Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Hei, hadde gleden av å sitte på jump seat i går under innflyging til Værnes med LN-NOW.

Jeg er nesten helt grønn på flyging (foreløpig) ..men det kommer seg.

Jeg lurer på : hva er disse "hjulene" som jeg har merket med pil på bildet her?
De ruller rundt av og til og lever liksom sitt eget liv....

(Min beskrivelse fremkaller sikkert smil hos noen, men det er jo bare bra!!
 

Attachments

  • 737800_1.jpg
    737800_1.jpg
    122.7 KB · Views: 2,090
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

God observasjon :-)

Det er flyets trimhjul, som beveger seg når trimroret beveger seg. Enkelt sagt skjer dette enten når en av flygerne bruker en knapp på stikka eller av autopiloten. Grunnen til at de lager så mye lyd og beveger seg er at flygerne lett skal være klar over når trimroret beveger seg. Det kan være farlig om trimroret skulle løpe løpsk, og ved å designe det på den måten vil det være lettere å oppdage.
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

De er vel mekanisk så de er pent nødt til å bevege seg når trimroret endres.
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Håndtaket på disse er vel ikke fjærbelastet, slik at det må fysisk felles inn etter bruk? Og det er vel piloter som har blitt skadet pga håndtaket har stått ute når hjulet har rotert?

Det er mekanisk koblet til horizontal stabilizer ja.
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Håndtaket på disse er vel ikke fjærbelastet, slik at det må fysisk felles inn etter bruk? Og det er vel piloter som har blitt skadet pga håndtaket har stått ute når hjulet har rotert?

Det er mekanisk koblet til horizontal stabilizer ja.
I de sjeldne tilfeller at stab trim har blitt brukt manuelt må håndtaket felles inn manuelt, ja. Hvorvidt piloter har fått en smell i kneet vet jeg ikke, teknikere er en annen sak.... ;)

Litt info om stabilizer trim her: http://www.b737.org.uk/flightcontrols.htm#Stab_Trim
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Håndtaket på disse er vel ikke fjærbelastet, slik at det må fysisk felles inn etter bruk? Og det er vel piloter som har blitt skadet pga håndtaket har stått ute når hjulet har rotert?

Det er mekanisk koblet til horizontal stabilizer ja.

Har hørt hvertfall èn historie for ikke så lenge siden om at en på flight deck må gå av, og ny flyger må kalles inn fra stanby på grunn av en brekt tommel i trimhjulet...
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Håndtaket må fysisk felles inn ja, ved å trykke på en knapp på enden. Det er sjelden et problem, da de eneste gangene håndtaket er ute og man trimmer manuelt er når den elektriske trimmen ikke fungerer, eller når man fysisk må holde igjen en "trim runaway" selv etter at man har skrudd av den elektriske trimmen med de to bryterne til høyre under thrust levers.
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Det der har jeg også lurt på, takker for oppklaringen!
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Har fått blåmerke i både tommel og kne av dette geniale designet :D
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Det har også vært tilfeller av brukket finger i denne kverna :p
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Når flyet går på autopilot (for både kurs og høyde), vil det si at trimhjulene gir beskjed når:
- flyet går over til ny kurs ?
- flyet korrigerer bare "litt" for å holde riktig kurs ?
- flyet endrer høyde ?
- flyet korrigerer bare "litt" for å holde riktig høyde ?

Videre, når autopilot ikke brukes og det flys manuelt:
- beveger trimhjulene seg da også ?
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Enkelt forklart: På autopilot går trimmen når det er behov for det, altså når den trenger å korrigere for hendelser som fører flyet vekk fra trimmet hastighet. Lange fly, som type DC-8-63, kunne til og med merke trimforandringer når passasjerer gikk bakover i kabinen.

Når man håndflyr styres trimmen med bryterne på stikka. "Målet," hvis man kan kalle det det, er å trimme bort stikkekreftene så man slipper å sitte med konstant press eller trekk i stikka. Slitsomt i lengden.
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Når man håndflyr styres trimmen med bryterne på stikka. "Målet," hvis man kan kalle det det, er å trimme bort stikkekreftene så man slipper å sitte med konstant press eller trekk i stikka. Slitsomt i lengden.

Der blir man bortskjemt på Airbus, så det er greit å fly noe annet innimellom og :)
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Der blir man bortskjemt på Airbus, så det er greit å fly noe annet innimellom og :)

Er det litt av det samme på B777 (men kanskje ikke helt likt med Airbus)?

Jeg synes å ha merket stor forskjell når jeg har vært i B777-simulator mot hvor mye man må trimme i en B747 (men det begynner å bli en stund siden jeg fikk innpass i 777, så jeg husker kanskje ikke detaljene godt nok).
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

777 har en egen midtveis løsning, der du trimmer manuelt på hastighet som i den elektromekaniske verden, samtidig som den autotrimmer ved climb/descend på samme hastighet. I stedet for å sjangse på at jeg har holdt tunga rett på tastaturet, kan man jo få se en demo: https://www.youtube.com/watch?v=kae_wDCGex0
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

777 har en egen midtveis løsning, der du trimmer manuelt på hastighet som i den elektromekaniske verden, samtidig som den autotrimmer ved climb/descend på samme hastighet. I stedet for å sjangse på at jeg har holdt tunga rett på tastaturet, kan man jo få se en demo:

Takk for denne! Nå demret det litt, ja. :)
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

737 har også ett "Speed Trim System" STS som trimmer i bakgrunnen med AP av.
Denne fungerer under takeoff/goaround (kun med flap såvidt jeg husker). Under takeoff vil preset target speed
være V2+20. Hvis du velger å trimme manuelt etter takeoff vil den memorere den nye hastigheten du har
og etter 10s automatisk trimme for å oppnå denne.

W
 
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

STS prøver å trimme for å gi speed stability, altså at den prøver å hjelpe pilotene å holde hastigheten ved å trimme slik at man må bruke en forholdsvis stor kraft for å heve eller senke nesen. Den fungerer ikke bare ved takeoff, men under alle faser av flygingen under M0.5. STS trimmer ofte motsatt vei av det som er naturlig for pilotene, fordi piloter prøver å trimme vekk stick forces, mens STS prøver å gjøre det tungt å hale nesen opp for å hindre at man trekker for mye slik at farten synker.

FCOM 9.20.9:

Speed Trim System
The speed trim system (STS) is a speed stability augmentation system designed to improve flight characteristics during operations with a low gross weight, aft center of gravity and high thrust when the autopilot is not engaged. The purpose of the STS is to return the airplane to a trimmed speed by commanding the stabilizer in a direction opposite the speed change. The STS monitors inputs of stabilizer position, thrust lever position, airspeed and vertical speed and then trims the stabilizer using the autopilot stabilizer trim. As the airplane speed increases or decreases from the trimmed speed, the stabilizer is commanded in the direction to return the airplane to the trimmed speed. This increases control column forces to force the airplane to return to the trimmed speed. As the airplane returns to the trimmed speed, the STS commanded stabilizer movement is removed.

STS operates most frequently during takeoffs, climb and go-arounds.

Conditions
for speed trim operation are listed below:
• Airspeed between 100 KIAS and Mach 0.5
• 10 seconds after takeoff
• 5 seconds following release of trim switches
• Autopilot not engaged
• Sensing of trim requirement
 
Last edited:
Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Den fungerer ikke bare ved takeoff, men under alle faser av flygingen under M0.5.

Dette gjelder NG, på Classic fungerer den ikke med flaps opp. Thrust trenger også å være høy, over 60%N1 tror jeg (ihvertfall Classic).
Den vil altså ikke virke på approach, men slå inn på en go-around når thrust øker.

W
 
Back
Top