Om NH90 i Norge

Og da var endelig første faste NH90 (tailnr 049) landet på Bardufoss. 10 år og ca 1 uke etter bestilling, kun 6 år forsinket levert.
En ting er sikkert. Alle feilene de norske har funnet, og krevd utbedret før levering får vi nok fordeler av senere.
Mange av de andre nasjonene som ikke har vært like nøye har nok fulgt ekstra godt med på norge, og blitt ganske svette.
Godt jobbet av OT&E gjengen.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/viste-frem-forsvarets-nye-helikopter-paa-bardufoss-3656023.html

OT&E gjør en god jobb, men acceptance i Milano har de ikke holdt på med. Dette arbeidet har prøveflygerkontoret på Kjeller stått for. Uansett er dette en merkedag for både Luftforsvaret og Sjøforsvaret. Så får vi bare vente å se hvor lang tid det tar å få det i operativ tjeneste. :)
 
Då får väl jag ta och lägga in en bild på en svensk NH90. De är dock inte i operativ tjänst ännu. (notera den högre kabinhöjden)

HKP-14-NH90.jpg
 
NH90 i fine, norske farger observert på testflyging på Kjeller på onsdag. Rakk å si "så fint nytt helikopter dere har fått" over radioen i flyet mitt idet de tok av og dro avgårde, og syns jeg hørte smilet rundt munnen på han som svarte etterpå :D
 
OT&E gjør en god jobb, men acceptance i Milano har de ikke holdt på med. Dette arbeidet har prøveflygerkontoret på Kjeller stått for. Uansett er dette en merkedag for både Luftforsvaret og Sjøforsvaret. Så får vi bare vente å se hvor lang tid det tar å få det i operativ tjeneste. :)

Viste ikke at prøveflyger kontoret var satt opp med teknikere? Der har uansett vært teknikere/flygere fra OT&E der nede for å hjelpe til.
Men prøveflygerkontoret, prosjektet, gjestearbeidere, konsulenter osv. er også med.
Så jeg skulle kanskje skrevet:
Godt jobbet av alle som har vært involvert.

Så får vi håpe NH90 blir fort operativ for å bli satt inn i ordinær tjeneste.
 
Last edited:
Viste ikke at prøveflyger kontoret var satt opp med teknikere? Der har uansett vært teknikere/flygere fra OT&E der nede for å hjelpe til.
Men prøveflygerkontoret, prosjektet, gjestearbeidere, konsulenter osv. er også med.
Så jeg skulle kanskje skrevet:
Godt jobbet av alle som har vært involvert.

Så får vi håpe NH90 blir fort operativ for å bli satt inn i ordinær tjeneste.

Etter mange år ved skvadronen og i miljøet vi omtaler her vet jeg utmerket godt hvem, hva og hvor i denne saken og det gjør kanskje du også for det jeg vet.
Poenget mitt var at det ikke er OT&E som gjør en acceptance (det tror jeg også du forstår, det ligger tross alt i OT&E`s navn) og de fleste med kjennskap til dette vet også at ulike personellkategorier fra Bardufoss har bidratt i det som har foregått i Milano og andre steder.
Enough said, nå skal jeg slappe av med en kald bayer etter å ha tilbrakt lørdagskvelden ENBR-ENQC-ENFB-ENQK-ENBR. God kveld. :D
 
Snakket med en i besetningen på NH-90'en i dag på BAS12 og han sa at de forventet en NH-90 til i løpet av sommeren/høsten, men det la de seg ikke serlig borti, siden det bare flyr det....
 
Da dumpes NH 90 kontrakten, Forvaret vil levere tilbake mottatte helikoptere og kreve pengene igjen

De må jo selvfølgelig gå ut med at de vil kreve alle pengene tilbake. Hvor mye de faktisk får tilbake vil tiden vise.
 
Som forrige Riksrevisor sa; Hvis du velger å kjøpe helikopter av en fabrikk som aldri har levert helikopter før, da tar du betydlig risiko!! Når vi i tillegg legger på N versjon, så blir det skjelden suksess!

Nå blir det nok Sikorski Black Hawk, Sea Hawk og sikkert en specOps versjon også.
Skaper stordriftfordeler, og lite delelager hvis disse dekker våre behov.

Skal det gå fort, så kjøp standard maskiner og utstyr de med kit for spesialfunksjoner i ettertid. Snakk med søta bror for å få tips!
 
Tydeligvis har ikke produsenten levert etter kravspesifikasjon. Går man utenlands, ser det ut til at NH90 har vært feilkjøp for mange. Flymaskinen vil aldri kunne operere i værforhold for kystvakten, og milevis fra økonmiske rammer/flytid som var forutsatt. Endelig settes foten ned. Nå ligger det an til tunge juridiske ryggtak mellom Norge og NHI. Underlig at lederen for NOF, Torbjørn Bongo, i stor grad retter skytset inn i egen organisasjon for dårlig styring. Mat for NHI. Helikoperleveranse etter skreddersøm er ikke for amatører.
 
Ja denna ansvarspulveriseringa er jo mer regelen enn unntaket da ting går åt skogen som det jo gjør i ganske mange tilfeller.

Kjøp inn linjeproduserte heli og gjør som feks politibiler, implementer det nødvendige utstyr her til lands. Sjansene for å treffe folk som veit hva de driver med og da lite trøbbel i ettertid er gode..
 
Får håpe man denne gangen hører på de med støvlene på, og kjøper det de mener er beste løsning.

Det var Sikorsky Hawk familien. Disse han dekke behovet til Hæren, SOF, CSAR, Kystvakt, Fregatt osv.
Smart å kjøpe en type, og spekke de til de forskjellige miljøer.
Disse er testet i fred, krise og krig og har bestått alle.

Det finnes sikkert noe som er noe bedre på noen oppgaver, men Black Hawk familien er gode nok, og er billige pr flytime sammenliknet med det meste annet av helikoptere.

Antakelig kan man få de nokså fort, og leie inn for gapfilling.
 
Back
Top