Widerøe til Transylvania(tirgu mures)

Re: Widerøe til Transylvania(tirgu mures)

Om du fyller en DH8D til max zero fuel har du ikke plass til mere fuel enn rundt 3 timer, med fuel til alternate og reserver kan du ikke påregne stort mere enn 2 timer om du vil fylle flyet helt. Mulig WIF sine har litt høyere MTOM enn det våre har.

Om den kan fly 5 timer så kansje sas kan låne WF sine maskiner til en dårlig dag på ruten til AGP :D

Selv helt fullt med passasjerer så bør det likevel være noe å gå på før du når MZFW. BT bruker q400 RIX-ZRH f.eks.

Om du har 76 pax med standardvekt har du på vår versjon ca. et tonn å gå på før bagasje/frakt. Fullt fly og fullt med fuel går uansett ikke, men slik er det med de fleste fly. Om det er mye bagasje med kan man få litt problemer med volumet og, ikke nødvendigvis vekt.
Kan ikke se for meg at de kan fly med alle setene fyllt på RIX-ZRH. Vi fløy VIE-RIX som er en god del kortere og med motvind kunne det bli knapt noen ganger.

Last edited:
Så vidt meg bekjent har de ingen ruteflygninger mellom to land som ikke er Norge (Dvs. ingen flygninger som går krever rettigheter større enn 4. frihet). CPH, ABZ, GOT osv. er jo utenriksruter fra Norge.

Så lenge flygningene er innen EØS, som i dette tilfellet, blir det vel egentlig ikke snakk om å benytte seg av freedom rights, da ethvert selskap hjemmehørende i et EØS-land kan fly innen og mellom hvilke som helst andre EØS-land.

Å fly mellom København og Transilvania er ikke noe problem for verken fly eller passasjerer. Flytid er ca 2 timer og 20 minutter.
Imm was on board ;)

For et par år siden fløy WIderøe fra Ronneby til Logrono i Spania. Det tar en time ekstra, og selv da kunne man flydd lengre.
Jeg var også med på den turen, og syntes ikke det var problematisk å fly turboprop så langt. Q400 er en flott maskin som ikke bråker veldig.

Widerøe har flydd Marakesh - Torp non stop. Men da var det uten både Imm og passasjerer ;)

Har WF med seg en charterrepsentant eller hva man måtte kalle "din" funksjon på alle sesongens flighter, eller kun for oppstart?

Har WF med seg en charterrepsentant eller hva man måtte kalle "din" funksjon på alle sesongens flighter, eller kun for oppstart?

Nei, Widerøe har kun vanlig besetning ombord. 2 fremme og 2 i kabinen.
Jeg er med de to første gangene, først å fremst for å gi litt opplæring til stuerne om lastingen, og for å skrive loadsheet (vekt/balanse manifest).

Imm

Back