Helikopterstyrt ved Mosjøen

Re: Helikopterstyrt ved Mosjøen

Er ikke disse Robinson helikopterne uegnet når det er dårlig sikt/mørkt?

Tragisk.. :(

De er vel ikke noe mindre egnet enn andre når man skal fly VFR..........men da gjelder det å holde seg VFR da.

Jeg ser fortsatt ikke poenget??

Ok, i klartekst:
kombinasjonen VFR natt og dårlig vær er en svært dårlig kombinasjon. Selv om man flyr helikopter og kan hovre fra "stolpe til stolpe" om det skulle bli ille er dette forbundet med stor risiko. I Luftforsvaret var dette noe vi aller nødigst gjorde, marginene er ufattelig små.

Jeg aner ikke hva som har skjedd i dette tilfellet og gidder heller ikke å spekulere. Men jeg antar det var dette CVR hadde i tankene.

Ok, i klartekst:
kombinasjonen VFR natt og dårlig vær er en svært dårlig kombinasjon. Selv om man flyr helikopter og kan hovre fra "stolpe til stolpe" om det skulle bli ille er dette forbundet med stor risiko. I Luftforsvaret var dette noe vi aller nødigst gjorde, marginene er ufattelig små.

Jeg aner ikke hva som har skjedd i dette tilfellet og gidder heller ikke å spekulere. Men jeg antar det var dette CVR hadde i tankene.

Du gidder ikke spekulere, men gjør det likevel:old

Dette er et diskusjonsforum og ikke aibn.no - spekulasjoner vil alltid oppstå på et slik forum vil jeg tro. Diskusjonene om dette kan være gode selv om de ikke nødvendigvis har sammenheng med faktiske årsaksforhold i en ulykke.

Dette skjer hver gang, og det er svært forutsigbart.

Salomon-Air: skriv hva du mener... Det synes dog tydelig for meg i alle de tre postene som er formet som spørsmål...

Last edited:

En tragisk ulykke dette, som dessverre kom veldig nært på meg og min familie. Det styrtet bare noen hundre meter i luftlinje fra gården, og ble observert bare kort tid før det gikk i bakken. Været var ikke helt bra som det er beskrevet tidligere her, men om det var årsaken er det altfor tidlig å spekulere i nå.
Havarikommisjonen var på gården i går sammen med politiet og hadde samtaler med min familie om de siste observasjonene de gjorde, og vi får håpe at disse kan medvirke til at årsaken til den fatale styrten blir funnet

Dette er et diskusjonsforum og ikke aibn.no - spekulasjoner vil alltid oppstå på et slik forum vil jeg tro. Diskusjonene om dette kan være gode selv om de ikke nødvendigvis har sammenheng med faktiske årsaksforhold i en ulykke.

Dette skjer hver gang, og det er svært forutsigbart.

Salomon-Air: skriv hva du mener... Det synes dog tydelig for meg i alle de tre postene som er formet som spørsmål...

Det burde da være rimelig klart hva JEG mener? Men her kommer det i klartekst: Man burde IKKE spekulere i årsaken til en tragisk ulykke før rapporten kommer. Selv ikke i et forum. Det mener nå jeg.

Det burde da være rimelig klart hva JEG mener? Men her kommer det i klartekst: Man burde IKKE spekulere i årsaken til en tragisk ulykke før rapporten kommer. Selv ikke i et forum. Det mener nå jeg.

Hvorfor gjør du da alt du kan for å prøve å fremprovosere spekulasjon ved å stille tullete spørsmål.. For meg var det generelle Brave skrev ang flygning i dårlig vintervær veldig informativt..

Det må være lov å poengtere at det var mørkt og snøvær i området og at det ikke er vanlig å operere under slike forhold for forsvaret.

Til og med LT er ute og sier at helikoptertypen ikke er egnet for dårlig vær operasjoner..

artikkel an.no

Last edited:

Du gidder ikke spekulere, men gjør det likevel:old

Kan ikke se at Brave spekulerer noe som helst vedr. tragedien i Mosjøen. Kommer bare med saklig fakta om de forskjeller som er mellom militær og sivil luftfart. Så takk til Brave for et innblikk i den siden av luftfarten.

Back