Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Re: Wizz Air med norsk innenriks

Til og med du burde skjønne at en slik situasjon ikke er enkel for de ansatte i SGS. Tror ikke det er frykten for å bli/ være permittert her som er dominerende her men heller det å måtte hjelpe en konkurrent som operere på helt andre vilkår en andre flyselskaper.

Tror han skjønner at det er vanskelig for folk i SGH .. men hvis man skal operere/drive som handling selskap, så må man være med på leiken eller så taper du fort på det meste.

Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

De første crewene fra Polen base har allerede kommet til Norge og er i hotelkarantene 10 dager før de begynner å jobbe. Blir i 3 måneder.

En ting er å ha hjemmekarantene, men hotellkarantene ? Djiiiz, det må da ta på :)

En ting er å ha hjemmekarantene, men hotellkarantene ? Djiiiz, det må da ta på :)

Betyr jo ikke noe, det er jo billige billetter tilgjengelig. Dessuten dreier det seg kun om ansatte som kan erstattes om det blirfortøft!

Hotellkarantene sammen med mange kollegaer kan da være relativt sosialt? Det er vel relativt unge folk stort sett, så tror ikke det er det verste de har vært med på. Bestille inn mat og booze og ikke måtte arbeide i 10 dager...

Men tre måneder hjemmefra med konstant syt fra nordmenn fordi de ikke kan snakke norsk, fordi setene er for trange eller fordi det ikke er like bra som SAS Pluss... det er vel heller der den største utfordringen ligger...

Last edited:

Hotellkarantene sammen med mange kollegaer kan da være relativt sosialt? Det er vel relativt unge folk stort sett, så tror ikke det er det verste de har vært med på. Bestille inn mat og booze og ikke måtte arbeide i 10 dager...

Tror ikke du vet hvordan slik hotelkarantene foregår. Man får ikke forlate rommet eller besøke andre på rommene deres. Man er alene på rommet til karantenen er over.

Tror ikke du vet hvordan slik hotelkarantene foregår. Man får ikke forlate rommet eller besøke andre på rommene deres. Man er alene på rommet til karantenen er over.

Man får vel lov å gå en tur om man er i karantene. Bare ikke oppsøke butikker etc og omgås andre mennesker.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Man får vel lov å gå en tur om man er i karantene. Bare ikke oppsøke butikker etc og omgås andre mennesker.

I dette tilfellet nei. Og jeg har vært noen ganger i karantenehotell selv nå.

Men tre måneder hjemmefra med konstant syt fra nordmenn fordi de ikke kan snakke norsk, fordi setene er for trange eller fordi det ikke er like bra som SAS Pluss... det er vel heller der den største utfordringen ligger...

Spørsmålet er vel om de får lønn for de ti dagene...

I dette tilfellet nei. Og jeg har vært noen ganger i karantenehotell selv nå.

Uten å ha satt meg inn i det, men oljearbeidere som kom fra andre land og gikk i hotellkarantene kunne begge seg rimelig fritt som jeg har forstått det

Lønn ja ... i polske dimensjoner
Spekulasjoner.

Virker som Wizz gjør en innsats her med strengere regler enn de må og betaler såvidt vi vet de ansatte med karantenetillegg. Mer enn det kan jeg ikke se at vi skal kreve.

Hva de norske reglene undergraver eller ikke undergraver, lar jeg være et spørsmål for helsepersonell. Jeg tror verken du eller jeg er epidemiologer.

Altså jeg vet at jeg ikke er det :D
Det virker som om Wizz vil at deres Crew skal praktisere isolasjon tilsvarende bekreftet smitte før de begynner å jobbe.

Forøvrig har jeg vært i tilsvarende situasjon flere steder som crew nå og vært isolert på rommet i både Kina og Thailand. Heldigvis kun før man flyr tilbake igjen...

Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Ingen tilstede på første flighten til TRD i dag, annet enn TV2 og Flypodden, men ser nå flere forbund er på plass på OSL og deler ut flyers

Husker en kollega av far min, kaptein DC9. Han landet på Fornebu, gikk inn til sjefene, leverte oppsigelsen og førtidspensjonerte seg. Grunnen var at hadde mistet "1000 fot" inn til Tromsø. Han var for gammel til det nå. Men det var den gang lengden på baner og hjelpemidler var mer marginale. "Bumpy ride" blir det dog kanskje mer av om klimaet fortsetter med sine rekorder.

Husker en kollega av far min, kaptein DC9. Han landet på Fornebu, gikk inn til sjefene, leverte oppsigelsen og førtidspensjonerte seg. Grunnen var at hadde mistet "1000 fot" inn til Tromsø. Han var for gammel til det nå. Men det var den gang lengden på baner og hjelpemidler var mer marginale. "Bumpy ride" blir det dog kanskje mer av om klimaet fortsetter med sine rekorder.

Enig med deg. Har opplevd at flyet måtte undersøkes fordi det spytta ut papir i cockpit om for høy belastning pga turbulens inn til TOS. Og jo mer energi vi pakker inn i atmosfæren (videre temperaturøkning pga klimagasser) - jo mer «morsomt» vær vil vi få. Særlig på kysten.

Men det er visstnok likegyldig så lenge et flyselskap har billige billetter og aldri har krasjet fly.... (ironivarsel)

Enig med deg. Har opplevd at flyet måtte undersøkes fordi det spytta ut papir i cockpit om for høy belastning pga turbulens inn til TOS. Og jo mer energi vi pakker inn i atmosfæren (videre temperaturøkning pga klimagasser) - jo mer «morsomt» vær vil vi få. Særlig på kysten.

Men det er visstnok likegyldig så lenge et flyselskap har billige billetter og aldri har krasjet fly.... (ironivarsel)

For ordens skyld, nå argumenterer jeg ikke *for* Wizz i kommentaren min men mer at det fra utsiden vil være forretningsmessig logisk for dem å holde ved.

Jeg kommenterer først og fremst fra min vinkel som er helt klart mer forretningsbakgrunn enn flyfaglig. Og i så måte vil det være logisk for Wizz å forsvare/bygge posisjonen sin nå. Økonomisk risiko er lav i forhold til potensiell økonomisk gevinst, forretningsmessig sett.

Så har jeg en ibygget pessimisme (som mange andre her inne virker det som) om at folk flest går etter lommeboka og heller ville blitt foret bananer av ville bavianer om det hadde spart dem en hundrelapp veien.

Folk glemmer fryktelig fort hva som er galt med noe om man bare vifter fine priser og slagord til dem. Det gjelder ikke bare i flybransjen men i politikken og i stor grad i annen konsumentorientert virksomhet forøvrig også.

Man må huske at Wizz i stor grad argumenterer for hvorfor det er OK å betale 2000 totalt heller enn 5000 for en reise. For småbarnsfamilier på tur til besteforeldre til jul f.eks. skal det ikke så mye å overtale dem til at det er penger spart, og når det da går mange fly med selskapet hver dag og de ikke har hatt uhell så er det lett for prisbevisste konsumenter å ende opp med Wizz/FR og ha mer igjen til julegavene eller til å betale regningene...

Solidaritet er fint og flott og alle er enige om det, inntil de må betale for det personlig...

Det er et latterlig dårlig argument som vi heldigvis bare finner på forum som dette. Klart den som gjennom effektiv drift klarer å levere et tilsvarende produkt rimeligere får kunder!

Mantraet her har vært at Norwegian er en uting fordi det er så billig og sikkert dårlig og blir sikkert å krasje og klarer ikke vinteren. Selskap som opererer Airbus har fått på pukkelen fordi en gammel kort 737 visstnok egner seg bedre til vinterops (men hva sier pipa nå når SAS kjøper 'buss?). Mens SAS har vært dratt fram som det eneste riktige. Selv om materiellet ofte er gammelt, slitent og skittent, og selges dyrere.

Det ligger en slags forventning om at glamouren i lufta skal komme tilbake, men beklager gutter, det skjer ikke. Fly er en buss med vinger og to sjåfører. Ståplass bak er ikke en realitet enda, men kan fort bli det. Og ja om en familie får valget om å spare 2000 på flyturen hjem til jul så sier det seg selv at de velger å spare pengene. Hva i all verdens argument skulle det være for å velge alternativet? Blir som å kalle en matbutikk for "30% ekstra". Samme som andre matbutikker, men alle produktene koster 30% mer. Hadde dere handlet der?

Hva gjelder Wizz så blir det opp til myndighetene å sikre at de som jobber her har gode arbeidsforhold, innenfor rammene EU legger til grunn. Kundene skal slippe å tenke på denslags, og heller tenke på hva de skal bruke penger spart på.

Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

To ting som den artikkelen ikke svarer på da:
1: Har de fultgt karantene-reglene?
2: Hvor mye smitte har det vært hos SAS og NAS.

Trenger denne informasjoenen for å kunne vurdere om dette er så ille eller bare uflaks.

Back