Wizz Air starter Tromsø - Gdansk

Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Usikker på hvor alt dette kom fra, tror ikke du deltar i samme tråd som jeg gjør. For det du har skrevet ovenfor her er det ingen som har sagt eller påstått, utover du selv. Du bygger en stråmann som du argumenterer i mot. Lite matnyttig...

Jeg bare prøver å spore debatten in på det sporet som den bør være på .
Det er kun din udokumterte påstand om at Wizz ikke er i stand til å befly TOS . Jeg regner med at Norske og Polske tilsynsmyndighter har den fulle oversikt
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Jeg bare prøver å spore debatten in på det sporet som den bør være på .
Det er kun din udokumterte påstand om at Wizz ikke er i stand til å befly TOS . Jeg regner med at Norske og Polske tilsynsmyndighter har den fulle oversikt

Nei. Tvert i mot kommer du nå inn og sporer debatten helt ut på ville vide veger, hvor i all verden mener du jeg har sagt at Wizzair "ikke er i stand til å befly TOS"?
For å repetere meg selv:
"Jeg stiller meg skeptisk til selskapets driftsmetode (billige lowtimers + eksplosiv ekspansasjon + ultra low cost) + måneden ruten åpner."

Det står ikke at de ikke er i stand til det, som påstand. Veldig uheldig at du vrir på ord.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Nå har jeg bare 7-8 turer med Wizz de siste par år, og det er et h****** å fly med de grunnet trange forhold, men operasjonelt er det absolutt ingen grunn til å frykte at noe som helst ikke er på plass med tanke på prosedyrer. De flyr allerede på flere Vestlands flyplasser, og flere av disse kan være utfordrende nok, så de klarer nok TOS også om de vil.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Spenstig rutevalg!

Når det gjelder frykt for å bo under innflyvningen, så stiller jeg meg uforstående til det. Jeg har jobbet med Wizzair i mange år, og makan til nøyaktighet i rutinene har jeg aldri swrr noen sted! De virker for meg å være særdles proffe på det de gjør.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Spenstig rutevalg!

Når det gjelder frykt for å bo under innflyvningen, så stiller jeg meg uforstående til det. Jeg har jobbet med Wizzair i mange år, og makan til nøyaktighet i rutinene har jeg aldri swrr noen sted! De virker for meg å være særdles proffe på det de gjør.

With all due respect imm, så jobber du som bakkemannskap på en flyplass. Du sitter da ikke på Wizzairs OCC-senter, ei heller flyr du rundt for å teste MCC-nivået internt i selskapet. At ditt inntrykk fra bakkemannskapsarbeid (i mange år) med et selskap overall er positivt, det er jo fint. Men det er ikke en lakmustest på om selskapet gjør ting 100% riktig. Som kjent fra tidligere uttalelser (har du kanskje skiftet mening?) er jo også Ryanair en av de beste operatørene i verden i følge deg. Egentlig er alle selskaper som flyr til Torp helt uovertrufne, om man leser gjennom dine poster. Du er heldig som har en jobb hvor du er så strålende fornøyd og happy :)
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Joda, men man får et inntrykk av selskapet også om man kun er bakkemannskap.
Og jeg sier da også "ut fra det jeg ser". Som tross alt er noe bedre enn "jeg har hørt at...".

Ja, mitt inntrykk av Ryanair og Wizzair er at de er sykt nøye på å følge sine rutiner. Og slik er det ikke hos alle.
 
Last edited:
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Joda, men man får et inntrykk av selskapet også om man kun dr bakkemannskap.
Og jeg sier da også "ut fra det jeg ser". Som tross alt er noe bedre enn "jeg har hørt at...".

Ja, mitt inntrykk av Ryanair og Wizzair er at de er sykt nøye på å følge sine rutiner. Og slik er det ikke hos alle.

Jeg sitter også med samme erfaring som deg når det gjelder disse to selskapene. De er uhyre nøye med at prosedyrer følges og tolererer ikke avvik når det gjelder etterlevelse av krav. De har vel forstått at slurv og ulykker kommer til å være dødsstøtet for deres driftskonsept.
Men det er mulig at det ikke er dette som er poengene til Polaris.

Espen
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Du sitter da ikke på Wizzairs OCC-senter, ei heller flyr du rundt for å teste MCC-nivået internt i selskapet.

Hvis det er kravet for å mene noe her, så er det vel ikke veldig mange som kan mene noe? :p

imm er vel strengt tatt nærmere flyene enn noen av oss?


Det er overhodet ikke noe problem at du er skeptisk til dette, og det må du også få lov til å være, men det betyr jo ikke at de andre automatisk tar feil. Strengt tatt er det heller neppe noen riktig eller galt svar akkurat her
 
Last edited:
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Man kan få mange inntrykk av å jobbe på bakken. Både med tanke på service, punktlighet og ikke minst: sikkerhet. Og som Dispatcher, Gate Manager, eller hva nå enn tittelen skulle være, så kan det titt og ofte hende man er i kontakt med OCC, CLC, OPS, eller hva det nå måtte være, i tillegg til crew i både Cockpit og Kabin. Piloter som røyker i Cocpit gir for eksempel ikke et godt intrykk, og det på flere plan. (ja, jeg har sett piloter røyke i cocpit. nei, jeg forteller ikke hvem/hva/hvor her på forumet, det får holde med de innrapporterte avviksmeldingene)
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Hvis det er kravet for å mene noe her, så er det vel ikke veldig mange som kan mene noe? :p

imm er vel strengt tatt nærmere flyene enn noen av oss?

Det er overhodet ikke noe problem at du er skeptisk til dette, og det må du også få lov til å være, men det betyr jo ikke at de andre automatisk tar feil. Strengt tatt er det heller neppe noen riktig eller galt svar akkurat her

Nei, det er ikke noe "krav" på noe her inne. Og jeg sier ikke imm tar feil; tvert i mot. Han både skal ha lov, og står helt fri til, å synes at Wizzair og Ryanair er de mest uovertrufne fantastiske selskapene med den beste driftsformen i Europa.

Men det er noe som heter kontekst og se litt an hva det er slags samtale vi har her.
Det ene er å snakke om Wizzair generelt: det hører til en tråd ala "Generelt å reise om Wizzair".
Det andre er denne tråden, hvor det spesifikt handler om Tromsø, og hvor det spesifikt kommer svært mange svar på min ytring av bekymring/skepsis for selskapets evne til trygge operasjoner i vinterhalvåret. At en bakkemannskaps-ansatt i Vestfold har et generelt godt inntrykk av hyggelige flyvende ansatte (både cockpit og cabin crew) er således svært lite relevant for dette spesifikke tilfellet.
Ytterligere, men jeg tar høyde for at det kan være en feiltolkning fra meg, leser jeg hans påstand som en slags "justification" (/svar) til min påstand. Et slags "du tar feil, fordi jeg vet det ut i fra mitt arbeid". Mulig jeg leser feil, men ut i fra dette forstår jeg det som at man forsøker å argumentere mot mitt ståsted. Og som jeg da skriver, beklager, men det inntrykket man får gjennom å jobbe som mottaksstasjon for flyselskapet i utlandet det er ikke et inntrykk som overlapper det jeg snakker om, ei heller noe som gjør at jeg slipper alt jeg holder i for å si "åååå nei men DA SÅ" :)
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

For de som tåler Wizz og denslags, så byr jo dette på nye muligheter. Det er ei ganske spenstig satsing fra TOS, sammenligna med det meste av utenlandstrafikk på TOS: charter, sesongbasert, lav frekvens og vekslende rutetider er stikkord.

Ruta får sikkert en "boost" i starten fordi det er få utenlandsruter, og fordi det sikkert er mange polakker som øyner en mulighet til en tur hjem. I tillegg åpner jo ruta opp for fly videre via Gdansk. Flytida ut fra TOS vil innebære overnatting i så fall, tilbake er det fine tider. Wizz og Ryanair, som begge er store i Gdansk har ruter i områder som SAS og Norwegian dekker dårlig, ikke bare i sør og øst, men også deler av Tyskland, Belgia, Nederland og Storbritannia.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Med kvaliteten på pilotene (hvilket ikke er spekulativt, det er konkret og bekreftet)

Når mange av pilotene hos Wizzair er så uegnet til sitt arbeid at andre selskaper ikke er interesserte i å ansette de, særlig etter testing i simulator, så sier det sitt om nivået internt i selskapet. Det er ikke usannhet, det er fakta. Selvsagt legger jeg ikke fram navn og CV til personene som har fortalt meg og vist meg dette.

Bare så det er klart, dette er ikke meninger, men påstander.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Nei. Tvert i mot kommer du nå inn og sporer debatten helt ut på ville vide veger, hvor i all verden mener du jeg har sagt at Wizzair "ikke er i stand til å befly TOS"?
For å repetere meg selv:
"Jeg stiller meg skeptisk til selskapets driftsmetode (billige lowtimers + eksplosiv ekspansasjon + ultra low cost) + måneden ruten åpner."

Det står ikke at de ikke er i stand til det, som påstand. Veldig uheldig at du vrir på ord.

Jeg vil ha meg frabedt slike utsagn som Polaris kommer med om meg. Jeg er godt innenfor det dette egentlig handler om: at Polaris setter stor spørsmålstegn ved om Wizz kan operer sikkert in/ ut fra TOS. Du sier jo selv at du er bekymret for de som bor under innflygingen til TOS når Wizz kommer. At de ikke er vant til 4 grader innflyging osv. Du må gjerne fortsette å kverulere mine utsagn men jeg har tiltro til at alle flyselskap som opererer innen EU området har sine kvalifikasjoner og rutiner på plass til å operere ut/ inn fra en ikke helt standard flyplass.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Nei, det er ikke noe "krav" på noe her inne. Og jeg sier ikke imm tar feil; tvert i mot. Han både skal ha lov, og står helt fri til, å synes at Wizzair og Ryanair er de mest uovertrufne fantastiske selskapene med den beste driftsformen i Europa.

Men det er noe som heter kontekst og se litt an hva det er slags samtale vi har her.
Det ene er å snakke om Wizzair generelt: det hører til en tråd ala "Generelt å reise om Wizzair".
Det andre er denne tråden, hvor det spesifikt handler om Tromsø, og hvor det spesifikt kommer svært mange svar på min ytring av bekymring/skepsis for selskapets evne til trygge operasjoner i vinterhalvåret. At en bakkemannskaps-ansatt i Vestfold har et generelt godt inntrykk av hyggelige flyvende ansatte (både cockpit og cabin crew) er således svært lite relevant for dette spesifikke tilfellet.
Ytterligere, men jeg tar høyde for at det kan være en feiltolkning fra meg, leser jeg hans påstand som en slags "justification" (/svar) til min påstand. Et slags "du tar feil, fordi jeg vet det ut i fra mitt arbeid". Mulig jeg leser feil, men ut i fra dette forstår jeg det som at man forsøker å argumentere mot mitt ståsted. Og som jeg da skriver, beklager, men det inntrykket man får gjennom å jobbe som mottaksstasjon for flyselskapet i utlandet det er ikke et inntrykk som overlapper det jeg snakker om, ei heller noe som gjør at jeg slipper alt jeg holder i for å si "åååå nei men DA SÅ" :)

Dette er tull og tøys Polaris.
Jeg sier ikke noe om driftsformen verken om Ryanair eller Wizzair. Den har jeg ingen formening om. Jeg sier de er sykt nøye på å følge sine rutiner på alt jeg ser de gjør, og det er Ganske mye. Det gir et godt inntrykk av sikkerheten. En ting er å ha rutiner, en annen ting er å følge de. Wizzair og Ryanair har både rutinene på plass, og de blir fulgt fra A til Å over alt der jeg kan se.

Mine erfaringer baserer seg ikke på "å møte hyggelige ansatte".
Hvor all verden tar du det fra, at mine erfaringer er basert på dette? Du går langt over streken i å fordumme andre som ikke har ditt syn.
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Oi, Wizz av alt i verden... Med oppstart i Desember, mørketid og verste værmåneden. Uten noen oppvarming og tilvenning til flyplassen i mer rolige måneder. Med kvaliteten på pilotene (hvilket ikke er spekulativt, det er konkret og bekreftet) så er jeg litt bekymret for familiens hus som ligger i innflyvningsleia. Satser på at det går bra...

Men fint for de som ikke bryr seg om kvalitet, bare kvantitet :)
At noen er engstelige og bekymret når de sitter i et fly høyt opp i luften har jeg hørt om. At noen i tillegg er bekymret for å bli truffet av fallende fly tror jeg ikke jeg har hørt om før. Blir nesten som en dobbeltsidig lungebetennelse dette.
Nei, fint om det kunne blitt ryddet i denne tråden.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Når vi er kommet så langt at innleggene er kommentering av den særdeles ufruktbare diskusjonen om hvem som kan hevde hva og hvilken kategori det faller inn under, og om en har grunn til å la seg fornærme, så foreslår jeg at moderatorene tar affære.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Sakset fra AIP-Norge, ENTC AD 2.23:
Flyoperatør skal sette særskilte krav til trening og
besetningskvalifikasjoner, REF EASA AMC1 ORO.FC.105.
For operatører som opererer jetdrevne fly i perioden
- 15 OCT - 30 APR: CAT C
- 1 MAY - 14 OCT: CAT B
For operatører som opererer andre flytyper er kravet CAT B hele
året.

"jeg har tiltro til at alle flyselskap som opererer innen EU området har sine kvalifikasjoner og rutiner på plass til å operere ut/ inn fra en ikke helt standard flyplass."

Det har jo EU også, og ikke minst bemanningsselskapene der de betalende pilotene er "ansatt". Men det er vel så som så med erfaringsnivået, og selv om alle kvalifikasjoner sikkert er oppfylt på papiret, er det klart at man bør ha noen polare lavtrykk på baken før man lander like sikkert på Langnes som i Barcelona. Sannsynligvis går det nok bra, men jeg vil nok tro at margin-grensene presses lenger hos en betalende (pay-to-fly) 2P og en kaptein som mangler erfaring fra Nord-Norge enn hos de besetningene som har noen års erfaring med vinteroperasjoner nordpå.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Det har jo operert f,eks, tyrkiske og spanske charterselskaper til Tromsø i årevis uten at noen har fått de i hue. Får de trøbbel, diverter de. Ikke verre enn det.
 
Sakset fra AIP-Norge, ENTC AD 2.23:
Flyoperatør skal sette særskilte krav til trening og
besetningskvalifikasjoner, REF EASA AMC1 ORO.FC.105.
For operatører som opererer jetdrevne fly i perioden
- 15 OCT - 30 APR: CAT C
- 1 MAY - 14 OCT: CAT B
For operatører som opererer andre flytyper er kravet CAT B hele
året.

"jeg har tiltro til at alle flyselskap som opererer innen EU området har sine kvalifikasjoner og rutiner på plass til å operere ut/ inn fra en ikke helt standard flyplass."

Det har jo EU også, og ikke minst bemanningsselskapene der de betalende pilotene er "ansatt". Men det er vel så som så med erfaringsnivået, og selv om alle kvalifikasjoner sikkert er oppfylt på papiret, er det klart at man bør ha noen polare lavtrykk på baken før man lander like sikkert på Langnes som i Barcelona. Sannsynligvis går det nok bra, men jeg vil nok tro at margin-grensene presses lenger hos en betalende (pay-to-fly) 2P og en kaptein som mangler erfaring fra Nord-Norge enn hos de besetningene som har noen års erfaring med vinteroperasjoner nordpå.

Vanskeligere er det ikke! Takk for at du er interessert i sak og ikke person :)
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Wizz starter ruten TOS-GDN. Første avgang den 16 desember, 2 ganger i uka (tirsdag og lørdag). Fra sommeren øker frekvensen til 3 ganger i uka med avganger også på torsdag.

Billigste billetter koster ca. 150 NOK t/r med Wizz Discount Club.


Det er fra desember 2017, og billigste billett t/r TOS-GDN er 290 hva jeg kan se. Det er en slitsom dag i luften å ta av der nede 19:35 og ikke lande i Gdansk før 00:55, spesielt om du treffer riktig dag i Nord-Norge. Blir spennende å se dette her.

Jeg tipper de gjør som Germania og sender eliten først for å trakke sporet for resten :-)
 
Back
Top