Cockpit videoer helikopter offshore

Artig. I ene klippet hvor de tar av fra Flesland refereres det til "V1"; jeg antar det er noe lunde sammen betydning som ifbm med takeoff for fly, eller ligger det andre kriterier for helikopter under takeoff?

-A

Artig. I ene klippet hvor de tar av fra Flesland refereres det til "V1"; jeg antar det er noe lunde sammen betydning som ifbm med takeoff for fly, eller ligger det andre kriterier for helikopter under takeoff?

-A

Det refereres til Vy og ikke V1. :) Standard calls etter at man har startet avgang er TDP og Vy.
TDP er Takeoff Decision Point der man ved engine failure før TDP rejecter og lander tilbake på rullebanen (performance class one). Får man kutt på og etter TDP fortsetter man avgangen enten på klarert SID eller om nødvendig på Contingency procedure, noe som briefes på dep brief.
Vy er speed for best rate of climb og er speeden man bruker på andre segmentet på en SID single engine.
For S-92 er disse speedene h.h.v 55 og 80 KIAS.
Mye mye mer kan sies om performance og avgang fra rullebane med tyngre helikoptre, dette var kortversjonen. Avgang fra plattform og rigg er noe helt annet. :)

Ser det er vanskelig å få med vibrasjoner og støy på en slik video.
Så vidt jeg kan se er det L2, den er jo ikke like ille som S-92 på det området.
En ting jeg alltid stusser på, er hvor lang tid en flight fra land bruker på innflyging og landing, kontra en shuttle. Er det mindre erfarne piloter som er skylden? Er det annen vekt på helikopteret? Er pilotene mindre kjent med landingsforholdene? Shuttle er jo faktisk artig til tider.

Back