Les deg litt opp på utdanninga på uit.no/luftfartsfag, der står det forklart både hvordan opptaket fungerer, poengsnittet som har vært de siste årene og hva studiet inkluderer. Du bør lese deg betraktelig mer opp på dette temaet om du seriøst vurderer en flygerutdannelse. PPL er privatflysertifikat, og inngår forsåvidt som en del av utdannelsen til CPL (kommersiell flysertifikat).
Om det er vanskelig å få seg jobb i Norwegian? Det er tilnærmet umulig. De åpnet i fjor høst for søknader for folk uten tidligere erfaring, og fikk 3000 søknader på to uker. Såvidt jeg har skjønt har ikke mer enn 10-20 personer av disse blitt ansatt. Mange av disse søkerne er kanskje ikke aktuelle, men det tegner allikevel et bilde av hvor vanskelig det er å få foten innenfor. Jeg kjenner selv alt for mange personer med komplett pilotutdannelse og flytid som instruktør eller lignende som fremdeles ikke har fått jobb etter mange år. Det er også verdt å merke seg at jeg bruker begrepet "ansatt" ganske løst her. Man får ikke jobb i Norge, man blir nå ansatt i byråer eller datterselskaper i utlandet til helt andre betingelser. Lønn er bare en liten del av det, men dette går vel litt utenfor det du i utgangspunktet spør om.
PPL koster vel rundt 70.000 kr eller deromkring, flere skoler i Norge tilbyr det, og du må vel påberegne et års tid vil jeg tro. Det kan uansett være et bra sted å begynne om du har lyst til å fly. Du må bare være utrolig bevisst på å ikke svelge alt du får servert fra flyskoler om fremtidsutsikter og hvor lurt det er å ta en flygerutdannelse. Dette har de sagt i 50 år, og "pilotmangelen" har fremdeles ikke slått til. Det er en ren myte. Disse skolene har en utdanning å selge, og det er helt greit, men de tegner et bilde av flybransjen som ikke har rot i virkeligheten på noen som helst måte.