Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18
Nå har det jo allerede gått smertefritt for Wizz på GDN - TOS, så hvorfor skulle dette bli problematisk? Det var noen på forumet som malte fanden på veggen i den sammenhengen også. Kanskje dere tror været i Tromsø er verre enn det er? For eksempel ligger Tromsø langt unna arktisk klimasone.
Eh. Her var det mye rart.
Tromsø ligger ca 1,5 times flyvning unna arktisk klimasone (Vardø, for de som ikke visste det), og i all øvrighet vil jeg som naturviter og flyinteressert med rundt 40 timer i cockpit på 737 mellom Tromsø og diverse byer si at arktisk klima ikke er et problem for flyvere. Kulde alene definerer ikke en vanskelig innflyvning, og steder som feks Longyearbyen har sjeldent problemer med annet enn isete(glatt) rullebane. Longyearbyen kan nesten sammenliknes med en ørken, i forhold til nedbørsmengder. Longyearbyen ligger i en høyttrykkssone. Været er også forholdsvis rolig (forholdsvis).
Tromsø ligger i en kystsone dominert av lavtrykk. Været er urolig, og preges av at lavtrykkene presses mot Lyngsalpene, men ikke kommer seg videre, og dermed blir «liggende» over Tromsøya. På denne måten har Tromsø en snørekord satt i April på ca 2,4 meter dybde. Ytterligere hjulpet av et annet Tromsøfenomen: polare lavtrykk. Tromsøs plassering 1 time nord for polarsirkelen, gjør Tromsø ekstra utsatt for polare lavtrykk som pumper nedbør og vind innover kysten. Polare lavtrykk er notoriske for å være vanskelige å melde, vanskelige å forutse, vanskelige å fly i. De kommer plutselig, og de kommer hardt. På grunn av polare lavtrykk har den gjennomsnittlige Tromsøværing som flyr litt oftere enn 1 gang i måned gjerne opplevd omdirigering til Evenes, Bardufoss og Kiruna.
I tillegg til et hardt, og uforutsigbart, værmønster preget av mye nedbør, vind og uforventede stormer - ligger Tromsø flyplass på ei øy mellom høye fjell. Innflyvningen er bratt, en normal 3 graders glidebane er hindret av høye fjell. Derfor har mang en flyver blitt tatt på senga med å komme inn «hot and heavy» inn mot Tromsø. Manifisteringer av dette fenomenet har man opplevd ved for eksempel «S-innflyvning» med Air Berlins A330 (fløy i sikk-sakk for å miste fart og høyde), personlige rundturer på late 360-runder for å miste fart og høyde over Håkøya, eller generelle avbrutte landinger og overflyvninger. Dette skjer ikke bare fremmede utenlandske piloter, men også «norske» piloter hos Norwegian og SAS som flyr og har flydd Tromsø i 40år. Fordi Tromsø ER krevende, på flere måter enn 1.
Flott at Wizzair hittil ikke har hatt offentliggjorte problemer.