Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Uansett, over til tallene. Nå aner jeg ingenting om vektene til SAS A330, men basert på de tabellene jeg har tilgang til for A330-302 med maksvekter opp til 233 000kg for take-off og 187 000kg for landing kan en jo ta ett rundt tall, 200 000kg som eksempel. Distansene er "landing distance", altså fra 50ft over terskelen for en flyplass ved havflaten med vindstille og standard trykk (1013hPa)

For "config 3" er distansene 1900m for tørr bane og 2180m for våt.
For "config full" er distansene 1840m for tørr bane og 2110 for våt.

Igjen, disse distansene er lenger en hva en vil få hvis en går inn i FCOM/QRH, men de gir et pekepinn. Uansett vil en A330-302 måtte ned i 155 000kg for å klare 1800m våt bane og 190 000kg for tørr bane, så tror nok det er en stund til de ser en A330 på Færøyene, ihvertfall hvis den skal opereres lovlig ;) Kan se om jeg kommer inn og får lest de andre dokumentene senere om der er interesse for det. Håper nå dette virker noe fornuftig, ellers er det bare å spørre så kan jeg prøve å skrive det annerledes... :)

Ser litt på grafene som airbus oppgir for "landing field length". 1800m bane klarer ca 410klbs, ca 186 tonn. Grafer er selvsagt ikke så nøyaktige som tabeller, men dette er for 330-300 med RR trent. Dette er vel da uten reverse thrust.
De som er interesserte i performance hos airbus, kan se på http://www.airbus.com/support/maintenance-engineering/technical-data/aircraft-characteristics/
 
Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

A330-301 MLW 177T: 1764M
A330-202 MLW 180T: 1740M

Torr bana, standardväder...
 
Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

A330-300
Tørr bane, 50 fot over terskel, config 3(normal config single engine) actual landing distance:

170T: 1020m
190T: 1100m
210T: 1280m
230T: 1460m

Samme som over i config full:

170T: 980m
190T: 1060m
210T: 1200m
230T: 1370m

Dette er aktuelle distanser UTEN sikkerhetsmarginaler.
Thrustreversers er ikke medregnet(Det gir hhv -3% og -2% på gitte verdier)

Mvh

Sidestick
 
Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Uten at jeg selv er spesialist på området, tror jeg det finnes en grus-ditch på enden av banen v/FAE, samt et sikkerhets-nett, så ifall det handler her om påkrevet nødlanding, blir flyet "normalt" fanget opp hvis det kom til overgå banelengden. Hvorvidt det deretter blir mulig å få flyet i luften igjen er (for meg) et åpent spørsmål.

Man flyr inn mot en steil fjellvegg på omtrent 300 m høyde over vannet, man "vipper" så flyet inn på banen like (50 ft) over kanten på fjell-veggen, da ser man med èn gang noen tykke gule striper på banen, og umiddelbart skal flyet settes (det riktige verbet er heller "slåes") ned med 9m/sek loddrett fart, hvis man ikke har fått bakke-kontakt før den tredje gule stripen går forbi cockpit-vinduet skal flyet settes i TOGA. Alt dette gjøres manuellt, ikke med Autoland. Det var en hårreisende erfaring å lande på FAE, det har jeg vært med på som gjest i cockpit'en på en Mærsk Air 737-100, som var spesialbygd for STOL, jeg tror det var i 1987 ...
 
Last edited:
Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Uten at jeg selv er spesialist på området, tror jeg det finnes en grus-ditch på enden av banen v/FAE, samt et sikkerhets-nett, så ifall det handler her om påkrevet nødlanding, blir flyet "normalt" fanget opp hvis det kom til overgå banelengden. Hvorvidt det deretter blir mulig å få flyet i luften igjen er (for meg) et åpent spørsmål.

Man flyr inn mot en steil fjellvegg på omtrent 300 m høyde over vannet, man "vipper" så flyet inn på banen like (50 ft) over kanten på fjell-veggen, da ser man med èn gang noen tykke gule striper på banen, og umiddelbart skal flyet settes (det riktige verbet er heller "slåes") ned med 9m/sek loddrett fart, hvis man ikke har fått bakke-kontakt før den tredje gule stripen går forbi cockpit-vinduet skal flyet settes i TOGA. Alt dette gjøres manuellt, ikke med Autoland. Det var en hårreisende erfaring å lande på FAE, det har jeg vært med på som gjest i cockpit'en på en Mærsk Air 737-100, som var spesialbygd for STOL, jeg tror det var i 1987 ...

9m/s? 1771ft/min???
 
Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Jeg kan huske feil ... men allikevel : 1 meter pr sek = 3 ft/sek, hvorfra (opp til, maksimalt ?) 9 meter pr sekund = 27 ft/sek ... er det tallet "helt ute i natten" for max vertical speed v/touchdown for en STOL-operasjon med gamle gode (spesial-bygde) 737-100 ?? ... eller var tallet opprinnelig 9 ft/sek ... jeg sa jeg IKKE er ekspert ?? Iallefall sa det kraftig "BANG !" da hjulene traff bakken v/FAE og tyre bursts var ikke ualmindelig v/Vagar airport på de dagene ...
 
Last edited:
Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Jeg kan huske feil ... men allikevel : 1 meter pr sek = 3 ft/sek, hvorfra (opp til, maksimalt ?) 9 meter pr sekund = 27 ft/sek ... er det tallet "helt ute i natten" for max vertical speed v/touchdown for en STOL-operasjon med gamle gode (spesial-bygde) 737-100 ?? ... eller var tallet opprinnelig 9 ft/sek ... jeg sa jeg IKKE er ekspert ?? Iallefall sa det kraftig "BANG !" da hjulene traff bakken v/FAE og tyre bursts var ikke ualmindelig v/Vagar airport på de dagene ...


Maersk hadde vel aldri 737-100 ?
 
Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Maersk hadde vel aldri 737-100 ?
Neida, vi snakker nok her om Maersks 737-2L9. Såvidt jeg har forstått hadde de spesielle "heavy duty" bremser, det var vel det eneste som kunne ligne på STOL-tilpasning. Rimeligvis hadde de også spesielle prosedyrer for disse flygningene som en egen "utsjekk" for piloter som skulle fly der.
I tillegg var jo thrust reverser på -200 atskillig mer effektiv enn på classic og NG, så jeg vil tro at det reiv godt med autobrake i max og full thrust reverse..
 
Back
Top