Recent content by Keypoint

  1. Keypoint

    Imponerende akro-video

    En annen som vet hva han holder på med... CUlw8ZJdC94
  2. Keypoint

    Landing a turbo-fan plane

    Noe uklart hva du mener med spørsmålet, men jeg kan forsøke å forklare :-) Under landing med en turbo-fan (altså en jetmotor) vil man ha mye motstand i hjul og flaps som henger nede. Dette gjør at man må kompensere med høyere turtall på motoren for å opprettholde samme innflygingsvinkel eller...
  3. Keypoint

    Pilotutdanning

    Re: Pilot utdanning Ta realfag på VGS (Matte og fysikk), søk deretter Universitetet i Tromsø, hvor man får en kostnadsfri trafikkflygerutdanning med tilhørende bachelorgrad (høyere udanning) :-) Lykke til! www.uit.no/luftfartsfag
  4. Keypoint

    Turbulens - forskjeller på hvor i flyet man sitter.

    Re: Turbulens - forskjeller på hvor i flyet man sitter. Teknisk sett vil jeg tro du vil oppleve minst bevegelse i området hvor flyets tyngdepunkt og løftsenter befinner seg, da alle flyets bevegelser skjer rundt disse punktene. Tenk deg at du balanserer en skje på fingeren og lager turbulens...
  5. Keypoint

    Bilder/tegninger av lysene på rullebanen OSL?

    Re: Bilder/tegninger av lysene på rullebanen OSL? Det kalles Approach Lighting System :-) Google
  6. Keypoint

    Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

    Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ? God observasjon :-) Det er flyets trimhjul, som beveger seg når trimroret beveger seg. Enkelt sagt skjer dette enten når en av flygerne bruker en knapp på stikka eller av autopiloten. Grunnen til at de lager så mye lyd og beveger seg er at flygerne...
  7. Keypoint

    F-22 Raptor i kamp for første gang

    Re: F-22 Raptor i kamp for første gang De er nok ikke til salgs ;)
  8. Keypoint

    SAS UR

    Sitter med en på hånden. SAS-logo kan så vidt skimtes bak viserne. Også en stor logo på baksiden.
  9. Keypoint

    Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

    Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14) Om flygerne gjorde dette med vilje kan de også slette CVR med et knappetrykk...
  10. Keypoint

    Kjos: -Vi driter i nordmenn

    Hadde det ikke vært bedre å hatt en knallhard markedsføring på at Norwegian fører med seg skandinavisk kvalitet og kultur? (Og nei.. ikke nødvendigvis norsk lønn). Se hvordan IKEA har klart en global ekspansjon. På samme måte som sandkasseselskapene har et tydelig preg av sin egen kultur. Med...
  11. Keypoint

    Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

    Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787 Det er ikke slik det funker... holder man konstant mach og får medvind er fremdeles mach den samme, men groundspeed øker. Mach beregnes ut i fra flyets fart gjennom luften. Flyene holder den mach-hastighet som er utregnet av FMS (som igjen er på...
  12. Keypoint

    Retro - innflyvning på Fornebu

    Re: Retro - innflyvning på Fornebu MOW - av nysgjerrighet - har du anelse hvorfor den var november-registrert og hvordan det funket med crew-lisenser osv? :-)
  13. Keypoint

    Evakuering over vingene på B737

    Re: Evakuering over vingene på B737 Som det fremkommer på bilde er ikke de bakerste dørene ("Exit 3") tilgjengelig for evakuering. Det er vel sansynligvis regnet ut at disse er under vann eller ikke bør åpnes. Dermed må man fremover over vingen for å komme til nærmeste sklie, som også fungerer...
  14. Keypoint

    Sidestep?

    Hehe.. Første juledag kanskje? :) Aerodynamisk sett er det jo akkurat det samme som skjer, så kryssede kontroller er det uansett (som var utgangspunktet for svaret mitt). De forskjellige utrykkene er jo relatert til bruken av de kryssede kontrollene...
  15. Keypoint

    Sidestep?

    For ikke å snakke om utallige ganger hver dag, også kjent som sidevindskorreksjon :-)
Back
Top