Wizz Air starter Tromsø - Gdansk

Stoarn

ScanFlyer Silver
Wizz Air starter Tromsø - Gdansk

Wizz starter ruten TOS-GDN. Første avgang den 16 desember, 2 ganger i uka (tirsdag og lørdag). Fra sommeren øker frekvensen til 3 ganger i uka med avganger også på torsdag.

Billigste billetter koster ca. 150 NOK t/r med Wizz Discount Club.
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Med A320 ser det ut som. Grei vekst for TOS på utenriksfronten i det siste, som vel ha gått fra nærmest ingenting, til en håndfull europeiske destinasjoner etterhvert
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Oi, Wizz av alt i verden... Med oppstart i Desember, mørketid og verste værmåneden. Uten noen oppvarming og tilvenning til flyplassen i mer rolige måneder. Med kvaliteten på pilotene (hvilket ikke er spekulativt, det er konkret og bekreftet) så er jeg litt bekymret for familiens hus som ligger i innflyvningsleia. Satser på at det går bra...

Men fint for de som ikke bryr seg om kvalitet, bare kvantitet :)
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Blir vel en favoritt blant de lokale polakkene som jobber i Tromsø og omegn, her som på alle de andre destinasjonene i Norge. Som for øvrig begynner å bli meget imponerende i antall, sikkert til irritasjon for DY: Det var jo egentlig dette de forsøkte å få til da de opprettet sin egen Warszawa-base for mange år siden.

Grattis til TOS som tydeligvis også har kastet vaffeljernet som eneste markedsføringstiltak :)
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Oi, Wizz av alt i verden... Med oppstart i Desember, mørketid og verste værmåneden. Uten noen oppvarming og tilvenning til flyplassen i mer rolige måneder. Med kvaliteten på pilotene (hvilket ikke er spekulativt, det er konkret og bekreftet) så er jeg litt bekymret for familiens hus som ligger i innflyvningsleia. Satser på at det går bra...

Men fint for de som ikke bryr seg om kvalitet, bare kvantitet :)

Nå får du ta deg en bolle Polaris, Wizz Air har operert i mange land med utfordrende vær, blant annet Norge og Værnes i årevis. Unødvendig å spre usannheter om alle selskaper du ikke liker!
 
Last edited:
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Nå får du ta deg en bolle Polaris, Wizz Air har operert i mange land med utfordrende vær, blant annet Norge og Værnes i årevis. Unødvendig å spre usannheter om alle selskaper du ikke liker!

Hvorfor går du som moderator inn med brukerdebatt?

Jeg har like mye rett som alle andre å ha en mening om flyselskaper. Wizzair bygger sitt eget rede, det er ikke min feil. Når mange av pilotene hos Wizzair er så uegnet til sitt arbeid at andre selskaper ikke er interesserte i å ansette de, særlig etter testing i simulator, så sier det sitt om nivået internt i selskapet. Det er ikke usannhet, det er fakta. Selvsagt legger jeg ikke fram navn og CV til personene som har fortalt meg og vist meg dette.

Det er flott at de har operert på Værnes i åresvis, men operativt kan ikke Værnes sammenliknes med Tromsø. Værnes har ikke 4* glideslope med fjell tett rundt hele flyplassen. Værnes har ikke polare lavtrykk slik det er i Tromsø. Værnes har rullebane på 2500-3000m, Tromsø har knapt 2400m. Det må være lov å ytre bekymring.

Men det får være så, jeg noterer at myhrair ikke liker min mening, aksepterer det og tenker at det er bedre å diskutere ruten enn å gå inn i skittkasting :) Tromsø har fått mange interessante utenlandsruter nå i det siste; Split, København og Frankfurt. Impressive :)
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Fakta: Værnes har en bane på ca 2450m, og en GS inn til 27 på 3,4 grader. Forøvrig er Værnes unik i vind fra sørøst.
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Jeg har like mye rett som alle andre å ha en mening om flyselskaper. Wizzair bygger sitt eget rede, det er ikke min feil. Når mange av pilotene hos Wizzair er så uegnet til sitt arbeid at andre selskaper ikke er interesserte i å ansette de, særlig etter testing i simulator, så sier det sitt om nivået internt i selskapet. Det er ikke usannhet, det er fakta. Selvsagt legger jeg ikke fram navn og CV til personene som har fortalt meg og vist meg dette.

Det er flott at de har operert på Værnes i åresvis, men operativt kan ikke Værnes sammenliknes med Tromsø. Værnes har ikke 4* glideslope med fjell tett rundt hele flyplassen. Værnes har ikke polare lavtrykk slik det er i Tromsø. Værnes har rullebane på 2500-3000m, Tromsø har knapt 2400m. Det må være lov å ytre bekymring.

Flere norske flyplasser Wizz Air opererer fra har kortere rullebane enn TOS (AES, MOL, HAU og KRS).

Ellers er jo påstandene om det "lave nivået" blant Wizz Airs piloter bare påstander som da ikke lar seg dokumentere. Skittkasting og ryktespredning er ikke akkurat ukjent innen flybransjen, så jeg forholder meg skeptisk til slikt.
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Flere norske flyplasser Wizz Air opererer fra har kortere rullebane enn TOS (AES, MOL, HAU og KRS).

Ellers er jo påstandene om det "lave nivået" blant Wizz Airs piloter bare påstander som da ikke lar seg dokumentere. Skittkasting og ryktespredning er ikke akkurat ukjent innen flybransjen, så jeg forholder meg skeptisk til slikt.

Helt riktig, alle flyplasser har sine spesielle forhold. Norge er et værhardt land, med særegenheter i alle kriker og kroker. Merk deg at jeg derfor spesifiserte det helt, helt nøyaktig hva jeg anser som spesielt med Tromsø. (Les innlegget du quoter igjen, så vil det også skinne gjennom). Målet var ikke å si at Tromsø er den eneste vanskelige flyplassen i Norge, noe jeg også tok høyde for i min spesifikasjon.

Tidligere mener jeg å ha lært at flyvninger i Nord-Norge var/er regulert fra flyselskapene, hvor kun piloter med fullført intern kursing fløy i vinterhalvåret. Jeg mener at selv LN-TAL har fortalt meg at internt i Norwegian hadde de slik intern kursing og egne piloter som lærte de nyansatte the what to do and what not to do i vinterhalvåret i Nord-Norge. At de ble slinget inn slik at de lærte seg å fly i Nord-Norge på sommern først, slik at man er bedre forberedt for vinterops når den kom. Internt i SAS fikk man satt begrensninger på bruk av CRJ900 nord av polarsirkelen, fordi flyet ikke passer seg så godt til de nord-norske forholdene (selv om det flyr fritt til Trondheim, for eksempel). Når man har denne kunnskapen + konkret tilbakemelding om nivået internt i Wizzair så blir jeg automatisk bekymret. Beklager om det er støtende for noen.
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Nå får du ta deg en bolle Polaris, Wizz Air har operert i mange land med utfordrende vær, blant annet Norge og Værnes i årevis. Unødvendig å spre usannheter om alle selskaper du ikke liker!

Merkelig oppførsel fra en moderator. Jeg ser ikke hvilke usannheter Polaris kommer med. Vennligst utdyp det med fakta, hvis du kan. Nord-Norge byr på mer utfordringer enn Sør-Norge der Wizz nå flyr til. Værnes f.eks har 2999m bane og det eneste krevende der er vind fra syd-øst. I Tromsø har man litt mer å tenke på. Polare lavtrykk med hissige snøbyger med påfølgende brøyting, 4 graders glidebane i begge retninger, kort og glatt rullebane (LDA mellom 2003m og 2391m). Faller derimot breaking action under medium blir LDA bare 1700m. Ofte har også alternative landingsplasser drittvær når det står på der oppe.

Hvem som helst kan fly til TOS på sommerstid. På vinteren derimot gjelder det å holde tunga rett i munnen.

Wizzair har veldig lite erfaring med disse forholdene.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Siden man argumenterer med banelengde TOS v. TRD:
TRD:
Asfaltert lengde: 2999m
TORA: 2699m
LDA: 09: 2446m, 27: 2469m

TOS:
Asfaltert lengde: 2447m
TORA: 01: 2447m, 19: 2391m
LDA: 01: 2391m, 19: 2003m

At TOS har sine egne utfordringer er jo klart, men jeg vil våge påstanden at TOS også har mange likhetstrekk med MOL mht. utfordringer med vindretninger, banelengde og tereng rundt flyplassen. I Polen har man jo også noe kjennskap til vinter-ops, om enn ikke den tyngre erfaringen som følger med for flyvninger til/fra nord-skandinavia i vintersesongen.

Ellers kan jeg jo være enig i at skepsisen melder seg med østeuropeiske selskaper inne i bildet, men det kan jo hende at polske piloter er mer sikkerhetsbevisst enn polske (og andre øst-europeiske) lastebilsjåfører?
... dóg, siden vi først er inne på lastebilsjåfører: noe av det værste jeg har sett på nord-norsk vinterføre var det en Danske som stod for... :p
 
Last edited:
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Merkelig oppførsel fra en moderator. Jeg ser ikke hvilke usannheter Polaris kommer med. Vennligst utdyp det med fakta, hvis du kan. Nord-Norge byr på mer utfordringer enn Sør-Norge der Wizz nå flyr til. Værnes f.eks har 2999m bane og det eneste krevende der er vind fra syd-øst. I Tromsø har man litt mer å tenke på. Polare lavtrykk med hissige snøbyger med påfølgende brøyting, 4 graders glidebane i begge retninger, kort og glatt rullebane (LDA mellom 2003m og 2391m). Faller derimot breaking action under medium blir LDA bare 1700m. Ofte har også alternative landingsplasser drittvær når det står på der oppe.

Hvem som helst kan fly til TOS på sommerstid. På vinteren derimot gjelder det å holde tunga rett i munnen.

Wizzair har veldig lite erfaring med disse forholdene.


Skulle kanskje brukt andre ord..., men er ganske lei av at visse personer her på forumet konstant kommer med påstander om hvor dårlig, uerfaren osv. om diverse selskaper de ikke liker. Derfor skrev jeg det slik.
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Skulle kanskje brukt andre ord..., men er ganske lei av at visse personer her på forumet konstant kommer med påstander om hvor dårlig, uerfaren osv. om diverse selskaper de ikke liker. Derfor skrev jeg det slik.

Som moderator burde jo dette innlegget ringe med ekstremt høye bjeller av ytterligere BRUKERDEBATT, og hvis du har en mening om meg som du ønsker å lasse av ditt hjerte - så er det noe som du kan ta opp med meg på privat melding. Skal du som moderator gjøre skittentøysoppvasken din i offentligheten tar det seg relativt dårlig ut - etter min mening.

Ytterligere høres det ut som du har et svært personlig forhold til flyselskapene, og at du tolker det jeg skriver som et personlig angrep på flyselskapet; "selskaper de ikke liker". Det handler overhodet ikke om at jeg ikke liker selskapene, men jeg har meninger om hvordan de driftes. Så du ser, dette kunne vi gjort opp på privaten uten at tråden går off topic med dine bolleønsker og dine klager på mine personlige meninger, som vi alle har lov å ha om sak.
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Det burde være mulig å rydde i tråden snart? Grattis til Tromsø med ny rute.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Oi, Wizz av alt i verden... Med oppstart i Desember, mørketid og verste værmåneden. Uten noen oppvarming og tilvenning til flyplassen i mer rolige måneder. Med kvaliteten på pilotene (hvilket ikke er spekulativt, det er konkret og bekreftet) så er jeg litt bekymret for familiens hus som ligger i innflyvningsleia. Satser på at det går bra...

Men fint for de som ikke bryr seg om kvalitet, bare kvantitet :)

For meg høres det ut som du er bitter fordi du ikke fikk sitte på jumpseat i cockpit sist du reiste med dem :colgate:

Hvorfor skal du rake ned på alt som ikke omhandler favoritt selskapet ditt? Jeg leser jo ikke annet en drittkasting fra deg. Du sprer rundt løgner og feilaktige påstander om Norwegian, Ryanair og flyviking i ett sett.

Greit nok at du har egne meninger, men dette her var å ta det litt langt.
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

For meg høres det ut som du er bitter fordi du ikke fikk sitte på jumpseat i cockpit sist du reiste med dem :colgate:

Hvorfor skal du rake ned på alt som ikke omhandler favoritt selskapet ditt? Jeg leser jo ikke annet en drittkasting fra deg. Du sprer rundt løgner og feilaktige påstander om Norwegian, Ryanair og flyviking i ett sett.

Greit nok at du har egne meninger, men dette her var å ta det litt langt.

Wow, for et angrep altså :)
For det første har jeg aldri flydd Wizzair, og ikke har jeg behov å sitte jumpseat hos de heller. Med mine 187 flyvninger på jumpseat så langt i livet så er jeg relativt metta og fornøyd, trenger ikke mer.

Siden du tydeligvis vet så mye om meg; hva er favoritt-flyselskapet (uten mellomrom) mitt? Og hvor har jeg skrevet "løgner og feilaktige påstander" om Norwegian og Ryanair? FlyViking er det Luftfartstilsynet og Arbeidstilsynet som har levert inn beskjed til, om å rette opp alvorlige feil og mangler. Det ække jeg som har gjort ;)
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Wow, for et angrep altså :)
For det første har jeg aldri flydd Wizzair, og ikke har jeg behov å sitte jumpseat hos de heller. Med mine 187 flyvninger på jumpseat så langt i livet så er jeg relativt metta og fornøyd, trenger ikke mer.

Siden du tydeligvis vet så mye om meg; hva er favoritt-flyselskapet (uten mellomrom) mitt? Og hvor har jeg skrevet "løgner og feilaktige påstander" om Norwegian og Ryanair? FlyViking er det Luftfartstilsynet og Arbeidstilsynet som har levert inn beskjed til, om å rette opp alvorlige feil og mangler. Det ække jeg som har gjort ;)

Synes du det er rart at du mottar noen vindkast i din retning?

Jeg har full forståelse og respekt for at du har en håndfull av selskaper som dine favoritter, men du trenger da ikke å dra enkeltselskaper ned basert på informasjon du påstår at du har, men ikke har noen skriftlige kilder å henvise til?
Jeg leste endel andre påstander her inne om at Norwegian hadde fått en gjeng flygere i retur fra Virgin, fordi VIR mente at disse flygerne ikke holdt den standarden som var forventet.
Det betyr jo ikke at Norwegian som selskap skal fortjene å få et stempel som et useriøst selskap som heller ikke burde få fly til Tromsø? Da er det nok endel medlemmer her inne som det hadde truffet ganske personlig. Rykter er enkle å spre. Man trenger bare et tastatur og en vilje for å vri litt på sannheten.

Jeg vet ikke hva slags informasjon du sitter på, men basert på dine tidligere uttalelser, så kommer jeg ikke til å ta ordet ditt for det iallefall. :) Men det er nå bare min egen mening.


Jeg har stor respekt for flygere i SAS, Norwegian og andre selskaper som har lang og bred erfaring med flygning i Nord-Norge og de utfordringene som det medbærer.
Men jeg synes det er en mangel på respekt for alle de flygerne i Wizzair som møter opp på jobb hver dag, og som gjennomfører sin flygning trygt og i henhold til regelverket. De har allerede operert i en år-rekke fra flere flyplasser i Norge, som også har korte rullebaner og utfordrende vær-forhold. Det synes jeg, basert på hva jeg vet om selskapet, at fortjener en tommel opp til at de nå ønsker å fly til Tromsø.
 
Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Synes du det er rart at du mottar noen vindkast i din retning?

Jeg har full forståelse og respekt for at du har en håndfull av selskaper som dine favoritter, men du trenger da ikke å dra enkeltselskaper ned basert på informasjon du påstår at du har, men ikke har noen skriftlige kilder å henvise til?
Jeg leste endel andre påstander her inne om at Norwegian hadde fått en gjeng flygere i retur fra Virgin, fordi VIR mente at disse flygerne ikke holdt den standarden som var forventet.
Det betyr jo ikke at Norwegian som selskap skal fortjene å få et stempel som et useriøst selskap som heller ikke burde få fly til Tromsø? Da er det nok endel medlemmer her inne som det hadde truffet ganske personlig. Rykter er enkle å spre. Man trenger bare et tastatur og en vilje for å vri litt på sannheten.

Jeg vet ikke hva slags informasjon du sitter på, men basert på dine tidligere uttalelser, så kommer jeg ikke til å ta ordet ditt for det iallefall. :) Men det er nå bare min egen mening.


Jeg har stor respekt for flygere i SAS, Norwegian og andre selskaper som har lang og bred erfaring med flygning i Nord-Norge og de utfordringene som det medbærer.
Men jeg synes det er en mangel på respekt for alle de flygerne i Wizzair som møter opp på jobb hver dag, og som gjennomfører sin flygning trygt og i henhold til regelverket. De har allerede operert i en år-rekke fra flere flyplasser i Norge, som også har korte rullebaner og utfordrende vær-forhold. Det synes jeg, basert på hva jeg vet om selskapet, at fortjener en tommel opp til at de nå ønsker å fly til Tromsø.

Tja, jeg vet ikke. Jeg bryr meg ikke hvor vinden blåser og hva folk her inne synes/ikke synes - men jeg synes det må være mer interessant med en diskusjon om sak i stedet for person? Det blir bare støy når man hopper på brukerdebatt.

Alt jeg skrev var at jeg personlig synes ideen med dette flyselskapet + oppstart i Desember er en oppskrift som kunne vært laget bedre. Hvorfor skal ikke jeg få ha den meningen? Det finnes de som anklager flyselskap for de verste konspirasjonsteorier om at de er forsinket med vilje og at ruter kanselleres fordi ditten og datten - ingen møter så mye motstand.

Akkurat som at jeg synes det er helt ok at du mener de fortjener en tommel opp, så skal det faktisk være mulighet for at andre synes det er helt ok at jeg stiller meg skeptisk. Forøvrig har jeg ikke sagt at flyselskap xxx eller yyy er "et useriøst selskap som heller ikke burde få fly til Tromsø" - kun at jeg stiller meg skeptisk til selskapets driftsmetode (billige lowtimers + eksplosiv ekspansasjon + ultra low cost) + måneden ruten åpner. Det er alt som stod. At driftsmetode + åpningsmåned = oh oh, i mitt hode. I stedet tar myhrair full fatning og blir sur på meg for det.
 
Last edited:
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Det et sjelden jeg poster noe i mange av de "tåpelige" diskusjonene her på forumet men dette her går jo over alle grenser i " skittkasting "

Når det er sagt så er jo dette bare avansert synsing om et flyselskap og deres rutiner ved oppstart av en ny rute. Wizz Air har neppe til hensikt å starte opp flygninger til TOS uten å kvalitetsikre operasjonen gjennom skoling,rute- utsjekk etc. De driver neppe med "kamikaze" flyginger noen steder og de har faktisk en sikker daglig operasjon. Jeg ser ikke at dette skal bli så skummelt som det antydes.:old
 
Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Det et sjelden jeg poster noe i mange av de "tåpelige" diskusjonene her på forumet men dette her går jo over alle grenser i " skittkasting "

Når det er sagt så er jo dette bare avansert synsing om et flyselskap og deres rutiner ved oppstart av en ny rute. Wizz Air har neppe til hensikt å starte opp flygninger til TOS uten å kvalitetsikre operasjonen gjennom skoling,rute- utsjekk etc. De driver neppe med "kamikaze" flyginger noen steder og de har faktisk en sikker daglig operasjon. Jeg ser ikke at dette skal bli så skummelt som det antydes.:old

Usikker på hvor alt dette kom fra, tror ikke du deltar i samme tråd som jeg gjør. For det du har skrevet ovenfor her er det ingen som har sagt eller påstått, utover du selv. Du bygger en stråmann som du argumenterer i mot. Lite matnyttig...
 
Back
Top