Wizz Air starter Tromsø - Gdansk

Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Det er jo positivt. Kanskje noen flere, tradisjonelle selskaper kan finne veien til TOS snart. Nå er jo både Lufthansa og Finnair (gjennom Widerøe) på plass, kansje man kan begynne å regne med KLM snart?
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Kan du gi en link til tallene, eller jobber du i Wizz?

Starling - location SVG
Wizzair har så vidt jeg vet, ingen ansatte i Norge.

Wizzair har stor trafikk på TRF også, hilsen Imm, som ikke jobber for Wizzair
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Starling - location SVG
Wizzair har så vidt jeg vet, ingen ansatte i Norge.

Wizzair har stor trafikk på TRF også, hilsen Imm, som ikke jobber for Wizzair��

Takk for at du forklarer det åpenbare. Jeg får gjøre det samme til deg: når noen snakker om hvordan en rute Tromsø-Gdansk går, og bor i Stavanger, så jobber du ikke som bakkemannskap og kan lese loadsheet før flyet går, da står vi igjen med at vedkommende har innsikt i selskapets bookingtall (og da jobber man vel vanligvis der) eller så har vedkommende funnet en kilde til bookingtallene som er offentlige og kan derfor dele en link.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Nå var vel litt av poenget til enkelte at de starter midt i vintersesongen. Jeg vil påstå at TOS er den lufthavnen i Norge med mest utfordrende vinterforhold,

Noe annet er jo det at A320 er langt mer sårbar på vinter ops, enn f.eks. B737.

Er ikke sikker på at Air Canada, JetBlue og/eller Frontier er enig i at A320 er ås veldig sårbar på vinteren...det finnes jo faktisk andre land og byer med skikkelig vinter hvor nettopp disse flyselspene flyr A320 daglig.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Finnair slet i begynnelsen, men skal ha fått orden på det.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Takk for at du forklarer det åpenbare. Jeg får gjøre det samme til deg: når noen snakker om hvordan en rute Tromsø-Gdansk går, og bor i Stavanger, så jobber du ikke som bakkemannskap og kan lese loadsheet før flyet går, da står vi igjen med at vedkommende har innsikt i selskapets bookingtall (og da jobber man vel vanligvis der) eller så har vedkommende funnet en kilde til bookingtallene som er offentlige og kan derfor dele en link.


Jeg vet ikke hva man kan se fra SVG, men fra Sandefjord kan man se hvor mange folk de har ombord med Wizzair fra TOS. Det skal mye jobb til for å få en eksakt statistikk, men man kan fort få en anelse på om flya har høyt eller lavt belegg.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Jeg vet ikke hva man kan se fra SVG

Det skjer at vi ser Solastranden:colgate:

Ellers så er vel uttalelser om belegg nokså generelt, høyt eller lavt, sier ikke mye om de tjener litt,mye, eller masse penger.
Jfr. Dy's SVG-WAW-SVG, ifølge pålitielige kilder hadde den bra belegg, hvorfor la de den ned da? Kanskje bedre inntekter andre plasser trass i bra belegg:8:
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Jeg vet ikke hva man kan se fra SVG, men fra Sandefjord kan man se hvor mange folk de har ombord med Wizzair fra TOS. Det skal mye jobb til for å få en eksakt statistikk, men man kan fort få en anelse på om flya har høyt eller lavt belegg.

Hvorfor kan bakkemannskap i andre byer se belegget hos et flyselskap på helt andre ruter? Med tanke på hans uttalelser vet han passasjerenes tilhørlighet (navn?) siden han sier det er mye polakker på ruta, ikke bare feriereisende. Er det normalt at man relativt enkelt kan få opp paxlist bakover (og framover?) i tid med navn og antall pax selv om du jobber i f.eks Aviator eller Menzies på en helt annen flyplass i en helt annen by i et helt annet land enn hva flyselskapet og ruten tilsier?
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Kort svar: ja.

Det kommer helt an på hvilke(n) tilgang(er) man har til diverse dataduppeditter. Du må huske at vi har flere her på forumet som jobber i stillinger som gir innsikt i slike detaljer uten at de kan/vil gå nærmere inn på hva og hvordan.

Som et eksempel kan det nevnes at driftssjefen i Avinor kan sitte hjemme i stua og (hvis han ikke skulle ha noe bedre å finne på) sjekke i real-time hvordan status er for kilometerstand og oljeskift på snefreseren i Båtsfjord. Og alle andre flyplasser.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Hvorfor kan bakkemannskap i andre byer se belegget hos et flyselskap på helt andre ruter?

Fordi man har tilgang til loadmeldinger som kommer inn til selskapet. Er mulig for meg som ansatt i Stavanger å sjekke load for TOS. Og ja, belegget for TOS er veldig bra, men om de tjenner penger er det kun Wizz som kan svare på.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Det skjer at vi ser Solastranden:colgate:

Ellers så er vel uttalelser om belegg nokså generelt, høyt eller lavt, sier ikke mye om de tjener litt,mye, eller masse penger.
Jfr. Dy's SVG-WAW-SVG, ifølge pålitielige kilder hadde den bra belegg, hvorfor la de den ned da? Kanskje bedre inntekter andre plasser trass i bra belegg:8:

Ja.
De eneste som vet om ei rute er lønnsom eller ikke er de som ser all info. Ikke bare passasjertall alene. Men høyt belegg er stort sett bra, og haltomme fly er stort sett ikke bra. Enkelt sagt. Tror de fleste forstår hva jeg mener, om man legger litt godvilje til. 😁
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Kort svar: ja.

Det kommer helt an på hvilke(n) tilgang(er) man har til diverse dataduppeditter. Du må huske at vi har flere her på forumet som jobber i stillinger som gir innsikt i slike detaljer uten at de kan/vil gå nærmere inn på hva og hvordan.

Som et eksempel kan det nevnes at driftssjefen i Avinor kan sitte hjemme i stua og (hvis han ikke skulle ha noe bedre å finne på) sjekke i real-time hvordan status er for kilometerstand og oljeskift på snefreseren i Båtsfjord. Og alle andre flyplasser.

Nei vet du, det hadde jeg aldri trodd at det faktisk kunne være flere på forumet med tilgang på diverse detaljer de ikke kan/vil gå nærmere innpå..... ;) Vet ikke om du kjenner til meg og min bakgrunn, men såpass har jeg både forstått og selv hatt innsikt i tidligere.
Det inntrykket jeg har fått er at det ikke skal være enkelt å få tilgang på slike tall, og at kun nødvendige personer i nødvendige stillinger skal ha tilgang på paxtall og paxnavn/info. For meg er det derfor nytt at en "generell" ansatt i Menzies/aviator skal ha tilgang på slik info helt uten å ha behov for det. Derfor er jeg overrasket over at det er slik, men jammen meg er Wizzair rund i kantene med sin interne info da altså :)
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Nei vet du, det hadde jeg aldri trodd at det faktisk kunne være flere på forumet med tilgang på diverse detaljer de ikke kan/vil gå nærmere innpå..... ;) Vet ikke om du kjenner til meg og min bakgrunn, men såpass har jeg både forstått og selv hatt innsikt i tidligere.
Det inntrykket jeg har fått er at det ikke skal være enkelt å få tilgang på slike tall, og at kun nødvendige personer i nødvendige stillinger skal ha tilgang på paxtall og paxnavn/info. For meg er det derfor nytt at en "generell" ansatt i Menzies/aviator skal ha tilgang på slik info helt uten å ha behov for det. Derfor er jeg overrasket over at det er slik, men jammen meg er Wizzair rund i kantene med sin interne info da altså :)

Det er ikke unikt for Wizzair.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Starling - location SVG
Wizzair har så vidt jeg vet, ingen ansatte i Norge.

Wizzair har stor trafikk på TRF også, hilsen Imm, som ikke jobber for Wizzair��

Jeg kjenner ingen i Wizzair, men jeg har en kompis som jobber i handling:)

Det stemmer som det nevnes her, de har tilgang til LDM's.

Jeg har ikke tilgang på noen tall selv, men den går "bra".:) Veldig flott for TOS!
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Noen som vet hvordan oppstarten har vært for Wizzair i TOS? Har jo vært litt ruskevær der oppe siden 16. desember :)
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Noen som vet hvordan oppstarten har vært for Wizzair i TOS? Har jo vært litt ruskevær der oppe siden 16. desember :)
Alle har landet i TOS, og samtlige utenom 23.desember landet før oppsatt ankomstid.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Noen som vet hvordan oppstarten har vært for Wizzair i TOS? Har jo vært litt ruskevær der oppe siden 16. desember :)

Sier du det? Jeg var personlig i Tromsø fra 19 Desember til 4 Januar og det var inget dårlig vær, kun lett snøfall. Det har vært et overraskende flott vær (basert på ~30 juleferieår tilbragt i Tromsø) hvor jeg måket oppkjørselen én eneste gang. Flyplassen har ikke hatt utfordringer relatert til vind eller vær i denne perioden, det eneste var vel 3 Januar hvor det var 1-2 sirklinger før landing for både SAS og Norwegian midt på dagen pga snøfall, mye trafikk og behov for å brøyte banen mellom landingene.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

De store snøfallene bruker jo å komme i mars, i slutten av samme måned øker de fra to til tre ukentlige, så da får vi vel se.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Så langt en problemfri oppstart for Wizz. Inntrykket mitt er at ruta blir svært godt brukt, og at folk nordpå også bruker den i direkte konkuranse med SAS/Norwegian. Det vil si at folk reiser via Gdansk og videre til både inn- og utland.

De ligger inne med to ukentlige igjen utpå vinteren. Dette er jo litt mot trenden på TOS, der regelen heller er flere ruteflygninger om vinteren.
 
Back
Top