Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Re: Wizzair med London Luton - Tromsø

Jeg bare ventet på at et lavprisselskap - i tillegg til Norwegian - skulle starte LON-TOS.

Mest sannsynlig var det vel at Easy eller FR ville starte en slik rute, men Wizzair var mest på hugget.

Det blir spennende å se om/hvordan dette påvirker DY/D8, eller om markedet er slik at det fint tåler det som tross alt ikke er alt for mange avganger totalt. Jeg tror vel uansett at det blir en god vinter for evnt Tromsøværinger som ville shoppe i London :)
 
Re: Wizzair med London Luton - Tromsø

Mest sannsynlig var det vel at Easy eller FR ville starte en slik rute, men Wizzair var mest på hugget.
)


Samtidig er jo Wizz allerede store i Norge og fly til TOS, men Easyjet ennå ikke har helt fått det til og Ryanair stort sett holder seg til TRF og OSL
 
Re: Wizzair med London Luton - Tromsø

Norwegian skal fly London Gatwick - Tromsø 2-4 ganger i uken i vinterprogrammet. Spørs om ruta er stor nok til denne konkurransen da?
 
Re: Wizzair med London Luton - Tromsø

Samtidig er jo Wizz allerede store i Norge og fly til TOS, men Easyjet ennå ikke har helt fått det til og Ryanair stort sett holder seg til TRF og OSL

Enig med deg her. Dog, denne ruta er ikke åpnet for å serve det norske markedet, dette er for briter på nordlys- og sledetur. Og da er det kanskje litt rart at Easyjet og Ryanair - som ikke bare er de største lavprisselskapene i Storbritannia og Irland, men størst i Europa - ikke satser. Både Wizz og DY satser jo på bortebane.

Norwegian skal fly London Gatwick - Tromsø 2-4 ganger i uken i vinterprogrammet. Spørs om ruta er stor nok til denne konkurransen da?

Hvis ruta hadde vært for det norske markedet så hadde det ikke vært sjanse. Men i og med at det først og fremst er briter som skal flys, så er mulighetene bedre. DY flyr jo allerede fra Gatwick på vinteren, i "konkurranse" med ganske mange charterflyvninger fra diverse flyplasser i Storbritannia.

God mulig at DY og Wizz har avtaler med turoperatører slik at en god del av setene allerede er solgt?
 
Re: Wizzair med London Luton - Tromsø

Jeg kan ikke huske annet enn charter, men KOG har større og skarpere hjerne enn meg :-)

Espen
 
Last edited:
Re: Wizzair med London Luton - Tromsø DES18

Det var charter og det var den tids lavprisruter. Rutemønsteret og avganger er omtrent like mange av dagens lo-cos.

Luton var charterplassen over charterplasser i England i mange år. Kjente størrelser som Court, Britannia (Exavia) og Monarch holdt hus der. Jeg fløy med Monarch Boeing 720 GEN-LTN-GEN sommeren 1975. Det var også andre som fløy mellom Norge og Luton, men jeg husker ikke alle. Dan-Air fløy vel til LGW, men LTN var alternativet nord for London mens Stansted fortsatt slet med at det var langt utenfor sivilisasjonen.
 
Re: Wizzair med London Luton - Tromsø DES18

Rutetidene er brukbare for de der oppe som ønsker en langhelg i London (fredag til mandag, med fri på mandagen)

London Luton – Tromso eff 14DEC18 2 weekly
W64479 LTN1310 – 1735TOS 320 15
W64480 TOS1805 – 2035LTN 320 15
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18

Ligger inne med en økning i kapasitet fra starten av januar 2020 ved at flytype endres fra A320 til A321
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18

A321 på TOS om vinteren med litt nervøse og "nye" Arktis piloter i mørket kan jo bli spennende å se regulariteten av.
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18

Nå har det jo allerede gått smertefritt for Wizz på GDN - TOS, så hvorfor skulle dette bli problematisk? Det var noen på forumet som malte fanden på veggen i den sammenhengen også. Kanskje dere tror været i Tromsø er verre enn det er? For eksempel ligger Tromsø langt unna arktisk klimasone.
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18

Nå har det jo allerede gått smertefritt for Wizz på GDN - TOS, så hvorfor skulle dette bli problematisk? Det var noen på forumet som malte fanden på veggen i den sammenhengen også. Kanskje dere tror været i Tromsø er verre enn det er? For eksempel ligger Tromsø langt unna arktisk klimasone.

TOS-GDN har vel gått med 320 frem til april har den ikke?
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18

Ja, og? Jeg bemerka bare at det var samme type innlegg ang. GDN - TOS.
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18

Nå har det jo allerede gått smertefritt for Wizz på GDN - TOS, så hvorfor skulle dette bli problematisk? Det var noen på forumet som malte fanden på veggen i den sammenhengen også. Kanskje dere tror været i Tromsø er verre enn det er? For eksempel ligger Tromsø langt unna arktisk klimasone.

Eh. Her var det mye rart.

Tromsø ligger ca 1,5 times flyvning unna arktisk klimasone (Vardø, for de som ikke visste det), og i all øvrighet vil jeg som naturviter og flyinteressert med rundt 40 timer i cockpit på 737 mellom Tromsø og diverse byer si at arktisk klima ikke er et problem for flyvere. Kulde alene definerer ikke en vanskelig innflyvning, og steder som feks Longyearbyen har sjeldent problemer med annet enn isete(glatt) rullebane. Longyearbyen kan nesten sammenliknes med en ørken, i forhold til nedbørsmengder. Longyearbyen ligger i en høyttrykkssone. Været er også forholdsvis rolig (forholdsvis).

Tromsø ligger i en kystsone dominert av lavtrykk. Været er urolig, og preges av at lavtrykkene presses mot Lyngsalpene, men ikke kommer seg videre, og dermed blir «liggende» over Tromsøya. På denne måten har Tromsø en snørekord satt i April på ca 2,4 meter dybde. Ytterligere hjulpet av et annet Tromsøfenomen: polare lavtrykk. Tromsøs plassering 1 time nord for polarsirkelen, gjør Tromsø ekstra utsatt for polare lavtrykk som pumper nedbør og vind innover kysten. Polare lavtrykk er notoriske for å være vanskelige å melde, vanskelige å forutse, vanskelige å fly i. De kommer plutselig, og de kommer hardt. På grunn av polare lavtrykk har den gjennomsnittlige Tromsøværing som flyr litt oftere enn 1 gang i måned gjerne opplevd omdirigering til Evenes, Bardufoss og Kiruna.

I tillegg til et hardt, og uforutsigbart, værmønster preget av mye nedbør, vind og uforventede stormer - ligger Tromsø flyplass på ei øy mellom høye fjell. Innflyvningen er bratt, en normal 3 graders glidebane er hindret av høye fjell. Derfor har mang en flyver blitt tatt på senga med å komme inn «hot and heavy» inn mot Tromsø. Manifisteringer av dette fenomenet har man opplevd ved for eksempel «S-innflyvning» med Air Berlins A330 (fløy i sikk-sakk for å miste fart og høyde), personlige rundturer på late 360-runder for å miste fart og høyde over Håkøya, eller generelle avbrutte landinger og overflyvninger. Dette skjer ikke bare fremmede utenlandske piloter, men også «norske» piloter hos Norwegian og SAS som flyr og har flydd Tromsø i 40år. Fordi Tromsø ER krevende, på flere måter enn 1.

Flott at Wizzair hittil ikke har hatt offentliggjorte problemer.
 
Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Enig i alt ovenfor, og derfor kunne jeg tenke meg å bo i Tromsø! Jeg elsker forøvrig polare lavtrykk, gir fantatisk flott skiføre #powderhunter [emoji3059] Mange morsomme innflyvinger for å unngå byger og vær :p

(Drar opp til Tromsø i morgen med jobb, meldt 20c og sol, det blir rart - har hovedsakelig vært der vinterstid!)
 
Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18

Nå har det jo allerede gått smertefritt for Wizz på GDN - TOS, så hvorfor skulle dette bli problematisk? Det var noen på forumet som malte fanden på veggen i den sammenhengen også. Kanskje dere tror været i Tromsø er verre enn det er? For eksempel ligger Tromsø langt unna arktisk klimasone.

Hvor langt Tromsø ligger unna arktisk klimasone har ingenting å si i denne sammenheng. Om vinteren sliter Tromsø ofte med stort snøfall med våt snø, som har langt større konsekvenser for bremseeffekten enn hva tørr snø har. Ser du lengre nord til Alta, Lakselv, Kirkenes eller Longyearbyen har ingen av disse like store utfordringer med denne typen nedbør, da det ofte er langt kaldere om vinteren der. I tillegg plages Tromsø ofte med polare lavtrykk fra nord/nordvest om vinteren, da det er lite som skjermer for disse.

Det sier seg selv at å komme med en tyngre A321 kan være langt mer utfordrende i slike forhold. Det er ikke noe særlig overraskende at Thomas Cook har vært å se i Kiruna med sin A321 en del ganger de siste vintersesongene. Det er heller ikke uten grunn at SAS både fjerner passasjerer (les: vekt) og nedgraderer fra -800 til -700 på enkelte vinterdager.
 
Back
Top