View Full Version : Om sas.no og alle de rare feilene
Det har været flere daglige kommentarer på FB om at det er umuligt at booke siden nytår. Tør slet ikke tænke på hvor mange kunder som har opgivet og fundet en billet hos en konkurrent - uden at kommentere det.
De "tapte" to t/r OSL-HEL for noen dager siden ;) (Ja, man kan booke SAS på wf.no, men det er IKKE poenget her!)
The joy of SAS-IT/CSC... Ufatteligt hvor mange penge SAS taber på dårlige IT-løsninger. Hvis man bare har fem minutters erfaring med e-commerce, så ved man hvor lidt der skal til for at miste kunderne. Det har SAS åbenbart ikke fundet ud af.
Det har været flere daglige kommentarer på FB om at det er umuligt at booke siden nytår. Tør slet ikke tænke på hvor mange kunder som har opgivet og fundet en billet hos en konkurrent - uden at kommentere det.
Jeg tror at SAS-IT / CSC nok bare er en del av problemet, en stor del skyldes at SAS aldri har sett på eCommerce som en Distribusjonskanal - Salgskanal. En burde gi eCommerce en egen Account Manager som kan stille krav mot leverandørerene av tjenestene og ikke akseptere år etter år med elendige løsninger. Selv en enkel ting som Smarttelefon App. burde forlengst ha vært på plass, SAS har garantert brukt 100x beløpet et eksternt firma kunne ha bygget en slik løsning for (på 14 dager) og 2 år senere har man ingenting.
Utflyttet
16-01-2012, 12:02
...det er jo nesten så man kunne stillt spørsmål ved hvor mye penger ledelsen kaster ut vinduet i tapte inntekter og penger ut døren på relativt ubrukelige løsnigner. En ledelse som i 10 år har ignorert nettet såpass grundig kan man i det hele lure på hvor fremtidsrettet er.
For å trekke en parallell til mange av de diskusjoenene vi har hatt om media og kompetanse: hvis de greier å gjøre en så dårlig jobb på dette feltet, hvor kompetent er de da på andre felt?
-A
Jeg tror at SAS-IT / CSC nok bare er en del av problemet, en stor del skyldes at SAS aldri har sett på eCommerce som en Distribusjonskanal - Salgskanal. En burde gi eCommerce en egen Account Manager som kan stille krav mot leverandørerene av tjenestene og ikke akseptere år etter år med elendige løsninger. Selv en enkel ting som Smarttelefon App. burde forlengst ha vært på plass, SAS har garantert brukt 100x beløpet et eksternt firma kunne ha bygget en slik løsning for (på 14 dager) og 2 år senere har man ingenting.
Helt enig. App-sagen er jo nok noget af det mest synlige - og er så pinlig at man skulle tro det var løgn. Første version skulle (selv dengang flere måneder forsinket) være kommet for halvandet år siden vel - og stadig har man ikke klaret at få lavet en ny. Der må virkeligt ringe nogle alarmklokker et eller andet sted hos ledelsen. At der ikke er nogen i ledelsen der undervejs har slået i bordet og forlangt at få nogle andre til at lave en løsning der virker - er mig en gåde. Her må virkeligt være tale om enten yderst fejlagtige prioriteringer eller direkte inkompetance.
Desuden taler vi altså om ganske mange millioner kroner man kunne øge sit online-salg med, ved blot at sørge for ikke at skræmme kunderne væk. At man hos SAS stadig primært bruger undskyldningen om at man skal slette sin cache og cookies for at kunne bruge siden er jo ganske katastrofal, at det skal tage 3 måneder at få rette fejlene på siden, så den kan bruges i Safari og at der næsten dagligt er nedbrud som lukker kunderne ude er helt ufatteligt - og det er jo ikke noget der bare har stået på i kort tid. Kunderne finder sig ikke i det og finder andre leverandører med det samme. Jeg har selv arbejdet med optimering af websites, statistik og test af forskellige løsninger i flere år. Bl.a. har jeg eksempler på at så små ting som at ændre farven på en knap kan øge konverteringen med 1-2%. Hvis så små ændringer har så stor effekt, så tør jeg slet ikke tænke på hvor stor indflydelse det har når selve kernen i systemet ikke virker. Desuden er det jo en yderst begrænset del af kunderne der rent faktisk klager over sådanne fejl. 99,99 procent finder blot et andet sted at købe deres varer. Så med så mange klager der alene er på FB, så er der altså tale om rigtig mange kunder som SAS med stor målrettet indsats skræmmer væk hver eneste dag :headbang
Denne beskjeden på fjesboka sier vel sitt egentlig, det må jo være ufattelig kjedelig å må jobbe med slike system.
I mitt firma har vi en nettside som er ca like kranglete å ha med å gjøre som SK sin, men heldigvis lever ikke vi av nettsalg i samme grad som SK. Selv om jeg får helt angst av vår nettside..
Det er ille å måtte be kunder om å gå inn på underleverandørene sine nettsider for å finne det de leter etter..
sail4fun
16-01-2012, 18:13
Denne beskjeden på fjesboka sier vel sitt egentlig, det må jo være ufattelig kjedelig å må jobbe med slike system.
I mitt firma har vi en nettside som er ca like kranglete å ha med å gjøre som SK sin, men heldigvis lever ikke vi av nettsalg i samme grad som SK. Selv om jeg får helt angst av vår nettside..
Det er ille å måtte be kunder om å gå inn på underleverandørene sine nettsider for å finne det de leter etter..
Så får vi bare håpe at sas selv forstår at de kan selge via sas.no.
Men , av en eller annen grunn så har jeg aldri problemer på SAS.no jeg... merklig i grunn siden jeg ved å lese denne tråden skulle tro at de var helt ubrukelige.
Skal heretter notere med os/browserversjon osv når jeg er på SAS.no
Utflyttet
16-01-2012, 18:21
Men , av en eller annen grunn så har jeg aldri problemer på SAS.no jeg... merklig i grunn siden jeg ved å lese denne tråden skulle tro at de var helt ubrukelige.
Mine bidrag i dag var mest en rant mens jeg var på sas.no, jeg prøvde å bestille en bonusbillett og en vanlig billett. Pålogg er fortsatt et issue med IE9, har vært slik de to siste ukene, og den vanlige billetten ble ordnet på wideroe.no.
-A
Jeg har ikke kjøpt billett på sas.no på år og dag... Kan godt være at det funker, uansett er det WIAS som står for slikt når jeg skal fly med SK. Men skal prøve meg på sas.no ved neste korsvei, SÅ ille kan det jo tross alt ikke være, da hadde de ikke solgt en eneste billett på nett??!
Selv om denne tråden minner om noe annet..
Tenkte meg innom sas.no nå, for å sjekke priser over dammen, da denne framsida kom hoppende..
Jaja, wideroe.no neste..
Ha ha - det var da vist dagens joke.
We are working QUICKLY....
SAS websitet har da ikke fungeret i årevis - og disse langsomme servere har da været et problem i ugevis.
Tøff dag på jobb for SAS' Facebook-crew:
Jeg må bare få si at SAS sine hjemmesider er den absolutt dårligste i bransjen. Det er helt utrolig at man i 2012 kan leve med at ens viktigste salgskanal er så til de grader mye dårligere enn sine konkurrenters (hvor ofte er f. eks. Norwegian sine sider rammet av trøbbel?!?). Tar ikke SAS dette på alvor? Det framstår heller ikke særlig seriøst når dere må be kundene deres om å tømme cache på pc-en for å bruke nettsidene.
Dere er det eneste flyselskapet i verden som gjør det...
Og det er bare en av maaaaange negative kommentarer. Mon tro om det ringer en bjelle hos ledelsen?
Er det fler som har opplevd å få oppgitt flere gratis bagasje ved online innsjekk enn ved bagasjetag/boardingkort-automaten på flyplassen?
Reiste 2 Pax + 1 INF under to år, og fikk ved online innsjekk oppgitt 4 gratis bags.
Ved bagasjetag-maskina stod det 2...
Kan man kreve 4 gratis med fotobevis av skjermen fra kvelden før?
Tøff dag på jobb for SAS' Facebook-crew:
Og det er bare en av maaaaange negative kommentarer. Mon tro om det ringer en bjelle hos ledelsen?
Det bør ringe en bjelle for dem nå, face veggen til SAS ser jo ikke ut. Bra at de skylder på høy belastning.:drunk:
Skjønner jo hvorfor folk bestiller med andre når man ikke kommer inn.
Tragisk at sånt skal forekomme i 2012 når internett er noe "alle" har...
Ja, var noen damer på jobb i dag som skulle reise sammen på helgetur. De ga opp SAS og bestilte tur med et anna selskap (gjett hvilket...).
Ja, var noen damer på jobb i dag som skulle reise sammen på helgetur. De ga opp SAS og bestilte tur med et anna selskap (gjett hvilket...).
Antagelig det samme som mange andre har gjort de siste dagene.
De sender jo ut mailer om salg, og da forventer jo folk at de kan bestille. Må være flaut å være it sjef der...
Bare å ønske deres nye leder for Sales & Marketing Eivind Roald velkommen til "helvete". Han kommer heldigvis fra HP og Accenture så kanskje han forstår at internet er kommet for å bli som salgskanal:-)
Facebook siden er nå et levende eksempel på hvordan en satsing på sosiale medier kan feilslå fullstendig vei når det ender opp som en offentlig "klagemur".
Blir jo ikke bedre av at andre deler av SAS feiler fullstendig på kundeservice. Jeg opplevde selv at jeg ble ombooket på en connection BKK - HKT og brukte 2 uker for å få SAS til å rette det uten resultat. Etter en sur kommentar på Facebook var problemet løst på 5 minutter...
Bare å ønske deres nye leder for Sales & Marketing Eivind Roald velkommen til "helvete". Han kommer heldigvis fra HP og Accenture så kanskje han forstår at internet er kommet for å bli som salgskanal:-)
Facebook siden er nå et levende eksempel på hvordan en satsing på sosiale medier kan feilslå fullstendig vei når det ender opp som en offentlig "klagemur".
Blir jo ikke bedre av at andre deler av SAS feiler fullstendig på kundeservice. Jeg opplevde selv at jeg ble ombooket på en connection BKK - HKT og brukte 2 uker for å få SAS til å rette det uten resultat. Etter en sur kommentar på Facebook var problemet løst på 5 minutter...
Selv om facebook siden har blitt en klagemur som du sier , så er det jo positivt i den forstand at saker blir løst der når man ikke kommer igjennom på telefon/mail. Håper virkelig at noen i ledelsen forstår at når man har ei web side så MÅ den fungere optimalt.
Dag Viking
18-01-2012, 01:05
Jeg har sjelden problemer så lenge jeg har en tålig kjapp maskin. Er det derimot en 4 år gammel maskin / atom CPU, så kan jeg bare gi opp. Man kan vel ikke forvente at alle har core i 3-5-7?
Eneste problemet jeg har, er at når jeg logger på så får jeg feilmelding. Må ta browser back, da er jeg inne på min profil.
EuroBonus feirer 20 år, og har i den forbindelse lansert en jubileumsnettside (http://eurobonus20.flysas.com/). Hva er det mer naturlig enn at den nettsiden har samme funksjonalitet som SAS' øvrige sider? :rolleyes:
Til orientering prøvde jeg å klikke på linken til "Vote for your favourite"
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Nullable object must have a value.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.InvalidOperationException: Nullable object must have a value.
Source Error:
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.
Stack Trace:
[InvalidOperationException: Nullable object must have a value.]
SAS.EuroBonus20.UserControls.PartyIdea.ListViewIde asOnItemDataBound(Object sender, ListViewItemEventArgs e) in D:\Projects\SAS\8969_EuroBonus_20_års_jubilæum\SAS .EuroBonus20Years.Umbraco\UserControls\PartyIdea.a scx.cs:90
System.Web.UI.WebControls.ListView.OnItemDataBound (ListViewItemEventArgs e) +138
System.Web.UI.WebControls.ListView.CreateItemsWith outGroups(ListViewPagedDataSource dataSource, Boolean dataBinding, InsertItemPosition insertPosition, ArrayList keyArray) +1232
System.Web.UI.WebControls.ListView.CreateChildCont rols(IEnumerable dataSource, Boolean dataBinding) +1151
System.Web.UI.WebControls.ListView.PerformDataBind ing(IEnumerable data) +54
System.Web.UI.WebControls.DataBoundControl.OnDataS ourceViewSelectCallback(IEnumerable data) +182
System.Web.UI.WebControls.ListView.PerformSelect() +331
System.Web.Util.CalliHelper.EventArgFunctionCaller (IntPtr fp, Object o, Object t, EventArgs e) +25
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +71
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +190
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain(Boolean includeStagesBeforeAsyncPoint, Boolean includeStagesAfterAsyncPoint) +3064
Det er sikkert min cache som er problemet her :lol:
Det er sikkert min cache som er problemet her :lol:
Utroligt, men desværre ikke overraskende :headbang
Men du har sikkert ret. Slet cache og genstart browseren, så virker det sikkert ;)
Ja man tror det er løgn, men desværre er det ikke...
Efter at have forsøgt at trykke "send your ideas" og fået fejlmeldinger gang på gang, så er det nu lykkedes mig at kunne skrive en "idé". Men når man submitter den, så kommer der naturligvis en fejlmelding, så den ikke kan submittes :headbang
Error creating control (usercontrols/PartyIdeasBox.ascx).
Maybe file doesn't exists or the usercontrol has a cache directive, which is not allowed! See the tracestack for more information!
Jeg fikk ikke samme feil som ILS2 på "Vote for your favourite", men Chrome følte et stort behov for en gå-sakte-aksjon.
Tok en titt i kilden og fant dette: http://screencast.com/t/64ncO0LyDU4y - "vakkert"
Denne var ny: Mail adresser til kunder kommer opp i steden for tittel på innlegg. Nå begynner SAS å lekke personlig informasjon også....
Dagens humor ligger nå på SAS sine facebook sider tragisk nok :headbang
robertaas
20-01-2012, 02:12
Dagens humor ligger nå på SAS sine facebook sider tragisk nok :headbangDen med at man kan få opp en brukerundersøkelse om kundetilfredshet på sidene som ellers ikke fungerer? Det kan absolutt virke som om noen ikke har bakkekontakt her.
Den med at man kan få opp en brukerundersøkelse om kundetilfredshet på sidene som ellers ikke fungerer? Det kan absolutt virke som om noen ikke har bakkekontakt her.
Bakkekontakt? Hehe skulle tru de var på 37000 fot å feira i kveld :fly
Skipskatta
23-01-2012, 16:13
Hvordan en ny SAS-side kunne sett ut (sier ingenting om funksjonaliteten men...): http://knowit.se/sasdesign
Arg! Nå har ikke sas.no kontakt med Eurobonus, slik at jeg ikke får bestilt bonusbilletter...:headbang
w
Hvordan en ny SAS-side kunne sett ut (sier ingenting om funksjonaliteten men...): http://knowit.se/sasdesign
Her ligger egentlig grunnproblemet:
Man bestemmer seg for hvordan det skal se ut, ikke hvordan det skal fungere
Utflyttet
28-01-2012, 17:41
SAS har da festlige dialoger med brukeren under bestillinger:
http://login.boxed.no/~alexh/sas-moro-1.jpg
-A
Så er alt som det plejer med SAS.dk... Ikke let at få lov at booke 2 flybilletter til EWR....
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=76&pictureid=491
jcnorway
30-01-2012, 16:27
Ser ut som det er en sentral feil et eller annet sted. Samme problemer både hos DY, LH, BA osv osv... noen som svetter fælt nå tipper jeg :D
Ser ut som det er en sentral feil et eller annet sted. Samme problemer både hos DY, LH, BA osv osv... noen som svetter fælt nå tipper jeg :D
Tjekkede WIAS også og her var det heller ikke muligt at søge. CO/UA virkede til gengæld fint og da de kun kostede 4.000,- t/r så løb de med ordren denne gang.
Ja, dette rammet ca 30 selskaper .. tror det meste er iorden igjen nå.
Ifølge VG var det Amadeus som gikk ned
Så en feil i utsendte mail i PointBooster-kampanjen:
Bruker jeg linken i mailen får jeg bare "The connection to the server was reset while the page was loading."
Går jeg fra mailen til online-newletter og deretter inn i pointbooster så funker det greit.
Ser at det er forskjell i URLparameterene: "p7=no&p8=no" vs "p7o&p8o"
Ikke første gang dette skjer heller...
Så en sak som går på innhold - skulle sjekk eåpningstider i loungen på OSL.
Eneste jeg finner er åpningstider for julen 2011 (kanskje på tiden å fjerne den?). Den henviser også til "normale åpningstider", noe jeg ikke kan finne på sas.no
Utflyttet
06-02-2012, 14:01
Ser at det er forskjell i URLparameterene: "p7=no&p8=no" vs "p7o&p8o"
Krølll ved bruk av "quoted printabled" og MIME-type i utsending?
-A
Så en sak som går på innhold - skulle sjekk eåpningstider i loungen på OSL.
Eneste jeg finner er åpningstider for julen 2011 (kanskje på tiden å fjerne den?). Den henviser også til "normale åpningstider", noe jeg ikke kan finne på sas.no
Mener den på hverdager åpner 0545, og er åpen til 2145 hvis jeg husker riktig -- selvom svaret her kanskje var mindre viktig enn at SAS IT slår til igjen...
Mener den på hverdager åpner 0545, og er åpen til 2145 hvis jeg husker riktig -- selvom svaret her kanskje var mindre viktig enn at SAS IT slår til igjen...
Da hadde de i så fall "utvidede" åpningstider i jula, åpner 05:25, tror det er vanlig også. Men ja, det var SAS-IT som var fokus i denne tråden :old
Prøvde å klikke meg inn på retroregistrering i dag. Da jeg endelig fant linken på den norske sida ble jeg sendt til forsida av den svenske sida. Klikket meg videre innover på den svenske sida og fant til slutt sida om retroregistrering på engelsk, men ingen info der som jeg tør kalle relevant. Heldigvis kunne kundeservice på telefon oppgi mailadresse til rette avdeling. Vet forøvrig ikke hvor imponert jeg ble over følgende:
Latest news from Retro Center - January 25th
We are now handling post and e-mail dated seven (7) weeks back from members.
Forsøkte å sjekke inn på en gjennomgående billet, der leg nr. to er en SK-flight-codeshare operated by Cimber (QI). Innsjekk på nett og automat for leg nummer to gikk ikke. Damen i loungen på OSL fikk sjekket meg inn (selv om hun sa at "Cimber har jo meldt seg ut av alt").
Men når jeg skal sjekke inn på returen (på sas.no) så kan jeg velge seter og sjekke inn på QI-flighten som allerede er gjennomført :drunk:
Hikke i innloggingen igjen:
31295
Men det viste seg at man bare kunne gå til sas.se og der står det at man er innlogget på rett måte, og alt funker (hvis man ikke gidder å tømme cache og kaste cookies)
Ny kampanje fra SAS, nye problemer med sas.no/se/dk/com osv...
"SAS Vi har just nu tekniska problem. Vi beklagar detta och jobbar på att lösa det så snabbt som möjligt. /MW" - SAS Facebook
sirpjalle
14-02-2012, 16:08
Sjekker opp bestillingen som jeg har gjort for fruen som stikker til CPH om et par uker.
Får opp bestillingen, og velger å sende reiseruten/bookingen på mail. Men gjett hva, det skjer zipp, nada, verken i IE7, IE8, Opera, eller Firefox. :drunk:
EDIT: kunne sikkert fått det til på den ene eller andre måten, men det gidder jeg ikke.....
EDIT2: Men på det går brillefint derdom jeg går inn og søker via flysas.com
jameson82
14-02-2012, 20:36
http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/
På gulltilbudene så er teksten kuttet midt på pga 20år merket. Så ser ikke prisene annet enn på economy. (Mulig det er ett Firefox problem?)
http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/
På gulltilbudene så er teksten kuttet midt på pga 20år merket. Så ser ikke prisene annet enn på economy. (Mulig det er ett Firefox problem?)
Dette skjer ikke med google chrome hvertfall.
Dette skjer ikke med google chrome hvertfall.
Det burde være ligegyldig hvilken nyere browser man bruger (måske lige med undtagelse af IE6, som godt nok heller ikke er så ny mere). Enhver oppegående programmør ville kunne kode sådanne ting og SKAL teste på de forskellige browsere. Det er en sjusket amatør-fejl, men ikke overraskende hos SAS IT:(
Maltwhisky
20-02-2012, 19:16
Fortsatt morsomt med SAS IT og Co...
Har nettopp bestilt bonusbilletter til meg og familien til Göteborg (Liseberg) for en helg utpå vårparten en gang. Utreisen (lørdag) går TRD-CPH-GOT men returen (mandag) går GOT-ARN-TRD (kjekt å slippe mellomlanding og stress i Norge med små barn på slep).
For moro skyld tenkte jeg å se hva turen ville kostet med vanlige billetter. Resultat:
sas.no: Ingen mulig reiserute mellom TRD og GOT på lørdager. Finner returen
WIAS: finner begge turene når jeg søker t/r men ikke i kombinasjon. Søker jeg enveis til GOT finner ikke WIAS noen reiseruter heller.
Billigste alternativ for våre datoer (har strøket reiseruter med 16-17 timers stop-over på OSL) ble da over 15.000 kroner (to voksne, ett barn) - 15.000 poeng og 1227 kroner i taxes høres ikke så ille ut da.
litt-amatør
24-02-2012, 00:28
Har brukt kvelden til i stor grad å bestille billetter til andre enn meg selv. Må bare konstatere at sas.no er meget tvilsom.:) Hvis noen skulle lure.;)
På mange måter liker jeg siden også, den er jo enkel på en måte. Men det er mye rart som dukker opp der...:D
Vel; ser at SAS nå har annonse på forsiden til Dagbladet.no på DANSK. Dansk...?;)
Trykker man på SAS-logoen øverst på sas.no blir man linket til http://www.sas.no/upload/Global/NewRedHeader/logo.gif :headbang
FlightDeck
01-03-2012, 20:37
Trykker man på SAS-logoen øverst på sas.no blir man linket til http://www.sas.no/upload/Global/NewRedHeader/logo.gif :headbang
Kanskje de har rettet det? Jeg kommer i alle fall til forsiden igjen.
Commuter
01-03-2012, 21:30
Kanskje de har rettet det? Jeg kommer i alle fall til forsiden igjen.
Regner med at de hadde en liten feilretting det siste døgnet, for flere av feilene jeg opplevde i går (inkl feilen som er referert over) er rettet nå... Dessverre har de samtidig introdusert et par nye bugs...
Ny kampanjedag betyr nye problemer for vår elskede sas.no. Feilmelding på feilmelding når man prøver å booke reise. Kanskje jeg bør tømme cache? :rolleyes:
Ny kampanjedag betyr nye problemer for vår elskede sas.no. Feilmelding på feilmelding når man prøver å booke reise. Kanskje jeg bør tømme cache? :rolleyes:
Jeg troede da, at SAS højt og helligt lovede at problemerne ikke ville gentage sig ;)
Sevom de har fjernet de rigtig gode tilbud og gået tilbage til helt normale EB-månedstilbud for at få efterspørgslen ned - og dermed har gjort EB-20-års-kampagnen til en gedigen fuser - så magter SAS IT/CSC altså stadig ikke en moderat trafik.
Men overrasket er man jo desværre ikke :(
jameson82
16-03-2012, 13:47
Prøvde å logge inn nå men fikk bare disse feilbeskjedene
: The following system error(s) occured:
-270002
-270003
-270001
Hvorfor er man ikke overrasket :headbang
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=76&pictureid=523
Alt er som vanligt med SAS IT - også efter systemskiftet....
SAS har sikkert ikke fått med seg Safari ikke godtar tredje parts cookies lenger. Brukeren må aktivt velge det.
Får ikke booket bonusbilletter... Etter at SAS.no søker etter ledige avganger noen sekunder får man denne meldingen:
"Vennligst vent, du blir sendt tilbake til startsiden."
Etterfulgt av denne:
"Det oppstod et problem med å nå vår kundedatabase."
:72:
Ser der ja... Finner avganger, men fortsatt feil:
6000+6000=16000 :8:
http://bildr.no/thumb/1140222.jpeg (http://bildr.no/view/1140222)
Har også endel høner å plukke med IT-avd.....:angry:
* Søker bonusreise for 2v og 2 spedbarn, men dette endres automatisk til 2v 2 barn og 2 spedbarn, må endre manuelt hver gang...
* Endrer meg underveis og trykker kanseller nederst på resultatsiden. Det eneste som kommer opp da er : # oppe til venstre på ei ellers blank side
* Endrer meg underveis og trykker tilbake nederst på resultatsiden. Det eneste som kommer opp da er : # oppe til venstre på ei ellers blank side
* Når jeg er logget inn på EB-kontoen min.....hvor er Logg ut-knappen.....? Til meg står det bare "Herr LN-FHU" og "Trenger du hjelp" oppe til høyre....
Med andre ord, så er alt som det plejer med både EB og SAS IT - ufatteligt at der ikke snart er nogle chefer der slår i bordet. Men de er måske lige så inkompetente som IT-afd.
bgo-flyer
25-03-2012, 22:35
Hva med en tråd for de tilfellene der sas.no faktisk fungerer?
Hva med en tråd for de tilfellene der sas.no faktisk fungerer?
Den findes allerede - der er bare ingen der har postet noget i den ;)
En fin en når jeg nå prøvde å sjekke inn for morgendagens flight på nett:
Det er ikke mulig å sjekke in på internet - Sjekk in på flyplassen
En fin en når jeg nå prøvde å sjekke inn for morgendagens flight på nett:
Jeg sjekket inn før deg, og brukte opp dagens kvote :lol:
Christianz
09-04-2012, 18:51
Dette er litt feil....
Søker billetter for 2 personer til Bangkok og da koster det ca.16000kr.
Etterpå søker jeg billetter til Hong Kong på SAS sine sider. Koster 13990kr og man flyr via bangkok. !?!??!
Dette er litt feil....
Søker billetter for 2 personer til Bangkok og da koster det ca.16000kr.
Etterpå søker jeg billetter til Hong Kong på SAS sine sider. Koster 13990kr og man flyr via bangkok. !?!??!
Ikke noe mer feil en et det er to forskjellige reiser til forskjellige markeder. Og siden man må via-via for å komme til HKG må de også ta en lavere pris. På samme måte som hvorken SAS eller United pleier være billigst på Oslo-New York siden de kan hente ut en premie siden de flyr nonstop
ARN-CPH-BKK el. OSL-CPH-BKK er også oftest billigere end CPH-BKK. Nonstop er dyrt.
Commuter
10-04-2012, 15:43
Ser at en annen feature er fjernet under omleggingen:
Garantert plass for EuroBonus Gullmedlemmer
Her på sas.no har vi dessverre ikke lenger mulighet til å tilby "garantert plass" 48 timer før avreise eller venteliste på fullbookede fly for EuroBonus Gullmedlemmer.
Derimot tilbyr vi fortsatt denne tjenesten via SAS Reisesenter. For hjelp med bestilling når flyet er fullbooket tidligere enn 48 timer før avgang, vennligst ta kontakt med SAS Reisesenter på telefon 05400, fra utlandet +47 915 05400.
Reservasjon av seter er også blitt utrolig buggete i det siste. Normalt sett er hele fronten av maskinen tilsynelatende full, men ved gate viser det seg at man har masse ledige seter.
jameson82
15-04-2012, 15:23
Prøvde å logge inn på mine eurobonus sider. System error - try again later
SSO CUP error
Hei,
Forsøker å etterregisterere tre flygninger, får aldri noe svar på om den goddtar den elektroniske registreringen og hvis jeg klikker på
http://www.flysas.com/upload/Eurobonus/EB%20pdf%20forms/retro_register_points.pdf
for å få opp skjema for manuell etterregistrering kommer det opp feilmelding:
http://www.flysas.com/en/Generic/Error/404-Page-not-found/
Jeg trenger disse poengene for to flygninger Oslo-Bangkok-Perth med Thai for å beholde EBG - bare 1 av fire legs ble registrert selv om jeg ga kortet til vedkommende i Oslo innsjekk. Den eneste registrerte er fordi det var problemer i Oslo så jeg måtte innom Thais transit skranke i Bangkok.
Forsøker meg stadig å oppdatere adressen min hos Eurobonus, men der får jeg som vanlig kun feilmeldinger. Ikke svarer de på EBG-mailen nå om dagen helelr
Det elektroniske etterregistreringsskjemaet til EuroBonus er intet mindre enn en skandale. Jeg har nå forsøkt å etterregistrere hele 7 segmenter (alt med SK, LH eller LX), men får bare samme latterlige feilmelding:
Informasjonen i billetten stemmer ikke overens med din registrering. Vennligst benytt det manuelle skjemaet.
...og det til tross for at all informasjon er 100% korrekt. Irritasjonen går over til en følelse av maktesløs oppgitthet når man får følgende melding fra EB-retro i BKK:
To reduce time consumption on retro-registration process, we recommend you to claim your missing points online.
Jammen flott at SAS har brukt tid og penger på å sende ut disse nyttige klistemerkene til å ha på telefonen :rolleyes:
Og nå er det null, niks og nesten ingenting som funker:
SAS NO, DK og retsten gir bare en flott sas-logo samt:
Hvis du har tastet inn sidens adresse manuelt, kan du ha skrevet feil.
Det kan også være at vi har mange besøkere akkurat nå, eller at siden ikke lenger eksisterer. Det kjekke er at det er forsiden som ikke henger på greip, bokmerke rett til en annen side inni sas.no funker. Det var da også en måte å stenge butikken på...
Og nå er det null, niks og nesten ingenting som funker:
SAS NO, DK og retsten gir bare en flott sas-logo samt:
Det kjekke er at det er forsiden som ikke henger på greip, bokmerke rett til en annen side inni sas.no funker. Det var da også en måte å stenge butikken på...
Alle sider på flysas.com melder også bare:
404-Page-not-found
Sorry, the SAS Scandinavian Airlines website - flysas.com - could not locate the page you are trying to view.
Utroligt at der gang på gang på gang på gang på gang på gang er så store fejl på SAS-webben. Der må da snart være nogle chefer der får øjnene op for hvor elendigt dette bliver håndteret. Mon ikke det snart er på tide med lidt udskiftning i staben. Den stab der er der nu har ihvertfald tydeligt bevist igennem flere år at de ikke magter opgaven :headbang Pinligt... ganske enkelt: pinligt.... - og ikke mindst dyrt for SAS... En meget effektiv måde at miste indtægter på og skræmme kunder væk....
Men hvis vi tømmer cache og sletter cookies, så fungere alt sikker igen :rolleyes:
robertaas
26-04-2012, 11:07
Og der var alle nettsidene helt nede for telling.
Commuter
30-04-2012, 10:23
Og der fant jeg en ganske skummel bug på sas.no! Prøvde å logge inn på en annen sin konto for å sjekke om EB-status var oppdatert. Logget inn med brukernavn og passord, men kom allikevel rett inn på min egen konto.
For første gang har faktisk SAS rett! Fjern Cookies hvis du ikke sitter på egen maskin..
FlightDeck
30-04-2012, 10:40
Ifølge maiutgaven av Scanorama, vil SAS endre sine internettsider slik at de reflekterer selskapets nye designkonsept. Forhåpentligvis innebærer det også forbedringer knyttet til innhold og funksjonalitet også.
Og der fant jeg en ganske skummel bug på sas.no! Prøvde å logge inn på en annen sin konto for å sjekke om EB-status var oppdatert. Logget inn med brukernavn og passord, men kom allikevel rett inn på min egen konto.
For første gang har faktisk SAS rett! Fjern Cookies hvis du ikke sitter på egen maskin..
Det samme skjedde meg når jeg skulle sjekke kontoen til min kjæreste på fredag. Websiden viste hennes navn, men mine aktiviteter... Gleden over å ha fått 200.000 EB-poeng ekstra ble dessverre kortvarig. Men skulle jo ha forsøkt å booke en bonusreise:)
Commuter
30-04-2012, 23:41
Det samme skjedde meg når jeg skulle sjekke kontoen til min kjæreste på fredag. Websiden viste hennes navn, men mine aktiviteter... Gleden over å ha fått 200.000 EB-poeng ekstra ble dessverre kortvarig. Men skulle jo ha forsøkt å booke en bonusreise:)
I mitt tilfelle fikk jeg full tilgang til den andre profilen, inklusiv oversikt over reiser og EB-poeng. Etter litt testing virker det som problemet oppstår når man logges ut grunnet inaktivitet. Hvis du faktisk logger ut oppleves ikke samme problemet.
Får fyre av gårde en bug-report til SAS. Som vanlig havner den nok i det store hullet, og jeg hører aldri noe tilbake.
jameson82
03-05-2012, 22:52
Gjorde ett forsøk på å komme meg inn på mine eurobonussider Mine EuroBonus-sider
Siden kan ikke vises
We are sorry. The page cannot be displayed due to temporary server overload. Please try again later.
Gjorde ett forsøk på å komme meg inn på mine eurobonussider
Den nedetiden var vel varslet da det jo skjedde endel omleggelser i Eurobonus igår ;)
I mitt tilfelle fikk jeg full tilgang til den andre profilen, inklusiv oversikt over reiser og EB-poeng. Etter litt testing virker det som problemet oppstår når man logges ut grunnet inaktivitet. Hvis du faktisk logger ut oppleves ikke samme problemet.
Blir man logget ut grunnet inaktivitet er det ofte mye rart som skjer, man er logge tut fra noe og ikke fra annet, man får ikke logget inn og ikke logget ut så her er det potensielt store sikkerhetshull.
FlightDeck
07-05-2012, 18:45
Blir man logget ut grunnet inaktivitet er det ofte mye rart som skjer, man er logge tut fra noe og ikke fra annet, man får ikke logget inn og ikke logget ut så her er det potensielt store sikkerhetshull.
Synes innloggingen og det aller meste har blitt mye bedre etter at de fikk ny bookingmotor og i tillegg gjorde forbedringer i EuroBonus-systemet. En klar forskjell er f.eks. at destinasjonene faktisk kommer opp når man skriver dem inn :colgate:
Trent600
08-05-2012, 20:21
I mailen "Poengsaldo, tilbud og tips for sommeren" som kom fra Eurobonus i dag var det en "MatchMe, hvor langt kommer du for poengene dine" knapp.
Både NYC og Chicago kom opp som 30 000 poeng tur-retur. Trykket "Book now", ble sendt videre til kalenderen, fant masse ledige i August og trykket "Book", men da var det slutt på moroa, fikk bare "siden kunne ikke vises" :p
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=32007&stc=1&d=1336500721
Luremail. SAS flyr ikke til New York, men til New jersey. :p
Commuter
08-05-2012, 21:08
Tja, her snakker vi om dagen etter så det burde ikke være en aktiv session på noen måte. Dette er ikke noe annet enn dårlig håndverk, og dessverre er det en feil som senker sikkerhetsnivået for alle som sitter på delte PC'er.
Det faktum at man i tillegg til dette jevnlig får "du er allerede logget inn"-feil tyder på at de har ganske uryddig bruk av cookies hvilket er litt skremmende.
Star Flyer
08-05-2012, 21:25
Har noen lagt merke til at SAS har endret "kalkulatoren" når man bestiller en reise. En reise Oslo - Bergen som koster 599,- står som TOTALPRIS: 599.00 NOK i kalkulatoren.
Dette punktumet og nullene hører ikke hjemme i "Norske kroner". Veldig forvirrende - kan fort virke som om det koster et par tusenlapper ekstra ;)
Helt enig med deg Star Flyer.
Hva i huleste er poenget med 00 øre.. :rolleyes:
FlightDeck
08-05-2012, 22:30
Helt enig med deg Star Flyer.
Hva i huleste er poenget med 00 øre.. :rolleyes:
Ja, trodde det var slutt på 50-øringen nå også jeg, men kanskje SAS skal relansere den? :spin
Ja, trodde det var slutt på 50-øringen nå også jeg, men kanskje SAS skal relansere den? :spin
Det at man fjernet 50-øringen betyr ikke at man tok bort ørene (desimalsystemet) i pengesystemet.
Mistenker dog at desimalene her dukket opp i forbindelse med en eller annen harmonsering slik at det vises det samme på alle SAS sine sider?
Commuter
08-05-2012, 23:08
Sjeldent jeg kommer med slike kommentarer, men her lo jeg ganske godt.
Message from the NSAPI plugin:
No backend server available for connection: timed out after 16 seconds or idempotent set to OFF. Javel... :o
Tja, her snakker vi om dagen etter så det burde ikke være en aktiv session på noen måte. Dette er ikke noe annet enn dårlig håndverk, og dessverre er det en feil som senker sikkerhetsnivået for alle som sitter på delte PC'er.
Sessions kan jo holdes i live leeenge, særlig ved dårlig håndverk. Dessuten finnes det enkelte steder som lagrer både det ene og det andre (aka user/passwd) i cookies (uten at jeg gidder å kaste bort tid på å studere sas sine kaker)
FlightDeck
19-05-2012, 08:01
Har noen lagt merke til at SAS har endret "kalkulatoren" når man bestiller en reise. En reise Oslo - Bergen som koster 599,- står som TOTALPRIS: 599.00 NOK i kalkulatoren.
Dette punktumet og nullene hører ikke hjemme i "Norske kroner". Veldig forvirrende - kan fort virke som om det koster et par tusenlapper ekstra ;)
Nå har de sluttet å oppgi øre - og da fremstår prissettingen litt mer ryddig.
Har aldri hatt problemer med å sjekke inn på sas.no før, men i dag møter jeg veggen. SAS er så hyggelig å sende meg en sms om at nå kan jeg sjekke inn på mobilen for morgendagens flight fra HEL til LHR via CPH. Men, nei da - når jeg følger linken (som SAS selv har sendt meg) får jeg beskjed om at det ikke er mulig å sjekke inn på nett og at jeg må gjøre det på flyplassen. Det samme skjer når jeg prøver meg via PC´en.
Artig at de ber meg om å benytte en tjeneste som ikke funker :headbang
... får jeg beskjed om at det ikke er mulig å sjekke inn på nett og at jeg må gjøre det på flyplassen. Det samme skjer når jeg prøver meg via PC´en.
Det er da der er flott å tenke på at du har helt gratis gebyrfritt valg av sete 22 timer før avreise :p
Det er da der er flott å tenke på at du har helt gratis gebyrfritt valg av sete 22 timer før avreise :p
Ja - kjempeflott. Jeg tror faktisk jeg foretrekker å betale noe tiere for dette ved booking og få det gjort der og de :D
Prøvde nå å ringe slik som de anbefalte når jeg fikk kontakt på Facebook:
En forvirrende tjeneste som sier at jeg må regne med å vente i 18 minutter - trukke jeg gidder det nei. Får heller håpe jeg slipper å bli presset inn i midten av en treseter bakerst i flyet i morgen. Hvorfor i h.... har de ikke en ring tilbake funksjon?
Hvis dette er en av fordelene med å reise med fullserviceselskapet, så er jeg litt i tvil om jeg får det de skryter av at jeg skal få.
jameson82
03-06-2012, 13:49
Noen som kan finne feilen her? Ifra opptjening av EB Lufthansa :D
http://farm9.staticflickr.com/8155/7326691004_e18d22d863_b.jpg
En ting er alle feilene som går på back-end. Men jeg synes at Eurobonus sidene er helt ubrukelige. Her skal de kun vise frem info. Men satan så vanskelig de gjør det å finne den.
robertaas
19-06-2012, 08:20
Tror denne er ny: Jeg prøver å bestillen en bonustur, men til tross for at det i grensesnittet vises at det er ledige plasser får jeg opp meldingen "Ingen tilgjengelig pris funnet for det fly og/eller kabinklasse som du har valgt. Vennligst søk igjen og velg annen kabinklasse og/eller annet fly. (5685 - 2201)". Splitter jeg turen opp i 2 flighter får jeg ikke denne feilmeldingen, men det koster noen tusen poeng mere. Noen som vet en lur vei rundt denne feilen?
Tror denne er ny: Jeg prøver å bestillen en bonustur, men til tross for at det i grensesnittet vises at det er ledige plasser får jeg opp meldingen "Ingen tilgjengelig pris funnet for det fly og/eller kabinklasse som du har valgt. Vennligst søk igjen og velg annen kabinklasse og/eller annet fly. (5685 - 2201)". Splitter jeg turen opp i 2 flighter får jeg ikke denne feilmeldingen, men det koster noen tusen poeng mere. Noen som vet en lur vei rundt denne feilen?
Har opplevd dette flere ganger, da spesielt om det er mix med WF eller flyskifte innenlands (f.eks. TOS-BOO-OSL) på tur eller retur. Må ringe medlemsservice for å få booket. Om du ikke er EBG bør du kunne argumentere deg bort fra telefon ooking-gebyr ut fra at websiden ikke virker.
Har netop ombooket en udrejsen på en EB-reservation og fik en fejlmeddelelse om at der var et problem med e-ticket på denne ombooking og jeg skulle kontakte SAS Kundecenter, men reservationen kom fint frem på sas.dk og jeg fik efterfølgende mail med ticketnumre osv.
Efter kontakt til SAS var kundeservicemedarbejderen noget forundret, da alt så ud til at være fint og billet var udstedt korrekt.
Iflg. ham var det nok bare en af de vanlige uforklarlige fejl på websiderne, som ikke gav mening, men alt så fint ud...
I Checkmytrip står alt også som confirmed med ticketnumre og alt.
Helt utroligt at man næsten hver eneste gang man bruger sas.dk oplever sådanne fejl :(
Har netop ombooket en udrejsen på en EB-reservation og fik en fejlmeddelelse om at der var et problem med e-ticket på denne ombooking og jeg skulle kontakte SAS Kundecenter, men reservationen kom fint frem på sas.dk og jeg fik efterfølgende mail med ticketnumre osv.
Efter kontakt til SAS var kundeservicemedarbejderen noget forundret, da alt så ud til at være fint og billet var udstedt korrekt.
Iflg. ham var det nok bare en af de vanlige uforklarlige fejl på websiderne, som ikke gav mening, men alt så fint ud...
I Checkmytrip står alt også som confirmed med ticketnumre og alt.
Helt utroligt at man næsten hver eneste gang man bruger sas.dk oplever sådanne fejl :(
Den feilen med e-ticket får jeg på de fleste bestillingene jeg gjør via SAS Bedriftsportal - det skal visstnok være slik - får alltid en epost med bekreftelse og e-ticket nummer rett etter og har hittil kommet dit jeg skal - men Poeng får jeg kun på 10% av avgangene og kun ut i fra Norge - ikke et eneste poeng på noen returer sålangt....
Søkte bare OSL-CPH på sas.no og fikk følgende feilmelding:
Bruker-ID kan bare inneholde alfanumeriske tegn (0-9 og A-Z). Endre bruker-ID-en og prøv igjen. (1061)
Har nu i 3 dage fået denne fejlmelding når jeg forsøger at logge ind for at se en eksisterende EB-booking.
Systemet kan midlertidigt ikke behandle din anmodning. Prøv igen. (9102)
Kan fint se den i listen over "aktive reservationer", men kan ikke åbne den.
SAS må have verdensrekord i fejlmeddelelser på deres websites. Helt utroligt så elendig deres IT-services er... :(
Er det meningen at man ikke skal kunne endre en bonusbillett mer enn en gang?
Booket en flight for noen dager siden, men endret den så til dagen etter. Nå vurderer jeg å evt. endre til en senere avgang, men får bare opp "Systemet kan for øyeblikket ikke behandle forespørselen din. Prøv på nytt. (9102)" når jeg forsøker å klikke meg inn på bookingen.
Ikke livsviktig på noen som helst måte, bare litt irriterende.
Er det meningen at man ikke skal kunne endre en bonusbillett mer enn en gang?
Booket en flight for noen dager siden, men endret den så til dagen etter. Nå vurderer jeg å evt. endre til en senere avgang, men får bare opp "Systemet kan for øyeblikket ikke behandle forespørselen din. Prøv på nytt. (9102)" når jeg forsøker å klikke meg inn på bookingen.
Ikke livsviktig på noen som helst måte, bare litt irriterende.
Jeg har præcis samme problem.
Og SAS sin "fantastiske" bedrifts-side hvor alt er i Flash er heller ikke helt feilfri, man reiser med lysets hastighet (noe jeg tror er over redline)
Det går så fort at "setereservasjon er ikke mulig" :)
Nei, den er jo gratis så det driver de ikke med :lol:
Akkurat det er egentlig ganske irriterende. Når man bestiller en T/R TPI reise, så får man nesten aldri velge seter på utreisen. Får kun en feilmelding, og må vente til innsjekk åpner, evt. til en er i en automat på flyplassen. Har havnet i midtsete noen ganger på grunn av dette.
robertaas
07-08-2012, 08:49
Når man har bestilt bonustur får man opp "Hvis du ikke allerede er EuroBonus-medlem, kan du melde deg inn her og få 100 velkomstpoeng!" ;-)
Når man har bestilt bonustur får man opp "Hvis du ikke allerede er EuroBonus-medlem, kan du melde deg inn her og få 100 velkomstpoeng!" ;-)
He-he, den må man bare le av.
Apropos IT feil - er jeg den eneste her som har alltid greid å bestilt feilfritt fra SAS.no? Ikke det at jeg har gjort det siden 2011, men bare lurer? :)
Edit: Nå fant jeg en feil. Skal faktisk opprette en Eurobonuskonto, og når jeg skulle taste inn passord som også inneholder spesialtegn som # osv så vil ikke SAS godta det. Må være mer enn 6 tegn og inneholde siffer noe passordet også gjør klager den på da. Høl i huet at SAS ikke godtar sikre passord.
He-he, den må man bare le av.
Apropos IT feil - er jeg den eneste her som har alltid greid å bestilt feilfritt fra SAS.no?
Har alltid fungert fint for meg - men har i likhet med deg ikke booket inneværende år hos dem. Foretok dog kanskje 100 bookinger 2008-11 uten problemer som jeg kan huske.
Problemene oppsto derimot da jeg skulle få eurobonuskonto, og logge meg inn der, så droppet egentlig bare det prosjektet.
Ser også ut som sas ikke klarer å vite hva som er EB tilbud og ikke.
Star Flyer
08-08-2012, 01:18
ENDA en feil oppdaget. Skulle sjekke noen flighter på sas.no i april 2015, og så at alle flighter skulle opereres av A319.. De har jo bare 4, så lurte på hvorfor alle ZRH-flightene ble operert av de. Søkte på mange flyvninger den dagen, og ALLE flyvninger ble operert av A319. Så det viser seg at alle flyvninger operert av SK-Danmark står som A319 på sas.no. De har jo bare 4, så den kabalen blir vanskelig å legge..
Her er bilder av flyvninger med samme avgangstid - bare søk og prøv.. inntil de fikser det ;-)
Nok en feil på sas.no :)
Cool Vibes
08-08-2012, 02:40
Det er 19 sider med feil i denne tråden, så denne er sikkert meldt før... Men det var utrolig irriterende da jeg laget Eurobonus-konto og jeg ikke kunne benytte samme bokstaver som var i epostadressen. Har jeg f.eks en hotmail.com konto, kan jeg ikke benytte NOEN av bokstavene "H-O-T-M-A-I-L-C" i passordet, i tillegg til det som kommer før alfakrøllen, som gjerne er etternavnet, initialer, både for- og etternavn... Er jo ganske mange valgmuligheter som falt bort.. Jeg måtte faktisk drøye det i mange dager før jeg klarte å komme på et passord som ikke inneholdt noen av bokstavene i min epost...
Superhai
08-08-2012, 04:53
Nok en feil på sas.no :)
Nå har ikke dette noe med websiden å gjøre, men det at flåtedisposisjonen ikke er foretatt ennå. Du vil får det samme resultatet uansett hvor du bestiller flyreisen med SK. Men om du ser litt nærmere så finner du mange A321 og CRJ900 også. Bestiller du så lang tid i forveien så er du garantert equipment change på de fleste selskaper som har flere flytyper. :rolleyes:
Dessuten så skrev du 2015, noe som ikke går overhodet å bestille... skal man da si nok en feil av Star Flyer? ;)
Det er mange feil med websiden, det er et makkverk, og spør du meg er det et under at det er mulig å bestille der i det hele tatt - men alt er ikke feil.
Man kan lure på om CSC gjør dette for å kunne file flere arbeidstimer enn nødvendig hos SAS.
Commuter
08-08-2012, 08:45
Akkurat det er egentlig ganske irriterende. Når man bestiller en T/R TPI reise, så får man nesten aldri velge seter på utreisen. Får kun en feilmelding, og må vente til innsjekk åpner, evt. til en er i en automat på flyplassen. Har havnet i midtsete noen ganger på grunn av dette.
Hvis jeg ikke husker feil sendte SAS ut en mail om dette før sommeren.. Valg av sete stenger 36 timer før avgang for TPI, hvis du bestiller etter dette må du vente på innsjekk. Dette skal vistnok løses til sommeren 2013 når et nytt innsjekkingssystem lanseres.
Irriterende er det, og jeg har også havnet på skikkelige elendige seter som følge av dette.
Kanskje ikke akkurat en SAS.no feil men allikevel. Reiser KRS-OSL-FRA idag og fikk tilbud om å sjekke inn via sms på flightene KRS-FRA da jeg landet i Oslo:8:
robertaas
14-08-2012, 08:14
Når man bestiller på sas.no får har man en link "Logg inn for å benytte dine lagrede opplysninger.". Klikker man på den så kommer det opp en "lightbox" med feilmeldingen at (innloggings)siden ikke finnes.
Linken om å logge inn for å hente lagrede personopplysninger vises forøvrig selv om man allerede er innlogget.
Ett ord: lavpriskalenderen! Maken til dritt skal man lete lenge etter. Har klaget på denne flere ganger, og blir da bedt om å bruke månedsvisning-funksjonen fra forsiden.
Hva er da vitsen med kalenderen i det hele tatt? Her har SAS MYE å lære fra Norwegian!
Ser at SAS ikke er så nøye med fortegn i kontoutskriften for EB-poeng. Der står opptjening og uttak/expire alle som "positive tall".
Ser at SAS ikke er så nøye med fortegn i kontoutskriften for EB-poeng. Der står opptjening og uttak/expire alle som "positive tall".
Det er noe de har plukket opp fra økonomiavdelingen. Overskudd eller underskudd er ett fett, så lenge tallet har mange nuller.
Skulle ikke tro at det var enorme mengder med folk som forsøkte å sjekke inn en lørdags kveld...
http://dl.dropbox.com/u/88442/sas.PNG
Legg forøvrig merke til at header-bildet ikke fungerer, samt (c)2002 :old
Edit: https://ci.sas.mobi/ci/default.aspx funket fint...
Skulle ikke tro at det var enorme mengder med folk som forsøkte å sjekke inn en lørdags kveld...
http://dl.dropbox.com/u/88442/sas.PNG
Legg forøvrig merke til at header-bildet ikke fungerer, samt (c)2002 :old
Edit: https://ci.sas.mobi/ci/default.aspx funket fint...
Uff ja, der er mye trist:8:
Nå fikk jeg SMS fra SAS om at innsjekk har åpnet.
Går på sas.no og knaster inn EB-nummeret: "Det er ikke mulig å sjekke in på internet - Sjekk in på flyplassen"
Forsøker bookingreferansen: "Finner ikke navnet - kontroller dine søke kriterier"
Men hvorfor pokker sender dere meg da SMS med innsjekkoppfordring. :headbang
Merker meg også at man opererer med "søke kriterier" og "inn" med en "n"... :rolleyes:
Time after time booker man SK med UA *G , blir det alltid UA*Basic på boarding kortet. Må vise kort til Lounge og poeng kommer aldri på MP kontoen før etter uker etter fylle ut missing points på UA... Utrolig.. Bak mål...
LH *G på boardingkort utstedt av SK og poeng på konto etter 48 t på LH flighter..
Time after time booker man SK med UA *G , blir det alltid UA*Basic på boarding kortet. Må vise kort til Lounge og poeng kommer aldri på MP kontoen før etter uker etter fylle ut missing points på UA... Utrolig.. Bak mål...
LH *G på boardingkort utstedt av SK og poeng på konto etter 48 t på LH flighter..
Du har vel MP kort som er konvertert i fra Continental - i såfall støtter SAS ikke disse - og vil ikke gi mileage points. Løsningen for oss som har dette er å velge andre selskaper - har selv ombestillt mye til Lufthansa etter SAS opplyste at dette støtter de ikke og ikke kommer til å støtte disse.
Ja, har sluttet helt å booke SK...Gjorde det opprinnelig siden de nå kuttet ut mikropoeng. Man får poeng ved å fylle ut skjemaer til MP, men gidder ikke mer.
SK er helt ut nå og tilbake til LH 100% som de siste 6 år i Europa. Men har bommet på et par turer og poengene får jeg likevel. På en tungvint måte..:(
Kort spørsmål ... Det må vel være et øvre organ for Star... Hvordan kan man akseptere at SK kan blåse en lang marsj i at man flyr med UA *G for Lounge access uten å vise kort og i tillegg droppe godkjenning av SK poeng på UA ???
Tror vel at Tommy777 bør komme på banen og finne en rett person hos UA ... Foreløpig er det to UA Plat medlemmer som får null niks poeng uten å sende inn skjema....
Problemet er vel ikke hos UA, men at SAS ikke er villige til å gjøre de endringene i sine systemer som må til .. Meldingen UA sender er standard IATA-format, men SAS kan ikke lese dataene .. :headbang;
sirpjalle
30-08-2012, 10:46
Sitter og prøver å finne enfornuftig routing mellom SVG og LHR og til en fornuftig pris. Snublet derfor innom SAS sin lavpriskalender.
http://www.sas.no/lavpriskalender/
Hovedside
http://i239.photobucket.com/albums/ff196/sirpjalle/SAS.png
Trykker jeg på bildet av kalenderen får jeg opp dette
http://i239.photobucket.com/albums/ff196/sirpjalle/SAS2.jpg
http://www.sas.no/upload/SAS%20Norway/Lavpriskalender/Lavpriskalender_ny_370.png
Trykker jeg på "klikke her for å åpne"-ikonet får jeg dette
http://i239.photobucket.com/albums/ff196/sirpjalle/SAS3.jpg
http://www.sas.no/upload/SAS%20Norway/Bilder/Lavpriskalender_knapp.gif
Ja, jeg skal klare å jobbe meg rundt det, men for en vanlig bruker, så er det full stopp.
Jeg har booket et par turer til London i det siste. Med utgangspunkt i Trondheim ønsker jeg å unngå OSL på hjemturen så langt det lar seg gjøre. Det greieste er da å fly via CPH. I bookingmotoren på sas.no kommer det ikke opp ett eneste alternativ til reise via CPH noen av dagene - kun via OSL og SVG. Mitt valg har da falt ned på SVG for å unngå køer og lang vandring på OSL. Gikk for moro skyld også innom sas.dk for å se om det kom andre alternativer der, men det var akkurat det samme.
Er det en bevisst holdning fra SK at man ikke router via CPH (eller evt ARN), og i så fall - hvorfor er det slik?
Eller er det en eller annen bug i systemet som gjør at man kun blir tilbudt connections via Norge?
Forøvrig har også jeg vært utsatt for mange av de bugs som mange beskriver i postene her både ved bestilling av ordinære- og bonusbilletter. Det er helt fantastisk at et så stort og seriøst selskap ønsker å være bekjent av å ha IT-løsninger som er så ustabile og som gjør så mye rart. Jeg skulle skjønt det om det hadde stått på i en kort periode, men at dette tydeligvis er slik de mener det skal være er over enhver fatteevne
Godt spørsmål, VC-10, som jeg også gjerne skulle ha hatt svar på. Jeg booker som regel via ebookers e.l. for å finne routing via København - tre gode grunner til dette!
1. Slipper idiotifortolling når jeg har connection videre i Norge. Blir så frustrert over at dette funker i Sverige, mens vi i potetlandet Norge ikke evner å være konkurransedyktige.
2. Eurobonus-poeng!
3. Middag på A Hereford Beefstouw. Verdt hver (danske) krone!
;)
Klikket akkurat inn på sas.no. Ble tilbudt å delta i en undersøkelse om nettsidens kvalitet og funksjonalitet. Det takket jeg ja til. Faktisk mulig å få frem hvor elendig nettsiden er i denne undersøkelsen, og det gjorde jeg til gangs. Var selvsagt konstruktiv, men umulig å få med alt som er feil uten å fremstå en surpomp.
Man kunne også vinne en reise i Norden ev. 10.000 poeng vet å delta.
Dette er vel neppe en feil men uansett noe jeg lurer på. Ser for morro skyld på en tur til Havana (Cuba) og er jo trofast *A medlem. Dum som jeg er går jeg da rett inn på SAS for å finne turen, men her kommer det ikke opp noe, Havana er jo ikke engang lagt inn som flyplass tydligvis. Prøvde så med Widerøe men fikk ikke opp noe her heller. Finn.no derimot tryller frem den ene løsningen etter den andre med SAS,Air Canada og Widerøe som løsning (bor i Haugesund). Husker jeg hadde det samme i sommer når jeg skulle booke tur til Chania, sas.no kunne ikke gjøre det mens flysas.com kunne gjøre det. Noen som har peiling på det her? Er jo utrolig frustrerende for oss som vil være litt lojale.
3. Middag på A Hereford Beefstouw. Verdt hver (danske) krone!
;)
Den kan du tyvärr stryka sedan en tid tillbaka om du inte åker in till centrala CPH :(
Jeg finner flighter HAUHAV på wf.no. men du finner bedre priser hvis du søker fra OSL. Det blir litt mange kombinasjoner fra HAU.
SAS.no vil ikke la meg booke OSL-EWR tur/retur i business.. Når jeg velger business på utreisen forsvinner muligheten for business på hjemreisen. Bug eller merkelig bookingklasseregel?
http://bildr.no/thumb/1264613.jpeg (http://bildr.no/view/1264613)
SAS.no vil ikke la meg booke OSL-EWR tur/retur i business.. Når jeg velger business på utreisen forsvinner muligheten for business på hjemreisen. Bug eller merkelig bookingklasseregel?
http://bildr.no/thumb/1264613.jpeg (http://bildr.no/view/1264613)
Prøv på wf.no, så finner du ut av det. Tipper bug.
EDIT: Ingen problem å booke denne billetten der.
Superhai
02-09-2012, 18:07
Når jeg velger business på utreisen forsvinner muligheten for business på hjemreisen. Bug eller merkelig bookingklasseregel?
Av en eller annen mystisk årsak så må du velge "Eco-Extra og Business" istedet for "Våre laveste priser" og trykke søk på nytt i feltet over.
Nå får jeg ikke logget på engang. Får beskjed om å ringe kundesenteret, som om det skulle komme til å skje...
Du har vel MP kort som er konvertert i fra Continental - i såfall støtter SAS ikke disse - og vil ikke gi mileage points. Løsningen for oss som har dette er å velge andre selskaper - har selv ombestillt mye til Lufthansa etter SAS opplyste at dette støtter de ikke og ikke kommer til å støtte disse.
Dette fungerer finfint nå iallefall.. Foret automaten på OSL før en SAS-flight med mitt MP-kort med GWxxxxx (altså tidl. OnePass) på tirsdag. Har ikke sjekket før nå, men poengene er kommet på konto.
Har ikke fått poeng for SK flighten codeshare LH for snart tre uker siden. Har nå sent til UA claim...håpløst system som får meg til å kutte ut SK helt framover og angrer på to flighter som allerede er booket .
Prøver å gå inn på "Se / endre bestilling" men får bare opp feilmeldingen
E-mail adresse ikke angitt. (1045)
:rolleyes:
Dette fungerer finfint nå iallefall.. Foret automaten på OSL før en SAS-flight med mitt MP-kort med GWxxxxx (altså tidl. OnePass) på tirsdag. Har ikke sjekket før nå, men poengene er kommet på konto.
UMxxxxxx virker fremdeles ikke hos SAS :angry:(Det United Mileage etter merger)
robertaas
11-09-2012, 09:41
SAS sender idag ut nyhetsbrev med link hvor man, om jeg skjønner det riktig, kan vinne en reise. Det var tydeligvis til en app på Facebooksidene som ikke fungerer. "This content is currently unavailable".
Har en anelse om at feilen ikke ligger hos Facebook...
Ikke fått denne mailen. Hva står det egentlig?
robertaas
11-09-2012, 09:58
"Bli med og velg: Sommerflyet 2013!
Vi gjentar fjorårets suksess og lanserer Sommerflyet 2013.
Vi har reservert kapasitet på ett av våre fly i sommer, slik at du kan være med å bestemme hvor flyet skal gå.
Stem frem din drømmedestinasjon her"
Oki, den fikk jeg også. Ser ikke helt hvordan du tolker den teksten som at du kan vinne en reise? :)
robertaas
11-09-2012, 10:09
Oki, den fikk jeg også. Ser ikke helt hvordan du tolker den teksten som at du kan vinne en reise? :)Ønsketenkning? :D
Det ser i alle fall ut som om mange tolker det slik om man skal dømme etter kommentarene på facebook.
robertaas
11-09-2012, 11:57
Fikk tips fra SAS om hvordan jeg skulle få det til å virke:
Hej igen, prova med att stänga ner internet och öppna på nytt
Så nå går jeg ned i kjelleren og slår over den store bryteren. Om dere skal ha gjort noe på Internett før jeg stenger så må dere skynte dere. :colgate:
<mod>
Minner om trådens tittel:
Om sas.no og alle de rare feilene
(ikke som alle de "rare tingene SAS gjør"....)
Det har blitt foretatt litt rydding
</mod>
Sånn delvis SAS-relatert, sånn delvis ikke..
Satt og surfet mye på Finn.no ikveld som var fin og flott som vanlig, BANG sa det..plutselig var hele skiten nede i 10 minutter og sånn etterhvert når saiten kommer opp er over 60% av vinduet dekket av den utdaterte SAS - reklamen og alt er gørrtregt.
Frister lite å booke en reise med SAS nå som jeg må gi opp surfinga.
Høres fint lite ut som en sas feil akkurat. Tviler på de har ødelagt siten til finn.no ;)
Men det er SAS som har valgt å ha en slik idiotisk reklame som fortreiger nettleseren noe sinnsykt. Har hatt det samme på VG Nett et-par ganger..
Ser at SAS omsider har fjernet 'Spør Eva', en av SAS ITs aller mest håpløse oppfinnelser. Velger å tro at min voldsomme slakt av Eva i en spørreundersøkelse var tungen på vektskålen, selv om all sunn fornuft tilsier at SAS IT ikke ante hvordan de kunne forbedre den.
Klassikeren var dog når man omsider kom frem til chat med det som - tilsynelatende - var en levende person på jobb, så ble man bedt om å ringe 05400 for så og si alle henvendelser. Snakk om drømmejobb!
Da har jeg funnet en "morsom" feil til. Eurobonus- og Travelpassystemene snakker tydeligvis ikke sammen. TPI årskort hele Norge skal gi automatisk gullkort hos SAS, men nå er jeg blitt den heldige innehaver av et Eurobonus sølvkort i stedet for, siden jeg ikke hadde opptjent nok poeng til gull. Er spent på hva som kommer ut av denne. Vil nødig gå vinteren i Nord-Norge i møte uten gull, ettersom dette gjør at jeg stort sett alltid kommer først i køen ved kanselleringer.
Får ta en feil til i dag..
En kamerat fløy til GZP med SK , første tur på mange år med dem( les 25% regelen ), siden han nå kan få 100 % på MP som et bidrag til å beholde Plat der.
Selvfølgelig kom ikke poengene, og gjorde claim på UA sitt skjema som bør funke. Fikk rask beskjed fra UA at SK ikke fløy til GZP !! Var ikke i bonus systemene.
Han kontaktet EuroBonus som bekrefet dette og der må man ta manuell behandling. Ja, ja hva hjelper det MP.... Han jobber med saken fortsatt... :cry:
Han sier at hans siste tur med SK blir til LYR med de siste EB poeng...
sail4fun
06-10-2012, 13:18
er dette er ua eller sk issue ?
SK, de har ikke lagt inn GZP i systemene for bonusreg for andre Starpartnere... EuroBonus sier det må reg manuelt hos dem for EB medlemmer, men hva hjelper det MP og UA.. Han vil prøve skriftlig med vedlagte BP..
Hadde selv en SK flight nylig med LH flightnummer. De resterende tre LH på turen til SOF gikk raskt inn. Men SK codeshare måtte jeg bruke skjemaet til UA og da tok det bare fire dager, så var de plass.
Uansett meget irriternde å måtte søke for alle SK flighter .. Alt annet går raskt inn. Det er visst noe som har blitt nevnt av de som kan det på forumet ,at SK ikke leser gamle CO kontoer under MP..
Sistnevnte skal være fikset..
Sistnevnte skal være fikset..
Det er bare delvis fikset MP konvert fra CO virker MP utstedt etter Merger virker ikke:angry:
Prøver å endre adresse i profilen min, men får bare denne feilmeldingen når jeg prøver å lagre:
No results found. Your search parameters may be inadequate. Please select city and membership level
Kan ikke se at den har noe som helst med saken å gjøre..
Nå kan vi ihvertfall konstatere at SAS har blitt et lavprisselskap :stir Fant denne på SAS sin hjemmeside...
Dette har ikke noe direkte med sas.no å gjøre, men er en sas-reklame som ikke henger helt på greit.
Teksten "SAS er ikke bare Europas mest punktelige flyselskap. Vi har flest avganger også"
kan enkelt tolkes som om SAS er flyselskapet i Europa som har flest avganger. Dette kan vel ikke stemme?
robertaas
09-10-2012, 10:48
Teksten "SAS er ikke bare Europas mest punktelige flyselskap. Vi har flest avganger også"
kan enkelt tolkes som om SAS er flyselskapet i Europa som har flest avganger. Dette kan vel ikke stemme?
Og det stemmer heller ikke at de er Europas mest punktlige, det de bruker til å dokumentere den påstanden er at de kom på 8. plass i en rangering for 2011, men fikk pris for å være best i underkategorien "Major Airlines". Det er en pris de også fikk for kåringen året før, men de skryter i reklamen om at de har fått den 3 år på rad med logikken "om den priskategorien hadde eksistert i 2009 ville de også fått den". At de strekker fakta litt vel langt her er et understatement. :old
Ser de nå på websiten bruker teksten "Europas Punktligste blandt de største" som er langt mere edruelig.
Litt mere On topic så har jeg de siste dagene fått store problemer med i det hele tatt å få opp websiden til SAS, og det via forskjellige aksesser så det er nok ikke bare meg. Kan ikke se at det er noen kampanjer for tiden som skulle gi denne sirupsfarten. Hva skjer?
Og det stemmer heller ikke at de er Europas mest punktlige, det de bruker til å dokumentere den påstanden er at de kom på 8. plass i en rangering for 2011, men fikk pris for å være best i underkategorien "Major Airlines". Det er en pris de også fikk for kåringen året før, men de skryter i reklamen om at de har fått den 3 år på rad med logikken "om den priskategorien hadde eksistert i 2009 ville de også fått den". At de strekker fakta litt vel langt her er et understatement. :old
Ser de nå på websiten bruker teksten "Europas Punktligste blandt de største" som er langt mere edruelig.
Litt mere On topic så har jeg de siste dagene fått store problemer med i det hele tatt å få opp websiden til SAS, og det via forskjellige aksesser så det er nok ikke bare meg. Kan ikke se at det er noen kampanjer for tiden som skulle gi denne sirupsfarten. Hva skjer?
For heller ikke opp noen av SAS sine sider - selv ikke den for det amerikanske markedet - Sorry - Server Overload. Mulig har det noe med at Kjos ikke liker sine Kabin ansatte;)
Edit: www.sas.dk virker normalt
For heller ikke opp noen av SAS sine sider - selv ikke den for det amerikanske markedet - Sorry - Server Overload. Mulig har det noe med at Kjos ikke liker sine Kabin ansatte;)
Edit: www.sas.dk (http://www.sas.dk) virker normalt
Prøvde meg på sas.dk, og det gikk bra helt til jeg skulle logge meg inn - der stanset det.
Men - wideroe.no funker som bare det, så der gikk bestillingen glatt igjennom!
Etter to elektriske brev og en sms fra SAS om at nå må det sjekkes inn, er dette resultatet repeterende gjennom ettermiddagen og kvelden.
Communication error - Please try again or contact check-in at airport.
Hva skal man si? God bedring??
Ingen skal si jeg ikke har prøvd, men ser fram til hasselfree reise med KLM i slutten av måneden.
Håk;o)n
Etter to elektriske brev og en sms fra SAS om at nå må det sjekkes inn, er dette resultatet repeterende gjennom ettermiddagen og kvelden.
De har hvertfall lagt ut beskjed om at det er problemer:
Det er for øyeblikket problemer med online check-in. Systemet er ustabilt. Vi jobber med att løse det så raskt som mulig.
Islending
15-10-2012, 01:21
Da tror jeg det er blitt fikset. Jeg fikk i hvertfall sjekket inn til min Oslo-flight i morgen nå nettopp.
robertaas
15-10-2012, 01:36
Det var en god del som merket de innsjekkingsproblemene.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10062235
"Dataproblemer skaper SAS-forsinkelser"
Av og til lurer jeg på om min mor (som ikke vet hvordan hun får punktum og komma i sms) jobber for SAS IT...
Er OLCI hos SAS bygget på Altea, eller er det SAS custom made?
robertaas
15-10-2012, 09:02
Av og til lurer jeg på om min mor (som ikke vet hvordan hun får punktum og komma i sms) jobber for SAS IT...Det er tradisjon de har i flere norske departementer at udugelige folk som ikke kan sies opp overflyttes til IS/IT "hvor de kan gjøre minst skade". Har de samme tradisjon i SAS?
Commuter
15-10-2012, 22:56
Det er tradisjon de har i flere norske departementer at udugelige folk som ikke kan sies opp overflyttes til IS/IT "hvor de kan gjøre minst skade". Har de samme tradisjon i SAS?
Jeg har sagt det før og sier det igjen.. Ja, SAS IT (CSC) overbeviser av og til med håpløse løsninger, men jeg er hellig overbevist om at de har begrenset mengden investeringer til et absolutt minimum siden halve IT stacken skal erstattes uansett.
Bare dust å bruke penger på noe som skal fases ut "snart".
Kjipt for kundene, men du kan regne med at SAS har gjort en analyse av kostnad ved litt nedtid og bugs kontra den enorme investeringen det ville vært å hacke til en 100 år gammel strikk-og-binders-løsning til dagens standard.
Jeg hater SAS sine sider som pesten, men jeg forstår godt hvorfor de er slik.
litt-amatør
18-10-2012, 19:35
Ok, dette kan være usaklig; men fy søren så provosert jeg blir når man er klar til å bestille rådyre c-billetter med SAS gjennom iPhone/iPad og SAS.no nekter å forstå Oslo som en kjent destinasjon. Mulig det er meg som er preget av å ha inntatt tre øl i forkant. Men det er provoserende... ;)
Ok, dette kan være usaklig; men fy søren så provosert jeg blir når man er klar til å bestille rådyre c-billetter med SAS gjennom iPhone/iPad og SAS.no nekter å forstå Oslo som en kjent destinasjon. Mulig det er meg som er preget av å ha inntatt tre øl i forkant. Men det er provoserende... ;)
Det er SAS' måte å få deg til å tenke deg om to ganger før du gjør det - det finnes tross alt mange bedre C-produkter enn SAS (særlig på IC) ;)
Hvis du booker noe annet, bør du ta screenshot av SAS sin bookingside med feilmeldinger, samt din nye bestilling med et annet selskap, og sende avgårde til SAS CR.
Flying-news
20-10-2012, 21:47
Hva hindrer egentlig SAS fra å bare legge ut IT-jobben på anbud eller noe i den duren, og så bygge alle sidene opp helt fra scratch?
SAS har faktisk gode IT-sider av og til - og da tenker jeg disse "korttids"sidene som dukker opp i forbindelse med kampanjer etc, feks når man skulle promotere youth-billettene ved å lage filmer og så vinne EB-poeng (om jeg husker rett). Disse sidene er visuelt fine, og jeg har aldri opplevd noe problemer med dem. Det er jo sånn det burde vært ellers også(!!)
Jeg har sagt det før og sier det igjen.. Ja, SAS IT (CSC) overbeviser av og til med håpløse løsninger, men jeg er hellig overbevist om at de har begrenset mengden investeringer til et absolutt minimum siden halve IT stacken skal erstattes uansett.
Hvor snart?
Noen som får til og kjøpe poeng??
Nytt etterregistreringsskjema på sas.no! Man kan nå også etterregistrere poeng fom. to uker etter reisen (tidl. tre).
CaptainMorgan
01-11-2012, 21:28
Finner en del skrivefeil på sas.no for tiden.
Sikkert noen som allerede har nevnt det, men her er et eksempel:
Takk for din interesse, har vi ingen tilbud for øyeblikket. Hvis du drømmer om å komme bort på en rabattert bonusreise, komme tilbake snart!
Link: http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/
Finner en del skrivefeil på sas.no for tiden.
Sikkert noen som allerede har nevnt det, men her er et eksempel:
Link: http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/
Den var stygg. Google translate?
CaptainMorgan
01-11-2012, 22:22
Den var stygg. Google translate?
Eller en av SAS' ansatte i Bangkok som har slått til med perfekt Thai-norsk :D
Commuter
04-11-2012, 23:41
Hvor snart?
Ingen anelse... Jeg har bare fått referert fra kollegaer som tidligere jobbet i CSC, nåværende ansatte, og andre i SAS at det er en vesentlig modernisering på gang.
I en slik situasjon ønsker man å minimere investeringene i en verdikjede som skal saneres, selv om det er litt smertefullt for kundene.
Hva er det nå da?
Det er ikke mulig å sjekke in på internet - Sjekk in på flyplassen
sail4fun
05-11-2012, 12:54
hm, ingen SMS til morgendagens flighter, vel gromsetene var ledige.
Håper ikke dette gjør utslag for SAS
"It-giganten CSC trimmer organisasjonen med ytterligere nedbemanninger i den danske virksomheten. "
http://www.idg.no/itbransjen/article258991.ece?nl=1
Da kommer den sikkert i morgen...fikk nettopp sms at jeg kunne sjekke inn på gårsdagen SK944 :rolleyes:
Da kommer den sikkert i morgen...fikk nettopp sms at jeg kunne sjekke inn på gårsdagen SK944 :rolleyes:
Da jeg fløj CPH-BLL lørdag fik jeg ingen sms og på BLL-CPH søndag fik jeg sms ca. 45 min før afgang og 5 minutter efter jeg havde tjekket ind i lufthavnen...
Det lader til at sms-systemet ikke kører helt stabilt.
Hadde samme greie i oktober, men i dag fikk jeg sms nesten på minuttet 22 timer før check-in.
Når jeg søker på sas.no etter reiser med tilslutninger med SAS sine partnere, så har siden begynnt å kalkulere EB poeng for hele reisen. Tidligere kom det kun opp når SK sto for hele reisen.... Liker forbedringen. Er det lenge siden dette kom?
Commuter
06-11-2012, 23:24
Trodde ikke dette var noe nytt. SMS-tjenestene - spesielt flight status - har vært ren bingo de siste månedene. Checkin kommer som oftest relativt punktlig (selv om jeg av og til får de etter avgang), men flight status bommer ofte brutalt.
Når jeg søker på sas.no etter reiser med tilslutninger med SAS sine partnere, så har siden begynnt å kalkulere EB poeng for hele reisen. Tidligere kom det kun opp når SK sto for hele reisen.... Liker forbedringen. Er det lenge siden dette kom?
På enkelte reiser, ja, men hvis du f.eks. legger inn en t/r til ZRH blir det kluss når LX flyr en av turene.
På enkelte reiser, ja, men hvis du f.eks. legger inn en t/r til ZRH blir det kluss når LX flyr en av turene.
Det kom ihvertfall opp med LH til Lisboa via FRAog MUC. Pluss til IAH vie EWR med UA. Men mye mulig det bare er de mest populære rutene som er lagt inn....
I forrige uke var jeg inne og endret dato på en bonusbillett - det var veldig enkelt og gikk greit.
Da jeg skulle velge sete, fikk jeg en feilmelding og beskjed om å prøve igjen.
Etter den tid har det samme skjedd hver gang jeg har skullet gå inn og se på og endre bestillingen - følgende feilmelding kommer opp:
Systemet kan for øyeblikket ikke behandle forespørselen din. Prøv på nytt. (9102)
Noen med kjennskap til systemet som vet hva dette betyr og hvordan jeg skal få tilgang til reisen?
:fly
Systemet kan for øyeblikket ikke behandle forespørselen din. Prøv på nytt. (9102)
Ikke ukjent, jeg fikk tilsvarende "prøv igjen senere" i 6 mnd en gang. Chat/telefon er kanskje det sikreste om det ikke løser seg innen rimelig tid.
SeatBelt
11-01-2013, 08:13
Flere som ikke får opp EuroBonus-sidene? Vært nede i to dager her i alle fall.
Null problem her.
Forsøgte at bestille EB-rejse igår aftes i flere timer, men gik kun meget sjældent resultater frem og sitet var ekstremt langsomt. Måtte opgive til sidst :( Blev smidt tilbage til forsiden 9 af 10 gange - og måtte starte med at indtaste ALT i søgefeltet igen. At smide en cookie med søgedata er åbenbart for avanceret for SAS :headbang
Jeg har hatt problemer ei hel uke med å få redigere en booking med Eurobonus.
Endret en booking - det gikk greit, men da jeg skulle legge inn setevalg fikk jeg beskjed om å prøve igjen senere. Det har jeg gjort hver dag i løpet av den siste uka uten hell. I går ringte jeg SAS og de ordnet det for meg. Det blir dyrt i lengden å ha folk ansatt for å hjelpe passasjerene med tjenester de helst bør og vil gjøre selv!
Jeg har hatt problemer ei hel uke med å få redigere en booking med Eurobonus.
Endret en booking - det gikk greit, men da jeg skulle legge inn setevalg fikk jeg beskjed om å prøve igjen senere. Det har jeg gjort hver dag i løpet av den siste uka uten hell. I går ringte jeg SAS og de ordnet det for meg. Det blir dyrt i lengden å ha folk ansatt for å hjelpe passasjerene med tjenester de helst bør og vil gjøre selv!
Er det ikke et velkendt problem at så snart man har lavet en ændring på en EB-booking, så er den låst og man kan ikke ændre mere på den online. Det har jeg ihvertfald oplevet alle de gange jeg har ændret en EB-booking og har været nødsaget til at ringe SAS :(
Man kan undre sig over at de ikke snart får styr på deres website og får bedre selvbetjeningsløsninger. Nu har man i årevis haft problemer med hundredevis af ting, men det er ikke meget der bliver forbedret. Næsten tværtimod.
Men men, hvis al udvikling skal gå i samme tempo som deres App-udvikling, så skal vi nok væbne os med tålmodighed nogle årtier endnu inden der bare er lidt forbedring at spore.
Er det 3 år App'en er "forsinket" nu? Og i al den tid har den "været på vej" og vi "giver besked så snart vi ved noget". Det må være den app i verdenshistorien der har taget længst tid at udvikle, men det er vel også en præstation i sig selv. Det må være pinligt at være ansat i kundeservice og skulle give sådanne svar gang på gang i så lang tid :cry:
Jeg kommer ikke inn på ´Mine Eurobonus-sider´. Får feilmeldingen ´Siden kan ikke vises´, har vedvart et par dager.
Er det 3 år App'en er "forsinket" nu? Og i al den tid har den "været på vej" og vi "giver besked så snart vi ved noget". Det må være den app i verdenshistorien der har taget længst tid at udvikle, men det er vel også en præstation i sig selv. Det må være pinligt at være ansat i kundeservice og skulle give sådanne svar gang på gang i så lang tid :cry:
Men dette er jo egentlig veldig SAS, da. Da har alltid vært mye flinkere til å lansere enn å implementere. Det er ikke få saker som er lansert med brask og bram, bare for å koke helt ut i kål når det kommer til stykket.
IT-trøbbel og SAS har vel snart folk sluttet å reagere på, ettersom dette er blitt en vane. En blir jo mer overrasket over om ting faktisk fungerer.
Jeg kommer ikke inn på ´Mine Eurobonus-sider´. Får feilmeldingen ´Siden kan ikke vises´, har vedvart et par dager.
Jeg har fått denne feilmeldingen hele uken....
Jeg har ofte fått feilmeldinger når jeg bruker Internet Explorer.
Men med f.eks. Opera går det nesten alltid bra. Jeg prøvde nettopp.:)
sail4fun
11-01-2013, 13:12
Samme her , feiler med IE, OK med Crome.
Og da kommer dere helt inn på "Mine EuroBonus-sider" også?
Får logget inn og åpnet mine sider, men når jeg (så) prøver Mine EuroBonus-sider for å se siste endringer i poengopptjeningen kan ikke siden vises.
Og da kommer dere helt inn på "Mine EuroBonus-sider" også?
Får logget inn og åpnet mine sider, men når jeg (så) prøver Mine EuroBonus-sider for å se siste endringer i poengopptjeningen kan ikke siden vises.
Funker som det skal i Firefox. Testa nettopp.
Jeg kom også helt inn nå, ser at mine ekstrapoeng for Pointbooster i høst også har kommet på konto
robertaas
21-01-2013, 12:53
Ved timeout eller feil sender SAS meg nå bestandig til sine russiske sider.
Travel Pass og innsjekk
Det er for øyeblikket ikke mulig å bestille Travel Pass eller å sjekke inn online. Vi jobber for å løse problemet, vennligst prøv igjen senere.
Sukk... De gjør det ikke enkelt for oss.
Sukk... De gjør det ikke enkelt for oss.
Nei, hvorfor skulle de det:lol:
Kom ikke inn på sas.no en gang med IE i formiddag.
Fremdeles ball med innsjekk.
Dag Viking
05-02-2013, 16:56
Nå gikk innsjekk greit, selv om det står på forsiden at det ikke er mulig. Layouten for innsjekk er endret, etter hva jeg kan se. I tillegg må man krysse av for at man er kjent med reglene for farlig gods i bagasjen.
Vil nok fortsatt være litt ustabilt inntil alle stasjoner er kuttet over til Altea. Deretter blir det nok mer stabilt.
The request could not be understood by the server due to malformed syntax. The client SHOULD NOT repeat the request without modifications.
Men klienten prøvde jo bare å se etter tilgjengelige reiser...
(enkelt søk på forsiden...)
Logge inn -> OK -> Trykke på "Mine sider" -> "Logget ut pga inaktivitet" -> Logge inn på ny -> "Allerede innlogget"
%#=%&%("?¤"#!!! :headbang
Logge inn -> OK -> Trykke på "Mine sider" -> "Logget ut pga inaktivitet" -> Logge inn på ny -> "Allerede innlogget"
%#=%&%("?¤"#!!! :headbang
Bytt til flysas.com. Pleier å funke for min del med nevnte problem...
FlightDeck
12-02-2013, 12:27
Så har "sjekk inn og velg sete"-funksjonen blitt oppdatert. SAS fikk et nytt innsjekkssystem for noen uker siden.
Dag Viking
12-02-2013, 12:40
Så har "sjekk inn og velg sete"-funksjonen blitt oppdatert. SAS fikk et nytt innsjekkssystem for noen uker siden.
Det skjedde 5. februar, se noen poster lenger opp.
Har 4 flighter med SAS i morgen, kan kun velge nytt sete på en av de ved innsjekk på nett. Det var mulig å få frem setekart tom søndag, men fra i går var det umulig når jeg gikk inn på min reservasjon. Nok en IT-glitch?
En dummybooking viser at det ikke ligger an til bytte av flytype.
Får bare håpe jeg ikke får noen naboer, så er setene bra nok de!
FlightDeck
12-02-2013, 13:52
Det skjedde 5. februar, se noen poster lenger opp.
Det var nytt system da jeg fløy i januar, tror det kom 22. januar eller noe sånt. Nye bagasjetager, boardingkort, etc.
Inntil Altea er 100% migrert inn, vil man se litt snags her og der. Det vil imidlertid løse seg når alle stasjonene er online.
Inntil Altea er 100% migrert inn, vil man se litt snags her og der. Det vil imidlertid løse seg når alle stasjonene er online.
Antar det tyder på CPH ikke er online? På de siste flightene mine har jeg ikke kunnet bytte sete på internettinnsjekk på videreforbindelser fra CPH, mens det fra OSL funker fint
Internett innsjekk har også hikke innimellom. Senest i går fikk jeg beskjed om at kun ene legget (av to) log seg sjekke inn på, og at reisen krevde papirbillett (!).
Får fremdeles ikke logget meg inn på mine reservasjoner - når det gjelder den ene av dem har systemet i over en måned bedt meg om å prøve igjen senere, hvilket jeg har gjort opp til mange ganger uten noen form for suksess.
Jeg får også problem med at jeg blir logget ut når jeg går inn i andre menyer og får så beskjed om at jeg allerede er logget inn når jeg gjøre det jeg blir bedt om - nemlig å logge meg inn.
MØKKASYSTEM - jeg kan ikke skjønne at SAS kan være bekjent av i år etter å levere et slikt makkverk. Det må da være noen kompetente som jobber i IT i bolaget!? :old
Har også irritert meg over å bli kastet ut og bedt om å logge inn igjen, for så å få beskjed om at jeg allerede er innlogget. :headbang
Da er turen over til WF eller DY kort...
Noe annet som irriterer meg for tiden er at SAS ber om tillatelse til å gjøre etter annet jeg ikke begriper hva er hver bidige gang jeg klikker på en flyavgang. Ikke klarer sidene å huske hvilken måned man har valgt for månedsvisning heller. :headbang
MØKKASYSTEM - jeg kan ikke skjønne at SAS kan være bekjent av i år etter å levere et slikt makkverk. Det må da være noen kompetente som jobber i IT i bolaget!? :old
Og det kan de ikke heller. Kanskje derfor de nå bytter alt av systemer til hyllevare istedefor programvare lagd på gutterommet.....
Internett innsjekk har også hikke innimellom. Senest i går fikk jeg beskjed om at kun ene legget (av to) log seg sjekke inn på, og at reisen krevde papirbillett (!).
Den er gammel, "papirbillett nødvendig" el.l. har jeg fått periodevis i to år.
Det nye jeg har fått på OSL er kvittering i gaten (selv om jeg har BP av papir) med påskrift "Seat change". Sete har da vært endret fra 2A til 2A eller 9F til 9F :rolleyes:
Noen som har opplevd at den nye oppgraderingsmuligheten finner ut at man plutselig er dobbelt så mange passasjerer i bookingen enn det som er realiteten? Vi er to som skal CPH-BKK, men sas.no mener vi er 4 og skal ha 100K poeng en vei for Y+ til C.... Sjekk bestilling viser så klart 2 passasjerer. Har også optiontown inne på denne.
Den er gammel, "papirbillett nødvendig" el.l. har jeg fått periodevis i to år.
Det nye jeg har fått på OSL er kvittering i gaten (selv om jeg har BP av papir) med påskrift "Seat change". Sete har da vært endret fra 2A til 2A eller 9F til 9F :rolleyes:
Får ofte den selv på ulike passasjerer. På Norwegian riktignok. Må være en bug i Altéa tipper jeg. Seat change fra 14A til 14A f.eks. Irriterende.
Superhai
13-02-2013, 09:30
Den skriver det ut på alle som ikke har skrevet ut BP på flyplassen.
Vet vi noe mer om planen for SAS' it-systemer etter at Norwegians tidligere IT-sjef begynte i SAS? Det var vel en tråd om det for en uke eller to siden, men foreligger det noen konkrete planer rundt hva som skal prioriteres?
Superhai
14-02-2013, 11:06
Vet vi noe mer om planen for SAS' it-systemer etter at Norwegians tidligere IT-sjef begynte i SAS? Det var vel en tråd om det for en uke eller to siden, men foreligger det noen konkrete planer rundt hva som skal prioriteres?
Foreløpig så skal man beslutte hvem som skal bli den nye hovedleverandøren etter CSC sin nåværende kontrakt går ut. Når det er gjort så blir det nok presentert satsningsområder.
Prøver å skrive ut boardingpass hjemme fra PCen. Får opp meldingen
Dersom du klikker på skriv ut-knappen, må du skrive ut og benytte dette boardingkortet når du går gjennom sikkerhetskontrollen i København. Hvis du ikke har tenkt å skrive ut boardingkortet og ta det med deg til flyplassen, bør du ikke skrive ut nå.
Greit nok, skal vel klare å ta den med, selv om jeg ikke skal gjennom sikkerhetskontrollen i CPH. Men noen utskrift får jeg ikke til.
Fly med oss
20-02-2013, 08:45
Da fikk jeg også kjenne på vreden til IT-systemene til SAS... Reiser til Tokyo i morgen, men når jeg prøver å se på bestillingen så får jeg følgende melding:
Vi finner ingen fremtidige bestillinger på din profil.
Update: Fant den ved å gå via "Andre bestillinger gjort uten at du var logget inn i din profil" selv om jeg har bestilt via sas.no.
Islending
21-02-2013, 16:54
Da fikk jeg også kjenne på vreden til IT-systemene til SAS... Reiser til Tokyo i morgen, men når jeg prøver å se på bestillingen så får jeg følgende melding:
Update: Fant den ved å gå via "Andre bestillinger gjort uten at du var logget inn i din profil" selv om jeg har bestilt via sas.no.
Samme har skjedd her...
Har tre fremtidige bestillinger (som alle var inne på mine sider før). De er nå forsvunnet... Nå må jeg lete meg frem til mine booking referanser... Møkkaside...
Kan bekrefte at mine bestillinger også har forsvunnet. De var der senest for en uke siden... at det går an!
Argh, Eurobonus-sidene er så vanvittig frustrerende!
Du snakker med Sabrina
Velkommen til SAS Reisesenter
- hva kan jeg hjelpe med?
Sabrina: Hei!
Hva kan jeg hjelpe til med?
Du skrev: Hei. Jeg forsøker å bestille nytt Eurobonus-kort, men blir til stadighet logget ut igjen. Når jeg forsøker å logge inn på nytt, får jeg feilmelding: "Allerede innlogget (270008)".
Sabrina: Hva er ditt EuroBonus nummer?
Du skrev: Jeg har forsøkt både sas.no og flysas.com. Eurobonus-nummeret mitt er X.
Sabrina: nytt kort er sendt ut
Sabrina: Er det noe annet jeg kan hjelpe med?
Du skrev: Flott, takk. Nei, det var bare det. Men du kan gjerne feilmelde til rette vedkommende at EB-sidene er svært vanskelig å bruke, fordi man hele tiden blir logget ut. Har forsøkt ulike nettlesere med samme resultat.
Sabrina: ja beklager for det, lukk siden helt igjen vent en liten stund(10-15min) så prøver du igjen
Sabrina: Takk for praten, og velkommen tilbake.
Sabrina SAS Norge har forlatt chatt dialogen.
Skjemaet er sendt.
Som om det hjelper...
admiralsommelier
28-02-2013, 13:08
%&¤#¤#
I dag vil altså ikke sas.no la meg bestille billett når eb.nr er involvert...hverken innlogget eller ei. Noen andre med samme problemet ?
%&¤#¤#
I dag vil altså ikke sas.no la meg bestille billett når eb.nr er involvert...hverken innlogget eller ei. Noen andre med samme problemet ?
Jeg prøver å booke billett hjem på mitt TPI nå, men får bare beskjed om at det er et teknisk problem, vennligst prøv senere. Lurer på om jeg må være her i helgen..
Tjekkede ind til min rejse imorgen og fik fejlmeldingen "ukendt fejl", men alt virkede nu fint.
Mon det var fordi det var så uvant for CSC ikke at få en fejlmelding at de bare for en sikkerheds skyld måtte vise en alligevel ;)
Maltwhisky
28-02-2013, 14:31
Tjekkede ind til min rejse imorgen og fik fejlmeldingen "ukendt fejl", men alt virkede nu fint.
Mon det var fordi det var så uvant for CSC ikke at få en fejlmelding at de bare for en sikkerheds skyld måtte vise en alligevel ;)
http://cafuego.net/sites/cafuego.net/files/error-no-error.png
http://cafuego.net/sites/cafuego.net/files/error-no-error.png
Haha. Muligvis det CSC havde i tankerne ;)
Kan bekrefte at mine bestillinger også har forsvunnet. De var der senest for en uke siden... at det går an!
Samme her, har en rekke bestillinger frem til juli, men borte er de. Ringte til SAS som bare beklaget at siden p.t. var nede (og det har den vært i snart 14 dager!!). Ble "beroliget" med at bestillingene finnes, ja, vel.Mulig jeg må be dem sende kopi av samtlige reiser som er booket. Makan til amatører!