flyr 330 og hos oss er det ingen prosedyre (som jeg kan finne) for å la hjulene henge ut etter take-off. Dette er nok en flygerprosedyre.
Man skal også huske på at normal take-off power er regnet ut fra at hjulene går opp ved positive rate of climb. Det er mye drag i et understell..
Dette blir kun et problem hvis en motor skulle stoppe. Da kan man jo alltid ta opp hjulene.

Hvis temperaturen er for høy på bremsen(e) skal man ikke ta av, dette sier flyet selv fra om via ECAM: "Brakes hot, delay T/O for Cool".
Det er temp. indikasjon på alle 8 bremsene.

Max temperatur for take-off er 300 grader(med mindre man har brake fans, da er grensen 150 grader), og man får ofte "brakes hot" etter landing, spesielt siden vi nå kun bruker idle reverse etter landing (man kan selvfølgelig bruke full reverse ved behov, noe vi også gjør hvis det er høy lufttemperatur og kort turn-around).

Selv om det er kaldt i høyden, holder bremsene på varmen lenge!

MVH

Sidestick
 
Last edited:
Har sett Wizz gjøre det samme på TRF et par ganger med A320. Aldri sett Ryanair gjøre det og regner med at begge de to opererer med korte turnarounds
 
Takk for mange bra svar. Kan bekrefte at ingen av de 777 jeg så lot hjulene henge etter T/O, og det er rimelig tett mellom de! Hehe..
Da har hvertfall jeg lært noe nytt, og det er jo flott :-)
 
Her i Abu Dhabi er det ofte et problem med 320'ene paa sommerstid naar vi bruker den nordlige banen, da har flyene ca 15 minutters taxing dit, og det er ofte at 320'ene trenger noen minutter ved holding point pga varme bremser, samt at de ikke godtar en "line-up and wait", og sier at de pga varme bremser heller vil ha en rullende avgang (bli klarert for take-off fra holdingpoint.)

Har ikke hatt dette problemet med noen andre enn 320'ene saavidt jeg kan huske, og aldri lagt merke til at hjulene henger ute lenge hos noen...
 
Så dette på OSL selv i fjor, at de fløy lenge ute med hjula nede en god stund før de tok de opp..:)

Under følger ett eksempel på det..:)

Flyet har på bildet passert rundt 1800 fot allerede..å jeg tror ikke de tok de inn før rundt ca 4000-5000 fot..:)
 

Attachments

  • IMG_8131red1.jpg
    IMG_8131red1.jpg
    25 KB · Views: 601
En av grunnene til at de kan bli hengende ute litt lengre er jo at man ikke vil ha en avkjøling som er for treg, eller for kjapp. Blir de for fort avkjølet er det større sjanse for sprekkdannelse. Tillegg til at greasen som smører understellet er kresen på temperaturer. Da holder man heller hjulene ute litt lengre, sånn at man får avkjølt før man drar de inn i hjulbrønnen til masse andre komponenter.
 
Back
Top