Ytterligere 787 forsinkelser

Flightblogger har foresten vært hos Spirit og tatt endel bilder og kommer med litt informasjon om prosessene der

http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2009/09/inside-the-south-hangar-spirit.html

Spirit has earned a great deal of experience in building effectively to a high rate of production, but each 737 that leaves Wichita represents only the structure of the aircraft. A few blocks south Spirit is undertaking its most ambitious project yet, fabrication and integration of the forward fuselage (Section 41) of Boeing's 787 Dreamliner

Last edited:
Det settes inn mye engineering ressurser for å forsøke å holde nåværende plan.
Mange ingeniører er foreløpig tatt ut av 747-8I prosjektet for 787 prosjektet.
Konsekvensen er at 747-8I vil bli ytterligere forsinket med første flyging og levering til de første kundene vil først skje 4.kvartal neste år.
Siste Flight International har en interessant artikkel om utfordringene med 747-8I og forsinkelsene rundt denne.
Med opplistingen av problemene rundt 747-8I skal man ikke bli overrasket om det oppstår ytterligere forsinkelser her og.

Last edited:
Det forklares ganske godt her.

http://seattletimes.nwsource.com/html/boeingaerospace/2009513152_boeing22.html

There are 17 stringers on each upper wing, all of them subject to compression forces when the wings flex upward in flight. At the point where each stringer ends, close to where the wing and body of the plane are joined, those forces pull the stringer away from the skin.

2009512096.gif

Jøss - ser jo ut som benet til mannen min etter at han brakk det i 2004 og fikk halve utvalget av skruer og bolter til den lokale Jerniabutikken inn i leggen.

Det begynner å bli rimelig flaut å følge med på dette. Hadde nå bare Boeing vært ærlig med media og ikke tilbakeholdt viktig informasjon slik som har forekommet tidligere. Så kunne vi ihvertfall stole på hva som kommer ut av Boeings PR departement. Det gjør jeg ikke nå. Nekter å tro at B787 flyr i 2009, det har jeg trodd lenge. Jeg har ett $20 veddemål med en kompis i Seattle om first flight. Han vinner hvis flyet kommer i lufta før slutten av Feb 2010, og jeg vinner hvis det ikke skjer. Det ser mer og mer ut som om jeg vinner dette veddemålet.

Forholdet hvem hadde mest problemer/forsinkelser av A380 og B787, ser det ut som om B787 vinner ganske lett.

Jøss - ser jo ut som benet til mannen min etter at han brakk det i 2004 og fikk halve utvalget av skruer og bolter til den lokale Jerniabutikken inn i leggen.

15 år med stål og skruer i armen her, det funker som en kule. :p

-A

Lurer på hva Boeing selv tenker når de ser tilbake på den opprinnelige planen hvor 787 ikke var planlagt med mer enn 6-7 mndr fra first flight til første leveranse. Og det på et fly med helt ny teknologi og byggemåte. Var det virkelig ingen interne skeptikere som ropte varsko?

Forholdet hvem hadde mest problemer/forsinkelser av A380 og B787, ser det ut som om B787 vinner ganske lett.

Nå er vel A380 og B787 ganske forskjellige nisjer da. Boeing har nok hatt en altfor stram tidslinje, men nå vil jeg si B787 representerer noe ganske mer "moderne" enn hva A380 er.

Lurer på hva Boeing selv tenker når de ser tilbake på den opprinnelige planen hvor 787 ikke var planlagt med mer enn 6-7 mndr fra first flight til første leveranse. Og det på et fly med helt ny teknologi og byggemåte. Var det virkelig ingen interne skeptikere som ropte varsko?

Helt sikkert , men det har nok vært en overvekt av Ja-mennesker.

Ja men Boeing sa ogsaa at modifikasjonene er ferdig installert og statiske tester starter...og det er mere enn en maaned igjen av 2009 :)

Så med første flight i løpet av året, så er det muligheter for at de er ute og lufter seg i Januar også?

Back