Oi, Wizz av alt i verden... Med oppstart i Desember, mørketid og verste værmåneden. Uten noen oppvarming og tilvenning til flyplassen i mer rolige måneder. Med kvaliteten på pilotene (hvilket ikke er spekulativt, det er konkret og bekreftet) så er jeg litt bekymret for familiens hus som ligger i innflyvningsleia. Satser på at det går bra...
Men fint for de som ikke bryr seg om kvalitet, bare kvantitet![]()
Nå får du ta deg en bolle Polaris, Wizz Air har operert i mange land med utfordrende vær, blant annet Norge og Værnes i årevis. Unødvendig å spre usannheter om alle selskaper du ikke liker!
Jeg har like mye rett som alle andre å ha en mening om flyselskaper. Wizzair bygger sitt eget rede, det er ikke min feil. Når mange av pilotene hos Wizzair er så uegnet til sitt arbeid at andre selskaper ikke er interesserte i å ansette de, særlig etter testing i simulator, så sier det sitt om nivået internt i selskapet. Det er ikke usannhet, det er fakta. Selvsagt legger jeg ikke fram navn og CV til personene som har fortalt meg og vist meg dette.
Det er flott at de har operert på Værnes i åresvis, men operativt kan ikke Værnes sammenliknes med Tromsø. Værnes har ikke 4* glideslope med fjell tett rundt hele flyplassen. Værnes har ikke polare lavtrykk slik det er i Tromsø. Værnes har rullebane på 2500-3000m, Tromsø har knapt 2400m. Det må være lov å ytre bekymring.
Flere norske flyplasser Wizz Air opererer fra har kortere rullebane enn TOS (AES, MOL, HAU og KRS).
Ellers er jo påstandene om det "lave nivået" blant Wizz Airs piloter bare påstander som da ikke lar seg dokumentere. Skittkasting og ryktespredning er ikke akkurat ukjent innen flybransjen, så jeg forholder meg skeptisk til slikt.
Nå får du ta deg en bolle Polaris, Wizz Air har operert i mange land med utfordrende vær, blant annet Norge og Værnes i årevis. Unødvendig å spre usannheter om alle selskaper du ikke liker!
Merkelig oppførsel fra en moderator. Jeg ser ikke hvilke usannheter Polaris kommer med. Vennligst utdyp det med fakta, hvis du kan. Nord-Norge byr på mer utfordringer enn Sør-Norge der Wizz nå flyr til. Værnes f.eks har 2999m bane og det eneste krevende der er vind fra syd-øst. I Tromsø har man litt mer å tenke på. Polare lavtrykk med hissige snøbyger med påfølgende brøyting, 4 graders glidebane i begge retninger, kort og glatt rullebane (LDA mellom 2003m og 2391m). Faller derimot breaking action under medium blir LDA bare 1700m. Ofte har også alternative landingsplasser drittvær når det står på der oppe.
Hvem som helst kan fly til TOS på sommerstid. På vinteren derimot gjelder det å holde tunga rett i munnen.
Wizzair har veldig lite erfaring med disse forholdene.
Skulle kanskje brukt andre ord..., men er ganske lei av at visse personer her på forumet konstant kommer med påstander om hvor dårlig, uerfaren osv. om diverse selskaper de ikke liker. Derfor skrev jeg det slik.
Oi, Wizz av alt i verden... Med oppstart i Desember, mørketid og verste værmåneden. Uten noen oppvarming og tilvenning til flyplassen i mer rolige måneder. Med kvaliteten på pilotene (hvilket ikke er spekulativt, det er konkret og bekreftet) så er jeg litt bekymret for familiens hus som ligger i innflyvningsleia. Satser på at det går bra...
Men fint for de som ikke bryr seg om kvalitet, bare kvantitet![]()
For meg høres det ut som du er bitter fordi du ikke fikk sitte på jumpseat i cockpit sist du reiste med dem :colgate:
Hvorfor skal du rake ned på alt som ikke omhandler favoritt selskapet ditt? Jeg leser jo ikke annet en drittkasting fra deg. Du sprer rundt løgner og feilaktige påstander om Norwegian, Ryanair og flyviking i ett sett.
Greit nok at du har egne meninger, men dette her var å ta det litt langt.
Wow, for et angrep altså![]()
For det første har jeg aldri flydd Wizzair, og ikke har jeg behov å sitte jumpseat hos de heller. Med mine 187 flyvninger på jumpseat så langt i livet så er jeg relativt metta og fornøyd, trenger ikke mer.
Siden du tydeligvis vet så mye om meg; hva er favoritt-flyselskapet (uten mellomrom) mitt? Og hvor har jeg skrevet "løgner og feilaktige påstander" om Norwegian og Ryanair? FlyViking er det Luftfartstilsynet og Arbeidstilsynet som har levert inn beskjed til, om å rette opp alvorlige feil og mangler. Det ække jeg som har gjort![]()
Synes du det er rart at du mottar noen vindkast i din retning?
Jeg har full forståelse og respekt for at du har en håndfull av selskaper som dine favoritter, men du trenger da ikke å dra enkeltselskaper ned basert på informasjon du påstår at du har, men ikke har noen skriftlige kilder å henvise til?
Jeg leste endel andre påstander her inne om at Norwegian hadde fått en gjeng flygere i retur fra Virgin, fordi VIR mente at disse flygerne ikke holdt den standarden som var forventet.
Det betyr jo ikke at Norwegian som selskap skal fortjene å få et stempel som et useriøst selskap som heller ikke burde få fly til Tromsø? Da er det nok endel medlemmer her inne som det hadde truffet ganske personlig. Rykter er enkle å spre. Man trenger bare et tastatur og en vilje for å vri litt på sannheten.
Jeg vet ikke hva slags informasjon du sitter på, men basert på dine tidligere uttalelser, så kommer jeg ikke til å ta ordet ditt for det iallefall.Men det er nå bare min egen mening.
Jeg har stor respekt for flygere i SAS, Norwegian og andre selskaper som har lang og bred erfaring med flygning i Nord-Norge og de utfordringene som det medbærer.
Men jeg synes det er en mangel på respekt for alle de flygerne i Wizzair som møter opp på jobb hver dag, og som gjennomfører sin flygning trygt og i henhold til regelverket. De har allerede operert i en år-rekke fra flere flyplasser i Norge, som også har korte rullebaner og utfordrende vær-forhold. Det synes jeg, basert på hva jeg vet om selskapet, at fortjener en tommel opp til at de nå ønsker å fly til Tromsø.
Det et sjelden jeg poster noe i mange av de "tåpelige" diskusjonene her på forumet men dette her går jo over alle grenser i " skittkasting "
Når det er sagt så er jo dette bare avansert synsing om et flyselskap og deres rutiner ved oppstart av en ny rute. Wizz Air har neppe til hensikt å starte opp flygninger til TOS uten å kvalitetsikre operasjonen gjennom skoling,rute- utsjekk etc. De driver neppe med "kamikaze" flyginger noen steder og de har faktisk en sikker daglig operasjon. Jeg ser ikke at dette skal bli så skummelt som det antydes.ld