Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Det er vel helt legitimt å ikke benytte seg av en tjeneste så lenge den aktuelle tilbyderen ikke tilfredsstiller de etiske retningslinjene til de respektive firmaer, kommune og stat?

Jeg ser at mange instanser omtaler egne etiske regler som "begrunnelse", men etter min oppfatning sier ikke dette så mye, og det blir fort et sirkelargument. Man må være forberedt på at eget reglement blir underlagt en prøving, for i eget reglement kan det jo stå mye rart som ikke retten nødvendigvis mener er velbegrunnet. I dette tilfelle er det nok helt greit ikke å bruke et selskap som ikke vil tillate fagorganiserte, men begrunnelsen for at det er OK er ikke egentlig eget reglement.

Jeg har litt vanskelig for å se hvorfor Oslo eller Stord kommune egentlig skal uttale seg om bruk av Wizzair, utover å fortelle hvem de har rammeavtaler med - hvis de har det. Alt annet blir fort politikk, ikke juss. For å si det sånn, jeg legger merke til at det er diverse politikere som uttaler seg, ikke kommunedirektør eller andre i administrasjon.

Nevner for øvrig at det er en ikke betydelig forskjell mellom private firma og det offentlig. Sistnevnte har - av gode grunner - et betydelig snevrere handlingsrom. Jeg snakker her om hva det offentlige kan foreta seg

Last edited:

Forsyningsforskriften tror jeg vi kan se helt bort fra ;-)

Mengden forbehold er ganske store i den artikkelen fra E24. "En oppfordring til kunder om å la være å kjøpe varer eller tjenester, kan omfattes av lovens boikott-definisjon" "Ja, dersom en domstol kommer til at Wizz Air faktisk ble boikottet etter lovens definisjon" "Boikottloven har ligget litt i dvale, etter at den ble mye brukt på 1930-tallet." "Men ytringsfriheten i Norge og Europa har blitt vesentlig styrket siden den gang."

Jeg synes fortsatt dette minner om "advokaten min er enig med meg". Så får vi se da, men inntil noen med tilgang til Lovdata Pro søker om noe presedens som tyder på at dette har noe for seg, så blir jeg overrasket om dette fører til noe annet enn advokathonorarer.

Riktig, glem forsyningsforskriften :)

Her er jeg utenfor min kjernefagfelt, men boikott (og -loven) har vært oppe noen ganger de siste tjue årene. Det er mye sære tilfeller knyttet opp mot konflikter ved norske havner og hos transportarbeidere/-forbund som går igjen.

Min foreløpige juridiske magefølelse er at Wizzairs utskremte advokater prøver å følge opp Høyesteretts avgjørelse i plenumsdommen Holship (HR-2016-2554-P). Det blir meningsløst komplisert å kommentere sakens nokså sære problemstillinger her, men for å vise litt om hvorfor det i alle fall kan hevdes at saken har relevans, så limer jeg kort inn fra sammendraget til dommen:

"Høyesterett, som behandlet saken i plenum, kom til at boikotten var ulovlig fordi den hadde et rettsstridig formål, jf. boikottloven § 2 bokstav a. Selv om det overordnede formål med boikotten var å ivareta arbeidstakerinteresser, innebar den en uakseptabel restriksjon på etableringsretten etter EØS-avtalen artikkel 31. Den fortrinnsrett som ble krevet, tilfredsstilte heller ikke kravet til rimelig balanse mellom etableringsretten og en eventuell grunnleggende rett til boikott".

Magefølelsen er nok likevel at Wizz har et stykke å gå for å vinne frem. Slett ikke sikker på at de egentlig ønsker å ta ut sak heller, men kanskje bare statuere et eksempel gjennom prosessvarsel og mediakunngjøring.

Jeg har litt vanskelig for å se hvorfor Oslo eller Stord kommune egentlig skal uttale seg om bruk av Wizzair, utover å fortelle hvem de har rammeavtaler med - hvis de har det. Alt annet blir fort politikk, ikke juss. For å si det sånn, jeg legger merke til at det er diverse politikere som uttaler seg, ikke kommunedirektør eller andre i administrasjon.

Jeg har stusset litt på det samme. Det virker som en ganske marginal sak å engasjere seg i for lokalpolitikere, spesielt fra en region der Wizz ikke en gang flyr til den lokale flyplassen.

Jeg har stusset litt på det samme. Det virker som en ganske marginal sak å engasjere seg i for lokalpolitikere, spesielt fra en region der Wizz ikke en gang flyr til den lokale flyplassen.

Mens jeg forstår poenget med å vise et signal i en såpass prinsipielt viktig sak, selv om det som du sier knapt nok har en praktisk betydning.

Uansett, man kan gjøre ganske mange krumspring innenfor jussen begrensninger, og tror ikke de hadde trengt en veldig mye bedre jurist enn Rudy Guiliani for å unngå tråkke i søla her....

Jeg tror fremdeles ikke Wizz sin taktikk her er det lureste på sikt, men de skal ha for å ha gjenvunnet initiativet mot det «norske kommunale amatørlaget»

Uansett, man kan gjøre ganske mange krumspring innenfor jussen begrensninger, og tror ikke de hadde trengt en veldig mye bedre jurist enn Rudy Guiliani for å unngå tråkke i søla her....

Det gjenstår å se om de har tråkket i søla, eller om det er Wizzairs advokater som bare ser sølespeilinger. Egentlig håper jeg at de fortsetter saken og faktisk tar det til retten, så vi får et slags svar.

Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Høres ut som at pilotene og kabinen går mot en måned med dårlig betalt
Hvis det er et ordentlig selskap så får de garanti lønn med kostpenger enten daglig eller 24 timer i døgnet.

Hvis det er et ordentlig selskap så får de garanti lønn med kostpenger enten daglig eller 24 timer i døgnet.

Garantilønn tror jeg ikke de har i Wizz, kun betalt pr blockhour? Men kostpenger må de vel få uansett vel?

FTFY:

Hvis det VAR et ordentlig selskap så får de garanti lønn med kostpenger enten daglig eller 24 timer i døgnet.

-eggs

Av nysgjerrighet snakket jeg akkurat med en pilot i Wizzair. En senior first officer får ca €1 600/mnd i fastlønn. Kapteiner får €3 300/mnd. Og deretter €50 pr dag eller (€1 500/mnd) i diett. Resten av lønnen er basert på landing/distancepay (ca $20 per landing)

Planen til Wizzair er visstnok å endre til en tre-dagers rotasjon når covid er over. Da er crew aldri i Norge mer enn tre dager av gangen, før de returnerer til Polen etc, for å unngå norske kontrakter. Andre vet vel bedre enn meg, men det høres ut som en juridisk gråsone? På en annen side, er det vel slik SAS Ireland opererer i skandinavia? Så da kan ikke SAS heller klage på at andre selskaper opererer på samme måte?

Last edited:

Vet du hva de tjener i kabinen også?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Noen som vet om oljefondet fremdeles er aksjonær i Wizz, slik videoen hevder?

Børsen har fått tilgang til et lydopptak fra det som skal være et nettmøte der basesjefer i Wizz Air pålegges å finne råtne epler («bad apples») blant pilotene.

Få dager inn i coronapandemien besluttet det ungarske selskapet å kutte antall piloter kraftig. Ifølge lydopptaket ble sykefravær og manglende vilje til å jobbe på fridager trukket fram som gode grunner til å sette de såkalte råtne eplene på kuttlista.

«Vi kjenner alle til de typene som alltid er syke. Julaften syk. Nyttårsaften syk. Når du spør om de kan jobbe på en fridag - NEI. (...) Beskjeden jeg har fått er å rydde opp. (...) Råtne epler, ut!» - er noe av det som formidles i det sju minutter lange lydklippet.
Lovte enklere liv

Alt i alt skulle 250 piloter av totalt 1400 ut av selskapet, sies det videre.

Ifølge en skriftlig gjengivelse som er delt på et lukket nettforum for europeiske piloter, skal det oppsiktsvekkende møtet ha funnet sted i begynnelsen av april i fjor.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/lekket-opptak---ratne-epler-ut/73614165

Back