Et lite museumsquiz

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Det er fredag og pøbbkviss. Spørsmålet her er er hva ser vi og på hvilket museum er vi?

Alle er fra europeiske museum og/eller samlinger og bildene er tatt i dette århundret. Alle fly er å finne i oversikter over de forskjellige stedene.

Svar kommer på søndag - tidligst. Lykke til :old:drink
1)
Q21.jpg


2)
Q22.jpg


3)
Q23.jpg


4)
Q24.jpg


5)
Q25.jpg


6)
Q26.jpg


7)
Q27.jpg


8)
Q28.jpg


9)
Q29.jpg


10)
Q30.jpg


Premien er som vanlig en billett på første klasse dit man ønsker med det kjente flyselskapet Apostlenes hester.
 
Jeg er ikke særlig god på hvor vi er, men prøver meg på noen av de vi ser på:

1. Lockheed Model 18 Lodestar
3. Messerschmitt ME410, står på Cosford
5. de Havilland Sea Vixen, Winthorpe/Newark Air Museum
8. Let L-410, Gatow Berlin
9. fra venstre:English Electric Lightning, Blackburn Beverly og English Electric Canberra, Winthorpe/Newark Air Museum
10. Agusta Bell 47J fra gromselskapet HS, Tekn. museum Oslo
 
Last edited:
2) DC 10-30 fra Monarch som står i Manchester, i det som tidligere het Aviation Viewing Park (husker ikke helt hva den heter nå da sånn på stående fot)
 
På tide med en kort oppsummering

1) Det ene flyet i bildet er ganske riktig en Lockheed Lodestar, men hva er det andre flyet? De er fra samme selskap og ikke så altfor langt herfra...

2) Vår venn fra Vadsø har helt rett. Nå heter det Runway Visitor Park. Flyet har en veldig interessant historie og kommer sikkert til å dukke opp i en annen quiz. Som LCH78 og sk931 helt riktig påpeker er det deler av en DC-10-30 i Monarch-farger.

3) Jeg trodde denne skulle bli vanskelig, men helt rett den eneste Me-410 som er bevart (mener jeg bestemt) på RAF Cosford.

4) Dette er ikke en DC-3 i det hele tatt :colgate: og heller ikke tatt i Finland, men språkene i landene er i slekt.

5) Brave er muligens miljøskadet av etter å ha "Sailed Air Force" (den stickeren har jeg fortsatt et sted...). Det er en de Havilland Sea Vixen på Winthorpe/Newark Air Museum

6) Dette trodde jeg skulle vært plankekjøring da jeg vet om minst 15 fra forumet som har vært på dette museet. Minst fire i år....

7) Fløy for RFC i sin tid.

8) Brave strikes again! En Let L-410 som Luftwaffe arvet etter at DDRs Luftstreitkräfte der NVA gikk i oppløsning. Står på Luftwaffenmuseum der Bundeswehr på Gatow som var en tidligere RAF og Luftwaffe-base. Museet dekker historien til alle Tysklands flyvåpen - jeg mener det har vært sju.

9) Brave traff på flyene, men bommet på museet. English Electric Lightning, Blackburn Beverly og English Electric Canberra ikke på Newark, men 40 miles sør.

10) Det ene flyet er LN-ORD som vel er et av Helikopter Services aller første fly (hvis ikke dét første) på Teknisk Museum. Men hva er det andre?
 
Last edited:
Litt supplering til min første post:

1. I tillegg til Lodestar`en står det en DC-3 fra KAR-AIR og disse befinner seg i Helsinfors.

6. Antar dette er et eller annet fra UK (både fabrikat og lokalisering)?

10. Trygve Gran`s Bleriot. :)
 
LI-2 som er på bilde 4 er HA-LIQ som står på Budapest Aircraft Park. De to finske på bilde 1 er C-47 OH-VKB og Lodestar OH-VKU som begge står på Suomen Ilmailumuseo (Finnish Aviation Museum).
 
Last edited:
Nummer 6 er vel en Avro-Canada CF-100 Canuck under taket i IWM på Duxford.

Ahh... postet samtidig

Mvh,
 
Det er søndag kveld og på tide med svar.

1) Er helt riktig fra Finlands Flygmuseum eller Suomen Ilmailumuseo på finsk. Museet ligger en kort spasertur fra terminalene på Helsingfors-Vanda (eller som The Ticketor er indoktrinert til å si Helsinki-Vantaa ;)). Flyene på det lille bildet var begge fra Kar-Air, en DC-3A og en Lockheed Lodestar.
Q21A.JPG


2) Fronten en Monarch Airlines DC-10-30 på Runway Visitor Park på MAN.
Q22A.jpg


3) Messerschmitt Me-410 på RAF Museum Cosford
Q23A.JPG


4) Lisunov Li-2 på
aircraft_park
i tidsriktige Malev-farger.
Q24A.JPG


5) Den noget spesielle de Havilland DH.110 Sea Vixen på Newark Air Museum
Q25A.JPG


6) Avro Canada lagde den første maskinen i det nye canadiske systemet med C for Canada og så typebetegnelsen etterpå CF-100 Canuck (også kalt "straight-winged F-100") på IWM Duxford
Q26A.JPG


7) Vi beveger oss over Nordsjøen til Lelystad og Aviodrome . Denne var tydeligvis vanskelig. Frederick (Frits) Koolhoven var en samtidig av Anthony Fokker. Der Fokker dro i østerled, dro Koolhoven i vesterled. Det betød at de "nøytrale" nederlenderne bygget fly for hver sin side i Første Verdenskrig. Koolhoven jobbet for British Aerial Transport Company Limited og dette er en B.A.T. F.K. 22 Bantam.
Q27A.JPG


8) En Let L-410 som Luftwaffe arvet etter at DDRs Luftstreitkräfte der NVA gikk i oppløsning. Står på Luftwaffenmuseum der Bundeswehr på Gatow som var en tidligere RAF og Luftwaffe-base. Museet dekker historien til alle Tysklands flyvåpen - jeg mener det har vært sju.
Q28A.JPG


9) South Yorkshire Aircraft Museum eller Aeroventure i Doncaster er like trist og slitt som flyene... English Electric Lightning, Blackburn Beverly og English Electric Canberra
Q29A.JPG


10) Så går turen til Kjelsås og Norsk Teknisk Museum. Trygve Grans Bleriot henger over og bak LN-ORD som er en Bell 47J fra Helikopter Service. Flyet kom forøvrig til Norge i 1957.
Q30A.JPG
 
Back
Top