Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Re: Norge går for F-35

Dog viser det seg at dersom man benytter hørselvern godt over ørene får man en helt annen oppfatning av støyen:
 

Attachments

  • 262A209D-4AA9-4316-B012-1B90C4212844.jpg
    262A209D-4AA9-4316-B012-1B90C4212844.jpg
    107.7 KB · Views: 1,124
Re: Norge går for F-35

Du glemmer noe viktig …. de som jobber rundt flyene.

Ut fra det jeg har sett så har alle benyttet seg av hørselvern. Uansett vil jo ikke passasjerbroer hjelpe på bakkepersonell siden de ikke kan stå inn i passasjerbroen og gjøre jobben sin.
 
Re: Norge går for F-35

Ut fra det jeg har sett så har alle benyttet seg av hørselvern. Uansett vil jo ikke passasjerbroer hjelpe på bakkepersonell siden de ikke kan stå inn i passasjerbroen og gjøre jobben sin.

Blir trivelig når du må rope til innsjekks/kiosk/gate-personell som står med hørselsvern..;)
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Trodde F-104 med etterbrenner bråket mest?
Uansett, er det nødvendig å bruke etter brenner på hver avgang, er banen så kort?
Hvis ikke så kan dem vel koste nedover til Ørlandet hvor det er svært lite sivil trafikk og bruke etterbrenner der hele dagen om det er nødvendig for trening.
Skulle man tro..:rolleyes:
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Trodde F-104 med etterbrenner bråket mest?
Uansett, er det nødvendig å bruke etter brenner på hver avgang, er banen så kort?
Hvis ikke så kan dem vel koste nedover til Ørlandet hvor det er svært lite sivil trafikk og bruke etterbrenner der hele dagen om det er nødvendig for trening.
Skulle man tro..:rolleyes:

Utgangspunktet er bruk av AB for ca. 27% av de totale avgangene, herunder samtlige QRA og i svært liten grad for annen treningsaktivitet. Historisk sett vil det være en QRA-utrykning i uken, bestående av to fly. Bruk av AB i denne konteksten henger sammen med responstid.

Uten å kjenne detaljene handler noe av støyforskjellen om at støyen kommer fra et annet frekvensspekter sammenlignet med F-16. Støyen fra F-35 er høyere enn F16, men forskjellen med og uten AB er større med F-16 enn F-35.
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Hvorfor bråker de så mye mer? :) «Større motor» hjelper ikke, vil helst ha fysikk-svar…

High-bypass fan motorer benytter en større andel uforbrent luft som en form for lyddemper rundt den varme luften som har vært innom brennkamre.
F-35 har en motor hvor støydemping har vært underordnet plass vs kraft, og det er rett og slett ikke plass til å bruke kald luft fra fan til å dempe støyen. Og ved bruk av etterbrenner blir andelen varm luft betydelig høyere, og dermed også støyen som oppstår når varm luft med høy hastighet treffer omkringliggende kald luft.
 
Re: Norge går for F-35

Blir trivelig når du må rope til innsjekks/kiosk/gate-personell som står med hørselsvern..;)
Det er sant, kan jo bli litt artig.
Tenkte ikke at det var så mye støy innendørs.

Kanskje F-35 bør flyttes til Andøya :colgate:
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Men da er dette et problem for Widerøe på samtlige lufthavner hvor de kan møte på en F-35.
Men det er da vel også noe med regulariteten. At F35 kommer på low approach eller VFR transit i Tromsø, Bardufoss eller Bodø en gang eller to i måneden utgjør fint lite sammenlignet med daglig aktivitet slik det omtales her?

Nå antar jeg også at hovedproblemet med lyd er når de flyr med afterburner, slik f.eks. QRA vil? Det er jo sjeldent at skjer på treningsflyvninger på andre flyplasser.
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Fullstendig klar over det. Men dersom Widerøe gjør alvor av å droppe EVE kommer sikkert de andre flyselskapene til å følge etter. Da hadde jeg heller foretrukket å reise med buss fra Narvik til Harstad enn å ta hurtigruta fra Bodø.


Dette blir jo veldig hypotetisk, men buss fra Bardufoss eller hurtigbåt fra Tromsø er nok uansett å foretrekke, framfor å reise via Bodø.
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Dette blir jo veldig hypotetisk, men buss fra Bardufoss eller hurtigbåt fra Tromsø er nok uansett å foretrekke, framfor å reise via Bodø.

Buss fra Bardufoss er mye lengre enn buss fra Narvik, så det er neppe å foretrekke. Båt fra Tromsø kan være OK.
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Dette blir jo veldig hypotetisk, men buss fra Bardufoss eller hurtigbåt fra Tromsø er nok uansett å foretrekke, framfor å reise via Bodø.

Buss fra Bardufoss er mye lengre enn buss fra Narvik, så det er neppe å foretrekke. Båt fra Tromsø kan være OK.

Ja. Veldig hypotetisk. Vi får håpe at det mulig å finne en løsning slik at militær aktivitet og siviltrafikk kan fungere sammen.
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Hvorfor bråker de så mye mer? :) «Større motor» hjelper ikke, vil helst ha fysikk-svar…

Man googler litt og finner bl. a. dette:

Pretty much because it has the most powerful engine in a fighter aircraft. In full AB it has the highest mass flow & the highest delta-V relative to the atmosphere, so the shearing forces are commensurately great (& loud)

:spin

:fly
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Avisa Fremover har en artikkel i dag om forventningene til forebygging av støyen. Bak betalingsmur, https://www.fremover.no/krever-overbygd-parkeringsanlegg-og-lukkede-gangbruer/s/5-17-923508, med overskrift "Krever overbygd parkeringsanlegg og lukkede gangbruer"
Terje Bartholdsen, leder for Flyplassutvalget som representerer befolkning og næringsliv i regionene Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten, mener det er nødvendig med tiltak som gir god sikkerhetsmargin til støynivå som kan medføre risiko for hørselsskade. Og så kommer det smått oppsiktsvekkende:
Bartholsen opplyser at det er «planlagt» for ett QRA-oppdrag i uka, men bekrefter at det ikke er noe som er enkelt å planlegge ettersom det er andre lands trafikk langs norsk luftrom som avgjør når jagerflyene må på vingene.
Da blir vel løsningen en telefon østover...
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Bare av den enkle grunn at "østover" kjenner til denne problemstillingen, og kimen til konflikt, kan det godt hende at det nå blir ekstra mange, slike oppdrag.
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Avisa Fremover har en artikkel i dag om forventningene til forebygging av støyen. Bak betalingsmur, https://www.fremover.no/krever-overbygd-parkeringsanlegg-og-lukkede-gangbruer/s/5-17-923508, med overskrift "Krever overbygd parkeringsanlegg og lukkede gangbruer"
Terje Bartholdsen, leder for Flyplassutvalget som representerer befolkning og næringsliv i regionene Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten, mener det er nødvendig med tiltak som gir god sikkerhetsmargin til støynivå som kan medføre risiko for hørselsskade. Og så kommer det smått oppsiktsvekkende:
Da blir vel løsningen en telefon østover...

Neste steg må vel da bli at Moskva tar regningen for gangbroene på EVE :p
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Man googler litt og finner bl. a. dette:



Pretty much because it has the most powerful engine in a fighter aircraft. In full AB it has the highest mass flow & the highest delta-V relative to the atmosphere, so the shearing forces are commensurately great (& loud)



:spin



:fly
Vi har hytte på andre sida av fjorden frå Ørlandet, og gjengen svingar rett over oss ved avgang sørover når dei skal sør eller vest. Det er sabla til bulder på avgang. På grensa til ubehageleg sjølv om vi ligg utafor gul sone. På innkommande er det eit heilt anna lydbilde. Så at dette er over kanten på ein flyplass er lett å forstå.
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Så en sak i en avis hin dagen, der det var snakk om å utsette flyttingen av jagerflyene til EVE grunnet støy. Om det betydde fortsatt drift på BOO, men da med F35 så artikkelen ingenting om, men kan vanskelig forstå at det er mye bedre i Bodø...

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Så en sak i en avis hin dagen, der det var snakk om å utsette flyttingen av jagerflyene til EVE grunnet støy. Om det betydde fortsatt drift på BOO, men da med F35 så artikkelen ingenting om, men kan vanskelig forstå at det er mye bedre i Bodø...

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk


Som svensk undrar jag varför de inte sätter dem på Andenes istället? Är väl mindre ljuskänslig och det finns väl redan faciliteter där?
 
Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Det korteste og enkleste svaret på dette er at det er politisk bestemt. Da trenger ikke logikk å være det eneste kriteriet. Valget har skapt mye debatt og det er som alltid både fordeler og ulemper med begge alternativer.

Espen
 
Last edited:
Back
Top