Recent content by Brave

  1. B

    Nytt offshore helikopterselskap til Kvernberget

    Det er korrekt.
  2. B

    Nytt offshore helikopterselskap til Kvernberget

    De (Blueway/Dancopter) har fløyet fra alle helikopterbaser i Norge i lang tid, men har ikke hatt noen fast base. I all hovedsak har de fulgt Songa Delta opp og ned langs kysten og brukt nærmeste flyplass med helikopterterminal som utgangspunkt. Blandt annet Kristiansund. :-)
  3. B

    [Quiz] Sommeren er på hell, hva med kunnskapene?

    Re: Sommeren er på hell, hva med kunnskapene? QUIZ 10. AN-22, minner meg om den som sto på Flesland for et par år tilbake? 11. L2 (Puma) fra Bristow. 15. En FW190
  4. B

    Vil du fly med Ryanair

    Nei det kommer ikke til å skje. Her i huset flyr vi SAS (og Widerøe), både privat og jobb, unntaksvis Norwegian. Dag Viking har i hovedsak oppsummert for meg også.
  5. B

    Hva kalles F-16? (splittet)

    Finnes mye om dette om man googler litt. Hva det offisielle navnet er burde det ikke være mye tvil om. Masse dokumentasjon om navnekonkurransen og bakgrunnen for navnet "Viper" som ikke nådde opp i "name the plane". The name "Fighting Falcon" USAF F-16A block 10 #79-0290 at the Naming Ceremony...
  6. B

    Helikopterstyrt ved Mosjøen

    Re: Helikopterstyrt ved Mosjøen Ok, i klartekst: kombinasjonen VFR natt og dårlig vær er en svært dårlig kombinasjon. Selv om man flyr helikopter og kan hovre fra "stolpe til stolpe" om det skulle bli ille er dette forbundet med stor risiko. I Luftforsvaret var dette noe vi aller nødigst...
  7. B

    Helikopterstyrt ved Mosjøen

    Re: Helikopterstyrt ved Mosjøen Poenget hans er vel at det med unntak av mil, offshore og luftambulanse stort sett ikke opereres (VFR) natt i helikopterbransjen.
  8. B

    Om NH90 i Norge

    Etter mange år ved skvadronen og i miljøet vi omtaler her vet jeg utmerket godt hvem, hva og hvor i denne saken og det gjør kanskje du også for det jeg vet. Poenget mitt var at det ikke er OT&E som gjør en acceptance (det tror jeg også du forstår, det ligger tross alt i OT&E`s navn) og de fleste...
  9. B

    Om NH90 i Norge

    OT&E gjør en god jobb, men acceptance i Milano har de ikke holdt på med. Dette arbeidet har prøveflygerkontoret på Kjeller stått for. Uansett er dette en merkedag for både Luftforsvaret og Sjøforsvaret. Så får vi bare vente å se hvor lang tid det tar å få det i operativ tjeneste. :)
  10. B

    50-talls militært helikopter

    Re: 50-talls militært helikopter Artige bilder fra gamle dager. Det var den gangen man fløy med skjorte og slips under flightsuiten. Gjerne også med høy lue om det skulle være ekstra fint. :) Også verd å legge merke til at det er rotors running selv om begge er ute, noe som ville vært utenkelig...
  11. B

    Cockpit videoer helikopter offshore

    Det refereres til Vy og ikke V1. :) Standard calls etter at man har startet avgang er TDP og Vy. TDP er Takeoff Decision Point der man ved engine failure før TDP rejecter og lander tilbake på rullebanen (performance class one). Får man kutt på og etter TDP fortsetter man avgangen enten på...
  12. B

    Hvilket helikopter?

    Ikke så mye å tilføye Hr.Egenes`s svar. :) Drister meg likevel å foreslå: 4. S-61A fra det Danske Luftforsvaret, Værløse 5. Bell 412SP fra Luftforsvaret 6. Bell UH-1B også fra Luftforsvaret
  13. B

    Et lite museumsquiz

    Good, da har man lært noe nytt i dag også. :)
  14. B

    Et lite museumsquiz

    Litt supplering til min første post: 1. I tillegg til Lodestar`en står det en DC-3 fra KAR-AIR og disse befinner seg i Helsinfors. 6. Antar dette er et eller annet fra UK (både fabrikat og lokalisering)? 10. Trygve Gran`s Bleriot. :)
  15. B

    Et lite museumsquiz

    Jeg er ikke særlig god på hvor vi er, men prøver meg på noen av de vi ser på: 1. Lockheed Model 18 Lodestar 3. Messerschmitt ME410, står på Cosford 5. de Havilland Sea Vixen, Winthorpe/Newark Air Museum 8. Let L-410, Gatow Berlin 9. fra venstre:English Electric Lightning, Blackburn Beverly og...
Back
Top