Widerøes SAS-feederruter

Someone

Moderator
Medlem
Widerøes SAS-feederruter

Widerøe har/har hatt tre ruter i systemet sitt som man vel kan hevde primært har eksistert for å feede SAS

- GOT-OSL
- TRF-CPH
- KRS-CPH

Førstnevnte binder jo Gøteborg sammen med hele Norge, mens de to sistnevnte er for regional trafikk til SAS via CPH

Med SAS nå annonserer KRS-CPH, blir jeg nå overrasket om KRS forsetter her, når trafikken etterhvert tar seg opp etter Korona

Så er spørsmålet om de to siste. Hvor lønnsomt og ikke minst fristende er det for Widerøe å fly disse, gitt majoriteten av trafikken her er feed til SAS (og andre) og hva er egentlig Widerøes fremtid her? Kn det være mer fristende for Widerøe å heller bruke kapasiteten her til f.eks ytterlige styrking av BGO-hubben?
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

Eller «Game On», WF med f.eks KRS-OSL, SVG-TRD, SVG/BGO-OSL og ikke minst større flytype på OSL-TRD.
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

Widerøe har/har hatt tre ruter i systemet sitt som man vel kan hevde primært har eksistert for å feede SAS

- GOT-OSL
- TRF-CPH
- KRS-CPH

Førstnevnte binder jo Gøteborg sammen med hele Norge, mens de to sistnevnte er for regional trafikk til SAS via CPH

Med SAS nå annonserer KRS-CPH, blir jeg nå overrasket om KRS forsetter her, når trafikken etterhvert tar seg opp etter Korona

Så er spørsmålet om de to siste. Hvor lønnsomt og ikke minst fristende er det for Widerøe å fly disse, gitt majoriteten av trafikken her er feed til SAS (og andre) og hva er egentlig Widerøes fremtid her? Kn det være mer fristende for Widerøe å heller bruke kapasiteten her til f.eks ytterlige styrking av BGO-hubben?

Personligt tror jeg at SAS med deres entré på CPH-KRS har gjort at Widerøe ikke gider tilbage på ruten. Widerøe vil koncentrere sig om sit HUB i Bergen og jo mere SAS kan tage "hjem" af det feed som WF laver netop for SK. det gavner WF på det led at WF får kapacitet fri til netop at styrke steder de føler er mere interessante f.eks ved at udbygge nettet fra BGO.
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

Eller «Game On», WF med f.eks KRS-OSL, SVG-TRD, SVG/BGO-OSL og ikke minst større flytype på OSL-TRD.

På OSL-KRS er man vel nærmest avhengig av et godt nettverk på OSL-enden. Og Widerøe flyr jo alt SVG, BGO og TRD fra KRS. Og da er det viktigste dekket
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

Og Widerøe flyr jo alt SVG, BGO og TRD fra KRS. Og da er det viktigste dekket

Tror det er en stund siden WF fløy SVG-KRS?

Ellers tror jeg du er inne på noe. Hva med TRF som tidligere var (og er) en minihub for Widerøe? Hvor lenge kommer de til å beholde CPH ruten der?
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

På OSL-KRS er man vel nærmest avhengig av et godt nettverk på OSL-enden. Og Widerøe flyr jo alt SVG, BGO og TRD fra KRS. Og da er det viktigste dekket

OSL-KRS-BGO og motsatt med god frekvens.
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

På OSL-KRS er man vel nærmest avhengig av et godt nettverk på OSL-enden. Og Widerøe flyr jo alt SVG, BGO og TRD fra KRS. Og da er det viktigste dekket


Jo. Men samtidig så har kanskje WF mer riktig materiell? Hadde vært spennende meg økt frekvens men med færre seter.

Men jeg kan ikke annet enn å tenke at Flyr smart kommer. Hvorfor skal de ellers sponse Palmesus? Eller skal de bare fly den helgen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

KRS-OSL er allerede dekket med overkapasitet. Tror hverken SAS eller Norwegian tjener penger der isolert sett. Videreforbindelser er verdien.
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

Tror det er en stund siden WF fløy SVG-KRS?

Ellers tror jeg du er inne på noe. Hva med TRF som tidligere var (og er) en minihub for Widerøe? Hvor lenge kommer de til å beholde CPH ruten der?

København er vel blant de mest trafikkerte utlandsrutene fra OSL. Mulig det er den mest trafikkerte?

Selv om Sandefjord ikke akkurat er Oslo, så har Torp også et betydelig nedslagsfelt. Så man skulle tro grunnlaget for en flyrute eksisterer.
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

Med SAS nå annonserer KRS-CPH, blir jeg nå overrasket om KRS forsetter her, når trafikken etterhvert tar seg opp etter Korona

Ikke overraskende så annonserer Widerøe at de ikke kommer tilbake på KRS-CPH.
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/k6L1wQ/wideroee-dropper-utenlandsrute-fra-kristiansand Betalingsmur

– Widerøe planlegger ikke retur på KRS-CPH etter pandemien. Vi vil fortsette å utvikle vårt tilbud i Kristiansand med fokus på Widerøes hub i Bergen, og direkteruten til Trondheim som gjør comeback 4. april etter en vinterpause, opplyser Widerøe og legger til:

– Vi ønsker SAS lykke til på ruten til København.
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

Igen ramte du forkert @Ole Kilchert Christiansen fra Check-in.dk

Ruten lukker for Widerøe's vedkommende men WF sælger derimod billetter i SAS regi til ruten.
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

WF nede i 2x ukentlig i vinter fra TRF til CPH, dvs at de tar folk som skal på weekendtur. Forøvrig er det ikke mulig å komme seg ut i verden tidlig fra Torp i vinter ettersom KL kun har en rundtur med avgang i 14-draget, så mulig d e grenser for hvor stort grunnlag en slik feeder-rute er fra TRF?
 
Re: Widerøes SAS-feederruter

For WF sin del, kan dette være en del av strategien med å bygge opp en hub i Bergen? Øke frekvensen TRF-BGO og redusere på CPH. De flyr jo ikke BGO-CPH, men likevel.

For KLM, hadde det ikke vært mer optimalt med nattstopp på TRF, siden de går får kun en avgang pr dag om vinteren?

Espen
 
Back
Top