Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Som svensk undrar jag varför de inte sätter dem på Andenes istället? Är väl mindre ljuskänslig och det finns väl redan faciliteter där?

En av de lange forklaringene, i kortform, er at EVE er mye lettere å forsvare med bakke til luft. Andenes ligger ute i havet, Evenes nedi ei dump.

Hvis WF velger å droppe EVE pga støy fra F-35. Da kan vel bare et anna flyselskap overta rutene til WF. Da tenker jeg på rutene WF har til og fra EVE. Altså faste helårsruter. Til BOO, TOS og TRD og Bergen. Som jeg og en arbeidskollega satt og pratet om dette. Hvis WF gjør alvor med å forlate EVE. Da kan vel bare staten eller Regjeringen legge ut disse rutene på anbud til et anna flyselskap da. Min arbeidskollega nevnte danske DAT. Kanskje di blir interessert da eller?? Men da skal du vel se. WF blir vel snar med å komme tilbake til EVE da.

Flyplassen i Narvik og tomten rundt der er vel solgt mener jeg. Så der blir det ikke mer flytrafikk.

Altså faste helårsruter. Til BOO, TOS og TRD og Bergen. Som jeg og en arbeidskollega satt og pratet om dette. Hvis WF gjør alvor med å forlate EVE.

EVE-BOO og EVE-TOS er anbudsruter.

Ja det stemmer, Martin. Men jeg trur personlig at dette er bare en trussel fra WF. Men kan hende jeg tar feil da. Tiden vil vise. Leste at en skrev hvis WF velger å forlate EVE. Så følger andre flyselskap etter. Det trur jeg ikke blir å skje. Da kan jo bare Avinor legge ned alt av sivil flytrafikk til og fra EVE.

Forsvinner WF, forsvinner WGH. Vil da Aviator overta? Lite trolig. Og uten ground handler, ingen flyavganger ...

Forsvinner WF, forsvinner WGH. Vil da Aviator overta? Lite trolig. Og uten ground handler, ingen flyavganger ...

Du får gi en heads-up. Da står Someone-ground-service klar. Dobbel pris og litt støykompensasjon til nylig arbeidsløse handlere

Du får gi en heads-up. Da står Someone-ground-service klar. Dobbel pris og litt støykompensasjon til nylig arbeidsløse handlere

Jeg ordner helautomatisk robothandling. Fra terminal til rullebane. Uberørt av menneskehender. Georgia Tech er tungt inne i dette. :cool:

Politikerne i Evenes har jo i sin tid også ropt relativt høyt for å få flybasen dit.

Det visste vel antagelig at det ikke var snakk om el-jagerfly?

Det er poltikere andre steder som også ville ha basen - til flyplass som bokstavelig talt ligger i en viss by. Kanskje man skjønner at basen ikke ble lagt dit..

Widerøe vurderer nå om de skal droppe Evenes på grunn av støyen fra F-35 flyene.
Støyen på oppstillingsplassene er langt høyere enn tillatt.
Fra NRK:

https://www.nrk.no/nordland/wideroe-vurderer-a-droppe-evenes-pa-grunn-av-stoy-fra-f-35-1.15741284

Regner med Widerøe ikke legger inn anbud på ruten Ørland - Evenes da...

Som svensk undrar jag varför de inte sätter dem på Andenes istället? Är väl mindre ljuskänslig och det finns väl redan faciliteter där?

Mindre lydsensitivt, en flyplass som ligger mer eller mindre midt i et tettsted med 2500 innbyggere?

Back