• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trafikktall SAS Group januar 2012

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Det ser ut som alle andre er interessert i bare resultat-tallene til SAS, og trafikktallene har gått under radaren. De enkle tallene for SAS Group sier

Passasjerer
SAS Group = 1,892 millioner passasjerer = +5,3%
SAS = 1,581 millioner passasjerer = +5,5%
Widerøe = 0,196 millioner passasjerer = +7,8%
Blue1 = 0,115 millioner passasjerer = -1,4%

Trafikkfordeling SAS (RPK)
Interkontinentalt = -4,0%
Europa/IntraSkand = +2,5%
Domestic = +10,4%

Det en kan legge merke til her er at veksten i SAS hovedsakelig skjer på innenriks. En god indikator på at denne veksten ikke er i Danmark, før tallene på CPH slippes, er nedgangen på segmentet fra Aalborg (-2,1%). Arlanda har en økning på +16% innenriks og da er hovedsaklig denne veksten til GOT (med andre ord er Norwegian sterkt inne og tar markedsandeler fra SAS der). Dermed ser det ut til at det er i Norge hovedsakelig den sterke innenlandsveksten er for SAS.

Så litt til sammenligningen SAS mot Norwegian og vekst i antall passasjerer. Januartallene viser at SAS sitt forhold til Norwegian er uforandret til 52% av Norwegian målt i vekst i antall passasjer siste 12 måneder.

Til slutt litt om de grønne og blå.
Widerøe = 0,196 millioner passasjerer = +7,8%
Blue1 = 0,115 millioner passasjerer = -1,4%

Widerøe forsetter sin fremgang og nå er det ikke det at de har tatt over Westlink-produksjonen som er vekstfremmeren lenger - de rett og slett bare gjør det bra på sine korte ruter, men malurten er der med nedgang i belegg.

Blue1 med sin ARN/CPH-konsentrasjon er inne i sin femte (eller er det sjette?) shape shift siden selskapet ble tatt over av SAS i 1998. Nå peker tre av fire tall nedover og det vi kan få ut av dette er en markant er reduksjonen i flydd distanse per segment. Nedgang i passasjertall tyder på at passasjerbasen deres ikke er helt med på å måtte bytte fly på ARN eller CPH for å komme videre ut i Europa - har man hatt direktefighter før og går tilbake til gamlemåten med hub så vet man hvordan går tenker jeg. Fra mars skal også Blue1 helt gjemmes vekk i og med at det innlemmes i SAS-tallene. Dermed vil de forsvinne helt trafikkmessig, og dermed varer vel ikke lenge før MD-95ene kommer med røde motorer.

Link til månedsrapport: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/2F/27/wkr0001.pdf
 
Last edited:
Blue1 med sin ARN/CPH-konsentrasjon er inne i sin femte (eller er det sjette?) shape shift siden selskapet ble tatt over av SAS i 1998. Nå peker tre av fire tall nedover og det vi kan få ut av dette er en markant er reduksjonen i flydd
distanse per segment. Nedgang i passasjertall tyder på at passasjerbasen deres ikke er helt med på å måtte bytte fly på ARN eller CPH for å komme videre ut i Europa - har man hatt direktefighter før og går tilbake til gamlemåten med hub så vet man hvordan går tenker jeg.

Nå er jo mye av satsingen til Blue1 å fly fra regionale ruter til ARN/CPH, da trafikken fra HEL til CPH/ARN vel omtrent er som før? Og det var lite direkteruter fra Vasa og Turku ut i Europa tidligere også.
Kan godt være de ikke lykkes 100% med å satse på feed til ARN/CPH, men deres satsing på direkteruter ut til Europa har kostet SAS ganske mange millioner de siste årene, så de hadde egentlig ikke noe valg å stoppe disse.

Ellers er det vel interessant å se hvor stor grad de nå skal integreres i SAS?
 
Nedgang i passasjertall tyder på at passasjerbasen deres ikke er helt med på å måtte bytte fly på ARN eller CPH for å komme videre ut i Europa - har man hatt direktefighter før og går tilbake til gamlemåten med hub så vet man hvordan går tenker jeg.

Som Someone skriver, er det jo ikke snakk om å gå tilbake til "gamlemåten" - Blue1s nye strategi (ja, du har rett i at det ikke har vært få av dem ... ) går ut på å droppe Helsinki som hub og heller fly finner (utenfor Helsinki) via København og Stockholm. Det er direkterutene fra Helsinki og ut i Europa som Blue1 har tapt store penger penger på - ikke de store innenriksrutene og feed-rutene til Stockholm og København, som også har et betydelig forretningsmarked. Det skal bli spennende å se hva som skjer med Blue1 - jeg kan ikke helt se poenget med å beholde dem som et selvstendig varemerke. SAS trenger ikke å skjule seg bak Blue1 i Finland.
 
Back
Top