Du glemmer noe viktig …. de som jobber rundt flyene.
Ut fra det jeg har sett så har alle benyttet seg av hørselvern. Uansett vil jo ikke passasjerbroer hjelpe på bakkepersonell siden de ikke kan stå inn i passasjerbroen og gjøre jobben sin.
Trodde F-104 med etterbrenner bråket mest?
Uansett, er det nødvendig å bruke etter brenner på hver avgang, er banen så kort?
Hvis ikke så kan dem vel koste nedover til Ørlandet hvor det er svært lite sivil trafikk og bruke etterbrenner der hele dagen om det er nødvendig for trening.
Skulle man tro..![]()
Hvorfor bråker de så mye mer?«Større motor» hjelper ikke, vil helst ha fysikk-svar…
Det er sant, kan jo bli litt artig.Blir trivelig når du må rope til innsjekks/kiosk/gate-personell som står med hørselsvern..![]()
Men det er da vel også noe med regulariteten. At F35 kommer på low approach eller VFR transit i Tromsø, Bardufoss eller Bodø en gang eller to i måneden utgjør fint lite sammenlignet med daglig aktivitet slik det omtales her?Men da er dette et problem for Widerøe på samtlige lufthavner hvor de kan møte på en F-35.
Fullstendig klar over det. Men dersom Widerøe gjør alvor av å droppe EVE kommer sikkert de andre flyselskapene til å følge etter. Da hadde jeg heller foretrukket å reise med buss fra Narvik til Harstad enn å ta hurtigruta fra Bodø.
Dette blir jo veldig hypotetisk, men buss fra Bardufoss eller hurtigbåt fra Tromsø er nok uansett å foretrekke, framfor å reise via Bodø.
Dette blir jo veldig hypotetisk, men buss fra Bardufoss eller hurtigbåt fra Tromsø er nok uansett å foretrekke, framfor å reise via Bodø.
Buss fra Bardufoss er mye lengre enn buss fra Narvik, så det er neppe å foretrekke. Båt fra Tromsø kan være OK.
Hvorfor bråker de så mye mer?«Større motor» hjelper ikke, vil helst ha fysikk-svar…
Da blir vel løsningen en telefon østover...Bartholsen opplyser at det er «planlagt» for ett QRA-oppdrag i uka, men bekrefter at det ikke er noe som er enkelt å planlegge ettersom det er andre lands trafikk langs norsk luftrom som avgjør når jagerflyene må på vingene.
Avisa Fremover har en artikkel i dag om forventningene til forebygging av støyen. Bak betalingsmur, https://www.fremover.no/krever-overbygd-parkeringsanlegg-og-lukkede-gangbruer/s/5-17-923508, med overskrift "Krever overbygd parkeringsanlegg og lukkede gangbruer"
Terje Bartholdsen, leder for Flyplassutvalget som representerer befolkning og næringsliv i regionene Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten, mener det er nødvendig med tiltak som gir god sikkerhetsmargin til støynivå som kan medføre risiko for hørselsskade. Og så kommer det smått oppsiktsvekkende:
Da blir vel løsningen en telefon østover...
Vi har hytte på andre sida av fjorden frå Ørlandet, og gjengen svingar rett over oss ved avgang sørover når dei skal sør eller vest. Det er sabla til bulder på avgang. På grensa til ubehageleg sjølv om vi ligg utafor gul sone. På innkommande er det eit heilt anna lydbilde. Så at dette er over kanten på ein flyplass er lett å forstå.Man googler litt og finner bl. a. dette:
Pretty much because it has the most powerful engine in a fighter aircraft. In full AB it has the highest mass flow & the highest delta-V relative to the atmosphere, so the shearing forces are commensurately great (& loud)
:spin
:fly
Så en sak i en avis hin dagen, der det var snakk om å utsette flyttingen av jagerflyene til EVE grunnet støy. Om det betydde fortsatt drift på BOO, men da med F35 så artikkelen ingenting om, men kan vanskelig forstå at det er mye bedre i Bodø...
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk